Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολιτισμός, ο απόβλητος…

Το κτίριο του υπουργείου πολιτισμού στην οδό Μπουμπουλίνας

EUROKINISSI / ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολιτισμός, ο απόβλητος…

  • A-
  • A+
Οταν η οικογένεια Μητσοτάκη ήταν και πάλι στα πράγματα.

Εθνικές εκλογές εν όψει –και μην ψάχνετε στο πρόγραμμα του κόμματος που διεκδικεί την εξουσία να βρείτε κάτι για τον πολιτισμό. «Η βαριά μας βιομηχανία», κατά τη Μελίνα, είναι ανύπαρκτη. Και ίσως είναι καλύτερα από ψευδείς υποσχέσεις του παρελθόντος. Και μάλιστα από μέλη της πολιτικής οικογένειας που ανυπομονεί να αναλάβει και πάλι τα ηνία της χώρας.

Βέβαια, τα χρόνια εκείνα είχαμε κάποια έργα υποδομής, όπως το Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά αυτά συνδέονται με την Ολυμπιάδα του 2004 –αρκετά, δυστυχώς, από τα οποία παραμένουν αναξιοποίητα.

Υποσχέσεις

Δήμαρχος Αθηναίων ήδη ο Κώστας Μπακογιάννης, γιος της Ντόρας Μπακογιάννη, η οποία υπήρξε επίσης δήμαρχος Αθηναίων (2003), όπου και τι δεν είχε υποσχεθεί. Τα θυμίσαμε από τις στήλες της «Ελευθεροτυπίας», στον ένα χρόνο από την ανάληψη των καθηκόντων της (10 Ιανουαρίου 2004). Ενδεικτικά, μερικά από αυτά:

*Ανάδειξη της Αθήνας σε σημαντικό πολιτιστικό κέντρο. Εκδηλώσεις διεθνούς κύρους που προβάλλουν την πόλη. Θεσμοθέτηση της «Σχολής των Αθηνών», με την οποία η Αθήνα θα γίνει τόπος συνάντησης, ανά διετία, διεθνών προσωπικοτήτων, με σκοπό την έρευνα και συζητήσεις θεμάτων παγκοσμίου ενδιαφέροντος.

*Προβολή της Αθήνας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Ιδρυση οργανισμού συνολικής προβολής και οικονομικής ανασυγκρότησης της Αθήνας. Εκδοση περιοδικού της πόλης. Ενημερωτικό περίπτερο με τις «Διαδρομές στην Αθήνα» σε πέντε κύριες γλώσσες.

*Διεθνής τριενάλε εικαστικών τεχνών.

*Ετήσιο βραβείο της πόλης των Αθηνών για αρχιτεκτονικές δημιουργίες νέων (μέχρι 35 ετών),

*Εμφαση σε νέους συνθέτες σοβαρής –και όχι μόνο– μουσικής.

*Χρήση σχολικών κτιρίων το καλοκαίρι για δωρεάν μαθήματα χορού, μουσικής, ζωγραφικής κ.λπ. για όλες τις ηλικίες, με ιδιαίτερη έμφαση σε νέους αλλά και ηλικιωμένους.

Την επομένη, υπήρξε απάντηση της δημάρχου, η οποία αναφερόταν κυρίως σε κάποιες εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν. Καταλήγοντας, επανέλαβε ότι θα εξαντλήσει τη δημαρχιακή της θητεία, οπότε θα είχε να κάνει και άλλα πράγματα. Στις εκλογές όμως του 2004, την κυβέρνηση ανέλαβε ο Κώστας Καραμανλής, με την ίδια να μεταπηδά (2006) στο υπουργείο Εξωτερικών.

Είχε προηγηθεί η ανάληψη του υπουργείου Πολιτισμού –προφανώς λόγω Ολυμπιάδας– από τον ίδιο τον Κώστα Καραμανλή, ο οποίος έταξε κι αυτός ουκ ολίγα («Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», 27 Ιουλίου 2004), όπως: Ιδρυση Συμβουλίου Γραμμάτων και Τεχνών, το οποίο θα συγκροτήσουν «μορφές – σύμβολα», εντός και εκτός της ελληνικής επικράτειας. Υλοποίηση της προγραμματικής δέσμευσης της Ν.Δ. για την ίδρυση τριών ακαδημιών τέχνης (κινηματογράφου, μουσικής, χορού). Διοργάνωση παγκόσμιου φεστιβάλ αρχαίου δράματος. Βιβλιοθήκες σε κάθε ελληνικό σχολείο…

Το υπουργείο Πολιτισμού ήταν προφανώς πάρεργο για τον Κώστα Καραμανλή. Ετσι, μόλις τελείωσε το ολυμπιακό νταβαντούρι, εξαντλήθηκε το ενδιαφέρον του και, σε κάποιον ανασχηματισμό, το εγκατέλειψε. Αλλωστε, το είχε επισκεφθεί μόλις τρεις φορές, με την τρίτη υπό τις αποδοκιμασίες κάποιων συμβασιούχων.

Ο Μίκης

Το υπουργείο Πολιτισμού είχε αναλάβει για μικρό χρονικό διάστημα (1992) και η Ντόρα Μπακογιάννη, επί πρωθυπουργίας του πατέρα της Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, όπου εκεί τουλάχιστον προώθησε τον νόμο (2121/ 1993) για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων.

Είναι βέβαια και η περίπτωση του Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη (1990- 1993) δέχτηκε να συμμετάσχει στην κυβέρνησή του -την οποία συμμετοχή, σε συνέντευξη που μου είχε δώσει για την «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» (24 Απριλίου 2009) χαρακτηρίζει ως την «κορύφωση των παθών» του. Πώς έγινε και ενέδωσε;

«Μου είπε να μπω στο υπουργικό συμβούλιο. […] “Θα έχεις μια θέση επιτελική. Θα γίνεις υπουργός Επικρατείας. Θα γίνει μια επιτροπή όπου θα είναι οι υπουργοί Πολιτισμού, Παιδείας κι εγώ, αλλά εσύ θα έχεις τον πρώτο λόγο σε θέματα πολιτισμού” - και με έπεισε. “Θα είναι”, πρόσθεσε, “μια τιμητική θέση, αμέσως μετά τον πρωθυπουργό”».

Τελικά, δεν έγινε τίποτα, καθώς το πράγμα πήγαινε από αναβολή σε αναβολή, με τον συνθέτη να αναλώνεται σ’ ένα άδειο γραφείο, χωρίς καθήκοντα. Οπου κάποια στιγμή παραιτήθηκε. «Οπότε ο Μητσοτάκης σάς ενέπαιξε;», τον ρώτησα. «Δεν με ενέπαιξε, γιατί όχι μόνο ήθελε να γίνει αυτό που υποσχέθηκε, αλλά και να στελεχώσει τη Ν.Δ. με νομάρχες, γενικούς γραμματείς, αλλά και υπουργούς από την Αριστερά. Αλλά οι δυνάμεις οι αντίθετες ήταν μεγάλες, δεν μπορούσε να το κάνει»…

Αυτά τα ολίγα για την… ιστορία.

Στο πλαίσιο​​​​​​

«Να φύγουν!» «Να φύγουν!» ακουγόταν, ακόμα κι από δεξιούς, τις προηγούμενες εθνικές εκλογές (επί Σαμαρά). «Να φύγουν!» «Να φύγουν!» ακούγεται τώρα, ακόμα κι από κάποιους των πολλών αριστερών αποχρώσεων. Και είναι βέβαιο ότι το ίδιο θα ακούσουμε ύστερα από κάμποσο καιρό, αν η νυν αξιωματική αντιπολίτευση καταλάβει την εξουσία. Κι αυτό, εκτιμώ, επειδή δεν έχουμε μνήμη κι επειδή ελπίζεται ότι ο επόμενος θα είναι ικανότερος… (Υπάρχει και η άποψη ότι η μετακινούμενη μειοψηφία, που ανεβοκατεβάζει κυβερνήσεις, περισσότερο αποδοκιμάζει με την ψήφο της, παρά επιδοκιμάζει.)

Στην κρίση των μελών του Συμβουλίου της Επικρατείας η τύχη της περίθαλψης των δημοσιογράφων. Στο οποίο ΣτΕ έχουν προσφύγει μερικοί επιχειρηματίες των μέσων μαζικής ενημέρωσης, αρνούμενοι να καταβάλουν ένα μικρό ποσοστό του τζίρου τους, που ορίζει κυβερνητική απόφαση, σε αντικατάσταση του καταργημένου αγγελιόσημου. Επιχειρηματίες είναι οι άνθρωποι (πάνε οι παλιοί δημοσιογράφοι – εκδότες), οπότε το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι το κέρδος. Θα συμμεριστούν την αναλγησία τους τα μέλη του ΣτΕ; Εν αναμονή της απόφασής τους.

Ωραία και, κυρίως, συγκινητική η βραδιά την περασμένη Δευτέρα στο Καλλιμάρμαρο, με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσία του ίδιου του καταπονημένου συνθέτη (εφέτος αισίως 95 ετών), που, εκτιμώ, αυτά τον κρατάνε στη ζωή –οπότε και μόνο γι’ αυτό άξιζε να γίνει. Με μια πληθώρα ερμηνευτών –θα’ λεγα η εθνική τραγουδιού Ελλάδας–, με κάποιους να μην τους υπηρετεί πλέον αρκούντως η φωνή. Σημασία έχει ότι συμμετείχαν. Ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης έχει πει, άλλωστε, ότι δεν έγραψε τα τραγούδια για έναν μόνο ερμηνευτή και για τους καλλίφωνους, αλλά για τους πάντες.

ΚΑΙ… «Αυτός ο Τούρκος, Τούρκο θα με κάνει»…

[email protected]

ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Υπέρ βωμών και εστιών»...
Εθνικές εκλογές αύριο και είπα να σταθώ, συμβάλλοντας στο μέτρο του δυνατού στην... ενίσχυση του εθνικού φρονήματος που δοκιμάζεται (και) από τις ατέρμονες τουρκικές προκλήσεις, στο «Λιβάδι με τους μαργαρίτες»...
«Υπέρ βωμών και εστιών»...
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οταν το φίδι βγει από την τρύπα...
Οσους έστειλαν γράμμα και γραφή στον Μητσοτάκη, να μην ξεχάσει το «Μακεδονικό» και μάλιστα να δηλώσει προεκλογικά (το πιάσαμε το υπονοούμενο...) ότι θα ακυρώσει τη Συμφωνία των Πρεσπών· αυτό δε από την κάποτε...
Οταν το φίδι βγει από την τρύπα...
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Δυο πρωταγωνιστές με το όνομα Κυριάκος
Κυριάκος ο Μητσοτάκης, ο αναμφισβήτητος πρωταγωνιστής των προχθεσινών εκλογών. Κυριάκος και ο Βελόπουλος, δευτεραγωνιστής, πιστεύω, που προτείνει Ελληνική Λύση με κεραλοιφές του Αγίου Ορους. Πού συνέπεσαν οι...
Δυο πρωταγωνιστές με το όνομα Κυριάκος
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Μια ζωή δραπέτης
Ο Γιώργος Μανιάτης, που έλαχε να γνωρίσω, έφυγε από τη ζωή πέρυσι, 18 Ιανουαρίου, στα 79 του, αφήνοντας σημαντικό έργο που δεν βρίσκεται στην αγορά – καθώς άλλωστε δεν το βοηθούσε κι ο ίδιος.
Μια ζωή δραπέτης
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Δύο εξαιρετικές εκ Θεσσαλονίκης βιβλιοπαραγωγές
Εκ Θεσσαλονίκης το κείμενο που ακολουθεί, με την υπογραφή της Χρυσής Καρατσινίδου, αναπληρώτριας καθηγήτριας ΑΠΘ. Πρόκειται για δύο ενδιαφέροντα βιβλία που είχε τη γνώση και τον χρόνο να ανταποκριθεί στην...
Δύο εξαιρετικές εκ Θεσσαλονίκης βιβλιοπαραγωγές
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ζήτημα στενά οικογενειακόν
Λοιποί πολιτικοί αρχηγοί, π.χ. όπως ο Θεοδωράκης και η Γεννηματά, ίσως και ο Τσίπρας, προβληματίζονται, τι να κουβαλάει στο μυαλό του ο νέος αρχηγός. Αλλά όλοι δείχνουν να θεωρούν εντελώς περιττό, σαν να μη...
Ζήτημα στενά οικογενειακόν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας