Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.7° 11.6°
2 BF
74%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
14.6° 11.6°
1 BF
74%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
14.4° 13.8°
3 BF
79%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
76%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
94%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.6° 10.0°
2 BF
78%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
6°C
9.0° 6.4°
2 BF
81%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
88%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.3° 13.6°
2 BF
72%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
2 BF
76%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.7°
2 BF
82%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
14.0° 11.7°
0 BF
82%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
13°C
14.8° 12.9°
0 BF
94%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
10.2° 9.9°
0 BF
100%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 9.5°
1 BF
80%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.8° 11.8°
1 BF
83%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
15.5° 11.8°
2 BF
68%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.1° 11.3°
2 BF
93%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
13°C
13.3° 11.7°
2 BF
76%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
8.7° 8.7°
2 BF
69%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 02 Μαρτίου, 2024
tainia-agoria sto ntous
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολύμπιας για παιδιά και νεόυς

«Αγόρια στο ντους» και ψυχρό ντους για την Ακροδεξιά

Στο επίκεντρο του πρωτοποριακού φεστιβάλ η βραβευμένη ταινία που πραγματεύεται το στερεότυπο της αντρικής εικόνας. ● Πρώτη δημόσια τοποθέτηση της εκπαιδευτικού που δέχτηκε αγωγή, αλλά τελικά δικαιώθηκε, γιατί πρόβαλε την ταινία η οποία βρισκόταν στην πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας σε μαθητές της Δ’ Δημοτικού. ● Παρέμβαση του Σουηδού σκηνοθέτη της, Κρίστιαν Ζέτερμπεργκ. ● Οχι τυχαία, ο δικηγόρος που έστειλε το εξώδικο είναι πλέον βουλευτής των «Σπαρτιατών».

Ο Πύργος αυτές τις ημέρες, όπως κάθε χρόνο, μετατρέπεται σε μητρόπολη του κινηματογράφου για παιδιά και νέους και φυσικά, για γονείς και εκπαιδευτικούς. Με κατάμεστες αίθουσες και εξωστρεφή διάθεση, με εξαιρετικές ταινίες από τις εθνικές κινηματογραφίες όλου του κόσμου που διευρύνουν τα όρια κατανόησης του υπέροχου και περίπλοκου κόσμο μας, με κινηματογραφικά εργαστήρια για ανήσυχα «ζιζάνια» αλλά και εκδηλώσεις να επιμορφώνουν και εκπαιδεύουν, το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Σπύρου και η 23η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Νίκο Θεοδοσίου, συνεχίζουν σταθερά και καινοτόμα. Καταξιωμένο διεθνώς στο είδος του, από τα σημαντικότερα σε εθνικό επίπεδο, το Φεστιβάλ (ξεκίνησε και ολοκληρώνεται στις 9 Δεκεμβρίου) πορεύεται σταθερά προς το μέλλον, εξαπλώνεται, συνεργάζεται, πρωτοπορεί.

Κατά τις πρώτες ημέρες της διοργάνωσης, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκε η Διήμερη Διεθνής Συνάντηση για την Κινηματογραφική Εκπαίδευση που πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά (το Σαββατοκύριακο 2 και 3 Δεκεμβρίου) και έβαλε ψηλά τον πήχη. Η αίθουσα στο Επαρχείο του Πύργου, που φιλοξενήθηκαν οι ομιλητές των στρογγυλών τραπεζιών, ήταν κατάμεστη υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα του κοινού για τέτοιες διοργανώσεις. Γι’ αυτό και η διοίκηση του Φεστιβάλ δεσμεύτηκε ότι η Διεθνής Συνάντηση θα γίνει θεσμός που θα φιλοξενείται κάθε χρόνο.

Το αδιαχώρητο ωστόσο σημειώθηκε στο στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Η κινηματογραφική ταινία ως εφαλτήριο διαλόγου για τη σχολική κοινότητα και την κοινωνία» στην οποία συμμετείχε ο Σουηδός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Κρίστιαν Ζέτερμπεργκ της πολυβραβευμένης μικρού μήκους ταινίας «Αγόρια στο ντουζ» (και το βραβείο Καλύτερης Ευρωπαϊκής Ταινίας Μικρού Μήκους για Παιδιά 2021 από την Ευρωπαϊκή Ενωση Παιδικού Κινηματογράφου - ECFA) αλλά και η εκπαιδευτικός που επέλεξε να προβάλει το φιλμ στους μαθητές της Δ΄ Δημοτικού σε σχολείο του Ζωγράφου και τελικά δέχθηκε αγωγή, η οποία μίλησε για πρώτη φορά δημόσια.

Μπορεί τελικά να δικαιώθηκε πανηγυρικά μετά από σχεδόν έξι μήνες που κράτησε η ΕΔΕ, τότε όμως κατηγορήθηκε ότι πρόβαλε στα παιδιά ταινία για την ερωτική ιστορία δύο αγοριών, ακατάλληλη για την ηλικία τους. Ουδέν ψευδέστερο τούτου βέβαια, παρότι αυτό υποστήριξε στο εξώδικο ο δικηγόρος των γονέων του μαθητή που κινήθηκαν εναντίον της, βουλευτής πλέον του κόμματος «Σπαρτιάτες» και από κοντά κανάλια και κίτρινος Τύπος που παραπληροφόρησαν χωρίς να έχουν την παραμικρή ιδέα για το φιλμ, στοχοποίησαν την εκπαιδευτικό και εξαπέλυσαν εναντίον της κυνήγι μαγισσών.

Ο Ζέτερμπεργκ είναι μέλος της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής Ταινιών Μικρού Μήκους/Μυθοπλασίας του Φεστιβάλ και επρόκειτο να παρευρεθεί στον Πύργο. Αλλά ο κορονοϊός τον κράτησε στο σπίτι του, απ’ όπου συνδέθηκε με zoom και συμμετείχε στη συζήτηση την οποία συντόνισε ο Παντελής Παντελόγλου, αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής Φεστιβάλ και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης Παιδικού Κινηματογράφου ECFA. Συμμετείχαν οι: Μαίρη Χιόνη (εκπαιδεύτρια σεξουαλικής αγωγής και ΛΟΑΤΚΙ+ [lgbtqi+] ζητημάτων, συγγραφέας), Ασπασία Καλησώρα (εκπαιδευτικός, Σημείο για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς) και η εκπαιδευτικός που δέχθηκε τη δίωξη, η οποία επιθυμεί να μη δημοσιοποιηθεί το όνομά της. Χαρακτήρισε «εξαιρετική» την ταινία και το θέμα της «που θίγει ότι οι ενήλικες πολύ συχνά φορτώνουν ενοχή στα παιδιά τους... Η ταινία πραγματεύεται το στερεότυπο της αντρικής εικόνας. Δεν έχει σχέση με την ομοφυλοφιλία. Αυτό που παρακολουθούμε είναι η φιλία δύο αγοριών και πώς η φοβία ενός ενήλικα μπαίνει ανάμεσά τους για να βάλει τα όρια της συμπεριφοράς» είπε η εκπαιδευτικός με σπουδές Θεατρολογίας. «Το όριο αυτό σήμερα, όμως, μπορεί να μετατοπιστεί για να έχουμε μια πιο αποφορτισμένη κοινωνία». Θυμήθηκε ότι «εκείνη την Παρασκευή το μάθημα πήγε πολύ ωραία. Λίγες ημέρες αργότερα, έλαβα το εξώδικο, στην καθαρεύουσα της χούντας, που ζητούσε να καθαιρεθώ με το σκεπτικό ότι θα σύρω τον υιό τους στην αρσενοκοιτία».

Αυτό, ωστόσο, που ανέδειξε η ίδια όσο και οι άλλες ομιλήτριες είναι η ευάλωτη θέση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα. «Δεν υπάρχει κάλυψη του εκπαιδευτικού για να κάνει αυτό που υπάρχει στον οδηγό σπουδών του». Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία επιλέχθηκε από την εγκεκριμένη πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας που δημιουργήθηκε με τη συμβολή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. «Το σύστημα είναι σαν να σου λέει ότι ενώ πήραμε ευρωπαϊκά κονδύλια για να δημιουργήσουμε την πλατφόρμα, δεν θα σε καλύψουμε αν την αξιοποιήσεις. Παίρνουμε τα χρήματα για να είμαστε Ευρωπαίοι, αλλά μην ασχοληθείς με αυτά εσύ, γιατί εδώ είμαστε Ανατολή».

Οπως είπε βρισκόμασταν σε προεκλογική περίοδο, οπότε ο δικηγόρος που κατέβαινε με τους «Σπαρτιάτες» ζητούσε δημοσιότητα αλλά και το υπουργείο Παιδείας «ήταν προφανές ότι δεν ήθελε τόσο πολύ να δείξει ότι τα προγράμματά μας μιλάνε για διαφορετικότητα». Στον αντίποδα το τεράστιο κύμα αλληλεγγύης που εκδηλώθηκε από τους συναδέλφους της, φορείς, ενώσεις, ανθρώπους του σινεμά και της εκπαίδευσης τους οποίους δεν γνώριζε – όπως ο Δημήτρης Σπύρου που πήρε θέση, στήριξε την εκπαιδευτικό και υπερασπίστηκε την ταινία. «Εμεινα άναυδη πόσοι άνθρωποι μου συμπαραστάθηκαν από τη στιγμή που η υπηρεσία μου δεν μπόρεσε να με υποστηρίξει». Οταν μάλιστα στη συνέχεια έγινε προβολή με τη συμμετοχή 50 δασκάλων «δεν βρέθηκε ούτε ένας να πει ότι η ταινία δεν είναι κατάλληλη για εκπαιδευτική χρήση. Ηταν μια υπέροχη στιγμή γιατί νιώσαμε για λίγο ότι δεν κάνουμε φύλαξη, αλλά είμαστε παιδαγωγοί».

Από την πλευρά του ο Κρίστιαν Ζέτερμπεργκ –τάχθηκε τότε με επιστολή του υπέρ της εκπαιδευτικού– επανέλαβε τη λύπη του για ό,τι συνέβη. Οπως είπε μεγάλωσε στον κινηματογράφο καθώς εργάστηκε από μικρός στην κινηματογραφική βιομηχανία της Σουηδίας. «Στα σχολεία βλέπαμε ταινίες ψυχαγωγίας ή μορφωτικές. Ηθελα να κάνω έναν συνδυασμό, ταινίες απολαυστικές που να μπορούν να παίζονται στα σχολεία και να δείχνουν άλλες οπτικές, να είναι ανοιχτές σε συζητήσεις για την ταυτότητα, τη σεξουαλικότητα, τους φόβους της προεφηβικής περιόδου κ.ο.κ. Σε αυτή την ταινία δεν ήθελα να πάρω θέση, αλλά να δώσω ερεθίσματα να σκεφτούν οι θεατές και να θέσουν ερωτήματα».

Θυμήθηκε ότι ως παιδί ήθελε να φαίνεται «πιο αρρενωπός, πιο σκληρός. Εκανα ό,τι μπορούσα, φοβόμουν να φαίνομαι ευαίσθητος. Ομως η σεξουαλικότητα καθενός δεν καθορίζεται από όλα αυτά, ούτε από τα ρούχα που φοράει». Αναφερόμενος στο φιλί που δίνουν τα δύο αγόρια είπε ότι είναι «το λιγότερο ρομαντικό φιλί στον κόσμο». «Σαφώς είναι μια ταινία που αμφισβητεί εμμέσως τα στερεότυπα. Οι ταινίες είναι μια εκπληκτική μορφή τέχνης. Είναι λογικό να γίνονται αντικείμενο ντιμπέιτ. Αλλά ας αφήσουμε την τέχνη να είναι τέχνη. Γιατί αν σταματήσουμε να μοιραζόμαστε ιστορίες, θα καταλήξουμε σε μια ακόμη πιο κλειστή κοινωνία όπου οι άνθρωποι θα φοβούνται να είναι διαφορετικοί».

Η εκπαιδευτικός Ασπασία Καλησώρα χαρακτήρισε «άκρως πολιτικό το ζήτημα» που προέκυψε με την προβολή της ταινίας και τη στοχοποίηση της συναδέλφου της. «Δεν είναι τυχαίο περιστατικό, είναι δείγμα συντηρητικοποίησης της κοινωνίας και της ακροδεξιάς ρητορικής». Η Μαίρη Χιόνη έθιξε επίσης την ανύπαρκτη στήριξη του υπουργείου Παιδείας προς τους εκπαιδευτικούς όταν προκύπτουν τέτοια ζητήματα παρότι υπάρχουν εγκύκλιοι και κανονισμοί οι οποίοι ακολουθούνται από τους δημόσιους λειτουργούς. «Οταν προβάλλεται μια ταινία στην τάξη γίνεται ένα παράθυρο και ένας καθρέφτης για τα παιδιά» είπε και υπογράμμισε «τα παιδιά διψάνε να συζητάνε θέματα για τη σεξουαλικότητά τους».

Πληροφορίες: Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ολοκληρώνεται το Σάββατο 9/12 με τις απονομές των βραβείων. Από τις 9 έως τις 17 Δεκεμβρίου, στην ψηφιακή πλατφόρμα του online.olympiafestival.gr θα φιλοξενήσει ένα συναρπαστικό πρόγραμμα με ταινίες μικρού μήκους απ’ τα διαγωνιστικά προγράμματα. Πληροφορίες αναλυτικά για τις ταινίες και τις δράσεις στο https://olympiafestival.gr.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Αγόρια στο ντους» και ψυχρό ντους για την Ακροδεξιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας