• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.3°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 16.7°C
    2 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.2°C / 20.0°C
    4 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 10.0°C / 20.0°C
    1 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    77%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.2°C
    0 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 11.7°C / 20.0°C
    2 BF
    52%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 19.0°C
    5 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    4 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.0°C / 18.3°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.2°C / 12.2°C
    3 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    36%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    3 BF
    67%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    1 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 23.0°C
    3 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 15.6°C
    2 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 16.7°C
    1 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 17.2°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    76%
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική

«Νίσυρος», Πάνος Κοκκινιάς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική

  • A-
  • A+
Στη Σάμο, σε έναν χώρο με θέα τη Μεσόγειο, διεθνείς καλλιτέχνες αναδεικνύουν με τα έργα τους την προσφυγική κρίση, τις επιπτώσεις του τουρισμού, τη ρύπανση, αλλά και την καταστροφή των καϊκιών στη χώρα μας, στην έκθεση που επιμελείται η Κατερίνα Γρέγου.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο όγκος σε κυβικά χιλιόμετρα των υδάτων της Μεσογείου είναι «13.700.000 km^3» και ακριβώς αυτός ο αριθμός δίνει τον τίτλο στην καλοκαιρινή έκθεση στο Art Space Pythagorion στη Σάμο, την οποία, όπως κάθε χρόνο, οργανώνει το Ιδρυμα Schwarz.

Το βελγικό περιοδικό σύγχρονης τέχνης hART στο τεύχος που κυκλοφορεί ανέδειξε το Art Space Pythagorion έναν από τους οκτώ καλύτερους εκθεσιακούς χώρους της Ευρώπης, ενώ η συμβολική θέση του με θέα στη Μεσόγειο αποτέλεσε την αφετηρία για την επιλογή των έργων από την επιμελήτρια, ιστορικό Τέχνης και μουσειολόγο, Κατερίνα Γρέγου.

Art Space Pythagorion: «13.700.000 km^3»

Οπως επισημαίνει η ίδια: «Στην παραλία οι λουόμενοι λιάζονται αμέριμνοι, ενώ αλλεπάλληλες πτήσεις τσάρτερ περνούν πάνω από τα κεφάλια τους, καθώς το αεροδρόμιο είναι πολύ κοντά στο γραφικό λιμάνι του Πυθαγορείου, φέρνοντας στον νου το αυξανόμενο φαινόμενο του μαζικού τουρισμού. Εικόνα μιας στερεοτυπικής Ελλάδας: ήλιος, θάλασσα και ξένοιαστες διακοπές. Επιφανειακά η σκηνή φαντάζει ειδυλλιακή και γαλήνια. Ωστόσο υποβόσκουν πολλαπλές, αόρατες δυναμικές - γεωπολιτικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές και οικονομικές. Σε αυτό το “Απέραντο Γαλάζιο” διακυβεύονται ένα σωρό καίρια ζητήματα. Εδώ η θάλασσα, σαν ένα αόρατο υγρό παραπέτασμα, λειτουργεί ως ένα είδος συνόρου μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, παραδείσου και δυστοπίας».

Οι διεθνείς καλλιτέχνες και οι ομάδες που συμμετέχουν στην έκθεση «13.700.000 km^3» αναδεικνύουν με τα έργα τους τον αντίκτυπο που έχουν οι ανθρώπινες δραστηριότητες και τα συμφέροντα στην ευαίσθητη ισορροπία του οικοσυστήματος του πλανήτη και στα γεωπολιτικά ζητήματα των θαλασσών, διερευνούν το πώς η θάλασσα επηρεάζει τη διαμόρφωση των ταυτοτήτων και των οικονομιών στην περιοχή της Μεσογείου και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

«Είναι ασφαλώς αδύνατο να καλύψει κανείς όλα τα θέματα που απασχολούν την περιοχή της Μεσογείου, οπότε οι καλλιτέχνες εστιάζουν ο καθένας σε ένα από τα ζητήματα που επείγουν σήμερα: από μια νέα οπτική της μετανάστευσης και της προσφυγικής κρίσης στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο, τις επιπτώσεις του τουρισμού, τα υπό εξαφάνιση θαλάσσια είδη, τη ρύπανση από τα πλαστικά και τη βαριά βιομηχανία έως την καταστροφή των καϊκιών στη χώρα μας, ένα μείζον πολιτισμικό ζήτημα σήμερα», λέει η Κ. Γρέγου.

Οι Sphinxes (Μάνος Φλέσσας και Ιωάννα Τσάκαλου) διεξάγουν μία μεγάλη έρευνα σχετικά με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα απόσυρσης και υποχρεωτικής καταστροφής αλιευτικών σκαφών, με αποτέλεσμα «όχι μόνο να καταστρέφεται μια παράδοση αιώνων αλλά να κινδυνεύει να χαθεί και η τεχνογνωσία των καραβομαραγκών». Το έργο τους, ειδική ανάθεση για την έκθεση, περιλαμβάνει και ένα φιλμ που καταγράφει μια πομπή, ενώ αποτελεί φόρο τιμής στα κατεστραμμένα καΐκια.

Εικόνα από το έργο των Sphinxes

Η ομάδα Depression Era (ιδρύθηκε το 2011, Ελλάδα) εστιάζει στους «Τουρίστες», μια ανατρεπτική καμπάνια για εκείνους που διασχίζουν τη Νότια Ευρώπη και εκείνους που τους προσεγγίζουν ή απλώς τους βλέπουν να περνούν. Ο Πάνος Κοκκινιάς καταπιάνεται με τον κρατήρα του ηφαιστείου στη Νίσυρο και τους τουρίστες που στη σύντομη επίσκεψή τους εκεί φωτογραφίζουν ο ένας τον άλλον με κάθε διαθέσιμο μέσο. Βιαστικά, λόγω ζέστης και των αναθυμιάσεων. Ο Αμερικανός Newton Harrison με την «Αpologia Mediterraneo» αναφέρεται στην απειλή που δέχεται η βιοποικιλότητα του πλανήτη.

Ο Δανός Stefan Kruse ακολουθεί μια ομάδα προσφύγων κατά μήκος της Ευρώπης και με την ταινία του «Τhe Migrating Image» εξετάζει την παραγωγή εικόνων που αναφέρονται στις τραγωδίες και τους θανάτους. Οι Minna Rainio & Mark Roberts, που ζουν και εργάζονται στο Ελσίνκι, με τη βιντεοεγκατάστασή τους βυθίζουν τον θεατή σε πανοραμικά πλάνα θαλάσσιων τοπίων στη Φινλανδία, τη Νορβηγία, τη Μεσόγειο. Παρουσιάζουν τη θάλασσα ως δείκτη της κλιματικής αλλαγής, τόπο αρκτικών εξορύξεων και ανόδου της στάθμης των νερών, πεδίο μάχης αντίπαλων συμφερόντων αλλά και ως πέρασμα -συχνά τάφο- για χιλιάδες πρόσφυγες.

Συμμετέχουν ακόμα οι Centre for Political Beauty, Mark Dion, Κυριακή Γονή, Maarten Vanden Eynde στην έκθεση, η οποία συνοδεύεται από δίγλωσση έκδοση και εκπαιδευτικό πρόγραμμα (επιμέλεια Κατερίνα Ζαχαροπούλου).


Info: ART SPACE PYTHAGORION, λιμάνι Πυθαγορείου, Σάμος. Μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2019. Ωρες λειτουργίας έκθεσης: 10.00-13.00 και 19.00-24.00 καθημερινά. Είσοδος ελεύθερη.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν οι πίνακες έγιναν ταπισερί
«Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» είναι ο τίτλος της πρωτότυπης έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη και έχει διπλό σκοπό.
Οταν οι πίνακες έγιναν ταπισερί
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
Μια εικαστική «Στάση» όχι για εντυπωσιασμό, αλλά με αναστοχασμό για το παρόν που μας οδηγεί στο μέλλον. Από τα ιστορικά έργα του Γιάννη Κουνέλλη, τα πολιτικά του Χαρούν Φαρόκι μέχρι τις ρομποτικές εφευρέσεις...
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας