• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.5°C / 34.1°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.6°C / 30.9°C
    1 BF
    54%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.0°C / 34.4°C
    3 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 33.1°C
    3 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 27.4°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.0°C / 30.2°C
    2 BF
    24%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 30.4°C
    3 BF
    19%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.6°C / 34.0°C
    3 BF
    25%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 31.0°C
    3 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 28.9°C
    2 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.9°C / 30.8°C
    2 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.6°C / 28.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 29.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    34°C 28.5°C / 33.9°C
    0 BF
    27%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 29.5°C
    0 BF
    26%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.3°C / 30.8°C
    2 BF
    29%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.8°C / 34.4°C
    3 BF
    26%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 27.3°C
    1 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 34.7°C
    4 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.8°C / 30.8°C
    4 BF
    21%

Σπύρος Κουβαράς - «Ρίζωμα [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρό(σ)κληση σε ένα χορογραφικό βίωμα

  • A-
  • A+
Στις 4 και 5 Αυγούστου ο χορευτής και χορογράφος Σπύρος Κουβαράς παρουσιάζει τη νέα του δημιουργία «Ρίζωμα [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]», εμπνευσμένος από τον Γάλλο φιλόσοφο Ζιλ Ντελέζ, αλλά και από τους μετανάστες, τους πρόσφυγες και τον υπό κατοχή παλαιστινιακό λαό.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στο έργο του επιθυμεί να συνδιαλέγεται με τις ιδέες, χρησιμοποιώντας το σώμα ως μέσο, προσφέροντας με την ομάδα του, Synthesis 748, μάλλον μια βιωματική εμπειρία παρά αισθησιακή.

Ο χορευτής και χορογράφος Σπύρος Κουβαράς και στη νέα του δημιουργία «Ρίζωμα [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]», που παρουσιάζει αρχές Αυγούστου στον Αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, αφήνει το περιβάλλον στο οποίο αλληλεπιδρούν στοιχεία πρωτογονισμού, μνήμης και φαντασίας να συνομιλήσει με το σώμα, όχι ως δέσμιο του τόπου όπου κατοικεί αλλά ως νομάδα, περιφερόμενο πλάνητα στον μη τόπο, σε ένα ταξίδι χωρίς αρχή και τέλος που συνδέει με τη μετανάστευση και τον αγώνα των Παλαιστινίων.

Στη συζήτησή μας θέτει ερωτήματα για τα ανεπίλυτα ζητήματα των ακουσίως απάτριδων, το ακατόρθωτο ρίζωμα, το παρόν σε εκκρεμότητα.

Από πού αντλεί την έμπνευσή του το έργο που παρουσιάζετε;

Το, υπό δημιουργία, έργο μου με τίτλο «Ρίζωμα [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]» αντλεί υλικό από το δοκίμιο Νομαδική σκέψη του Ζιλ Ντελέζ και τη θεωρία του περί αποεδαφικοποίησης (deterritorialization). Ο Ντελέζ συνήθιζε να λέει πως ο σύγχρονος άνθρωπος δεν είναι δέσμιος του τόπου που κατοικεί, αλλά ένας νομάς που περιπλανιέται ανάμεσα σε ιδέες. Αυτό που βρίσκω γοητευτικό στο συγκεκριμένο δοκίμιο είναι η νοηματοδότηση του αγαπημένου, Γάλλου στοχαστή γύρω από το νομαδικό υποκείμενο.

Ο Ντελέζ έγραφε για ένα είδος συνειδητής σκέψης, η οποία έρχεται σε αντίθεση με τις κυρίαρχες αντιλήψεις που επιβάλλουν οι κεντρικές εξουσίες και οδηγούν το υποκείμενο σε παθητικότητα. Η αποεδαφικοποίηση του Ντελέζ, όπως και η έννοια του νομαδικού υποκειμένου, ενέχει μια έντονη αίσθηση ελευθερίας στη βάση όμως μιας προσωπικής, συνειδητής επιλογής. Ποιοι (άλλοι) είναι όμως σήμερα οι σύγχρονοι φορείς της νομαδικότητας; Μήπως προκύπτει μια διττότητα στην ίδια την αποεδαφικοποίηση υπό την έννοια ότι πέρα από την προσωπική επιλογή υπάρχει και στη βάση μιας βίαιης επιβολής στα άτομα; Tα παραδείγματα των μεταναστών, των προσφύγων ή του κατεχόμενου παλαιστινιακού λαού είναι σύγχρονες αναφορές στον μη-τόπο, είναι ιστορίες ανθρώπων που μετακινούνται από ανάγκη και όχι από επιλογή, και αυτές οι αναφορές βρίσκουν χώρο και χρόνο στο έργο που θα παρουσιάσω στους Δελφούς.

Πώς θα περιγράφατε τον τρόπο που δημιουργείτε;

Γενικά δουλεύω πολύ με την εικόνα, το φαντασιακό, την αλληγορία, το όνειρο. Εχω απαρνηθεί καλλιτεχνικά τον ρεαλισμό και την αφηγηματικότητα, γι’ αυτό και ως χορογράφος δεν ψάχνω να δημιουργήσω έργα με σαφή χρονικότητα ή που να αγγίζουν καθαρά στο σήμερα ή στο χθες· κάλλιστα μπορεί να αγγίζουν στο αύριο. Αλλωστε και οι σκηνικές συνθέσεις μου είναι συνήθως άχρονοι και άτοποι χώροι και θα μπορούσα να πω ότι όλες μου οι δουλειές, ενώ μεν ανακαλούν μνήμες, παράλληλα, κατά κάποιο τρόπο, όλες τους μιλούν για την ουτοπία και το μη πραγματικό.

Επιθυμώ οι παραστάσεις μου να είναι αφορμές για μια αισθητηριακή εμπειρία ως βίωμα, όμως και όχι ως καλλιτεχνική απόλαυση. Αλλωστε πιστεύω ότι η καλλιτεχνική απόλαυση είναι ένα (μικρο)αστικό σύμπτωμα που ο δημιουργός οφείλει να αγνοεί. Με ενδιαφέρει η παραστατική, αμφίδρομη εμπειρία, μεταξύ ερμηνευτών, δημιουργού και κοινού, να τροφοδοτείται και να χρωματίζεται από κάθε άλλη εμπειρία ή βίωμα που μεταφέρει ο θεατής και η παράσταση να του δίνει τον απαραίτητο χώρο για να διεισδύσει ο ίδιος με την προσωπική του ματιά. Ετσι και στο «Ρίζωμα [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]», τόσο το κινητικό υλικό, όσο και η μουσική σύνθεση και ο σκηνικός σχεδιασμός, μέσα από την αφαίρεσή τους δεν συγκροτούν απλώς μια αφήγηση, αλλά μια ενέργεια, ένα βιο-ψυχογράφημα.


Info: «ΡΙΖΩΜΑ [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]», Site specific χορογραφικό έργο για τρεις χορευτές, μια performer, Ρωμαϊκή Αγορά, Αρχαιολογικός Χώρος Δελφών, 4-5 Αυγούστου στις 9 μ.μ. Το έργο προσφέρεται δωρεάν από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του θεσμού «Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο στον χώρο, με υποχρεωτική προκράτηση θέσης. Περισσότερες πληροφορίες.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ενα ανεξάντλητο απόθεμα αγωνιστικότητας και ενότητας εμπνέει τον λαό, από γενιά σε γενιά»
Για τη μουσική παράσταση-πολυθέαμα που θα απολαύσουμε στη Δραπετσώνα την Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου μιλά στην «Εφ.Συν.» ο συγγραφέας και ποιητής Φώντας Λάδης.
«Ενα ανεξάντλητο απόθεμα αγωνιστικότητας και ενότητας εμπνέει τον λαό, από γενιά σε γενιά»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ματαίωση παραστάσεων Δημήτρη Παπαϊωάννου στο φεστιβάλ της Αβινιόν
Ματαιώνονται οι παραστάσεις του ΙΝΚ του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, λόγω κρουσμάτων covid-19 στην ομάδα.
Ματαίωση παραστάσεων Δημήτρη Παπαϊωάννου στο φεστιβάλ της Αβινιόν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι ευτυχισμένοι γάμοι του χορού και της μουσικής
Με αφορμή το «Nadja -Who Am I?» οι Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου και Αθανασία Κανελλοπούλου μας αποκαλύπτουν τα μυστικά της γυναικείας φιλίας και δημιουργικότητας.
Οι ευτυχισμένοι γάμοι του χορού και της μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας