• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 10.2°C
    3 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 9.9°C
    5 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 9.9°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    2 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.4°C
    0 BF
    49%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.8°C / 9.3°C
    1 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.6°C
    4 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    0 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 10.8°C
    5 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.8°C
    5 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    5 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    40%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.3°C
    3 BF
    49%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.2°C / 9.9°C
    3 BF
    41%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    5 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 9.9°C
    4 BF
    44%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 7.7°C
    4 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.5°C / 10.0°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.7°C / 3.7°C
    2 BF
    43%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στις ενδιάμεσες εκλογές θα ψηφίζουν και τα SUV

  • A-
  • A+
Tα μεγαλύτερα Ι.Χ. αυτοκίνητα στις ΗΠΑ φτάνουν σχεδόν στο μέγεθος των αρμάτων μάχης Sherman (M4), τα οποία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στις νικηφόρες μάχες των ΗΠΑ στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε λίγες εβδομάδες οι χειριστές αυτών των «τανκ» θα προσέλθουν στις κάλπες γνωρίζοντας ότι δυσκολεύονται να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους.

Νέα Υόρκη

Στην κρίση του Σουέζ το 1956, όταν η Ευρώπη αντιμετώπιζε ελλείψεις καυσίμων και η βρετανική αυτοκρατορία έβγαζε τον επιθανάτιο ρόγχο της, ο Ελληνοβρετανός μηχανικός Αλέξανδρος Ισσιγόνης σκιτσάρισε σε ένα κομμάτι χαρτί το προσχέδιο του αυτοκινήτου που θα γινόταν το θρυλικό Mini Cooper. Οι σχεδιαστές αυτοκινήτων υποτάσσονταν στην ενεργειακή πραγματικότητα αποδεικνύοντας ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις.

Σχεδόν επτά δεκαετίες αργότερα, καθώς η αμερικανική αυτοκρατορία βρίσκεται στο δικό της σταυροδρόμι, στους δρόμους των ΗΠΑ κυκλοφορούν τα μεγαλύτερα Ι.Χ. αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί στην ανθρώπινη ιστορία. Οπως παρατηρούσε μάλιστα το Vice, πριν από έναν χρόνο, ορισμένα SUV προσεγγίζουν σε μήκος τα άρματα μάχης που χρησιμοποιούσε ο αμερικανικός στρατός στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο – δηλαδή στις μάχες που έδωσαν στις ΗΠΑ τον έλεγχο των σημαντικότερων ενεργειακών αποθεμάτων του πλανήτη.

Η αγορά των γιγαντιαίων οχημάτων έχει ιστορία δεκαετιών και, όπως φαίνεται, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι διατεθειμένη να ακολουθήσει το παράδειγμα του Ισσιγόνη. Οταν η αμερικανική κοινή γνώμη άρχισε να δυσανασχετεί με την παρουσία των «ιδιωτικών τανκ» στους δρόμους, η αυτοκινητοβιομηχανία φρόντισε να καθησυχάσει τους καταναλωτές με παραπειστικές διαφημίσεις που παρουσίαζαν τα οχήματα ως φιλικά προς το περιβάλλον και ασφαλή προς τους οδηγούς. Παράλληλα παρουσίασε ως περιβαλλοντική λύση τα λεγόμενα crossover (CUV), τα οποία δεν είναι αναγκαστικά μικρότερα ούτε εκπέμπουν λιγότερους ρύπους από τα κλασικά SUV, αλλά επέτρεπαν στις εταιρείες να πλασάρουν ένα νέο προφίλ.

Παράλληλα, όπως εξηγούσε στο CNBC η ερευνήτρια περιβαλλοντικών θεμάτων Κέιτ Λάιτφουτ, από το 2000 διαδοχικές αμερικανικές κυβερνήσεις προσέφεραν προνόμια στην αγορά μεγαλύτερων οχημάτων. Στόχος τους ήταν να ενισχύσουν την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία απέναντι στα ανταγωνιστικά, μικρότερα οχήματα που εισάγονταν από την Ευρώπη και την Ασία.

Το παράδοξο είναι ότι όσο η ανάπτυξη της τεχνολογίας επέτρεπε την κατασκευή πιο οικονομικών και ασφαλών οχημάτων τόσο η μανία των μεγαλύτερων αυτοκινήτων εξαφάνιζε αυτά τα οφέλη. Τα σημερινά μεγαθήρια καταναλώνουν την ίδια ποσότητα καυσίμων με πολύ μικρότερα αυτοκίνητα παλαιότερων δεκαετιών τα οποία είχαν πιο ενεργοβόρους κινητήρες. Αντίστοιχα στις ΗΠΑ την περίοδο 2009-2016 αυξήθηκαν κατά 46% οι θάνατοι πεζών, γεγονός το οποίο σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στην κυκλοφορία μεγαλύτερων οχημάτων (τα ψηλότερα αυτοκίνητα προκαλούν περισσότερες θανατηφόρες κακώσεις στον θώρακα και το κρανίο καθώς δεν επιτρέπουν στο σώμα του πεζού να περάσει πάνω από την οροφή). Τα δυστυχήματα όμως αυξήθηκαν και για τους οδηγούς των SUV καθώς –παρά τις σημαντικές βελτιώσεις στην ασφάλεια των οχημάτων– το ψηλότερο κέντρο βάρους τα καθιστά πιο ασταθή και επιρρεπή στις ανατροπές.

Η αμερικανική εμμονή στα μεγάλα αυτοκίνητα έκανε σύντομα μετάσταση και σε άλλες χώρες, με αποτέλεσμα σήμερα να κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο περισσότερα από 200 εκατ. SUV σε σχέση με μόλις 35 εκατ. που κυκλοφορούσαν το 2010. Οι ΗΠΑ όμως διατήρησαν τα πρωτεία, καθώς μόνο ένα στα δέκα νέα οχήματα που πωλούνται είναι Ι.Χ. μικρού μεγέθους.

Θεωρητικά, αρκετά από τα προβλήματα που προκαλούν τα συγκεκριμένα οχήματα θα λύνονταν με την έλευση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εκεί όμως προέκυψαν ορισμένα μικρά, ταξικά προβληματάκια. Οπως εξηγούσε προ ημερών η ανταποκρίτρια της εφημερίδας Guardian στην Καλιφόρνια Γκαμπριέλα Αούν, το μέσο κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος στις ΗΠΑ έχει φτάσει τα 66.000 δολάρια, ενώ δύο από τα προγράμματα της πολιτείας για την επιδότηση στην αγορά οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έκλεισαν, αφού εξάντλησαν όλους τους διαθέσιμους πόρους.

Η κυριαρχία εταιρειών όπως η Tesla του Ιλον Μασκ έστρεψε εξαρχής την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε αυτοκίνητα πολυτελείας, καθιστώντας την απόκτησή τους απαγορευτική για χιλιάδες νοικοκυριά. Αν μάλιστα εφαρμοστεί η πρόσφατη απόφαση της Καλιφόρνιας να απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα μετά το 2035, θα δημιουργηθεί μια νέα τάξη ανθρώπων χωρίς Ι.Χ. αυτοκίνητο. Σε πόλεις με πρακτικά ανύπαρκτα μέσα μεταφοράς, όπως το Λος Αντζελες, η ζωή χωρίς αυτοκίνητο ισοδυναμεί με «εγκλεισμό» στο σπίτι σου και στη γειτονιά σου, ενώ συνδέεται ακόμη και με το δικαίωμα ψήφου (χιλιάδες φτωχοί πολίτες δυσκολεύονται να ψηφίσουν, αφού το δίπλωμα οδήγησης θεωρείται το συνηθέστερο αποδεικτικό ταυτότητας που χρησιμοποιείται στα εκλογικά κέντρα).

Εκατομμύρια οδηγοί χαμηλότερων εισοδημάτων λοιπόν ενδέχεται να μείνουν εγκλωβισμένοι στα τεράστια, ενεργοβόρα ιδιωτικά οχήματα τα οποία αγόρασαν τα τελευταία χρόνια ωθώντας και τις επόμενες αμερικανικές κυβερνήσεις να καθυστερούν το πέρασμα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παράλληλα, όσο στους αυτοκινητόδρομους συνεχίσουν να κινούνται οι ίλες και οι επιλαρχίες των ιδιωτικών «αρμάτων μάχης», η Ουάσινγκτον θα έχει έναν ακόμη λόγο να αναζητά με μεγαλύτερη επιθετικότητα επαρκή αποθέματα καυσίμων.

Ο Μπάιντεν πήρε μια πρόγευση του ζοφερού μέλλοντος όταν, σχεδόν ένα μήνα πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές του Νοεμβρίου, είδε τη Σαουδική Αραβία και τον ΟΠΕΚ+ να μειώνει την παραγωγή πετρελαίου για να διατηρήσει υψηλά τις τιμές στη διεθνή αγορά. Υστερα από μια πενταετία στην οποία η Ουάσινγκτον κατηγορούσε τη Μόσχα ότι παρεμβαίνει στην εκλογική διαδικασία επηρεάζοντας το διάλογο στα social media, τώρα συνειδητοποιεί ότι ένας σύμμαχός της μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα στην κάλπη αλλάζοντας απλώς την τιμή που βλέπουν οι οδηγοί στις αντλίες βενζίνης.

info-war.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
INFOWAR
Οταν τα Ι.Χ. μάς έσωσαν από την κοπριά
Πριν από έναν αιώνα ο κινητήρας εσωτερικής καύσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων θεωρούνταν η απόλυτη λύση στα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι μητροπόλεις των δυτικών χωρών ● Σήμερα πέφτουμε στην ίδια...
Οταν τα Ι.Χ. μάς έσωσαν από την κοπριά
INFOWAR
Η σκανδαλώδης κάλυψη ενός σκανδάλου
Eνα σκάνδαλο δευτερεύουσας πολιτικής σημασίας φέρνει στο προσκήνιο τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης αλλά και οι μεγαλύτερες πλατφόρμες του Διαδικτύου το τρομακτικό...
Η σκανδαλώδης κάλυψη ενός σκανδάλου
INFOWAR
4η Ιουλίου: ο Τραμπ έκανε τις ΗΠΑ... Ελλάδα
Η παρέλαση αρμάτων μάχης και οι πτήσεις μαχητικών αεροσκαφών που διέταξε ο Τραμπ για τον εορτασμό της εθνικής γιορτής των ΗΠΑ προκάλεσαν οργή στα πιο προοδευτικά στρώματα της χώρας και θυμηδία σε ευρωπαϊκές...
4η Ιουλίου: ο Τραμπ έκανε τις ΗΠΑ... Ελλάδα
INFOWAR
Στις εθνικές των οδηγών με τα ρομπότ
Εκατομμύρια οδηγοί νταλίκας σε όλο τον κόσμο θεωρούνται το επόμενο «είδος προς εξαφάνιση» της εργατικής τάξης, καθώς αρκετοί προβλέπουν την αντικατάστασή τους από φορτηγά χωρίς οδηγούς. Ακόμη μια φορά, όμως, ο...
Στις εθνικές των οδηγών με τα ρομπότ
INFOWAR
Ομπάμα: ο Ησυχος Αμερικανός... φονιάς
Ποιος ήταν ο πιο πολεμοχαρής πρόεδρος των ΗΠΑ τις τελευταίες δεκαετίες; Η απάντηση που έρχεται σχεδόν αυτόματα στο στόμα δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο είναι ο Τζορτζ Μπους. Τα φαινόμενα όμως...
Ομπάμα: ο Ησυχος Αμερικανός... φονιάς
INFOWAR
Μπέρνι Σάντερς: κι αν είναι πανκ, μην τον φοβάσαι
Αδιαφορώντας για τις απαγορεύσεις των ομοσπονδιακών αρχών, που δεν επέτρεπαν τη χρήση κτιρίων του Δημοσίου για μουσικές εκδηλώσεις, ο Σάντερς παραχώρησε τα γραφεία της υπηρεσίας ύδρευσης της πόλης σε ομάδες...
Μπέρνι Σάντερς: κι αν είναι πανκ, μην τον φοβάσαι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας