Αθήνα, 27°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
27°C
28.2° 23.6°
3 BF
44%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
27°C
28.1° 23.5°
2 BF
57%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
28°C
27.7° 25.5°
3 BF
54%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 19.9°
1 BF
83%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
23°C
22.9° 22.9°
3 BF
73%
Βέροια
Αίθριος καιρός
25°C
25.4° 23.0°
0 BF
61%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
19°C
21.8° 19.4°
2 BF
56%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
25°C
24.8° 24.8°
2 BF
51%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
26°C
26.4° 24.9°
1 BF
66%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
24°C
23.8° 21.2°
1 BF
60%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
26.4° 23.8°
5 BF
47%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
25°C
24.6° 24.6°
4 BF
74%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
28°C
27.5° 27.5°
2 BF
36%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
23°C
24.6° 22.9°
0 BF
64%
Λαμία
Αίθριος καιρός
22°C
22.5° 22.5°
0 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.8°
3 BF
89%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
24°C
28.0° 23.8°
2 BF
53%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
25°C
25.5° 25.5°
1 BF
72%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
26°C
26.1° 23.7°
1 BF
81%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
19°C
19.2° 19.2°
0 BF
65%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 22 Ιουνίου, 2024
evaggelidis-koutras
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η βράβευση του Παναγιώτη Ευαγγελίδη (δεξιά) από τον Πάνο Κούτρα (αριστερά)
26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Βραβεία για ταινίες που μας καλούν να πάρουμε θέση

«Η πραγματικότητα μας καλεί να πάρουμε θέση, πριν το κακό χτυπήσει και τη δική μας πόρτα», επεσήμανε ο τιμώμενος σκηνοθέτης Π. Ευαγγελίδης δίνοντας ουσιαστικά και το στίγμα της διοργάνωσης που έδωσε τον φετινό της Χρυσό Αλέξανδρο στο ντοκιμαντέρ «Ο κλεμμένος πλανήτης μου» της Ιρανής Φαραχνάζ Σαριφί, τον Αργυρό Αλέξανδρο στο «Δάσος» της Λίντια Ντούντα και ειδική μνεία στα –υπό διωγμό τις προηγούμενες μέρες– «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου.

Από πέρυσι το ξεκίνησαν και το συνέχισαν και φέτος: τα βραβεία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης δεν δίνονται πλέον κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης (Κυριακή 17/3 βράδυ), αλλά την Κυριακή το μεσημέρι. Δεν είναι λίγοι οι θεατές ωστόσο που, όπως και τον προηγούμενο χρόνο, έτσι και τώρα, είναι δυσαρεστημένοι με αυτή την επιλογή του Φεστιβάλ, καθώς είναι διαφορετικά να πραγματοποιείται η απονομή σε ένα γεμάτο Ολύμπιον. Αν κάτι ωστόσο είναι σίγουρα προς προβληματισμό, δεν είναι τόσο η γεωγραφία των βραβείων αλλά το πλήθος τους: είναι περισσότερα από σαράντα!

Συγκεκριμένα, Χρυσό Αλέξανδρο στο διεθνές διαγωνιστικό κέρδισε «O κλεμμένος πλανήτης μου» της Φαραχνάζ Σαριφί, ένα πράγματι πολύ καλό ντοκιμαντέρ, σχεδόν αυτοβιογραφικό, σε σχέση με την Ισλαμική Eπανάσταση στο Ιράν. Επίσης έλαβε και το Βραβείο Fipresci στο Διεθνές Διαγωνιστικό Μεγάλου Μήκους. Αργυρό Αλέξανδρο πήρε το «Δάσος» της Λίντια Ντούντα, για μία οικογένεια που ζει σε ένα από τα αρχαιότερα δάση της Ευρώπης και αρχίζουν να βιώνουν το προσφυγικό, με ανθρώπους που είναι ανεπιθύμητοι από τις γειτονικές χώρες (Τσεχία, Πολωνία). Ειδική μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, για την αφίσα του οποίου έχει ξεσπάσει τόση –μεσαιωνικού τύπου– «ταραχή». Το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ απέσπασε ακόμη μία ειδική μνεία από τη Διεθνή Αμνηστία. Στο διεθνές διαγωνιστικό Newcomers, Χρυσό Αλέξανδρο έλαβε το «Ποτήρι, μισογεμάτη ζωή» του Ροχίερ Κάπερς, επίσης αυτοβιογραφικό, όπου ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κυνηγήσει το όνειρό του και να γίνει μουσικός δρόμου. Στο «Δράκοι εναντίον δαιμόνων» της Καμίλα Μάγκιντ απονεμήθηκε ο Αργυρός Αλέξανδρος, μια ταινία για τη διαφορετικότητα όσον αφορά την εφηβεία – ανηλίκων ή ενηλίκων.

Ειδική μνεία απονεμήθηκε στο «Tack» της Βάνιας Τέρνερ, μια ταινία για το ελληνικό #MeToo και για την αληθινή ιστορία δύο γυναικών που ψάχνουν δικαίωση. Το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ έλαβε συνολικά πέντε βραβεία (επιπλέον Βραβείο ΕΡΤ, βραβείο FIPRESCI, βραβείο WIFT GR και Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας από τους φοιτητές του τμήματος κινηματογράφου του ΑΠΘ). Πολλά βραβεία έλαβε και το «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα που απέσπασε το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (εξ ημισείας με τη συγκινητική «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου), το ειδικό βραβείο της Επιτροπής Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης και το βραβείο της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ). Χρυσό Αλέξανδρο του αγαπημένου μας τμήματος >>FILM FORWARD στο διεθνές διαγωνιστικό απέσπασαν οι «Ρέες» της Λόλα Αρίας, Αργυρό Αλέξανδρο οι «Γραμμές της επιθυμίας» του Τζουλς Ρόσκαμ και ειδική μνεία το πολύ καλογυρισμένο «Avant-Drag!» του Φιλ Ιερόπουλου.

Οσο για τα βραβεία κοινού (με χορηγό τη Fischer, και σε κατηγορίες ελληνική ταινία άνω των 50', κάτω των 50' και αντίστοιχα διεθνή) έλαβαν: «Αζήτητοι» της Μαριάννας Οικονόμου με ενδιαφέρουσα θεματική (για εκατοντάδες φυματικούς που πέθαναν στο «Σωτηρία» και δεν τους αναζήτησε κανείς) και την κινηματογράφηση όπως ξέρει να την κάνει η Μαριάννα, «Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται» της Αντας Πίτσου, «Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» του Γιόχαν Γριμονπρές (για μας το καλύτερο ντοκιμαντέρ της διοργάνωσης), «Το τελευταίο τραγούδι της Καμπούλ» των Κέβιν Μακντόναλντ και Ρούχι Χαμίντ και «Το κομμάτι που λείπει» του Αγγελου Τσάτση.

Προφανώς δεν μπορούμε να αναφερθούμε σε όλα τα βραβεία (τα πάνω από 40 στο σύνολό τους!), ωστόσο αυτό που μπορούμε να πούμε είναι πως μετά από δέκα ημέρες προβολών και 251 ταινίες, το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απέδειξε ως διοργάνωση πως παρότι έχει αλλάξει, και ως λογική και ως προσέγγιση στις επιλογές των ταινιών του, παραμένει δυνατό και το κύρος που είχε αποκτήσει εξαιτίας του εμπνευστή, δημιουργού και καλλιτεχνικού διευθυντή του επί χρόνια, Δημήτρη Εϊπίδη, ακόμη είναι εν ισχύι. Δεν είναι τυχαίο πως, βραβευμένοι στο εξωτερικό σκηνοθέτες αισθάνονται μεγάλη τιμή σαν η ταινία τους γίνεται αποδεκτή από το συγκεκριμένο Φεστιβάλ. Δυστυχώς φέτος παρατηρήσαμε τον λιγότερο κόσμο από κάθε άλλη φορά, ωστόσο κάθε μέρα σχεδόν υπήρχε και μία κινητοποίηση έξω ή και μέσα στους χώρους του Φεστιβάλ, είτε ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας παιδείας είτε κατά της γενοκτονίας στη Γάζα είτε υπέρ των δικαιωμάτων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας.

«Πιστεύω σε αρχές όπως η δικαιοσύνη, η ισότητα, η αλληλεγγύη, τα ανθρώπινα δικαιώματα»

Ιδιαίτερα συγκινητική η βραδιά απονομής του Χρυσού Αλέξανδρου στον Παναγιώτη Ευαγγελίδη για το σύνολο της προσφοράς του στο σινεμά και στον πολιτισμό, την Παρασκευή 16/3, πριν από την καθολικά προσβάσιμη προβολή της ταινίας του «Οι γάμοι της Τήλου», για τις έντονες προσπάθειες που είχαν γίνει τότε από τον δήμαρχο Τήλου και ακτιβιστές ώστε να είναι νόμιμος ο γάμος ομόφυλων ζευγαριών. Το φεστιβάλ είχε και αφιέρωμα στον Π. Ευαγγελίδη ενώ προβλήθηκε και η τελευταία ταινία του «Σίλβια Ρόμπιν», όπου φάνηκε ξεκάθαρα το πόσο καλά και ιδιαίτερα μπορεί να «χειριστεί» τόσο την κάμερα (σκηνοθετικά) όσο και τη ματιά του (κινηματογραφικά και προσωπικά) ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης ακόμη και πάνω σε ζητήματα που θα ήταν πολύ δύσκολα να τα προσεγγίσει ο οποιοσδήποτε άλλος. Την απονομή του βραβείου την έκανε ο Πάνος Κούτρας, σκηνοθέτης που μαζί με τον Παναγιώτη είχαν γράψει το σενάριο της ταινίας «Στρέλλα». «Μεγάλωσα σε μια εποχή έντονης πολιτικοποίησης, δικτατορία, μάχη του ’68, το ατομικό είναι πολιτικό, η τέχνη είναι πολιτική και όλα αυτά τα σλόγκαν της εποχής. Δεν έχω από φύση μου στόφα ακτιβιστή, δηλαδή ιδιοσυγκρασία συγκρουσιακή, διεκδικητική, δυναμική. Θεωρώ τον εαυτό μου μάλλον χαμηλών τόνων και διαλλακτικό. Θα ήθελα όλοι να ήμασταν μια ευτυχισμένη οικογένεια και να ασχολούμαστε με ζητήματα ευτυχίας και ομορφιάς. Ομως, η πραγματικότητα μας καλεί να πάρουμε θέση, πριν το κακό χτυπήσει και τη δική μας πόρτα. Δεν είχα ποτέ τη βεβαιότητα για το ποια είναι η αλήθεια με το Α κεφαλαίο. Επέλεξα, όμως, να πιστεύω σε αρχές, όπως η δικαιοσύνη, η αδελφοσύνη, η ισότητα, η αλληλεγγύη, τα ανθρώπινα δικαιώματα», είπε μεταξύ άλλων ο Π. Ευαγγελίδης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Βραβεία για ταινίες που μας καλούν να πάρουμε θέση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας