Αθήνα, 37°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
37°C
37.4° 35.3°
3 BF
26%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
36°C
37.2° 34.3°
3 BF
36%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
37°C
36.6° 34.0°
0 BF
48%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
28°C
27.9° 27.9°
2 BF
57%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
37°C
36.9° 36.9°
4 BF
30%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
33°C
35.0° 32.9°
2 BF
23%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
31°C
35.1° 31.4°
0 BF
22%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
34°C
33.5° 33.5°
1 BF
27%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
31°C
33.2° 31.4°
3 BF
42%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
32°C
32.9° 31.9°
3 BF
43%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
33°C
33.4° 30.8°
4 BF
33%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
36°C
35.7° 33.5°
1 BF
52%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
35°C
34.9° 34.9°
4 BF
46%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
36°C
35.9° 35.1°
3 BF
24%
Λαμία
Αίθριος καιρός
36°C
36.0° 34.5°
2 BF
27%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 28.8°
4 BF
67%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
36°C
37.0° 34.5°
3 BF
15%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
37°C
36.6° 32.3°
1 BF
31%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
34°C
36.7° 33.6°
2 BF
43%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
31°C
31.4° 31.4°
2 BF
26%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 18 Ιουλίου, 2024
Μονωδοί, η Συμφωνική Ορχήστρα και η Μικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων και η Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή | PUBLICITY

Συναρπαστική «Νύχτα τ’ Αϊ-Γιαννιού»

Για δωδέκατη συνεχή χρονιά και παρά τις απαγορευτικές συνθήκες της οικονομικής κρίσης, ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής διοργάνωσε εφέτος Ελληνικές Μουσικές Γιορτές. Οι συναυλίες δόθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, στο κινηματοθέατρο «Παλλάς» και στην αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών (21/4 - 3/6/2016).

Δυστυχώς, η τελευταία εκδήλωση, που θα ήταν η πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της όπερας του Παύλου Καρρέρ «Fior di Maria» με τις δυνάμεις της ΕΡΤ, ακυρώθηκε. Από τις συνολικά οκτώ συναυλίες παρακολουθήσαμε δύο, αφιερωμένες σε ελληνικές όπερες.

Αποκομίσαμε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες αλλά ταυτόχρονα και απογοητευτικά άνισες εντυπώσεις. Χαμηλό ήταν το επίπεδο της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων (ΣΟΔΑ), έκδηλη η ανισότητα διανομής και απόδοσης των μονωδών.

Το πρόβλημα της ατελούς απόδοσης της ΣΟΔΑ είχαμε επισημάνει αρχικά σε περυσινές συναυλίες στο «Παλλάς» (31/10 & 3/11/2015).

Για ορχήστρα συντηρούμενη από εισφορές δημοτών, η διαιώνιση αυτής της κατάστασης απλώς προκαλεί˙ ειδικά δε αν αντιπαραβληθεί η ΣΟΔΑ με άλλα σύνολα, καταφανώς λιγότερο προνομιούχα αλλά ασύγκριτα καλύτερα και παραγωγικότερα, όπως π.χ. η πολύπαθη Καμεράτα. Οι υπεύθυνοι του δήμου οφείλουν να κάνουν ό,τι χρειάζεται για να αλλάξουν αυτή την κατάσταση.

Η πλατιά στιλιστική παλέτα της ελληνικής όπερας

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των συναυλιών ήσαν ασυζητητί τα ίδια τα έργα. Στις 16/5/2016, η συναυλία υπό τον Βύρωνα Φιδετζή στο «Παλλάς» ξεκίνησε με μια μετριότατη εκτέλεση του σαγηνευτικά οριενταλιστικών απόηχων πρελούδιου από τη «Ζεφύρα» του Πετρίδη, συνθέτη με γαλλικές καταβολές γραφής και σαφή εθνικοσχολική υπογραφή που θα άξιζε να ακούγαμε περισσότερο.

Ακολούθησε ο πρόλογος στα «Ξωτικά νερά» του Καλομοίρη. Παρά τη μάλλον άτολμη, άτεχνη απόδοση της αιθέριας εμπρεσιονιστικής ορχηστρικής γραφής, εδώ απολαύσαμε το ορθοτονικά ασφαλές, αψεγάδιαστης φραστικής ακρίβειας τραγούδι της κολορατούρας υψιφώνου Νίνας Κουφοχρήστου (Πουλί) και τη μεταλλική, γεμάτη φωνή της μεσοφώνου Χρυσάνθης Σπιτάδη (Αφηγήτρια).

Στο καταληκτικό ντούο οι διαφορετικής χροιάς φωνές τους συνήχησαν εξαίσια. Ατεχνη και ασυντόνιστη πρόβαλε η εκτέλεση της «Ουγγρικής ραψωδίας» από τη «Λιονέλλα» (1891) του Σαμάρα, συνθέτη του Ολυμπιακού Υμνου.

Τελείως συμβατικό στην αβασάνιστη παράθεση υστερορομαντικών μουσικών κλισέ -«τσιγγάνικα» χορευτικά, ιταλιάνικοι ρυθμοί κ.λπ.- το κομμάτι αυτό περιείχε όμως ενδιαφέρουσες πινελιές επτανησιακού φολκλόρ (κερκυραϊκός χορός με σόλο τρομπέτα κ.ά.).

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το μονόπρακτο μουσικό παραμύθι του Δημήτρη Λιάλιου «Νύχτα τ’ Αϊ-Γιαννιού» («Johannisnacht», ~1900), σε πρώτη παγκόσμια παρουσίαση στα γερμανικά. Το έργο ανακάλυψε ο Βύρων Φιδετζής στα κατάλοιπα του συνθέτη.

Στην καταφανώς πιο επεξεργασμένη εκτέλεσή του συμμετείχαν η Μικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων (ΜΧΔΑ) και η Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η ακρόαση ξάφνιασε ευχάριστα, αποκαλύπτοντας μια συναρπαστική, άγρια «νεραϊδο-όπερα», συγγενή αλλά προγενέστερη της «Νεράιδας» («Rusalka») του Ντβόρζακ. Ηταν ένα εξαιρετικά καλογραμμένο νεανικό δοκίμιο υγιούς αναπαραγωγής του ώριμου βαγκνερικού ήχου από επίγονο Ελληνα δημιουργό.

Στο καθαρά κεντροευρωπαϊκό/γερμανικό άκουσμα της μουσικής αναδύονταν καλά αφομοιωμένες μνήμες από Βέμπερ («Ελεύθερος σκοπευτής») και Βάγκνερ («Λόενγκριν»).

Τη στρωτή, καθαρόαιμα ρομαντική φωνητική γραφή των σολιστικών ρόλων απέδωσαν οι μονωδοί (Κυανίδου, Χριστόπουλος, Μαγουλάς κ.ά.) σε μια ικανοποιητική έως γενικώς καλή εκτέλεση. Αναμενόμενο: να παρουσιάσει η φίλτατη ΕΛΣ την όπερα του Λιάλου σε «double-bill» δίπλα σε κάποιο ελληνικό ή ξένο λυρικό μονόπρακτο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Συναρπαστική «Νύχτα τ’ Αϊ-Γιαννιού»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας