• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 17.3°C
    1 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 12.8°C
    0 BF
    85%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 14.0°C
    3 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.4°C / 13.9°C
    4 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 12.2°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 7.3°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 10.6°C / 12.6°C
    2 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 17.8°C
    3 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    79%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.1°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 7.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 7.5°C / 7.5°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 17.8°C
    3 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.3°C / 17.5°C
    3 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.4°C / 12.7°C
    2 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 12.9°C
    2 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    0 BF
    92%

Ο Ράντου Ζούντε και σκηνή από την ταινία «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» του 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα «Παλαβό Πορνό» ή μια απολύτως πολιτική ταινία

  • A-
  • A+
Ο Ρουμάνος σκηνοθέτης, ο φετινός μεγάλος νικητής στο Φεστιβάλ Βερολίνου, κάνει σκληρή κριτική στη χώρα του και στην κινηματογραφική βιομηχανία και επιμένει: «Κάτι είναι παγκόσμιο αν είναι τοπικό».

Μόνο τυχαία δεν είναι η βράβευσή της ταινίας του «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» με τη Χρυσή Αρκτο στη φετινή Μπερλινάλε- αν και ο ίδιος θεωρεί τελείως «εκτός σινεμά» όλο αυτό το φεστιβαλικό κλίμα με τα κόκκινα χαλιά, τα ρούχα και τις «κομψές εμφανίσεις». Βασικά, ήταν ακόμη πιο σκληρός στα λόγια του («bullshit» ήταν μία από τις λέξεις που χρησιμοποίησε), αλλά και εντελώς σοβαρός και αυστηρός όσον αφορά την ίδια την κινηματογραφική δημιουργία.

Ο Ράντου Ζούντε είναι ο 44χρονος φετινός μεγάλος νικητής στο Φεστιβάλ Βερολίνου, αλλά πολύ περισσότερο είναι ένας εξαιρετικός σκηνοθέτης. Με βαθιά γνώση του σινεμά, αλλά και της φιλοσοφίας και της πολιτικής. «Είδες αν έχεις μάθει να διαβάζεις, μιας και δεν έχεις τι άλλο να κάνεις;» μάς λέει γελώντας ο ίδιος, εννοώντας την περίοδο Τσαουσέσκου, την οποία ο ίδιος την έζησε ως μαθητής Δημοτικού. Η ταινία του «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό», την οποία μπορείτε να δείτε στους κινηματογράφους, σε διανομή Cinobo (επιλέγουν εξαιρετικές ταινίες τα παιδιά) είναι μία πλήρως πολιτική ταινία, με σοβαρό φιλοσοφικό υπόβαθρο, αν και ο σκηνοθέτης της το περνάει κάπως μεταξύ φάρσας και σάτιρας του σύγχρονου καπιταλισμού, αλλά και κωμωδία καταστάσεων ή κομέντια ντελ’ άρτε. Τέτοια ήταν η μαεστρία του (ο ίδιος υπογράφει και το σενάριο) που δεν θα μπορούσαμε παρά να τον ψάξουμε και να μιλήσουμε μαζί του. Και τι δεν μας είπε...

Καταρχάς, για όσους δεν έχουν δει την ταινία (ήδη προβάλλεται από την Πέμπτη), γυρίστηκε επί πανδημίας και αφορά μία δασκάλα ενός σχολείου προδιαγραφών, η οποία κάνει έρωτα με τον σύζυγό της, το βιντεοσκοπούν και το βίντεο ατυχώς (εξ ου και το «ατυχές πήδημα» στον τίτλο) διαρρέει στο διαδίκτυο. Μάλιστα, ενώ ο άνδρας είναι ηθοποιός πορνό ταινιών, η γυναίκα είναι όντως η πρωταγωνίστρια (Κάτια Πασκάριου): «η ίδια είναι πολύ γενναία και θέλησε να συμμετέχει πραγματικά με το σώμα της, καθώς το θεωρεί κομμάτι της υποκριτικής της τέχνης. Είναι υπέροχη ηθοποιός, που έχει πάρει μέρος σε πολλές πολιτικές, με αριστερό πρόσημο, ταινίες» λέει ο Ζούντε.

Η ταινία έχει τρία μέρη: στο πρώτο, η δασκάλα περπατά στο σημερινό Βουκουρέστι, όπου διαδραματίζονται σκηνές «που δεν τις είχα στήσει, αλλά ταίριαξαν απίστευτα με την ταινία», όπως μας λέει ο Ζούντε (π.χ. θεόρατα αυτοκίνητα που παρκάρουν σε διαβάσεις πεζών ή μια κυρία που μιλάει στην κάμερα σε μια λαϊκή αγορά) και φανερώνεται όλη η αλήθεια της σημερινής Ρουμανίας (και όχι μόνο).

«Οι σκηνές του πρώτου μέρους της ταινίας απηχούν τις απόψεις του Βάλτερ Μπένγιαμιν για τη σημασία των μικρών γεγονότων στα οποία μπορείς να εντοπίσεις τι κρύβεται πίσω τους» μας εξηγεί. Το δεύτερο μέρος «είναι σαν λεξικό, ένα μείγμα εικόνων και ορισμών». Οσο για το τρίτο μέρος; Η δασκάλα έρχεται αντιμέτωπη με το «δικαστήριο» των γονιών των μαθητών της. Εκεί πια φανερώνεται η υποκρισία πολλών από μας, σε όλο της το μεγαλείο όμως, για να φτάσουμε σε ένα φινάλε που πραγματικά μίλησε στην καρδιά μου!

«Είμαι αρκετά ντροπαλός κι ας φαίνεται κάτι άλλο στην ταινία» μας κεραυνοβολεί ο Ζούντε για αρχή. «Και έχω μάθει να εργάζομαι στο σινεμά ως εργάτης. Μου λείπει το κλίμα όταν ως βοηθός σκηνοθέτη [σ.σ. έχει συνεργαστεί και με τον Κ. Γαβρά στο «Αμήν»], ήμουν συνέχεια με όλη την ομάδα. Γι’ αυτό και δεν αντέχω τα κόκκινα χαλιά, όπου το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από την αξία των ταινιών στο τι φοράει ο ένας κι ο άλλος. Θεωρώ τον κινηματογράφο ως κάτι πολύ σοβαρό, γι’ αυτό και κριτικάρω όλη αυτή την γκλαμουριά.

Ωστόσο τα φεστιβάλ είναι κανόνας του παιχνιδιού στις καλλιτεχνικές ταινίες. Αν λάβει κάποιο βραβείο σε φεστιβάλ ή καλές κριτικές, είναι όπως αν ένα βιβλίο πάρει το Νόμπελ Λογοτεχνίας: μετά όλοι θέλουν να το διαβάσουν. Δεν θέλω να θεωρηθώ νάρκισσος, αλλά θεωρώ τον εαυτό μου εκπρόσωπο ενός συγκεκριμένου είδους κινηματογράφου που δεν είναι εμπορικός, αλλά κινηματογράφος προβληματισμού, με πολιτικές προεκτάσεις. Οπότε είμαι χαρούμενος που μια τέτοια ταινία βραβεύτηκε».

«Η ταινία δεν θα μπορούσε να έχει τον άντρα ως βασικό χαρακτήρα» συνεχίζει. «Τις προάλλες, βγήκαν φωτογραφίες ενός Ρουμάνου δημάρχου, που παρενόχλησε μια κοπέλα για να την προσλάβει. Και η αντίδραση ήταν “και τι έγινε;”. Η ρουμανική κοινωνία είναι σεξιστική και μισογυνική. Χειριζόμαστε διαφορετικά αυτά τα θέματα αν ο “πρωταγωνιστής” είναι άντρας ή γυναίκα.

Επίσης έχουμε εξωφρενική διαφθορά στη Ρουμανία. Ολοι όσοι διαδήλωναν στους δρόμους το ’89, δεν το έκαναν για να καταστρέψουν τον κομμουνισμό υπέρ του καπιταλισμού. Ηταν εναντίον της δικτατορίας του Τσαουσέσκου και για τα βασικά δικαιώματα. Μετά τα ψέματα του κομμουνισμού ότι “είμαστε όλοι μαζί”, ενώ τα μέλη του κόμματος και η νομενκλατούρα ζούσε εντελώς διαφορετική ζωή από τους υπόλοιπους πολίτες, κέρδισε ο ατομικισμός: “Είμαι μόνος, θέλω να είμαι μόνος και δεν νοιάζομαι για τους υπόλοιπους”. Τώρα ασφυκτιούμε από αυτή την ιδεολογία που δεν είναι μόνο καπιταλιστική, δεν έχει να κάνει με το χρήμα, το κεφάλαιο και τη διακίνηση των αγαθών, αλλά είναι και ατομικιστική σε όλα τα επίπεδα της ζωής. Είμαστε βαθιά διεφθαρμένοι και ατομιστές.

Το ξέρετε ότι δεν έχουμε καλές συγκοινωνίες γιατί όλοι θέλουν να κυκλοφορούν με το δικό τους αυτοκίνητο; Είναι status symbol! Το δείχνω και στην ταινία. Ολα αυτά τελικά γυρίζουν εναντίον μας, γιατί η έλλειψη αλληλεγγύης είναι σαν να σκοτώνουμε ο ένας τον άλλο -με τη μόλυνση, την απανθρωπιά και όλα τούτα. Αλλά δεν θέλω να φύγω από τη χώρα, όπως έκαναν πολλοί άξιοι φίλοι μου μετά το ’89. Επέλεξα να παραμείνω και να συμμετέχω στις αλλαγές. Πλέον δεν έχουμε δικτατορία και έχουμε τη δυνατότητα να καταγγείλουμε τους κακούς πολιτικούς μας - κάτι που δεν μπορούσαμε πριν. Ο δρόμος είναι μακρύς, πιστεύω όμως ότι είναι η καλύτερη στιγμή για τη Ρουμανία».

Επιστρέφοντας στο σινεμά, δηλώνει: «Στη σημερινή ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία υπάρχει έντονη η πίεση να γίνονται παγκόσμιας εμβέλειας ταινίες και αυτό σε βάρος της τοπικής ιδιαιτερότητας. Μα για μένα, κάτι είναι παγκόσμιο αν είναι τοπικό. Προσωπικά, δείχνω τη Ρουμανία σήμερα, μέσω μιας μικρής ιστορίας, αλλά σε ένα ευρύτερο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο. Ισως να κάνω και ένα μανιφέστο, όπως λέτε. Σίγουρα, προτάσσω συγκεκριμένα ζητήματα. Για το αν είναι αντικαπιταλιστική, θα έλεγα ότι εξαρτάται από το είδος του καπιταλισμού, που ασφαλώς σε μας είναι ένας από τους χειρότερους στην Ε.Ε., χωρίς κοινωνική πρόνοια... σχεδόν χυδαίος. Μια χυδαιότητα της πρόσφατης Iστορίας, της οποίας τα ίχνη υπάρχουν ακόμα παντού γύρω μας».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Εδώ δίνουν για το σινεμά όσο για δύο τηλεοπτικές ταινίες στη Γερμανία!»
Η βιωματική μνήμη, οι αισθήσεις και το συναίσθημα είναι οι κύριοι άξονες της νέας ταινίας της Αγγελικής Αντωνίου «Πράσινη Θάλασσα», που προβάλλεται ήδη από την Πέμπτη στους κινηματογράφους, αφού πρώτα ταξίδεψε...
«Εδώ δίνουν για το σινεμά όσο για δύο τηλεοπτικές ταινίες στη Γερμανία!»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το κύρος αλλά και τη μοναδικότητά του επέστρεψε διά ζώσης με πολλά αφιερώματα και προβολές νέων ταινιών που υπόσχονται ιδιαίτερες στιγμές θέασης.
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα υπέροχο ραντεβού και τουλάχιστον 197 λόγοι για να πάμε
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι έτοιμο να υποδεχτεί το κοινό του και να παρουσιάσει μία σειρά με 197 ταινίες, αφιερώματα και masterclasses.
Ενα υπέροχο ραντεβού και τουλάχιστον 197 λόγοι για να πάμε
ΣΙΝΕΜΑ
Η «κυρία Τεπενδρή» είναι ξετρελαμένη που επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει δια ζώσης για το διάστημα 4-14 Νοεμβρίου και υπόσχεται μια σειρά από ταινίες που θα κρατήσουν έντονο το ενδιαφέρον του κοινού.
Η «κυρία Τεπενδρή» είναι ξετρελαμένη που επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη
ΣΙΝΕΜΑ
Χίλιες και μία ταινίες (επιτέλους) στη μεγάλη οθόνη
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» είναι έτοιμο να υποδεχτεί νέες ταινίες και να προσφέρει στο κοινό την ευκαιρία να ζήσει μετά από καιρό τη φεστιβαλική ατμόσφαιρα.
Χίλιες και μία ταινίες (επιτέλους) στη μεγάλη οθόνη
ΣΙΝΕΜΑ
Ξεφεύγοντας από τα νύχια των Ταλιμπάν
Και ναι. Γίνεται Φεστιβάλ στο Καστελόριζο και μάλιστα διεθνές και μάλιστα για 6η χρονιά. Φέρει τον τίτλο «Πέρα από τα Σύνορα» και ολοκληρώθηκε προχθές με την απονομή των βραβείων.
Ξεφεύγοντας από τα νύχια των Ταλιμπάν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας