Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σαραντάρηδες με παιδικούς εφιάλτες
«Το Αυτό Κεφάλαιο 2» του Άντι Μουσιέτι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σαραντάρηδες με παιδικούς εφιάλτες

  • A-
  • A+

Το Αυτό Κεφάλαιο 2 ★★★☆☆

(It Chapter 2, ΗΠΑ, Καναδάς, 2019, 169′)

♦σκηνοθεσία: Αντι Μουσιέτι
♦ηθοποιοί: Τζέιμς ΜακΑβόι, Τζέσικα Τσαστέιν, Μπιλ Χέιντερ, Αϊζέια Μουσταφά, Τζέι Ράιαν, Τζέιμς Ράνσον, Μπιλ Σκάρσγκαρντ

Το δεύτερο κεφάλαιο του «It», βασισμένο στη συνέχεια της ιστορίας όπως την εμπνεύστηκε και την έγραψε ο Στίβεν Κινγκ, είναι όπως ακριβώς θα έπρεπε: συναισθηματικό, νοσταλγικό και τόσο δημιουργικά τρομακτικό όσο οι παιδικοί εφιάλτες.

Το «Κλαμπ των Χαμένων» έχει ξεχαστεί, οι επτά φίλοι έχουν χωριστεί κι ο καθένας έχει τραβήξει τον δρόμο του, μακριά από το Ντέρι, τη μικρή πόλη όπου κάθε 27 χρόνια το Κακό αναδύεται. Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη ταινία και την καθοριστική αναμέτρησή τους με τον Πένιγουαϊζ, τον σαδιστή κλόουν που τρώει παιδάκια, ξανασυναντιούνται σ’ ένα απρόσμενο reunion. Με τις ζωές τους σημαδεμένες για πάντα από την παιδική τους περιπέτεια, όσο κι αν αρνούνται να τη θυμούνται, με τις μεταξύ τους σχέσεις τεντωμένες από το βάρος της ενηλικίωσης, οι φίλοι θα έχουν μια και μοναδική ευκαιρία να κατανικήσουν μια για πάντα το Αυτό και, μαζί, τους προσωπικούς τους φόβους που τους παραλύουν.

Αν κάτι είναι αληθινά αριστουργηματικό στη νέα ταινία είναι το κάστινγκ: οι σαραντάρηδες «Χαμένοι» δεν είναι απλώς πειστικοί διάδοχοι των πιτσιρικιών που άλωναν το Ντέρι με τα ποδήλατά τους, είναι και αυτόφωτοι ήρωες, ελαφρώς τσαλαπατημένοι από τη ζωή και με μια εκρηκτική χημεία μεταξύ τους.

Δίπλα στο κεντρικό και φωτογενέστερο τρίγωνο των ΜακΑβόι, Τσαστέιν και Ράιαν, ο Μπιλ Χέιντερ συμπυκνώνει όλη την ενέργεια και την κωμικότητα της ταινίας. Η πλοκή ακολουθεί το μονοπάτι του καθενός ξεχωριστά (εξ ου και η τεράστια διάρκειά της που, ωστόσο, καθόλου δεν καθυστερεί τη δράση της), καθώς καλείται να ανασύρει και να υπερνικήσει αναμνήσεις που πεισματικά, για χρόνια, κρατούσε θαμμένες. Το art direction είναι ακόμα πιο επιβλητικό από της πρώτης ταινίας, η ρετρό ατμόσφαιρα συντηρείται με τρόπο αξιολάτρευτο και οι εναλλαγές τρόμου, χιούμορ και ρομάντζου αυξάνουν πετυχημένα την αδρεναλίνη. Παρόλ’ αυτά, το τελευταίο μέρος και φινάλε, ακριβώς όπως και στην πρώτη ταινία, γυρίζει την ατμόσφαιρα σε ύφος πιο παιδικό και παραμυθένιο και ξεφουσκώνει το κόκκινο μπαλόνι της καθηλωτικής έντασης.

NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, SMART PACK ΣΠΑΤΑ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, TOWN CINEMAS, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΣΟΣ Ν. ΦΙΑΛΔΕΛΦΕΙΑ, ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ, ΑΡΙΑΝ ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΡΚΑΔΙΑ ΒΥΡΩΝΑΣ, ΑΣΤΕΡΙ ΙΛΙΟΝ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΗΛΕΚΤΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΚΟΡΑΛΛΙ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΠΕΡΑΝ, ΣΕΛΗΝΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ, ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ, ΣΙΝΕ ΩΡΩΠΟΣ, ΣΙΣΣΥ Ν. ΜΑΚΡΗ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΤΡΙΑΝΟΝ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΦΛΕΡΡΥ, ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ

Η εμμονή ★★½☆☆☆

(Une intime conviction, Γαλλία, Βέλγιο, 2018, 110′)

  • σκηνοθεσία: Αντουάν Ρεμπό
  • ηθοποιοί: Μαρίνα Φόις, Ολιβιέ Γκουρμέ, Λοράν Λικά

Ο Ζακ Βιγκιέ, πατέρας τριών παιδιών, κατηγορείται για τη δολοφονία της γυναίκας του. Την αρχική του αθώωση διαδέχεται ένας δεύτερος νομικός κύκλος, μια έφεση που τον φέρνει ξανά στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Η Νόρα, ένορκος στην πρώτη δίκη, είναι πεπεισμένη, σε βαθμό εμμονικό, ότι ο Βιγκιέ δεν είναι ο δολοφόνος. Βάζοντας στο πλάι τη δουλειά της, τον μικρό γιο της, τον σύντροφό της, παραμελώντας κάθε πτυχή της δικής της ζωής, θα πείσει έναν μεγαλοδικηγόρο ν’ αναλάβει την υπόθεση και θ’ αφοσιωθεί η ίδια στην έρευνα, κάνοντας την αθώωση του Βιγκιέ μοναδικό της στόχο, σαν όλη της η ύπαρξη να εξαρτάται από αυτήν.

Βασισμένος σε πραγματική ιστορία (και σε μια ιδέα του έμπειρου Γάλλου σκηνοθέτη Καρίμ Ντριντί), ο Αντουάν Ρεμπό, στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του, τα καταφέρνει στα δύσκολα και χάνει στα εύκολα. Οπλισμένος με δύο σαρωτικές ερμηνείες, από τη Φόις και τον Γκουρμέ κι ένα μοντάζ που, διακριτικά, χωρίς φιγούρες, χτίζει έναν ιλιγγιώδη ρυθμό, μεταμορφώνει μια ταινία χωμένη στην αίθουσα του δικαστηρίου και στις ατελείωτες απομαγνητοφωνήσεις τηλεφωνικών συνομιλιών σ’ ένα δυνατό θρίλερ με κλιμακούμενη αγωνία. Παράλληλα, εκθέτει... πέραν πάσης αμφιβολίας τον παραλογισμό και την ανεπάρκεια του γαλλικού νομικού συστήματος.

Παραδόξως, δεν δίνει ποτέ στην κεντρική ηρωίδα του προσωπικότητα, κίνητρο, μια υποψία απάντησης στο ποια είναι και γιατί αφοσιώνεται με τέτοια απόγνωση στην ιστορία ενός τρίτου, αφήνοντας, έτσι, τον θεατή με μια αίσθηση ανολοκλήρωτου και αναίτιου.

Πού χάθηκες, Μπερναντέτ ★★½☆☆☆

(Where’d you go, Bernadette, ΗΠΑ, 2019, 130′)

  • σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ
  • ηθοποιοί: Κέιτ Μπλάνσετ, Εμα Νέλσον, Μπίλι Κρούνταπ, Κρίστεν Γουιγκ

Για έναν από τους πιο αυθεντικούς, πιο τρυφερούς κι αληθινούς σύγχρονους Αμερικανούς σκηνοθέτες, όπως είναι ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ της τριλογίας «Πριν το Ξημέρωμα», του «Reality Bites», του «Boyhood», αυτή η ταινία μοιάζει περισσότερο με ακριβοπληρωμένη παραγγελία (που δεν είναι), παρά με μια φυσική συνέχεια της φιλμογραφίας του.

Κεντρική ηρωίδα είναι η Μπερναντέτ, που δεν χάθηκε στ’ αλήθεια, αλλά έχασε τον... εαυτό της. Αρχιτέκτονας η ίδια, ευκατάστατη, όμορφη, παντρεμένη μ’ έναν ιδιοφυή προγραμματιστή που τη λατρεύει και με μια έφηβη κόρη που έχει για μοναδική φιλενάδα τη μαμά της, η Μπερναντέτ καθορίστηκε από ένα «τραύμα» του παρελθόντος: ως νέα, φιλόδοξη και ανερχόμενη αρχιτέκτονας, το λαμπερό αστέρι του κλάδου της, είδε το δεύτερο, μόλις, πρότζεκτ της να καταρρέει δίπλα στον ανταγωνισμό. Κι από τότε απομονώθηκε σ’ έναν εκκεντρικό μισανθρωπισμό. Η προοπτική ενός… κατά λάθος ταξιδιού στην Ανταρκτική, δίνει στην Μπερναντέτ την ευκαιρία να δει τον κόσμο με άλλα μάτια και να ξαναβρεί τη χαμένη της δημιουργική σπίθα, με τον άντρα και την κόρη της στο κατόπι.

Ο Λίνκλεϊτερ διασκευάζει το best seller της Μαρία Σεμπλ κι εκεί βρίσκεται η πηγή των προβλημάτων της ταινίας. Η αισθητική του φιλμ είναι μαγευτική, μεταξύ ρεαλιστικού design και παραμυθιού του Ρόαλντ Νταλ. Η Εμα Νέλσον είναι εξαιρετική στον ρόλο της κόρης, οι δευτεραγωνιστές τραβηχτικοί στις ερμηνείες τους, η Κέιτ Μπλάνσετ παίζει με την επιτήδευση και τον μανιερισμό που, ίσως, απαιτεί η ειδικών χειρισμών ηρωίδα της. Το στιλάτο προαστιακό τοπίο της καθημερινότητάς τους διαδέχεται το μεγαλείο του άδειου, παγωμένου τοπίου της Ανταρκτικής (μέρος της ταινίας γυρίστηκε, πράγματι, στη Γριλανδία).

Η παραφωνία του φιλμ είναι η... ουσία της ίδιας της Μπερναντέτ ως ηρωίδας και η κοσμοθεωρία της. Μια «καλλιτέχνις» που φέρνει στη ζωή της και των γύρω της τα πάνω κάτω επειδή νιώθει αδικημένη από τον κόσμο, ενώ πραγματικά δεν φάνηκε ποτέ αρκετά δυνατή για ν’ αντιμετωπίσει μια, έστω, αποτυχία ή σκληρότητα της μοίρας (ένα δελτίο ειδήσεων θα έβαζε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση), είναι η καρδιά μιας ταινίας που, αν και πανέμορφη, αποδεικνύεται αντι-cool, ρηχή και ψεύτικη, από έναν σκηνοθέτη που ώς τώρα μας έχει μάθει μόνο σε αλήθειες.

NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟ, ΑΛΙΚΗ ΔΡΟΣΙΑ, ΑΛΣΟΣ Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ, ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX, ΘΗΣΕΙΟ, ΜΑΡΙΕΛ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΡΦΕΑΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ, ΡΙΑ ΒΑΡΚΙΖΑ, ΡΙΑ ΜΑΤΙ, ΣΙΝΕ ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ, ΣΙΝΕ ΓΕΡΑΚΑΣ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΦΛΟΙΣΒΟΣ, ΦΛΩΡΙΔΑ ΖΟΥΜΠΕΡΙ

Angry Birds: Η Ταινία 2 ★★☆☆☆

(The Angry Birds Movie 2, Φινλανδία, ΗΠΑ, 2019, 97′)

  • σκηνοθεσία: Θούρπο Φαν Ορμαν
  • με τις φωνές των: Τζέισον Σουντέικις, Τζος Γκαντ, Ντάνι ΜακΜπράιντ, Πίτερ Ντίνκλεϊτζ, Μπιλ Χέιντερ / στα ελληνικά: Γιώργος Πυρπασόπουλος, Φοίβος Ριμένας, Χάρης Γρηγορόπουλος, Γιάννης Ζουγανέλης, Βασίλης Μήλιος

Μπορούν τα θυμωμένα πουλάκια που χοροπηδούν, αλλά δεν πετούν και τα εκδικητικά πράσινα γουρούνια να κάνουν χωριό; Αυτή τη φορά, στη δεύτερη κινηματογραφική τους περιπέτεια μακριά από κινητά, μπορούν. Ο Ρεντ, ο Τσακ κι ο Μπομπ θα επιστρατεύσουν όχι μόνο φίλους κι οικογένεια, αλλά και το γουρούνι Λέναρντ και τη δική του ομάδα για να υπερασπιστούν τα νησιά τους. Εντατική κωμωδία δράσης όπου, παρά την αμείωτη ενέργεια των ηρώων, το χιούμορ και η πρωτοτυπία μοιάζουν με επανάληψη πίστας.


Επανεκδόσεις

Η «Τελευταία Ταινία» ★★½☆☆☆, το δεύτερο φιλμ που σκηνοθέτησε, το 1971, μετά την τεράστια επιτυχία του «Ξένοιαστου Καβαλάρη», ο Ντένις Χόπερ, με συμπρωταγωνιστή τον Πίτερ Φόντα που έφυγε τον Αύγουστο από τη ζωή, βγαίνει για πρώτη φορά στις ελληνικές αίθουσες, σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Κεντρικός ήρωας είναι ο Κάνσας, ένας μοναχικός, σκληρός κασκαντέρ, που έχει μόλις τελειώσει το γύρισμα μιας ταινίας στο Περού. Ενώ το συνεργείο φεύγει, ο Κάνσας μένει στη μικρή περουβιανή πόλη, ενώ οι κάτοικοι ετοιμάζονται ν’ αναπαραστήσουν τελετουργικά τη διαδικασία του γυρίσματος, επιφυλάσσοντας στον Κάνσας ρόλο θύματος. Ενας μετα-συλλογισμός για το χολιγουντιανό σινεμά, η «Τελευταία Ταινία» είναι αισθητικά και ιδεολογικά ταυτισμένη με την underground πλευρά της εποχής της, αλλά βλέπεται τουλάχιστον με... ιστορικό ενδιαφέρον.

Δύο αστυνομικοί, εξίσου μοναχικοί, εξίσου σκληροτράχηλοι, διερευνούν δύο διαφορετικές, ανατριχιαστικές υποθέσεις, ώσπου συνειδητοποιούν ότι τα στοιχεία τους συγκλίνουν.Τα «Πορφυρά Ποτάμια» (2000 ★★★☆☆), η κινηματογραφική μεταφορά, από τον Ματιέ Κασοβίτς, του best seller του Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ, με πρωταγωνιστές τους Ζαν Ρενό και Βενσάν Κασέλ, επιστρέφει στις αίθουσες για να θυμίσει πώς μοιάζει ένα στιβαρό θρίλερ δράσης.

Στις «Νύχτες της Καμπίρια» (1957, ★★★★☆), μια καλόβουλη, ονειροπόλα πόρνη τριγυρίζει στη Ρώμη αναζητώντας την αληθινή αγάπη, αλλά συναντά μόνο απογοήτευση και πίκρα. Ενα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα της πρώτης περιόδου του σινεμά του Φεντερίκο Φελίνι, με την Τζουλιέτα Μασίνα στον πρωταγωνιστικό ρόλο, φυτεύει τη φαντασία στο νεορεαλισμό, τον ρομαντισμό στον αστικό κυνισμό.

ΣΙΝΕΜΑ
Η ακτιβίστρια Ντολόρες Φόνζι και οι επικίνδυνες πτήσεις του Τομ Κρουζ
Σεναριογράφος του Πάμπλο Τρουέμπα, σκηνοθέτης του «Φοιτητή» το 2011 και του «La Cordillera» φέτος, ο Αργεντίνος Σαντιάγο Μίτρε, με το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Κανών πριν από δύο χρόνια «Παουλίνα», απέδειξε ότι...
Η ακτιβίστρια Ντολόρες Φόνζι και οι επικίνδυνες πτήσεις του Τομ Κρουζ
ΣΙΝΕΜΑ
Το «ιερό ελάφι» του Λάνθιμου και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρέντγκρεϊβ
Χρυσό Φοίνικα διεκδικεί ο σπουδαίος Ελληνας σκηνοθέτης με την ταινία του, με πρωταγωνιστές τους Κόλιν Φάρελ και Νικόλ Κίντμαν, διπλοθεσίτες στη φετινή διοργάνωση, αφού παίζουν μαζί και στο «The Beguiled» της...
Το «ιερό ελάφι» του Λάνθιμου και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρέντγκρεϊβ
ΣΙΝΕΜΑ
«Fast & Furius»... γκάζι-φρένο
Η άφιξη κάθε νέας ταινίας «Fast & Furious» σημαίνει και την άφιξη της άνοιξης, όχι απαραίτητα κλιματικά, αλλά σίγουρα κινηματογραφικά: αυτή είναι η σειρά ταινιών που με τέρμα το γκάζι φέρνει αχαλίνωτο κέφι,...
«Fast & Furius»... γκάζι-φρένο
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας Αργεντίνος νομπελίστας, η Σκάρλετ Τζοχάνσον και η Δαλιδά
Βραβείο ανδρικής ερμηνείας στη Βενετία και βραβείο κοινού στη Θεσσαλονίκη, για τον «επιφανή πολίτη», μια ταινία που παγιδεύει, με ένα σενάριο-κόσμημα και κυνικό χιούμορ, την αιώνια πάλη τέχνης και ζωής που...
Ενας Αργεντίνος νομπελίστας, η Σκάρλετ Τζοχάνσον και η Δαλιδά
ΣΙΝΕΜΑ
H ρομαντική Ενιέντι και ο αμήχανος Καουρισμάκι
Τα βραβεία της φετινής Berlinale προσπάθησαν κι αυτά να κάνουν μια «πολιτική δήλωση», αλλά κατέληξαν να είναι μια επιλογή αδύναμη και μοιρασμένη σε ταινίες που άξιζαν και σε ταινίες που ίσως θέλησαν να πουν...
H ρομαντική Ενιέντι και ο αμήχανος Καουρισμάκι
ΣΙΝΕΜΑ
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»
Επί 5 δεκαετίες υποστηρίζει την αριστερή ιδεολογία στο σινεμά του ο σπουδαίος Κεν Λόουτς, ασφαλώς και στη νέα του ταινία «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ», βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα. Ανθρωπος με πάθος και ευαισθησίες,...
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας