• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 29.2°C
    2 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    1 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 24.0°C
    3 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 25.0°C
    3 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 21.4°C
    2 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 24.6°C
    0 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 21.9°C / 26.9°C
    2 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.8°C
    3 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.1°C / 26.1°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 24.9°C
    0 BF
    94%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    27°C 26.5°C / 26.5°C
    2 BF
    43%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.5°C / 26.5°C
    2 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 22.8°C / 25.8°C
    4 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.4°C
    2 BF
    48%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 25.7°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    64%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ουραγός στην αξιοπιστία των ΜΜΕ η Ελλάδα

  • A-
  • A+
Στην τρίτη θέση από το... τέλος, ανάμεσα σε 24 χώρες της ΕΕ, κατατάσσει τη χώρα η ετήσια έκθεση του Reuters, όσον αφορά την εμπιστοσύνη στα μέσα ενημέρωσης ● Μόλις το 32% εμπιστεύεται τα ΜΜΕ, ενώ μόλις το 12% πληρώνει για την ψηφιακή ενημέρωση ● Ιδιαίτερη αναφορά στη λίστα Πέτσα, αλλά και στα χαμηλά ποσοστά αξιοπιστίας μεγάλων μέσων, όπως ο ΣΚΑΪ που συγκεντρώνει τις περισσότερες αρνητικές γνώμες.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τρίτη από το τέλος ανάμεσα σε 24 ευρωπαϊκές χώρες είναι η Ελλάδα (38η σε 46 χώρες παγκοσμίως) ως προς τον βαθμό αξιοπιστίας των ΜΜΕ, σύμφωνα με τη φετινή έρευνα του Reuters Ιnstitute σε συνεργασία με το Oxford University που καλύπτει 46 χώρες. Μόλις το 32% εμπιστεύεται εν γένει τις ειδήσεις στα ΜΜΕ στη χώρα μας (χαμηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. μετά το 30% της Γαλλίας και της Ουγγαρίας) και, ακόμη χειρότερα, μόλις το 12% πληρώνει για την ψηφιακή ενημέρωση.

Το συγκεκριμένο εύρημα, εκτός από τη δεδομένη οικονομική αδυναμία του κόσμου, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό και για το επίπεδο της δημοκρατίας στη χώρα, καθώς η εμπεδωμένη κουλτούρα δωρεάν κατανάλωσης περιεχομένου αφενός μεν υποβαθμίζει τη δημοσιογραφική εργασία θέτοντας σε μεγαλύτερο κίνδυνο την αξιοπιστία της πληροφορίας και αφετέρου αυξάνει τον βαθμό εξάρτησης των μιντιακών ομίλων από τους ιδιοκτήτες-επιχειρηματίες αλλά και από τις διαφημιστικές εταιρείες.

Η έκθεση πάντως υπογραμμίζει πως «η έρευνα διεξήχθη το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2021, πριν δηλαδή από τις διαδηλώσεις του Μαρτίου στην Ελλάδα», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο η αξιοπιστία των ΜΜΕ, όπως την αντιλαμβάνονται οι πολίτες, να είναι ακόμα χαμηλότερη.

Σύμφωνα με την έκθεση του Reuters Ιnstitute, τα ΜΜΕ στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται από ψηφιακό κατακερματισμό, σημαντική έλλειψη εμπιστοσύνης από την πλευρά των πολιτών σε ένα έντονα πολιτικά πολωμένο σκηνικό, αλλά και από μία από τις υψηλότερες χρήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την πρόσβαση στις ειδήσεις.

Reuters για Πέτσα

Η φετινή έκθεση στέκεται και στα χρήματα από τη λίστα Πέτσα και στην κριτική που ασκήθηκε για αυτά, καθώς και στην απορρόφηση πόρων από μη αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης. Το Reuters θυμίζει ότι το 54% των πολιτών εναντιώνεται στις κρατικές ενισχύσεις των ΜΜΕ, ενώ την ίδια ώρα αναφέρεται τόσο στη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι τα social media αποτελούν «απειλή για τη δημοκρατία» όσο και στις μομφές εναντίον του ότι προσπαθεί να απαξιώσει πηγές πληροφόρησης που δεν μπορεί να ελέγξει. Γίνεται επίσης αναφορά (με ουδέτερο τρόπο) στον Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος, όπως σημειώνει, απέκτησε το Mega και άλλα γνωστά μέσα ενημέρωσης το τελευταίο διάστημα.

Οπως προκύπτει, παγιώνεται η σαφής προτίμηση του ελληνικού κοινού στη χρήση smartphone κινητών για την ενημέρωση (70%) σε σχέση με τη χρήση υπολογιστών (55%) και τάμπλετ (20%). Πριν από πέντε χρόνια το 47% χρησιμοποιούσε τα έξυπνα κινητά και το 72% τους υπολογιστές, με την εικόνα να έχει πλέον αντιστραφεί πλήρως.

Περισσότερα από τα δύο τρίτα (69%) των Ελλήνων στο διαδίκτυο λαμβάνουν τα νέα τους μέσω των κοινωνικών μέσων, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό παγκοσμίως (σε 46 χώρες) πλην της Κένυας. Το 52% του κόσμου ενημερώνεται πρωτογενώς από το facebook για τις ειδήσεις, παραμένοντας πρώτο στα social media για αυτόν τον σκοπό, αν και έχει υποχωρήσει κατά 5% από πέρσι.

Αναξιόπιστοι

Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι και το γεγονός πως μερικές από τις πιο δημοφιλείς ειδησεογραφικές πλατφόρμες (ΣΚΑΪ, συμπεριλαμβανομένων του τηλεοπτικού καναλιού και του ρ/σ, όπως και η ιστοσελίδα newsbomb.gr) βρίσκονται αρκετά χαμηλά ως προς την αξιοπιστία του κοινού. Με άλλα λόγια, «σας βλέπουμε και σας ακούμε, αλλά δεν σας εμπιστευόμαστε».

Ειδικά ο ΣΚΑΪ συγκεντρώνει τις περισσότερες αρνητικές γνώμες του κοινού. Γιατί άραγε; Μεγαλύτερη εμπιστοσύνη (brand trust), σύμφωνα με την έρευνα, φαίνεται πως οι Ελληνες αποδίδουν στην ιστοσελίδα dikaiologotika.gr (όπως και πέρσι) και στην «Καθημερινή», με 62% και 60% αντίστοιχα.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από το Reuters Institute στο κίνημα #MeToo στην Ελλάδα, με έμφαση στις αποκαλύψεις της Σοφίας Μπεκατώρου οι οποίες ώθησαν «εκατοντάδες γυναίκες και άντρες» να καταγγείλουν δημόσια κακοποιήσεις που είχαν υποστεί. Στην έκθεση επισημαίνεται μεν πως οι ελληνικοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί δημοσίευσαν τις καταγγελίες, χωρίς όμως να υπάρξει εμπλοκή της ερευνητικής δημοσιογραφίας στο ζήτημα με έρευνες σε βάθος, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη σε πολλές άλλες χώρες.

Σε παγκόσμια κλίμακα η χρονιά της πανδημίας έφερε αύξηση της εμπιστοσύνης του κοινού στις ειδήσεις κατά 6%, ενδεικτικό της ανάγκης έγκυρης πληροφόρησης σε μια περίοδο όπου οι περισσότεροι ένιωσαν ότι απειλείται η ζωή τους. Η Φινλανδία παραμένει η χώρα με τα υψηλότερα επίπεδα συνολικής εμπιστοσύνης (65%) και οι ΗΠΑ έχουν τα χαμηλότερα (29%). Ανεβαίνει συνολικά η ανησυχία για τη διασπορά ψευδών και παραπλανητικών ειδήσεων, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στη Βραζιλία (82%) και τα χαμηλότερα στη Γερμανία (37%).

Σύμφωνα με την έκθεση, όσοι χρησιμοποιούν συστηματικά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι περισσότερο πιθανό να δηλώσουν ότι έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση σχετικά με τον κορονοϊό από μη χρήστες, με το facebook να θεωρείται ως το κύριο κανάλι για τη διάδοση fake news σχεδόν παντού, με την εξαίρεση χωρών του Νότου, όπως η Βραζιλία και η Ινδονησία, όπου το WhatsApp (σ.σ. της ίδιας εταιρείας) θεωρείται μεγαλύτερη πηγή κινδύνου.

MEDIA
Ολο και πιο δύσπιστοι απέναντι στις ειδήσεις
Η Ελλάδα στο προτελευταίο σκαλοπάτι της «κλίμακας εμπιστοσύνης» μεταξύ 38 χωρών ● Στο 92% έφτασε το ποσοστό του πληθυσμού που ενημερώνεται από το Διαδίκτυο ● Ποιοι είναι οι δημοφιλέστεροι ιστότοποι.
Ολο και πιο δύσπιστοι απέναντι στις ειδήσεις
MEDIA
Πέθανε ο Θέμος Αναστασιάδης
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 61 ετών ο γνωστός δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» Θέμος Αναστασιάδης. Ο Θέμος Αναστασιάδης πραγματοποίησε μακρά καριέρα στον χώρο του Τύπου και της τηλεόρασης,...
Πέθανε ο Θέμος Αναστασιάδης
MEDIA
Κοντά στο ιστορικό υψηλό ο αριθμός των φυλακισμένων δημοσιογράφων
Σε επίπεδο κοντά στο ιστορικό του υψηλό ανέρχεται ο αριθμός των δημοσιογράφων παγκοσμίως οι οποίοι βρίσκονται πίσω από τα σίδερα των φυλακών εξαιτίας της δουλειάς τους, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της...
Κοντά στο ιστορικό υψηλό ο αριθμός των φυλακισμένων δημοσιογράφων
MEDIA
«Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ δεν ελέγχουν την εξουσία, είναι μέρος του προβλήματος»
Οι τελευταίες τάσεις στη δημοσιογραφία, τα fake news και η έλλειψη εμπιστοσύνης του κοινού στα ΜΜΕ συζητήθηκαν μεταξύ άλλων στους «Διαλόγους» στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Στην εκδήλωση...
«Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ δεν ελέγχουν την εξουσία, είναι μέρος του προβλήματος»
MEDIA
Τέλος εποχής και αλλαγή σελίδας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Η κατάρρευση παλιών μιντιακών κολοσσών με την ταυτόχρονη αποχώρηση των μεγαλομετόχων τους άνοιξε τις πύλες για νέους παίκτες. Η τράπουλα ξαναμοιράζεται... Εφημερίδες, κανάλια και ραδιόφωνα χρεοκόπησαν. Κάποια...
Τέλος εποχής και αλλαγή σελίδας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
MEDIA
Τα 9 σημεία των καιρών...
Καινούργια κατάσταση διαμορφώνεται το τελευταίο διάστημα στα ΜΜΕ, με νέους και παλιούς παίκτες να παλεύουν να εδραιωθούν στον χώρο. Ο Σεπτέμβριος θα μας βρει με ένα αρκούντως διαφορετικό σκηνικό, αλλά και ο...
Τα 9 σημεία των καιρών...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας