Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα

Ο βιολιστής Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα υπό τον Εκτορα Ταρτανή

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα

  • A-
  • A+

Τα προγράμματα συναυλιών με αποκλειστικά ελληνικά έργα προσφέρουν χείριστη υπηρεσία στην ιστορική ελληνική μουσική, καθώς -υπόρρητα- συντηρούν την περιθωριοποίηση της ιστορικής ελληνικής μουσικής ως «μη κανονικού», φτωχού συγγενούς της οικογένειας των «κανονικών» Ευρωπαίων συνθετών.

Στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Ηρωες Ι» η ΚΟΑ έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια τέτοια τυπικά εσωστρεφή, αλλά ταυτόχρονα αληθινά ευρωπαϊκού επιπέδου συναυλία που περιλάμβανε έργα συνθετών της Εθνικής Σχολής και Σκαλκώτα (8/11/2019).

Την ολοφάνερη διαφορά έκανε ασυζητητί η παρουσία δύο ακμαίων, ανερχόμενων νέων μουσικών: του Εκτορα Ταρτανή στο πόντιουμ και του ελληνοαλβανικής καταγωγής βιολιστή Ιόνιαν Ηλία Καντέσα. Τον δεύτερο είχαμε πρωτοακούσει ζωντανά προ διετίας σε εξαιρετικά ρεσιτάλ μουσικής δωματίου στο Μέγαρο Μουσικής και στον Παρνασσό. Πρόκειται για ταλαντούχο, λαμπρό σολίστα με άριστες επιδόσεις σε όλο το εύρος του ρεπερτορίου: τόσο στο κλασικό/ρομαντικό, όσο και στον 20ό/21ο αιώνα.

Ο 32χρονος Ταρτανής, που γεννήθηκε, μεγάλωσε, σπούδασε, εργάζεται στη Γερμανία και μαθητεύει στον Κουρεντζή, βγήκε απόλυτος θριαμβευτής από την ακραία απαιτητική αναμέτρηση με έργα ριζικά διαφορετικής μουσικής αισθητικής και δραματουργίας: τα συναισθηματικά ρομαντικά/εθνικοσχολικά και το εγκεφαλικό/μοντερνιστικό του Σκαλκώτα.

Ταρτανής και Καντέσα σε αγαστή σύμπραξη και η ΚΟΑ σε άκρα εγρήγορση πρόσφεραν μιαν εκπληκτικής ποιότητας ερμηνείας στο πολλαπλά δύσκολο -τεχνικά, εκφραστικά, προσληπτικά για το κοινό- ατονικό «Κοντσέρτο για βιολί» του Σκαλκώτα (1937/38). Απίστευτα επεξεργασμένη σε μέγιστο βάθος λεπτομέρειας με θαυμαστής ευφράδειας μικροφραστική, άριστα αρθρωμένο ήχο, καλοζυγιασμένες διακυμάνσεις δυναμικής και αδιάλειπτη συνολική εποπτεία του διαλόγου προς την ορχήστρα, η θαυμάσια ανάγνωση του ευφυούς, τεχνικά δεινού βιολιστή έκανε το δύσκολο αυτό έργο να ηχήσει αβίαστα και αυτονόητα!

Η βραδιά ξεκίνησε με το κατοχικής θεματολογίας, ανατολίτικου συναισθηματισμού «συμφωνικό ποίημα σε μορφή χορευτικής σκηνής» του Καλομοίρη «Ο θάνατος της ανδρειωμένης» (1943) και ολοκληρώθηκε με τον επικής δραματουργίας, απερίφραστα εθνικοσχολικό, σπάνια πια παιζόμενο «Αετό» (1922) του Γεωργίου Σκλάβου και τους νευρώδεις, γεμάτους αδρεναλίνη «Κλέφτικους χορούς» (1922) του Πέτρου Πετρίδη. Την καθαρόαιμα ρομαντικής δραματουργίας, εθνικοσχολική γραφή των τριών έργων διέπλασε ο Ταρτανής υποδειγματικά, κυρίως όμως με εκφραστική αμεσότητα δίχως αναστολές.

Οι εκτελέσεις τα είχαν όλα: ευγένεια, φανερή αγάπη και φροντίδα για τα έργα, πειστική ισορροπία ανάμεσα στο ζητούμενο της ανάδειξης των ορχηστρικών και συναισθηματικών γλυκασμών και την υψηλής θερμοκρασίας ηρωική/πατριωτική μεγαλοστομία. Σε άλλες χώρες μια τέτοια συναυλία θα κυκλοφορούσει ως «ζωντανή» ηχογράφηση σε CD!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χριστούγεννα στο Πεκίνο
Η νεοσύστατη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών θα παίξει, στις 31 Δεκεμβρίου, ενώπιον χιλιάδων Κινέζων στη Μεγάλη Αίθουσα των Συνεδρίων του Λαού, στο Πεκίνο. Θα δώσει συναυλίες σε έντεκα πόλεις.
Χριστούγεννα στο Πεκίνο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης
Με αφορμή την επέτειο 160 χρόνων από τη γέννηση του Παλαμά και 60 από τη σύσταση του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά, η ΣΟΔΑ υπό τον ακούραστο Βύρωνα Φιδετζή παρουσίασε στο θέατρο Ολύμπια ένα ουσιαστικό θεματικό...
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με μαθηματική ακρίβεια...
Ιδιαίτερες και βαρύνουσες για την αντίληψή μας σχετικά με το μέλλον της κλασικής μουσικής ήσαν οι εντυπώσεις από τη συναυλία που έδωσε η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Κίνας, υπό τον 31χρονο Κινέζο αρχιμουσικό...
Με μαθηματική ακρίβεια...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σκαλκώτας ο μέγας κι ανεξάντλητος
Στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματος με αφορμή τα 70 χρόνια από τον πρόωρο θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα, η νεοπαγής Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή έδωσε μιαν εξαιρετική συναυλία στη μεγάλη...
Σκαλκώτας ο μέγας κι ανεξάντλητος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
Οι συναυλίες που διευθύνει ο πολύς Θεόδωρος Κουρεντζής στην Αθήνα είναι καλλιτεχνικά γεγονότα, η απήχηση των οποίων ξεκινά και καταλήγει όχι μόνον εκτός του φυσιολογικού κύκλου των συνειδητών φίλων της...
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας
Σε πανελλήνια πρώτη παρουσίασε η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ την όπερα «Πούδρα στο πρόσωπό της» («Powder her face», 1995) του Τόμας Αντες, ιδιοφυούς «κακού παιδιού» της αγγλικής μουσικής των ’90s.
Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας