Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα

Ο βιολιστής Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα υπό τον Εκτορα Ταρτανή

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα

  • A-
  • A+

Τα προγράμματα συναυλιών με αποκλειστικά ελληνικά έργα προσφέρουν χείριστη υπηρεσία στην ιστορική ελληνική μουσική, καθώς -υπόρρητα- συντηρούν την περιθωριοποίηση της ιστορικής ελληνικής μουσικής ως «μη κανονικού», φτωχού συγγενούς της οικογένειας των «κανονικών» Ευρωπαίων συνθετών.

Στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Ηρωες Ι» η ΚΟΑ έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια τέτοια τυπικά εσωστρεφή, αλλά ταυτόχρονα αληθινά ευρωπαϊκού επιπέδου συναυλία που περιλάμβανε έργα συνθετών της Εθνικής Σχολής και Σκαλκώτα (8/11/2019).

Την ολοφάνερη διαφορά έκανε ασυζητητί η παρουσία δύο ακμαίων, ανερχόμενων νέων μουσικών: του Εκτορα Ταρτανή στο πόντιουμ και του ελληνοαλβανικής καταγωγής βιολιστή Ιόνιαν Ηλία Καντέσα. Τον δεύτερο είχαμε πρωτοακούσει ζωντανά προ διετίας σε εξαιρετικά ρεσιτάλ μουσικής δωματίου στο Μέγαρο Μουσικής και στον Παρνασσό. Πρόκειται για ταλαντούχο, λαμπρό σολίστα με άριστες επιδόσεις σε όλο το εύρος του ρεπερτορίου: τόσο στο κλασικό/ρομαντικό, όσο και στον 20ό/21ο αιώνα.

Ο 32χρονος Ταρτανής, που γεννήθηκε, μεγάλωσε, σπούδασε, εργάζεται στη Γερμανία και μαθητεύει στον Κουρεντζή, βγήκε απόλυτος θριαμβευτής από την ακραία απαιτητική αναμέτρηση με έργα ριζικά διαφορετικής μουσικής αισθητικής και δραματουργίας: τα συναισθηματικά ρομαντικά/εθνικοσχολικά και το εγκεφαλικό/μοντερνιστικό του Σκαλκώτα.

Ταρτανής και Καντέσα σε αγαστή σύμπραξη και η ΚΟΑ σε άκρα εγρήγορση πρόσφεραν μιαν εκπληκτικής ποιότητας ερμηνείας στο πολλαπλά δύσκολο -τεχνικά, εκφραστικά, προσληπτικά για το κοινό- ατονικό «Κοντσέρτο για βιολί» του Σκαλκώτα (1937/38). Απίστευτα επεξεργασμένη σε μέγιστο βάθος λεπτομέρειας με θαυμαστής ευφράδειας μικροφραστική, άριστα αρθρωμένο ήχο, καλοζυγιασμένες διακυμάνσεις δυναμικής και αδιάλειπτη συνολική εποπτεία του διαλόγου προς την ορχήστρα, η θαυμάσια ανάγνωση του ευφυούς, τεχνικά δεινού βιολιστή έκανε το δύσκολο αυτό έργο να ηχήσει αβίαστα και αυτονόητα!

Η βραδιά ξεκίνησε με το κατοχικής θεματολογίας, ανατολίτικου συναισθηματισμού «συμφωνικό ποίημα σε μορφή χορευτικής σκηνής» του Καλομοίρη «Ο θάνατος της ανδρειωμένης» (1943) και ολοκληρώθηκε με τον επικής δραματουργίας, απερίφραστα εθνικοσχολικό, σπάνια πια παιζόμενο «Αετό» (1922) του Γεωργίου Σκλάβου και τους νευρώδεις, γεμάτους αδρεναλίνη «Κλέφτικους χορούς» (1922) του Πέτρου Πετρίδη. Την καθαρόαιμα ρομαντικής δραματουργίας, εθνικοσχολική γραφή των τριών έργων διέπλασε ο Ταρτανής υποδειγματικά, κυρίως όμως με εκφραστική αμεσότητα δίχως αναστολές.

Οι εκτελέσεις τα είχαν όλα: ευγένεια, φανερή αγάπη και φροντίδα για τα έργα, πειστική ισορροπία ανάμεσα στο ζητούμενο της ανάδειξης των ορχηστρικών και συναισθηματικών γλυκασμών και την υψηλής θερμοκρασίας ηρωική/πατριωτική μεγαλοστομία. Σε άλλες χώρες μια τέτοια συναυλία θα κυκλοφορούσει ως «ζωντανή» ηχογράφηση σε CD!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χριστούγεννα στο Πεκίνο
Η νεοσύστατη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών θα παίξει, στις 31 Δεκεμβρίου, ενώπιον χιλιάδων Κινέζων στη Μεγάλη Αίθουσα των Συνεδρίων του Λαού, στο Πεκίνο. Θα δώσει συναυλίες σε έντεκα πόλεις.
Χριστούγεννα στο Πεκίνο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης
Με αφορμή την επέτειο 160 χρόνων από τη γέννηση του Παλαμά και 60 από τη σύσταση του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά, η ΣΟΔΑ υπό τον ακούραστο Βύρωνα Φιδετζή παρουσίασε στο θέατρο Ολύμπια ένα ουσιαστικό θεματικό...
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με μαθηματική ακρίβεια...
Ιδιαίτερες και βαρύνουσες για την αντίληψή μας σχετικά με το μέλλον της κλασικής μουσικής ήσαν οι εντυπώσεις από τη συναυλία που έδωσε η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Κίνας, υπό τον 31χρονο Κινέζο αρχιμουσικό...
Με μαθηματική ακρίβεια...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ παίζει τη «συμπαντική» 3η Συμφωνία του Μάλερ
Η σχέση της ΚΟΑ με τον Μάλερ ήταν και παραμένει κάπως προβληματική. Τουλάχιστον έτσι έδειξε η ερμηνεία που πρόσφερε υπό τον Ούρος Λάγιοβιτς στην εντυπωσιακά κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής στις...
Η ΚΟΑ παίζει τη «συμπαντική» 3η Συμφωνία του Μάλερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια παίζει σονάτες του Σούμπερτ
Πρόκειται για μία από τις ακριβοθώρητες, σοβαρές σε ποιότητα και έκταση, ενότητες μουσικής δωματίου στον φετινό προγραμματισμό του Μεγάρου Μουσικής. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι έκριναν ότι θα αρκούσε η μικρή, υπόγεια...
Η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια παίζει σονάτες του Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Μαινόμενος Ορλάνδος» στη χώρα που αγνοεί το μπαρόκ
Τις προάλλες ακούσαμε στο Μέγαρο Μουσικής τον αριστουργηματικό «Μαινόμενο Ορλάνδο» (1727) του Βιβάλντι (1/12/2019). Το σύνολο Οι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τους επτά μονωδούς...
«Μαινόμενος Ορλάνδος» στη χώρα που αγνοεί το μπαρόκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας