Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι ομηρικοί ήρωες κατακτούν το Λούβρο-Λανς

Ρούμπενς, «Ο Αχιλλέας σκοτώνει τον Εκτορα»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι ομηρικοί ήρωες κατακτούν το Λούβρο-Λανς

  • A-
  • A+
Στο παράρτημα του γαλλικού μουσείου, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον «πρίγκιπα των ποιητών» αναδεικνύει το πνεύμα του Ομήρου και την επίδρασή του στους καλλιτέχνες μέσα από 250 εκθέματα: αρχαιότητες, αναγεννησιακά, μοντέρνα έργα τέχνης.

Η πιο φιλόδοξη έκθεση που έχει ποτέ αφιερωθεί στον Ομηρο, τον «πρίγκιπα των ποιητών», δημιουργό των επών «Ιλιάδα» και «Οδύσσεια», τα οποία υπήρξαν αναπόσπαστο κομμάτι των δυτικών κοινωνιών από την αρχαιότητα ώς τις μέρες μας.

Ετσι προβάλλει το Μουσείο του Λούβρου την έκθεση «Homer», που εγκαινιάζεται αύριο στο παράρτημά του στη γαλλική πόλη Λανς και εξερευνά τις ρίζες του Ομήρου και την επίδρασή του στους καλλιτέχνες στο πέρασμα των αιώνων, μέσα από 250 εκθέματα: αρχαία γλυπτά και αγγεία, αναγεννησιακά έργα τέχνης, μοντέρνα, αλλά και σύγχρονα, με την υπογραφή των Ρούμπενς, Αντουάν Βατό, Γκιστάβ Μορό, Αντρέ Ντερέν, Μαρκ Σαγκάλ, Σάι Τουόμπλι κ.ά.

Τα έργα προέρχονται από μεγάλα γαλλικά μουσεία (Λούβρο, Γκραν Παλέ, Κέντρο Πομπιντού κ.ά.), ενώ την επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Αλεξάντρ Φαρνού, επί σειρά ετών διευθυντής της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, ο συγγραφέας και δημιουργός ταινιών Αλέν Ζαουμπέρ και οι Βενσάν Πομαρέντ και Λικ Πιραλά, υποδιευθυντές του Μουσείου του Λούβρου και του Λούβρου-Λανς, αντίστοιχα.

Αχιλλέας, Εκτορας, Οδυσσέας: γιατί αυτά τα ονόματα αντηχούν μέχρι σήμερα στο μυαλό των ανθρώπων; Ποια η καταγωγή του Ομήρου; Ηταν όντως τυφλός; Ηταν ο μοναδικός δημιουργός των εμβληματικών επών; Πώς εξέφρασε την ανθρώπινη κατάσταση σε όλη της την πολυπλοκότητα; Γιατί τα έργα του είναι διαχρονικά, επέζησαν μέσα στους αιώνες, ενέπνευσαν και εμπνέουν τους δημιουργούς σε σημείο να μιλάμε για «ομηρομανία»;

Εγκαινιάζεται
η έκθεση «Homer» 
στο Μουσείο
του Λούβρου

Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα ερωτήματα που θέτει η έκθεση, προσκαλώντας τους επισκέπτες να βουτήξουν στον κόσμο του Ομήρου. Το αφιέρωμα ξεκινάει με τους θεούς του Ολύμπου, συνεχίζει με τις μούσες του Ομήρου και με τα πορτρέτα του (οι καλλιτέχνες τον φαντάστηκαν τυφλό, γενειοφόρο, σκεπτικό, εκστασιασμένο...), εστιάζει στους ήρωες της «Ιλιάδας» και της «Οδύσσειας» ξεδιπλώνοντας την αρπαγή της Ωραίας Ελένης, σκηνές από τον Τρωικό Πόλεμο, τον θάνατο του Αχιλλέα, αλλά και τις απίστευτες περιπέτειες του Οδυσσέα, με τον Πολύφημο, τις Σειρήνες, ώς την επανένωσή του με την πιστή Πηνελόπη.

Προτομή του Ομήρου

Ενα πραγματικό χρονικό πολέμου, με ακριβείς περιγραφές, η «Ιλιάδα» έχει κεντρίσει τη φαντασία: Ο Τζιοβάνι Μπατίστα Γκάουλι απεικόνισε τον 17ο αιώνα τη «Φιλονικία Αχιλλέα και Αγαμέμνονα», ο Γκιστάβ Μορό τη μελαγχολία της Ωραίας Ελένης μέσα στα τείχη της Τροίας, ο Ρούμπενς τον Αχιλλέα να σκοτώνει τον Εκτορα, ο Ανρί Λεβί τον Υπνο και τον Θάνατο να κουβαλούν το σώμα του νεκρού ήρωα της Τροίας.

Η μούσα του Ομήρου, Πολύμνια

Ο ρόλος των γυναικών είναι περισσότερο εμφανής στην «Οδύσσεια»: ο Tζον Ουίλιαμ Γουότερχαουζ ζωγράφισε μια σαγηνευτική, αυστηρή Κίρκη, ο Αντουάν Μπουρντέλ σμίλεψε μια θλιμμένη Πηνελόπη, ο Μαρκ Σαγκάλ στις λιθογραφίες του ανέδειξε όλες τις περιπέτειες του ήρωα μέχρι να φτάσει στην Ιθάκη.

Η έκθεση περιλαμβάνει καρικατούρες του Ονορέ Ντομιέ με επιρροές από το «Ομηρικό γέλιο», τον αντίκτυπο των επών του σε συγγραφείς όπως ο Βικτόρ Ουγκό, σε σκηνοθέτες όπως ο Βόλφγκανγκ Πέτερσεν («Τροία» με τον Μπραντ Πιτ), σε συνθέτες όπως ο Ντεμπισί και ο Μοντεβέρντι. «Το πνεύμα του Ομήρου έχει δώσει παράδειγμα σε καλλιτέχνες, συγγραφείς, πολιτικούς, κατακτητές και απλούς ανθρώπους για το πώς να ζήσουν, πώς να δράσουν και να πεθάνουν σαν ήρωες».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο «αντιφατικός» Δήμος Σκουλάκης
Διανοούμενος, μποέμ, με λεπτή ομορφιά και πολύ χιούμορ, o «αντιφατικός» ζωγράφος Δημοσθένης Σκουλάκης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70, σημαδεμένης στο ξεκίνημά της από τις...
Ο «αντιφατικός» Δήμος Σκουλάκης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δάσκαλος και μαθητής στο Αγιον Ορος
Οι Mονές Βατοπεδίου, Ιβήρων, Παντοκράτορα, Σταυρονικήτα, οι μοναδικές εικόνες από την Τράπεζα Μεγίστης Λαύρας, το μαγευτικό τοπίο στις Καρυές, τα μυστηριώδη δάση στη χερσόνησο του Αθω, ξεδιπλώνονται στην...
Δάσκαλος και μαθητής στο Αγιον Ορος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τόπος τέχνης, τόπος εξορίας
Η Μπιενάλε της Βενετίας αναμφίβολα είναι η μεγαλύτερη έκθεση σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη, αναδεικνύει πρωτοποριακές εικαστικές τάσεις και καταξιώνει δημιουργούς, καταγράφει τις αλλαγές σε μια...
Τόπος τέχνης, τόπος εξορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αφροδίτη φορούσε μόνο τ’ άρωμά της
Την έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» εμπλουτίζει μια ολόγυμνη θεά, άγαλμα τύπου Αφροδίτης του Καπιτωλίου που ανήκε στη συλλογή Ιόλα, ενώ πρόσφατα συντηρήθηκε και στήθηκε δίπλα στα δύο νέα αρώματα της...
Η Αφροδίτη φορούσε μόνο τ’ άρωμά της
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
P.E.T. Projects στην καρδιά της Κυψέλης
Ηρθε η ώρα για τον Αγγελο Πλέσσα να ανοίξει έναν χώρο πολιτισμού, μη κερδοσκοπικό, ανεξάρτητο και με ανοιχτό πνεύμα, στην καρδιά της Κυψέλης, στην οδό Κερκύρας 87.
P.E.T. Projects στην καρδιά της Κυψέλης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο «Σωτήρας του κόσμου»... εξαφανίστηκε
Πού στον κόσμο βρίσκεται ο «Σωτήρας του κόσμου»; Ο περίφημος πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι, επρόκειτο να εκτεθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Μουσείο του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι, ωστόσο έκτοτε αγνοούνται...
Ο «Σωτήρας του κόσμου»... εξαφανίστηκε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας