Η αφορμή ήταν οι καταστροφικές πλημμύρες το περσινό φθινόπωρο. Έτσι μια ομάδα καλλιτεχνών με οικογενειακούς δεσμούς με το Πήλιο και την ευρύτερη περιοχή του Βόλου και της Θεσσαλίας αποφάσισε να πραγματοποιήσει μια εικαστική έκθεση στο Παλαιό Παρθεναγωγείο της Αργαλαστής, εκεί όπου στις αρχές του 20ου αιώνα ήταν διευθυντής του ο φιλόλογος και ποιητής Κώστας Βάρναλης, για να προσπαθήσει να προσεγγίσει καλλιτεχνικά ζητήματα συλλογικής θεραπείας του ανθρώπου και της φύσης αλλά και να αναδείξει κοινωνικές αξίες, όπως ο κοινοτισμός, η συνεργατική δράση και το αίσθημα του ανήκειν, ως μηχανισμούς επούλωσης για τον τόπο και τους κατοίκους του.
Η έκθεση στην οποία συμμετέχουν 10 καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία και εγκαινιάζεται το Σάββατο 6 Ιουλίου, αναζητά τη σύνδεση του μύθου του Χείρωνα, του μυθικού Κενταύρου με τη σοφία για το φυσικό κόσμο, τις θεραπευτικές ιδιότητες και την προσφορά των γνώσεών του στον πολιτισμό μέσω της διδασκαλίας, έχει τον τίτλο Νostrum: «Στα λατινικά nostrum σημαίνει δικό μας, ενώ στα αγγλικά η λέξη μεταφράζεται ως γιατροσόφι ή φάρμακο πάσης φύσεως, συμπυκνώνοντας έτσι τις έννοιες της συλλογικότητας και της θεραπείας. Η έκθεση θίγει το επείγοντος του ζητήματος της κλιματικής αλλαγής, με ομαδικό τρόπο, ως αντίδοτο στην μαζική ανθρώπινη παρέμβαση που οδηγεί στην αλλοίωση του περιβάλλοντος και τις φυσικές καταστροφές.
Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάζονται έργα που σχετίζονται με το φυσικό τοπίο του Πηλίου, τη μυθολογία του και τα τοπικά υλικά, τα οποία πραγματεύονται τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση μέσα από παλιά και νέα εικονογραφικά μοτίβα χλωρίδας και πανίδας, την ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον ως μια σύνθετη και πολυεπίπεδη διαδικασία, καθώς και τρόπους ίασης και προστασίας με συμβολικό ή τελετουργικό χαρακτήρα» εξηγεί η επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης, Έλλη Λεβεντάκη.
Την έκθεση διοργανώνει η καλλιτεχνική κολεκτίβα και Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Future Myth που μελετά το σημείο τομής του αναλογικού και ψηφιακού κόσμου μέσα από εικαστικές και παιδαγωγικές πρακτικές που ίδρυσαν πριν από τρία χρόνια οι εικαστικοί Κωνσταντίνος Κοντογεώργος και Φιόνα Έλλη Σπαθοπούλου. Όμως οι αναζητήσεις της δεν σταματούν εκεί καθώς βρίσκεται σε διαρκή καλλιτεχνική αναζήτηση γύρω από αφηγήσεις μυθολογικές, κοσμολογικές και οικολογικές, πειραματίζεται με τα μέσα και στήνει πολυμεσικές εγκαταστάσεις, με κινηματογραφική γλώσσα που πλέκουν ετερόκλητες δημιουργίες εμπνευσμένες από τις ρίζες των ανθρώπινων κοινωνιών, την τεχνολογία, την αστρονομία, τον ήχο, ζητήματα ταυτότητας, την αστική πραγματικότητα, κ.α. Συνδέοντας τον μύθο με τη σύγχρονη ψηφιακή πραγματικότητα μέσα από διαφορετικές δράσεις και έρευνα επικεντρώνεται κυρίως σε υβριδικές, διαδραστικές καλλιτεχνικές δράσεις που παρουσιάζουν το έργο "μη καλλιτεχνών" ως εικαστικό έργο, σε συνεργασία με άλλους εικαστικούς, ερευνητές, καλλιτεχνικές ομάδες και τοπικούς φορείς στην περιφέρεια.
Η Φιόνα Έλλη Σπαθοπούλου, εκ των συνιδρυτριών της κολεκτίβας συμμετέχει στην έκθεση με το έργο «In whose eyes we are the same», 2024, μια εγκατάσταση που αποτελεί μια απόπειρα αναπαράστασης της αρχαιολογίας των μέσων, από το μέσο του σχεδίου ως αυτό της ψηφιακής εικόνας. «Αυτό που με ενδιαφέρει είναι η σχέση μεταξύ της ανάπτυξης των νέων μέσων και της ανακάλυψης άγνωστων, μέχρι πρότινος, μορφών ζωής, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ιδέα της τεχνολογικής εξέλιξης στο σύγχρονο πλαίσιο της οικολογικής κρίσης. Σχέδια με μολύβι ψηφιοποιούνται και προβάλλονται σε παλιά τηλεόραση, δημιουργώντας ένα ψηφιακό βάλτο από ψεύτικους γυρίνους» μας εξηγεί.
Ένας ακόμη από τους συμμετέχοντες, ο Βασίλης Γαλάνης με το έργο Ηistory of the Sun, 2024, που αποτελείται από περίπου 50 αποτυπώσεις του Ηλίου, σε χρονολογική σειρά από την κλασική αρχαιότητα ως σήμερα, περνώντας ενδιάμεσα εντός του Μεσαίωνα, της Νεωτερικότητας, και του Μοντερνισμού. «Από αρχαίο σύμβολο της εξουσίας πάνω σε ιπτάμενη άμαξα, στα μεσαιωνικά tarot, στον ήλιο ως σύμβολο του ορθού λόγου του Διαφωτισμού και στην ιμπρεσιονιστική αποτύπωση του κάτω από την αιθαλόμιχλη του Λονδίνου (στην σύντομη, ως τότε. ζωή του, ο Διαφωτισμός είχε προλάβει ήδη να μολύνει την ατμόσφαιρα), όλοι οι ήλιοι συνυπάρχουν σε έναν κενό χώρο, αντίστοιχα με αυτόν των προγραμμάτων αναζήτησης εικόνων (i.e. Google). Είναι μεταξύ άλλων ένας εορτασμός των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων τηλεεπικοινωνίας, όπως το internet και τα smartphones, που μαζί με τα διάφορα δεινά που αυτά φέραν μαζί τους, μας επιτρέπουν που και που να κοιτάμε και να ζωγραφίζουμε από μέσα τους τον Ήλιο» παρατηρεί.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Συμμετέχοντες/ουσες καλλιτέχνες/ιδες: Βασίλης Γαλάνης, Ειρήνη Γκόνου, Κωνσταντίνος Κοντογεώργος, Δημήτρης Κοντοδήμος, Αθηνά Κουμπαρούλη, Ναταλία Μαντά, Φιόνα-Έλλη Σπαθοπούλου, Άννα Στρούλια, Κλεοπάτρα Τσαλή, Ηλίας Τσόλης
- Επιμέλεια έκθεσης: Έλλη Λεβεντάκη
- Γραφιστικά: Βασίλης Γαλάνης, Φιόνα-Έλλη Σπαθοπούλου
- Εγκαίνια: Σάββατο 6 Ιουλίου στις 19:00
- Διάρκεια έκθεσης: 7-21 Ιουλίου 2024
- Ωράριο: Πέμπτη έως Κυριακή 17.00-20.00
- Τόπος: Παλαιό Παρθεναγωγείο Αργαλαστής, Αργαλαστή, Νότιο Πήλιο
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας