Πρόκειται για μία από τις καλύτερες παραστάσεις χορού, που κάλλιστα μπορεί να σταθεί στο εξωτερικό και να συνυπάρξει δίπλα σε σπουδαίους του χόρου. Κι εμείς εκπλαγήκαμε ευχάριστα, καθώς σπάνια μπορεί να συνδυαστεί η μουσική και η κίνηση με το νόημα και την αφήγηση, σε μια παράσταση χορού. Στη συγκεκριμένη μάλιστα, έχει βάλει και η επιστήμη το χεράκι της. Πρόκειται για το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα, «4 + ΕΝΑ», το οποίο προέκυψε από τη διεπιστημονική της έρευνα, σε συνεργασία με τη Μαρία Καρόγλου (Δρ. Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ) και με καλλιτεχνικό συνεργάτη τον Αργύρη Αγγελή.
Το «4» είναι τα τέσσερα στοιχεία της φύσης - γη, νερό, φωτιά, αέρας - και ακόμα ένα, ο πλατωνικός αιθέρας. «Βασικός άξονας της ανάπτυξης του έργου είναι η έρευνα, η ανάλυση και η χορογραφική σωματοποίηση των πέντε αυτών στοιχείων» μάς λέει η κ. Καρόγλου. «Με εκκίνηση τα κανονικά γεωμετρικά στερεά του Πλάτωνα, η περιγραφή των στοιχείων αναπτύσσεται χωρικά και χρονικά στη σκηνή, παίζοντας με μίκρο και μάκρο κλίμακες, όπως τις κινήσεις των μορίων της ύλης και της δημιουργίας της Γης, μέσα στον αέναο κύκλο της ζωής και του θανάτου. Το ΕΝΑ δηλώνει την αιθερική ενότητα των στοιχείων και των πάντων, το γεγονός ότι ο διαχωρισμός είναι μια ψευδαίσθηση. Οτι όλα στη φύση είναι συνδεμένα σε ένα παγκόσμιο κοσμικό χορό, στον οποίο ο άνθρωπος καλείται να συμμετάσχει. Αυτό το Ένα είναι το Κενό, αλλά και το Κοινό των κατοίκων αυτών του πλανήτη, που απειλείται κάτω από τη διαχωριστική δράση τους» συνεχίζει η ίδια, η οποία ήταν οργανικό κομμάτι της ερευνητικής διαδικασίας, πάνω στην οποία στηρίχθηκε η παράσταση.
Η έρευνα ξεκίνησε από το 2022 στο πλαίσιο του προγράμματος φιλοξενίας Experiment A' του Flux Laboratory Athens και έγινε σε εργαστήρια σεισμολογίας, Φυσικής, ναυπηγικής κλπ, ώστε η ομάδα να προσεγγίσει τα τέσσερα βασικά στοιχεία, τους ήχους και τη συμπεριφορά τους και μετά να τα κάνει Τέχνη. «Ως χορογράφος και Αρχιτέκτων Μηχανικός με ενδιέφερε οποιαδήποτε πληροφορία εμπεριείχε "κίνηση" και "χώρο"» μάς λέει η Κυριακή Νασιούλα.
«Η κίνηση μπορεί να αφορούσε τις κινήσεις των μορίων του κάθε στοιχείου, είτε χωρικές συμπεριφορές των φυσικών φαινομένων. Παρατηρώντας, λοιπόν, την ερευνητική διαδικασία σε μικροκλίμακα και την ανάλυση μέσω του μικροσκοπίου, ξεκίνησα να νιώθω παρόμοια με το τρόπο που αισθάνομαι όταν παρατηρώ ένα επιβλητικό τοπίο, τη βροχή να περνάει ανάμεσα από δυο βουνοκορφές, τον έναστρο ουρανό στη Γαύδο ή το εμβυθιστικό ηχοτοπίο που δημιουργεί ένας καταρράκτης στο Πήλιο».
«Θυμήθηκα πως ο μοναδικός τρόπος να συνδεθώ πραγματικά με τον εαυτό μου και με το σώμα μου είναι να αφεθώ σε αυτή την παρατήρηση, να βυθιστώ στην αισθητηριακή πρόσληψη των οπτικών, ακουστικών και χωρικών ερεθισμάτων του φυσικού περιβάλλοντος και να μεταβώ έτσι σ' ένα φιλόξενο και γνώριμο σύμπαν» συνεχίζει η Κυριακή. «Στο 4 + ΕΝΑ η συμβατική έννοια του χρόνου καταργείται. Βάζουμε μια άνω τελεία στις ακραίες ταχύτητες της καθημερινότητας και βυθιζόμαστε στην παρατήρηση ενός πολυμεσικού περιβάλλοντος. Επιστρέφουμε στην ουσία, στις αρχέγονες ρίζες, που έχουμε ως όντα με τη φύση. Με ενδιαφέρει αρκετά, τί μας κινεί και πώς μας συν-κινεί, πώς υπάρχουμε μαζί, εμείς με τη φύση. Πόσο μικροί είμαστε μέσα της και πόσο απολαυστικό είναι αυτό, όταν το αφήνουμε να συμβαίνει.
»Νιώθω μεγάλη συγκίνηση για την παράστασή μας, γιατί έχει φτιαχτεί με πολύ μεράκι και αφοσίωση από το σύνολο των συντελεστών. Όπως τα μόρια των στοιχείων κινούνται με αλληλένδετους δεσμούς, έτσι και το κάθε άτομο που είναι μέρος αυτής της παραγωγής έχει συνδεθεί με την ομάδα και το έργο, συμβάλλοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και διάθεση στη δημιουργία του 4 +ΕΝΑ. Οι χορευτ(ρι)ες, Ιωάννα Καρατέγου, Τάσος Νίκας, Εβίνη Παντελάκη και Θάνος Ραγκούσης, με αξιοσημείωτη επιμονή και αφοσίωση, έχουν καταφέρει να ερμηνεύουν ένα αρκετά απαιτητικό σωματικά και ερμηνευτικά έργο χορού ζωγραφίζοντας ένα ποιητικό, διαρκώς δονούμενο τοπίο, δημιουργώντας συγ(κινήσεις)» καταλήγει.
Τι είδαμε
Σπάνια βλέπουμε (στην Ελλάδα έστω) χορευτές να χορεύουν και με το βλέμμα τους ακόμα. Στο «4 + ΕΝΑ» οι χορευτές επί σκηνής είναι αγρίμια και κατήγοροι μαζί: κραυγάζουν για το τι συμβαίνει στη Φύση με τα σώματά τους, ενώ ταυτόχρονα αυτό γίνεται με μία αριστοτεχνική ευγένεια. Ουσιαστικά νιώθεις το «ενεργό ηφαίστειο», αλλά δεν καίγεσαι από τη λάβα του. Νιώθεις ασφαλής, δίχως να χάνεις την ένταση του συναισθήματος. Ταυτόχρονα αισθάνεσαι σαν να θες να προστατεύσεις τους χορευτές, γεγονός που δείχνει πόσο έχουν καταφέρει να μεταφέρουν την αίσθηση της Φύσης επί σκηνής: οι περιστροφική τους αρμονία φαντάζει ως σχόλιο για την φυσική δυσαρμονία εξαιτίας της ανθρώπινης παρέμβασης. Μάς παρουσιάζουν τη δική τους φύση, μέσω της φυσικής τους κατάστασης, ως ένα λαοκοοώντιο σύμπλεγμα ομορφιάς και γκροτέσκου. Οι χορευτές δεν γίνονται στοιχεία της Φύσης. Δεν προσομοιάζουν - γίνονται οι ανάγκες και η φωνή της!
Τα κοστούμια του Αργύρη Αγγελή (Δημιουργία Κοστουμιών: Atelier Tsiouni) είναι εξαιρετικά και μάς θύμισαν ως αίσθηση κάτι από Hunger Games, αρχαία αγάλματα, κολλεξιόν του Γκοτιέ και εκρήξεις super nova κάπου πολύ μακρυά στο Σύμπαν. Ο Jeph Vanger στη μουσική συνθεση κατορθώνει να εναρμονίζει τα 4+ΕΝΑ στοιχεία μεταξύ τους, μέσω της σωματοποίησής τους από τους χορευτές, που δεν υπακούουν στον ρυθμό του, αλλά μεταστοιχειώνονται εξαιτίας του. Οσο για τον φωτισμό (Μαριέττα Παυλάκη) και τις βιντεοπροβολές (Ελένη Ξυνογαλά) ταιριάζουν απόλυτα με το όραμα της χορογράφου.
Ένα κάλεσμα - αυτό είδαμε. Ένα κάλεσμα, μία θέση, μία δήλωση.
Info: Σήμερα και αύριο Σάββατο /06, στις 21.00, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Κρατήσεις στο τηλ. 6973806357 και στο www.more.com/dance/4ena/
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας