Αθήνα, 37°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
37°C
37.9° 35.3°
4 BF
28%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
37°C
38.7° 35.8°
3 BF
32%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
40°C
40.4° 40.0°
2 BF
39%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
31°C
31.0° 31.0°
2 BF
36%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
38°C
37.9° 37.9°
3 BF
27%
Βέροια
Αίθριος καιρός
35°C
34.6° 34.6°
2 BF
20%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
23°C
35.1° 23.4°
2 BF
53%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
39°C
39.1° 39.1°
2 BF
22%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
34°C
35.4° 33.0°
4 BF
40%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
38°C
37.9° 37.9°
2 BF
30%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
32°C
31.8° 31.8°
5 BF
62%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
33°C
32.9° 32.7°
3 BF
55%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
33°C
32.9° 32.9°
2 BF
66%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
38°C
37.9° 36.8°
3 BF
20%
Λαμία
Αίθριος καιρός
38°C
37.8° 36.5°
3 BF
25%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
31.8° 31.8°
4 BF
55%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
37°C
38.0° 36.0°
4 BF
15%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
35°C
35.3° 35.3°
3 BF
38%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
35°C
37.7° 35.3°
3 BF
33%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
27°C
27.3° 27.3°
3 BF
47%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
@Bill Waters

«Η συνθήκη της πανδημίας μού ξαναθύμισε τη Σπιναλόγκα»

Κάθε της μυθιστόρημα εξελίσσεται στην Ελλάδα. Πλέον και η προσωπική της ζωή στην Ελλάδα βιώνεται. Εδώ μένει εδώ και χρόνια, πολιτογραφήθηκε και Ελληνίδα, διαβάζει Αλκη Ζέη κι εφημερίδες, όπως μας είπε, για να μάθει καλά ελληνικά και γράφει, κυρίως μπεστ σέλερ. Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε το τελευταίο βιβλίο της Βικτόρια Χίσλοπ, «Μια νύχτα του Αυγούστου», πάντα από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Πρόκειται ουσιαστικά για τη συνέχεια του βιβλίου που την έκανε δημοφιλή στη χώρα μας, «Το Νησί». Μάλλον και αυτό θα μεταφερθεί στη μικρή οθόνη. Προς το παρόν, η ίδια μάς σχολιάζει την πανδημία, τις πυρκαγιές αλλά και τις γυναικοκτονίες. Εξάλλου και το βιβλίο της μια γυναικοκτονία αφορά, εκείνη τη νύχτα του Αυγούστου...

● Ας ξεκινήσουμε κάπως προβοκατόρικα. Εχετε γίνει γνωστή παγκοσμίως για τα βιβλία σας, που πάντα έχουν θέμα την Ελλάδα. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι η χώρα αυτή, πράγματι, είναι η καλύτερη πρώτη ύλη για να γίνει κάποιος διάσημος, αν τη «χειριστεί κατάλληλα»...

Εχω επιλέξει την Ελλάδα ως πηγή έμπνευσης για έναν πολύ απλό λόγο: γιατί είναι γεμάτη από τόπους με σημαντική ιστορία. Και μιλάω για τον 20ό αιώνα. Γι’ αυτούς έχω γράψει: για τη Σπιναλόγκα, τη Θεσσαλονίκη, την Αμμόχωστο, τη Μακρόνησο... Οι ιστορίες μου διαπνέονται από την ιστορία των τόπων αυτών, από την ατμόσφαιρά τους. Και, φυσικά, από τα όσα «κρύβουν». Ποτέ δεν εμπνεύστηκα από το Μπράιτον ή την Μπανγκόκ - ή από οποιοδήποτε άλλο μέρος έχω επισκεφθεί εκτός Ελλάδας. Και δεν νομίζω να συμβεί και ποτέ!

● Το «Μια νύχτα του Αυγούστου» είναι άλλη μία απόδειξη των παραπάνω; Ή απλά ένα ακόμη μπεστ σέλερ που πιάνει το νήμα από το «Νησί»;

Θεωρώ ότι όποια και να ’ναι η έμπνευσή σου, αν δεν στρωθείς να γράψεις, την έχεις άσχημα. Και οι αναγνώστες δεν είναι τόσο αφελείς ώστε να θεωρήσουν καλό έναν συγγραφέα μόνο και μόνο από το θέμα του. Επιπλέον, ένα βιβλίο παίρνει χρόνια να γραφτεί.

Οπότε, αν το μόνο που αποζητά ο συγγραφέας του είναι η δημοφιλία, το πιθανότερο είναι να εγκαταλείψει την προσπάθεια στα μισά. Για μένα το γράψιμο έχει να κάνει με την ανάγκη σου να πεις μια ιστορία. Από εκεί ξεκινούν όλα. Αν στόχο έχεις μόνο να γίνεις διάσημος και να «πουλήσεις», καλό είναι να μάθεις πως ο αναγνώστης το καταλαβαίνει αυτό από την πρώτη σελίδα!

● Είχατε σκοπό να γράψετε τη συνέχεια ή προέκυψε;

Το βιβλίο «γεννήθηκε» σε περίεργες συνθήκες. Αναφέρομαι στην πανδημία, που μας υποχρέωσε σε εγκλεισμό, να ζούμε υπό καθεστώς φόβου, να μην μπορούμε να δούμε και να αγγίξουμε τους αγαπημένους μας. Αυτή ακριβώς η συνθήκη μού ξαναθύμισε τη Σπιναλόγκα και όλα όσα βίωναν εκεί - μια παρόμοια κατάσταση. Ολα έμοιαζαν αλλόκοτα, παρόμοια με όσα είχα γράψει 20 χρόνια πριν. Ετσι το μυαλό μου άρχισε να σκέφτεται τι τελικά απέγιναν εκείνοι οι ήρωες. Και κυρίως πώς μπορεί όλα ν’ αλλάξουν μέσα σε μια στιγμή - εν προκειμένω, σε μια νύχτα.

Αυτή είναι η αυγουστιάτικη νύχτα μου: ένα βράδυ όπου όσοι έγιναν καλά, γιορτάζουν τη θεραπεία τους! Και ξαφνικά ένας πυροβολισμός τα ανατρέπει όλα... Βέβαια, όλο αυτό συνδέεται και με κάτι πολύ προσωπικό. Στις 17 Μαρτίου έλαβα ένα τηλεφώνημα πως η μητέρα μου πέθανε. Ηταν κάτι εντελώς απρόσμενο. Ολα έμοιαζαν να έχουν ανατραπεί από τη μια στιγμή στην άλλη. Δεν ξέρουμε αν ήταν από κορονοϊό, αν και προσωπικά αυτό πιστεύω.

Πολλοί από εμάς έχουμε βιώσει τέτοιες καθοριστικές στιγμές. Το θέμα είναι πως από την επόμενη μέρα και για έξι μήνες απομονώθηκα στην επαρχία και λόγω πανδημίας. Οπότε η συναισθηματική διαφυγή μου ήταν το γράψιμο. Κάθε μέρα από τις εννέα το πρωί έως τις έξι το απόγευμα έγραφα. Ετσι προέκυψε αυτό το βιβλίο - ήταν μια διαδικασία κάθαρσης για μένα.

● Ποια Ελλάδα σάς εμπνέει; Γιατί η σημερινή Ελλάδα έχει πολλά κοινά αλλά και μη με τη χώρα ακόμη και 2 χρόνια πριν, πόσω μάλλον 50 ή 60...

Ακόμα και η Αγγλία έχει αλλάξει από το Brexit και μετά. Το καταλαβαίνεις. Ειδικά με την πανδημία ούτε τον εαυτό μας δεν αναγνωρίζουμε. Δεν θυμόμαστε ίσως καν πώς ήμασταν πριν από δύο χρόνια. Ισως σε κάποια χωριά της Ελλάδας, όπως εδώ στην Κρήτη όπου είμαι όλο αυτόν τον καιρό, η ζωή να κύλησε πιο βατά... αν και η πανδημία μάς έχει επηρεάσει όλους, σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό.

Στο βιβλίο σας κάνετε λόγο για μία γυναικοκτονία. Και κυκλοφόρησε, κατά τραγική σύμπτωση, την ίδια εποχή με τη δολοφονία της Καρολάιν.

Η αλήθεια είναι πως δεν είχα σκεφτεί αυτήν την τραγική σύμπτωση. Τι να πω; Η δολοφονία είναι κάτι το απόλυτα τρομακτικό και κακό. Αλλά το πώς δολοφονήθηκε η Καρολάιν και τι συνέβη εκεί είναι κάτι που με ξεπερνάει. Πραγματικά, προσπαθώ να μην το φαντάζομαι καν. Προφανώς όλοι σκεφτόμαστε το μωρό της... Ωστόσο, είναι από τις φορές που η πραγματικότητα ξεπερνάει τη μυθιστορία.

Λέγεται πως οι λεπροί στη Σπιναλόγκα ζητούσαν λίγες σταγόνες λεμόνι ώστε να νιώσουν κάτι... Σ’ αυτούς τους περίεργους καιρούς, ποιες είναι οι δικές σας ή ποιες νομίζετε πως πρέπει να ’ναι οι δικές μας «σταγόνες από λεμόνι», μπας κι αρχίσουμε να νιώθουμε;

Πάντοτε κρατιέσαι από κάπου. Από τη μουσική, το διάβασμα, τις συζητήσεις με φίλους. Ωστόσο, για μένα το φυσικό περιβάλλον είναι που παίζει πρωτεύοντα ρόλο. Και όσον αφορά την έμπνευση. Μου δίνει μια αίσθηση συνέχειας, επιβίωσης και κάτι που μας υπερβαίνει. Που είναι πιο σημαντικό από εμάς!

Αυτό το φυσικό περιβάλλον χάνεται. Στα 700.000 στρέμματα υπολογίζεται πως θα φτάσει η εικόνα της καταστροφής από τις πυρκαγιές. Δάση, ζώα, περιουσίες αλλά και ένας ολόκληρος τρόπος ζωής. Οι άνθρωποι εκεί ζούσαν στο και από το περιβάλλον.

Είμαι, με κάθε τρόπο που μπορώ, δίπλα σε αυτούς τους ανθρώπους. Πρόκειται για μια προσωπική και κοινωνική καταστροφή. Σε ατομικό, συλλογικό και περιβαλλοντικό επίπεδο. Και εθνικό φυσικά - η φύση της Ελλάδας αφορά όλη τη χώρα.

Οι επιστήμονες μας προειδοποιούν χρόνια τώρα για την κλιματική αλλαγή, για τα αναπάντεχα, σφοδρά και ακραία φαινόμενα και για την πολύ κοντινή μη αναστρέψιμη πορεία της. Κάθε κυβέρνηση έχει χρέος να τους ακούσει και να προχωρήσει σε έρευνες και αναλύσεις και εν τέλει μέτρα ώστε να είναι έτοιμη απέναντι σε όσα έρχονται, αλλά και στην ανάσχεσή τους.

Ωστόσο όλοι μας πρέπει να δράσουμε. Τώρα. Οχι μόνο για το αύριο. Η προσπάθεια που θα γίνει τώρα θα φανεί σε βάθος χρόνου. Αυτό θέλει επιμονή και συλλογική προσπάθεια. Αυτό απαιτούν οι καιροί. Από όλους μας!

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Η συνθήκη της πανδημίας μού ξαναθύμισε τη Σπιναλόγκα»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας