Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η μεγάλη ληστεία μιας μικρής κολεκτίβας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μεγάλη ληστεία μιας μικρής κολεκτίβας

  • A-
  • A+

Ηρωικά χαμένοι

(La odisea de los giles, Αργεντινή, Ισπανία, 2019, 116')

σκηνοθεσία: Σεμπαστιάν Μπορενστάιν

ηθοποιοί: Ρικάρντο Νταρίν, Λουίς Μπραντόνι, Βερόνικα Λίνας

Αργεντινή, 2001, ακριβώς τη στιγμή που πυροδοτείται η καταστροφική οικονομική κρίση στη χώρα. Στην Αλσίνα, σε μια μικρή πόλη πάνω στον Ατλαντικό, ερημωμένη από κατοίκους και πόρους, ο Φερμίν, πάλαι ποτέ δημοφιλής ποδοσφαιριστής, αποφασίζει να στήσει μια κολεκτίβα και να αναβιώσει το τοπικό εργοστάσιο, δίνοντας στους κατοίκους (και στην οικογένειά του) δουλειά. Τα χρήματα όλων, καρποί κόπων ζωής, «ασφαλίζονται» στην τράπεζα. Μόνο που ο διευθυντής, γνωρίζοντας τι μέλλει γενέσθαι στο οικονομικό σύστημα, πιάνει κορόιδο τον Φερμίν και καρπώνεται τα χρήματα. Τώρα η κολεκτίβα της Αλσίνα έχει νέο στόχο: να ξεσκεπάσει τον τραπεζίτη και να εκδικηθεί. Ο σκηνοθέτης του «Chinese Take-Out», με το χαρακτηριστικό κυνικό χιούμορ του, παρέα με τον σταρ της Αργεντινής Ρικάρντο Νταρίν ως παραγωγό αλλά και πρωταγωνιστή μαζί με τον γιο του, στήνουν μια τρυφερή, διασκεδαστική, όσο και φλύαρη μάχη ενός Δαβίδ μ’ έναν Γολιάθ σε νέο κοινωνικό πλαίσιο του οικονομικά χαμένου. «Ανόητοι είναι εκείνοι που δουλεύουν σκληρά κι ακολουθούν τους κανόνες», λέει πικρά ο Φερμίν στην αφήγηση με την οποία ξεκινά και τελειώνει η ταινία κι αυτή εδώ είναι μια χαριτωμένη επεξήγηση του πώς καμιά φορά οι ανόητοι μπορεί να κερδίσουν το παιχνίδι – ειδικά αν εμπνέονται από το «Πώς να κλέψετε ένα εκατομμύριο δολάρια» με τον Πίτερ Ο’ Τουλ και την Οντρεϊ Χέπμπορν! Σκηνοθετημένη με γεύσεις από γουέστερν αλλά κι από το αντρικό σύμπαν του Γκάι Ρίτσι ή από ένα «Ocean’s 11» του (κυριολεκτικά) φτωχού, η ταινία διασκεδάζει με το στήσιμο και την περιγραφή του μεγάλου heist, χωρίς να παραμελεί τις ανθρωπιστικές, κοινωνικές πινελιές της ψυχοσύνθεσης της απόγνωσης. Ταυτόχρονα, ωστόσο, ξοδεύεται σε μικρές παράλληλες ιστορίες και σε μια ξεχειλωμένη πλοκή ώστε, χωρίς να μειώνει τη γλυκύτητά της, να χάνει στην πορεία το σασπένς της δράσης.

Πες το δυνατά!

(Cambio Τutto!, Ιταλία, 2020, 90')

σκηνοθεσία: Γκουίντο Τσιέζα

ηθοποιοί: Βαλεντίνα Λοντοβίνι, Νέρι Μαρκορέ

Η Τζούλια είναι 40 χρόνων και τίποτα στη ζωή της δεν μοιάζει να είναι όπως το θέλει: ο χαραμοφάης καλλιτέχνης σύντροφός της δεν βοηθά στις δουλειές του σπιτιού, ο ανόητος διευθυντής της την παραμερίζει για μια νεότερη μαρκετίστα του ίνσταγκραμ, η κολλητή της ζητά τις συμβουλές της και τις παραβαίνει συστηματικά κι η διαβολεμένη ζυγαριά δεν πέφτει γραμμάριο, παρά τις δίαιτες. Οταν, παρορμητικά, η Τζούλια ζητήσει βοήθεια από έναν ολιστικό life coach, ο θυμός που έχει συσσωρεύσει θα αρχίσει να εκτοξεύεται προς πάσα κατεύθυνση. Μια «γυναικεία κωμωδία» απελπιστικά στερεοτυπική (από την καρικατουρίστικη απεικόνιση των σχέσεων ώς την «απελευθερωτική» Αρίθα Φράνκλιν του φινάλε), γίνεται πιο εύπεπτη χάρη στη ζουμερή και γεμάτη ταμπεραμέντο Βαλεντίνα Λοντοβίνι στον πρωταγωνιστικό ρόλο, που κάνει τη ζυγαριά να γέρνει υπέρ της.

Οι εραστές της γέφυρας

(Les amants du Pont-Neuf, Γαλλία, 1991, 125’)

σκηνοθεσία: Λεός Καράξ

ηθοποιοί: Ζιλιέτ Μπινός, Ντενί Λαβάν

1989, το Παρίσι ετοιμάζεται να γιορτάσει με ανεπανάληπτη λάμψη τα 200 χρόνια της γαλλικής δημοκρατίας. Η παλιότερη γέφυρα της πόλης είναι κλειστή για επισκευές: εκεί βρίσκουν «σπίτι» δυο κλοσάρ, ο Αλεξ, κουτσός ακροβάτης, αλκοολικός, εθισμένος στα υπνωτικά, και η Μισέλ, μια νεαρή ζωγράφος που σταδιακά χάνει την όρασή της. Δυο παιδιά της πόλης, χαμένα από τα μάτια της, δυο εραστές γεμάτοι τραύματα, θα γίνουν ο ένας το στήριγμα του άλλου, διεκδικώντας κάτι που μοιάζει με ευτυχία. Αυτό είναι ένα ρομάντζο μεγαλύτερο απ’ όλα, σε κάθε του πλευρά. Από τη θρυλική ιστορία της παραγωγής του, μ’ ένα budget που ανέβηκε από τα 3 στα 70 εκατομμύρια φράγκα, από την εξωπραγματική πλαστικότητα του Λαβάν και την εύθραυστη τρυφερότητα της Μπινός, τόσο νέοι κι οι δυο, ώς την οριακά... μαγικού ρεαλισμού νυχτερινή βόλτα με σκάφος στον Σηκουάνα κάτω από τα πυροτεχνήματα, μια σκηνή που δεν ξεχνιέται ποτέ κι από κανέναν, τη μελαγχολία του περιθωρίου, δίπλα σε μια κοινωνία που γιορτάζει την «εξέλιξή» της, τους σπασμένους ανθρώπους που ζουν στα σπασμένα μάρμαρα, την κριτική στη «νέα» εποχή της γαλλικής δημοκρατίας, την τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα, τον ανυπέρβλητο έρωτα που θα νικήσει κάθε εμπόδιο, κυρίως επειδή εδώ ζούμε στο σινεμά. Ελαττωματική, πληθωρική, αλόγιστη, ριψοκίνδυνη, μελοδραματική κι ευτυχισμένη, σαν τους ήρωές της, μία από τις πιο μαγευτικές ταινίες της νεότερης κινηματογραφικής ιστορίας.

Στον καθρέφτη είδα τον δολοφόνο

(The mirror crack’d, Ην. Βασίλειο, 1980, 105')

σκηνοθεσία: Γκάι Χάμιλτον

ηθοποιοί: Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Ροκ Χάντσον, Τόνι Κέρτις, Κιμ Νόβακ, Τζέραλντιν Τσάπλιν, Αντζελα Λάνσμπερι, Εντουαρντ Φοξ

Τη δεκαετία του ’50, στο μικρό γραφικό χωριουδάκι όπου γεννήθηκε και ζει, φροντίζοντας τον κήπο και το πλεκτό της, η Μις Μαρπλ έρχεται να κάνει γύρισμα μια μεγάλη, εμπορική ταινία με δυο σταρ πρωταγωνίστριες: την υπέροχη Μαρίνα στη δύση της καριέρας της (Λιζ Τέιλορ) και τη νεότερη και φιλόδοξη Λόλα (Κιμ Νόβακ). Οταν, σε μια τοπική δεξίωση προς τιμήν των συντελεστών, μια γυναίκα βρίσκεται νεκρή, δηλητηριασμένη, ο επιθεωρητής Κράντοκ, φανατικός σινεφίλ και ανιψιός της Μις Μαρπλ, υποψιάζεται πως ο δράστης στόχευε στη Μαρίνα.

Αφήνοντας στην άκρη τους Τζέιμς Μποντ που σκηνοθετούσε ώς τότε, ο Γκάι Χάμιλτον έπιασε τις Αγκαθα Κρίστι (θ’ ακολουθούσε το «Εγκλημα κάτω από τον ήλιο»), μ’ αυτήν την ακαταμάχητη ταινία μυστηρίου που κλείνει φέτος τα 40 χρόνια της. Η αισθητική του ’80 στις «ραφές» της ταινίας είναι εμφανής, αλλά το all star cast συναρπάζει όσο και οι ανατροπές του σεναρίου και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ μοιάζει ν’ απολαμβάνει διαβολεμένα την αυτοαναφορικότητα του ρόλου της.

Το Σαββατοκύριακο των μυστικών

(The Rental, ΗΠΑ, 2020, 88')

σκηνοθεσία: Ντέιβ Φράνκο

ηθοποιοί: Νταν Στίβενς, Αλισον Μπρι, Σίλα Βαντ, Τζέρεμι Αλεν Γουάιτ

Μια ταινία τρόμου είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του ηθοποιού Ντέιβ Φράνκο (και αδελφού του Τζέιμς), η οποία θα μείνει περισσότερο στην ιστορία ως μία από τις «μεγάλες» εισπρακτικές επιτυχίες της μετά καραντίνα εποχής στα drive-ins της Αμερικής. Δυο ζευγάρια, τα ελαφρώς ανταγωνιστικά αδέλφια Τσάρλι και Τζος και τα κορίτσια τους, νοικιάζουν ένα παραθαλάσσιο σπίτι με τζακούζι για ένα Σαββατοκύριακο εκτόνωσης και ξεκούρασης. Τα πράγματα δεν θα εξελιχθούν όπως τα έχουν προβλέψει, ήδη από την πρώτη συνάντηση με τον ρατσιστή διαχειριστή του σπιτιού, με τα πρώτα ποτά που αφήνουν τα απωθημένα να έρθουν στην επιφάνεια, με τις πρώτες υποψίες ότι οι τέσσερίς τους δεν είναι οι μόνοι κάτοικοι του εξοχικού...

Μ’ ένα λιγουρευτό καστ (τον Νταν Στίβενς του «Downton Abbey», τη γυναίκα του, απολαυστική Αλισον Μπρι, εδώ όχι στα καλύτερά της, τη Σίλα Βαντ του «Ενα κορίτσι γυρίζει σπίτι μόνο του τη νύχτα»), ο Ντέιβ Φράνκο καταφέρνει να δώσει στο πρώτο μέρος του θρίλερ του καθηλωτική ατμόσφαιρα, μπολιασμένη με μαύρο χιούμορ και ψυχαναλυτικά αδιέξοδα. Την επιτυχία του προδίδει στην πορεία το σενάριό του (συνυπογράφει ο μετρ του αμερικανικού DIY σινεμά, Τζο Σουόνμπεργκ), μια εξαιρετικά πρόχειρη δουλειά που αφήνει πολυάριθμα κενά στην πλοκή, ανατροπές που δεν εξηγούνται ούτε με φανταστικές υποθέσεις, αλλά κι έναν επιπόλαιο κοινωνικό διδακτισμό, σ’ ένα «Σαββατοκύριακο» από το οποίο θέλεις να φύγεις πριν τελειώσει, αλλά για τους λάθος λόγους.

Η μουσική της ζούγκλας

(Jungle Beat: The movie, Μαυρίκιος, 2020, 88’)

σκηνοθεσία: Μπρεντ Ντοζ

με τις φωνές των: Γιώργου Σκουφή, Ελενας Δελακούρα, Χρήστου Θάνου

Ξημερώνει στην αφρικανική ζούγκλα: με έκπληξή τους, τα ζώα διαπιστώνουν ότι μπορούν να μιλήσουν! (συγκεκριμένα... ανθρώπινα, αγγλικά, ή ελληνικά στην εγχώρια μεταγλώττιση). Αιτία, η έλευση του Φνιπ, ενός μικροσκοπικού μοβ εξωγήινου, αποφασισμένου να κατακτήσει τη Γη για να κερδίσει την αγάπη του μπαμπά του. Με νέους συντρόφους μια πολυμήχανη μαϊμού, μια τρυφερή ελεφαντίνα κι έναν ντροπαλό ρινόκερο, ο Φνιπ θα βρει τον δρόμο, αν όχι για το σπίτι, σίγουρα για τη σημασία της φιλίας και μιας ζεστής αγκαλιάς. Bασισμένη στην ομότιτλη τηλεοπτική σειρά που προβάλλεται σε 200 χώρες σε όλο τον κόσμο, μια προσχηματική παιδική περιπέτεια animation που, ωστόσο, συνδυάζει (έστω, στοιχειωδώς) το βασίλειο των άγριων ζώων με την επιστημονική φαντασία και στέλνει μηνύματα αγάπης, όσο κι αν απροκάλυπτα ανθρωποκεντρικής.


 

 


 

ΣΙΝΕΜΑ
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
Σε κάθε σπουδαίο σκηνοθέτη «επιτρέπονται» και μία και πολλές αποτυχίες κι αυτή εδώ μάλλον είναι η χειρότερη, ώς τώρα, ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν – και πάλι καλύτερη από πολλές αποτυχίες λιγότερο δημιουργικών,...
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
ΣΙΝΕΜΑ
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
Λες κι ο Κριστόφ Ονορέ («Chansons d’ amour», «Plaire, aimer et courir vite») έχει οικειοθελώς επωμιστεί το βάρος τού να παρατείνει στις επόμενες δεκαετίες τη γαλλική παράδοση του ρομαντισμού, του έρωτα που...
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
Η πρωτοεμφανιζόμενη Γαλλοτυνήσια σκηνοθέτις παραφράζει το «Ενα ντιβάνι στη Νέα Υόρκη» της Σαντάλ Ακερμάν κι απλοποιεί τα νοήματά του, μεταφέροντας το... εν λόγω ντιβάνι στην Τυνησία πριν από τις εξεγέρσεις του...
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Ιστορία εκδίκησης βαμμένη με αίμα
Ενα γεμάτο ένταση μονοπλάνο, μια νευρική σεκάνς ταχύτητας και αγωνίας, μια ληστεία κοσμηματοπωλείου που πηγαίνει στραβά γεμίζει την οθόνη με βρόμικο σασπένς. Και μετά ησυχία. Χρόνια έχουν περάσει και ο ήρωάς...
Ιστορία εκδίκησης βαμμένη με αίμα
ΣΙΝΕΜΑ
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»
Επί 5 δεκαετίες υποστηρίζει την αριστερή ιδεολογία στο σινεμά του ο σπουδαίος Κεν Λόουτς, ασφαλώς και στη νέα του ταινία «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ», βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα. Ανθρωπος με πάθος και ευαισθησίες,...
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Τζέισον Μπορν ανάμεσα στους «αγανακτισμένους»
Στην Αθήνα της κρίσης εκτυλίσσεται η νέα περιπέτεια του Ματ Ντέιμον, αλλά φυσικά και δεν γυρίστηκε εδώ, ας όψεται η έλλειψη κινήτρων για ξένες παραγωγές. Ο Πολ Γκρίνγκρας στέκεται στο ύψος των προηγούμενων...
Ο Τζέισον Μπορν ανάμεσα στους «αγανακτισμένους»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας