Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η Ευρωπαϊκή Ενωση έγινε νεοφιλελεύθερη αυτοκρατορία»

Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Βαλέρια Γκολίνο, Κώστας Γαβράς, Χρήστος Λούλης

Claudio Onorati/ANSA via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η Ευρωπαϊκή Ενωση έγινε νεοφιλελεύθερη αυτοκρατορία»

  • A-
  • A+
Οι «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Κώστα Γαβρά έκανε την πρεμιέρα της στη Μόστρα, έφερε τον ίδιο τον Γιάνη Βαρουφάκη στο κόκκινο χαλί, και έγινε δεκτή με αμηχανία από την κριτική. Ο Ελληνας σκηνοθέτης στη συνέντευξη Τύπου επέμεινε στην πίστη του στην Αριστερά, η οποία, όμως, πρέπει να ξαναδεί σήμερα τη φιλοσοφία της.

Το νέο φιλμ του Κώστα Γαβρά, «Ενήλικοι στο Δωμάτιο», βασισμένο στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Ανίκητοι ηττημένοι», έκανε τη δημοσιογραφική και επίσημη πρεμιέρα του το Σάββατο, στο 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου, επιπλέον, ο Γαβράς παρέλαβε το τιμητικό βραβείο Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker της χρονιάς.

Θέμα της ταινίας είναι «Η ιστορία μιας χώρας και του λαού της, παγιδευμένων σε ένα δίκτυο εξουσίας: ο φαύλος κύκλος των συναντήσεων του Eurogroup που επέβαλε τη δικτατορία της λιτότητας στην Ελλάδα. Πίσω από τις κλειστές πόρτες παίζεται μια ανθρώπινη τραγωδία. Μια αρχαία ελληνική τραγωδία στη σύγχρονη εποχή».

76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας

Οι πρώτες εντυπώσεις της κριτικής από την ταινία δείχνουν ένα συνδυασμό σεβασμού απέναντι στο πρόσωπο και το δημιουργικό κύρος του Κώστα Γαβρά και διστακτικότητας απέναντι στην εκτέλεσή της.

Ο Κώστας Γαβράς και οι συντελεστές της ταινίας, από την παραγωγό και σύζυγό του Μισέλ Ρέι-Γαβρά και τον Αλεξάντρ Ντεσπλά που έγραψε τη μουσική του φιλμ, ώς τους πρωταγωνιστές Χρήστο Λούλη (Γιάνης Βαρουφάκης), Αλέξανδρο Μπουρδούμη (Αλέξης Τσίπρας), Βαλέρια Γκολίνο (Δανάη Στράτου), έδωσαν συνέντευξη Τύπου, όπου ο σκηνοθέτης δήλωσε, με τον χαρακτηριστικό, ηχηρό πολιτικό λόγο του: «Η ευρωπαϊκή Αριστερά απέτυχε σχεδόν παντού. Οταν μιλάμε για την Αριστερά, ποια είναι; Για μένα δεν είναι οι άνθρωποι, αλλά δυο - τρεις ιδέες για την κοινωνία, μια φιλοσοφία ζωής. Αυτή τη φιλοσοφία της η Αριστερά σήμερα πρέπει να την ξαναδεί. Το πρόβλημα της Ευρώπης είναι ότι έγινε στις μέρες μας μια νεοφιλελεύθερη αυτοκρατορία».

Ο Γαβράς εξήγησε ότι ήδη από το 2007, «στα πρόθυρα του δράματος», ξεκίνησε να παρακολουθεί και να μελετά τις οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα, αλλά μόνο όταν η Μισέλ Ρέι-Γαβρά τού έστειλε ένα άρθρο του Γιάνη Βαρουφάκη, ένιωσε ότι εκεί βρισκόταν η υπόθεση και ο ήρωας μιας ταινίας. Ανέπτυξε μια στενή δημιουργική σχέση με τον πρώην υπουργό Οικονομικών και νυν βουλευτή και γραμματέα του κόμματος ΜέΡΑ25, ο οποίος τού έστελνε ένα ένα τα κεφάλαια του βιβλίου του, «Ανίκητοι ηττημένοι», που έγραφε εκείνη την εποχή και, όταν η διαδικασία ολοκληρώθηκε, ο Γαβράς ξεκίνησε, εμπνευσμένος από το βιβλίο, να γράφει το σενάριό του.

Επισημαίνοντας ότι «αυτή η ταινία έγινε κατά κύριο λόγο χάρη στον ενθουσιασμό των Ελλήνων τεχνικών!» (το φιλμ είναι γαλλο-ελληνική συμπαραγωγή, με γυρίσματα στην Αθήνα, το Παρίσι, τη Ρίγα, τις Βρυξέλλες, τη Φρανκφούρτη και το Λονδίνο και με διευθυντή φωτογραφίας τον μετρ Γιώργο Αρβανίτη), ο Κώστας Γαβράς έδωσε έμφαση στη στενή συνεργασία του με τους ηθοποιούς του.

Ο Χρήστος Λούλης εξήγησε πώς προσέγγισε τον ήρωά του: «Κάποιες φορές οι άνθρωποι μοιάζουν πολύ, ακόμα κι αν δεν το ξέρουν. Με ρωτούν, τώρα που κυκλοφόρησε και το τρέιλερ της ταινίας, πώς κατάφερες να μοιάζεις στον Γιάνη Βαρουφάκη, πόσο τον μελέτησες. Συνήθως στις ταινίες η φαντασία κάνει το 50% της δουλειάς. Κι ο θεατής το άλλο 50%».

Στη βραδινή, επίσημη πρεμιέρα της ταινίας, τους συντελεστές συνόδευσαν ο Γιάνης Βαρουφάκης που φωτογραφήθηκε με τον Χρήστο Λούλη, το κινηματογραφικό alter ego του και η σύζυγός του, Δανάη Στράτου, με ελληνοπρεπή τουαλέτα, γαλανή με κολιέ - μαίανδρο.

Η ταινία του Κώστα Γαβρά, «Ενήλικοι στο Δωμάτιο», θα κάνει την ελληνική πρεμιέρα της στην τελετή λήξης του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, στις 29 Σεπτεμβρίου.

Οι πρώτες ξένες κριτικές

Γιάνης Βαρουφάκης, Δανάη Στράτου στο κόκκινο χαλί

Vincenzo Pinto & Alberto Pizzoli

«Ο Βαρουφάκης ως Τζον Σνόου»

● Hollywood Reporter: «Mια εύστοχη ματιά από τα μέσα στις πολιτικές της Ε.Ε., με θύματα τους Ελληνες, που σε κάνει να θυμώνεις. (....) Εάν η ελληνική κρίση χρέους ήταν το "Game of Thrones", τότε ο Γιάνης Βαρουφάκης ίσως θα ήταν ο Τζον Σνόου της: ένας ξενόφερτος, αρκετά γενναίος για να τα βάλει με τς δυνάμεις στην εξουσία, αλλά ίσως υπερβολικά αφελής και άπειρος για να καταλάβει πώς η realpolitik λειτουργεί στην πραγματικότητα - στη χώρα του και στο μπλεγμένο μεγαθήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης».

● Variety: «Μια "αγιογραφία" του Γιάνη Βαρουφάκη, που έχει καλές προθέσεις, βασίζεται σε σχολαστική έρευνα, αλλά είναι πολύ βαρετή (..). Ισως, όμως, η μεγαλύτερη χαμένη ευκαιρία του "Ενήλικοι στο δωμάτιο" είναι ότι δεν μπόρεσε να γίνει αυτό που έπρεπε, μια κλειστοφοβική ματιά πάνω στους πιο ταραγμένους πολιτικά και κοινωνικά μήνες που έζησε η Ελλάδα στη σύγχρονη εποχή».

● Screen Daily: «Κάποια κομμάτια της ταινίας του Κώστα Γαβρά για την ελληνική κρίση είναι τόσο βαρετά που στην πραγματικότητα γίνονται συναρπαστικά. (....) Ενα ντοκιμαντέρ θα κατάφερνε να ερευνήσει όλα αυτά τα παράδοξα με μεγαλύτερη ζωντάνια και επιμέλεια. Η ταινία, όμως, καταλήγει ένα είδος κωμωδίας πολιτικών ματαιώσεων. Επενδυμένη από τον Αλεξάντερ Ντεσπλά με ένα μείγμα από συγχορδίες που δημιουργούν ένταση και μια παιχνιδιάρικη, στιλ Ζορμπά, μουσική με μπουζούκι. Και γυρισμένη το ίδιο αποτελεσματικά με πιλότο μεσαίου μήκους ευρωπαϊκού τηλεοπτικού προγράμματος».

 

ΣΙΝΕΜΑ
Βαρουφάκης και άλλοι σταρ στο κόκκινο χαλί του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Γαβρά
Το νέο φιλμ του Κώστα Γαβρά έκανε τη δημοσιογραφική και επίσημη πρεμιέρα στο 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου o σκηνοθέτης παρέλαβε το τιμητικό βραβείο Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker της...
Βαρουφάκης και άλλοι σταρ στο κόκκινο χαλί του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Γαβρά
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Σκοτεινές ιστορίες με κατάμαυρο χιούμορ
Πώς τα πήγε στην παγκόσμια πρεμιέρα της η νέα ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ με πρωταγωνιστές τους Μέριλ Στριπ και Γκάρι Ολντμαν; Γιατί ο «Joker», του Τοντ Φίλιπς με τον Χοακίν Φίνιξ, ενθουσίασε και σήκωσε...
Σκοτεινές ιστορίες με κατάμαυρο χιούμορ
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Λέοντας στον Πέδρο Αλμοδόβαρ για το σύνολο της καριέρας του
Ένας ακόμη Χρυσός Λέοντας απονεμήθηκε στον Ισπανό σκηνοθέτη, Πέδρο Αλμοδόβαρ, αυτήν τη φορά για τη συνολική προσφορά του στον κινηματογράφο.
Χρυσός Λέοντας στον Πέδρο Αλμοδόβαρ για το σύνολο της καριέρας του
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος πάει με Ματ Ντίλον
Λάνθιμος, Κυριακοπούλου, Kosemund Σανίδης: μικρού μήκους, μεγάλης εμβέλειας η συμμετοχή Ελλήνων δημιουργών στο 72ο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.
Ο Λάνθιμος πάει με Ματ Ντίλον
ΣΙΝΕΜΑ
Ο θρίαμβος του Κεκάτου, το ταξικό «κατηγορώ» του Τζουν-χο, ο πόνος και η δόξα του Αλμοδόβαρ
Το Φεστιβάλ Κανών για το 2019 ολοκληρώθηκε με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων του: μια διοργάνωση στην ταυτότητα της περσινής και σε μάλλον βελτιωμένη έκδοση, με έμφαση στο σινεμά του δημιουργού...
Ο θρίαμβος του Κεκάτου, το ταξικό «κατηγορώ» του Τζουν-χο, ο πόνος και η δόξα του Αλμοδόβαρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας