Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανιές σημαίνει ελευθερία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανιές σημαίνει ελευθερία

  • A-
  • A+
Αρχισε στην Ταινιοθήκη το αφιέρωμα με 10 ταινίες μυθοπλασίας της «Μadame Cinema».

Εχει λάβει κατά καιρούς διάφορα «προσωνύμια»: «γιαγιά της Νουβέλ Βαγκ», «πρέσβειρα του θηλυκού σινεμά», «Madame Cinema» κ.ά. Από αυτά, άλλα αποδεχόταν και άλλα όχι. Το σίγουρο είναι πως η Ανιές Βαρντά, που έφυγε πολύ πρόσφατα από κοντά μας, είναι συνώνυμη και με τη γυναικεία δημιουργικότητα και με τη Νουβέλ Βαγκ και είναι (ακόμα) σίγουρα η «Madame Cinema».

Λάτρευε το σινεμά, ζούσε για να μαθαίνει, ήταν υπερδραστήρια και δούλευε σε νέες ιδέες, ακόμη και δύο μέρες πριν φύγει από τη ζωή, στα 92 της χρόνια, τον περασμένο Μάρτιο.

Ολα αυτά, καθώς και πολλές ακόμη λεπτομέρειες για τη δημιουργική πορεία της μας μετέφερε η παραγωγός και στενή της συνεργάτρια, από το 2002 και έπειτα, Σεσίλια Ροζ, η οποία ήρθε στην Αθήνα με αφορμή το εξαιρετικό αφιέρωμα που ξεκίνησε χθες και συνεχίζεται ώς την Κυριακή στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στις ταινίες μυθοπλασίας της Βαρντά, με προβολή 10 ταινιών της, από τη δεκαετία του ’50 έως και τη δεκαετία του ’90, που μας υπενθυμίζουν ακριβώς πόσο πρωτοποριακή ήταν η αγαπημένη σκηνοθέτρια. Δεν είναι τυχαίο πως την πρώτη της ταινία, «La pointe courte» («ποτέ δεν ακολούθησε τη συνήθη γραμμικότητα: μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, μεγάλου μήκους. Μπήκε κατευθείαν στα βαθιά» μας είπε η Σεσίλ), την έκανε μόλις 26 ετών (το 1955) και μάλιστα με τον σπουδαίο Αλέν Ρενέ στο ρόλο του μοντέρ!

«Ηταν η εποχή ίσως», μας εξηγεί η Σεσίλ. «Μπορούσες να δεις σπάνιες και σημαντικές συμπράξεις ήδη καταξιωμένων με νεότερους καλλιτέχνες. Ωστόσο, η Ανιές δεν είδε ποτέ τον εαυτό της ούτε ως καταξιωμένη, με την έννοια του φτασμένου δημιουργού, ούτε ως γριά. Είχε μεν επίγνωση του χρόνου, ωστόσο ήταν υπερδραστήρια ώς το τέλος. Δούλευε ατελείωτα, με καταιγιστικούς ρυθμούς. Το μυαλό της λειτουργούσε πολύ γρήγορα και ήταν υπερβολικά ανυπόμονη. Ηθελε ό,τι σκεφτόταν να γίνει μέσα σε 30 δεύτερα -πράγμα φυσικά αδύνατον. Παρ’ όλα αυτά, μια φορά στα τόσα χρόνια που συνεργαστήκαμε δεν τη θυμάμαι να βγήκε εκτός εαυτού. Δεν είχε εκρήξεις, είχε όμως έναν εσωτερικό, “φεμινιστικό” θυμό. Είχε πλήρη συνείδηση των δυσκολιών -κυρίως οικονομικής φύσης, χρηματοδότησης- που αντιμετώπιζε ειδικά ως γυναίκα κινηματογραφίστρια, χωρίς ωστόσο να θεωρεί τον εαυτό της “πρέσβειρα του θηλυκού σινεμά”».

Ωστόσο, δεν γίνεται να μην αναφέρουμε πως η Ανιές Βαρντά ήταν για ένα διάστημα (όχι μικρό) η μόνη αναγνωρισμένη σκηνοθέτρια του γαλλικού κινηματογράφου, έκανε ένα σαφέστατα φεμινιστικό σινεμά και το 1977 (περίπου όταν είχε έρθει στην Ελλάδα ως καλεσμένη της Ταινιοθήκης, στο Αστυ τότε) ίδρυσε και τη δική της εταιρεία παραγωγής, ώστε να μπορεί να κάνει σινεμά χωρίς κανέναν εξωτερικό έλεγχο.

«Αν ήταν να χρησιμοποιήσω μια λέξη για την Ανιές, αυτή θα ήταν “ελευθερία”», μας λέει η Σεσίλ Ροζ. «Διεκδικούσε ευελιξία κινήσεων και την ελευθερία να δημιουργεί σύμφωνα με το όραμα και τις ιδέες της. Για όσους συνεργαζόμασταν μαζί της, ήταν ένας ατελείωτος καλλιτεχνικός πλούτος. Ηθελε να μαθαίνει και να τη μαθαίνουν -να τη μαθαίνουν νέα πράγματα, αλλά και να τη μαθαίνουν όλο και περισσότεροι. Γι’ αυτό και προς το τέλος συνεργάστηκε με τον εικαστικό JR για το ντοκιμαντέρ “Πρόσωπα & Ιστορίες”, για να ανοιχθεί και σε ένα άλλο, όχι μόνο σινεφίλ, κοινό».

Το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης έρχεται να θυμίσει σε σινεφίλ και μη πως η σπουδαία αυτή σκηνοθέτης έζησε όπως ακριβώς πέθανε: εν κινήσει. «Οπως μια κάμερα που γράφει διαρκώς»...


Info: Εως την Κυριακή 15/12, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48, τηλ. 2103612046, www.tainiothiki.gr). Γενική είσοδος: 5 ευρώ. Σήμερα, στις 17.00, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με τη Σεσίλια Ροζ.

ΣΙΝΕΜΑ
Χρήματα, αφιερώματα και νέοι στόχοι
Εξασφαλίζοντας επιτέλους έναν αρκετά υψηλό προϋπολογισμό, η Ταινιοθήκη ανακοίνωσε ένα πλήρες και εξαιρετικά ενδιαφέρον πρόγραμμα, καλές συνεργασίες με φορείς, ινστιτούτα και πρεσβείες και τρεις σημαντικές...
Χρήματα, αφιερώματα και νέοι στόχοι
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο ουτοπιστής είναι ο απόλυτος υλιστής»
Ο εικαστικός και σκηνοθέτης Κυριάκος Κατζουράκης μάς μεταφέρει με τη νέα του ταινία σε ένα κοντινό, μα άγριο μέλλον της εποχής της κρίσης. Και πάλι συνεργάζεται στο σενάριο με τη σύντροφό του, ηθοποιό Κάτια...
«Ο ουτοπιστής είναι ο απόλυτος υλιστής»
ΣΙΝΕΜΑ
Η Ρεντγκρέιβ έρχεται, ο Καουρισμάκι πάει να τρυγήσει
To 23o Κινηματογραφικό Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» είναι γεγονός. Και αυτό το λέμε καθώς λίγο έλειψε να μη γίνει. Μάθαμε πως για πρώτη φορά θα έρθουν στην Αθήνα ταινίες με ελάχιστες μέρες διαφορά από τα...
Η Ρεντγκρέιβ έρχεται, ο Καουρισμάκι πάει να τρυγήσει
ΣΙΝΕΜΑ
«Δυστυχώς οι διακρίσεις παραμένουν στην Αφρική»
Από το Γιοχάνεσμπουργκ έρχεται στην Ελλάδα πρώτη φορά ο βραβευμένος σκηνοθέτης, Ιντσάμπενι Γούα Λουρούλι. Στην 6η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου θα παρουσιάσει την ταινία «Elelwani», μια συμβολική ιστορία...
«Δυστυχώς οι διακρίσεις παραμένουν στην Αφρική»
ΣΙΝΕΜΑ
«Υποστείλατε και τη Σκάρλετ»
Ενας αιώνας και μισός έχει περάσει από το τέλος του εμφυλίου μεταξύ Βορείων και Νοτίων στις ΗΠΑ κι όμως, όπως όλα δείχνουν, υπάρχουν ακόμη πληγές χαίνουσες και εικόνες που πικραίνουν. Ακόμη και...
«Υποστείλατε και τη Σκάρλετ»
ΣΙΝΕΜΑ
Στο σινεμά οι άνδρες έχουν την πρωτοκαθεδρία
Η διάσημη Γαλλίδα πρωταγωνιστεί στην τρυφερή κομεντί του Ερίκ Λαρτιγκό «Οικογένεια Μπελιέ», που βγαίνει στις αίθουσες την Πέμπτη, αφού έσκισε στη Γαλλία. Ερμηνεύει εξαιρετικά τη μητέρα μιας οικογένειας κωφών...
Στο σινεμά οι άνδρες έχουν την πρωτοκαθεδρία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας