• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 9.6°C / 15.7°C
    4 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.3°C / 12.3°C
    3 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 16.0°C
    4 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.9°C
    0 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.0°C / 9.9°C
    1 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 14.9°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 16.8°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    4 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 10.9°C
    0 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 10.6°C
    3 BF
    72%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    1 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 14.3°C
    2 BF
    88%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 11.6°C
    3 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 12.3°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    1 BF
    70%

Το Τρίο «Ελ Γκρέκο» ερμηνεύει το «Τρίο» του Σμέτανα στον Παρνασσό

Φωτ.: Μάνος Μανιός
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συναρπαστική βραδιά από το τρίο «Ελ Γκρέκο» στον Παρνασσό

  • A-
  • A+
Τις εκτελέσεις που πρόσφεραν οι τρεις ακμαίοι Ελληνες μουσικοί χαρακτήρισαν ακρίβεια φραστικής, αψεγάδιαστη ορθοτονία και αβίαστη τεχνική και δεξιοτεχνική επάρκεια.

Το πόσο θλιβερά φτωχή ήταν και συνεχίζει να είναι η αθηναϊκή μουσική ζωή όσον αφορά την προσφορά μουσικής δωματίου είναι γνωστό και το έχουμε θίξει επανειλημμένα˙ αρκεί να επισημάνουμε ότι μια πρωτεύουσα με πληθυσμό άνω των 3.000.000 αδυνατεί να υποστηρίξει οικονομικά και καλλιτεχνικά τη συνεχή λειτουργία ενός κουαρτέτου εγχόρδων.

Οι λόγοι είναι σύνθετοι και έρχονται από πολύ παλιά: άνιση εξέλιξη μουσικής ζωής, αδιαβάθμητη μουσική παιδεία, απουσία μουσικής ακαδημίας, αντίξοοι οικονομικοί και οργανωτικοί παράγοντες, πολιτικοϊδεολογικές τροπές κ.λπ. Και, βεβαίως, ούτε η τρέχουσα κατάσταση της γενικότερης μουσικής παιδείας στη χώρα βοηθά. Σε αυτό το αφιλόξενο περιβάλλον, λοιπόν, η προσφορά μεμονωμένων συναυλιών μουσικής δωματίου από σολίστες ή μικρά σύνολα που επενδύουν με ζήλο στη μουσική αυτή γίνεται πολύτιμη και αναντικατάστατη. Για να μην πούμε ότι προσλαμβάνει διαστάσεις… ηρωικής επένδυσης!

Στις 30/4/2022, στην νεοκλασική, απαράμιλλα καλής ακουστικής αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», το σύνολο μουσικής δωματίου «Ελ Γκρέκο» παρουσίασε μια ενδιαφέρουσα επιλογή συνθέσεων για τρίο με πιάνο από τον Ρομαντισμό και τον πρώιμο 20ό αιώνα. Η πιανίστρια Αλεξία Μουζά, ο τσελίστας Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος και ο βιολιστής Φαίδων Μηλιάδης έπαιξαν το «Τρίο, έργο 15» του Σμέτανα, το σύντομο, νεανικό «Τρίο αρ. 1, έργο 8» του Σοστακόβιτς και το «Τρίο αρ. 1, έργο 49» του Μέντελσον. Τις εκτελέσεις που πρόσφεραν οι τρεις ακμαίοι Ελληνες μουσικοί χαρακτήρισαν ακρίβεια φραστικής, αψεγάδιαστη ορθοτονία και αβίαστη –οποία ευλογία!- τεχνική και δεξιοτεχνική επάρκεια. Κατά συνέπεια, οι εντυπώσεις που άφησαν ήσαν ασυζητητί δυνατές και πρόσφεραν μια χορταστικά πλούσια εμπειρία μουσικής απόλαυσης.

Τον χαρακτήρα των ερμηνειών καθόρισε άμεσα και έμμεσα η συμμετοχή της Μουζά, ο α λα Λιστ τεράστιος, αιχμηρά αρθρωμένος, ενίοτε και βάναυσα ρωμαλέος ήχος της οποίας είτε σκέπαζε τον ήχο των εγχόρδων, διαρρηγνύοντας τη μουσική αφήγηση και συνθλίβοντας την εσωτερική διαλεκτική της μουσικής, είτε υποχρέωνε τους δύο σολίστες των εγχόρδων να παίζουν εξίσου δυνατά και έντονα, διαμορφώνοντας ένα ακρόαμα ακραίων εντάσεων.

Σε κάθε περίπτωση -και αυτό είναι το πέρα-από-τον-λόγο ανυπότακτα πολυσήμαντο της μουσικής!- το αποτέλεσμα ήταν αναγνώσεις ακραία διαποτισμένες από αδρεναλίνη, οι οποίες κυριολεκτικά συν-άρπαζαν τη συναισθηματική ανταπόκριση του ακροατή. Σε αυτό συνέτεινε και η ποιότητα του παιξίματος των εγχόρδων, των οποίων η εκδίπλωση της φραστικής χαρακτηριζόταν από ήχο ελεγχόμενα διαβαθμισμένης δυναμικής, τέλειο φινίρισμα, άκρα ευαισθησία και -ειδικά στην περίπτωση του τσέλου- σαγηνευτική, ευγενή μελωδικότητα. Η αντιπαράθεση αυτών των δύο πόλων -του υπερμεγέθους, στιβαρού πιάνου και των καλλιεργημένης μουσικότητας εγχόρδων- χάρισε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες στιγμές και μεταπτώσεις και, ταυτόχρονα, «τσίτωσε» ακραία τη δραματουργία των εκτελέσεων, διευρύνοντας το φάσμα των αντιθέσεων και των φορτίσεων. Ετσι, οι αργές, χαμηλόφωνες παράγραφοι στις οποίες κυριαρχούσε η παρουσία των εγχόρδων διέπονταν από λυρική εσωστρέφεια και ποίηση.

Αντίθετα, αυτές στις οποίες δέσποζε το πιάνο, είτε ως σόλο, είτε κρατώντας τον πρώτο λόγο, είτε ορίζοντας δεσμευτικά το ρυθμικό και αρμονικό υπόβαθρο, φορτίζονταν από αχαλίνωτη, νευρώδη ενέργεια. Στον Σμέτανα και στον νεανικό Σοστακόβιτς αυτός ο χαρακτήρας ταίριαξε γενικώς αβίαστα, υποστηρίζοντας αφ’ ενός την εγγεγραμμένη ρομαντική μεγαλοστομία και το χειμαρρώδες πάθος, αφ’ ετέρου την επιτηδευμένη τραχύτητα της γραφής, ειδικά στα γρήγορα μέρη όπως το καταδιωκτικής φρενίτιδας, καταληκτικό «Presto» του Σμέτανα ή οι εξπρεσιονίζουσας γραφής παράγραφοι και το στριγκό καταληκτικό «Allegro» του Σοστακόβιτς.

Ο ίδιος εκφραστικά πολωμένος χαρακτήρας ερμηνείας, αλλά με συνειδητά μετριασμένη δριμύτητα, υπηρέτησε διαφορετικά το δομικό συντακτικό και την έκφραση της πρωτορομαντικής γραφής του Μέντελσον, που απαιτεί πιο ομαλοποιημένο ανάγλυφο δυναμικής, γεωμετρική πειθαρχία, ευγένεια διατυπώσεων κ.λπ. Οντως, στο «Τρίο αρ. 1» του συνθέτη της «Ιταλικής Συμφωνίας» κυριάρχησε η μελωδικά αρθρωμένη φραστική, με αδιαφιλονίκητο πρωταγωνιστή το τσέλο. Γενικώς, η εκτέλεση ήχησε ταιριαστά διαποτισμένη από υπερχειλίζουσα, νεανική ενέργεια, το μηχανιστικό «Scherzo» (που θυμίζει το αντίστοιχο για το σεξπιρικό «Ονειρο Νύχτας Μεσοκαλόκαιρου») παίχτηκε με ρυθμική ακρίβεια και νευρώδη ελαφράδα, ενώ το μαθηματικής γραφής «Allegro assai appassionato» αποδόθηκε σφιχτά, με σωρευτικά εντεινόμενη φόρτιση που, όμως, ουδέποτε διέρρηξε, ούτε παραμόρφωσε τον μουσικό ειρμό.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο πιάνα, δύο διάσημοι δεξιοτέχνες
Ο διεθνούς φήμης Καναδός πιανίστας Αλέν Λεφέβρ συναντά την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την εξίσου διάσημη συμπατριώτισσά του Ελέν Μερσιέ, σε ένα σπάνιο ρεσιτάλ με έργα για δύο πιάνα.
Δύο πιάνα, δύο διάσημοι δεξιοτέχνες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καβάκος και Πάτσε συνδυάζουν ρομαντισμό και μοντερνισμό
Ύστερα από την ιδιαίτερα επιτυχημένη του συναυλία στην οποία διηύθυνε την ΚΟΑ (28/11/2021), o Λεωνίδας Καβάκος επανήλθε στην Αθήνα για μια συναυλία μουσικής δωματίου, οργανωμένη από τον σύλλογο «Οι Φίλοι της...
Καβάκος και Πάτσε συνδυάζουν ρομαντισμό και μοντερνισμό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας