Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τελευταία Δίκη του Κάφκα

Η τελευταία Δίκη του Κάφκα

  • A-
  • A+

Η πολύχρονη δικαστική διαμάχη γύρω από τα χειρόγραφα του Φραντς Κάφκα τελείωσε με θριαμβευτή το κράτος του Ισραήλ ή μάλλον την ίδια την ανθρωπότητα.

Διότι το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας αποφάσισε ότι οι θησαυροί που είχε αφήσει μετά τον θάνατό του (1924) στον φίλο του Μαξ Μπροντ με την εντολή να τους κάψει, δηλαδή όλο του το έργο, κι αυτός παρακούοντας τους έσωσε, ανήκουν στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Ισραήλ και όχι στην οικογένεια Χόφε, που τους κρατούσε κλειδωμένους σε τραπεζικές θυρίδες στο Ισραήλ και την Ελβετία και πότε πότε τους πουλούσε σε συλλέκτες! 

Η ιστορία είναι εντελώς καφκική. Ο ανυπάκουος Μαξ Μπροντ, στον οποίο χρωστάμε ό,τι γνώση έχουμε σήμερα για το μεγαλειώδες έργο του Κάφκα -αυτός το εξέδωσε και το παρουσίασε-, όταν οι ναζί μπήκαν το 1939 στην Τσεχοσλοβακία κατέφυγε για να γλιτώσει στην Παλαιστίνη.

Και πήρε μαζί του το αρχείο Κάφκα. Οταν πέθανε το 1968 τα ντοκουμέντα του Κάφκα πέρασαν σαν κληρονομιά στη γραμματέα του, Εστερ Χόφε, με τον όρο, όμως, να τα παραδώσει «στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του Τελ Αβίβ ή σε κάποιον άλλον οργανισμό στο Ισραήλ ή στο εξωτερικό».

Η Χόφε τα κράτησε και τα μοιράστηκε με τις δύο κόρες της. 

Μετά τον θάνατό της το 2007, η δικαστική διαμάχη φούντωσε.

Το 2009 το κράτος του Ισραήλ τα διεκδίκησε από την κόρη της Εύα, απαιτώντας να τηρηθεί η επιθυμία του Μαξ Μπροντ.

Αυτή αντιστάθηκε επί χρόνια, με ό,τι νομικό μέσο διέθετε, υποστηρίζοντας ότι τα χειρόγραφα, αξίας εκατομμυρίων δολαρίων, είχαν δοθεί στη μητέρα της και μπορούσε να τα κάνει ό,τι θέλει.

Για παράδειγμα, είχε πουλήσει τα πρωτότυπα χειρόγραφα της «Δίκης» για 2 εκατομμύρια δολάρια. 

Σ' αυτή την απαράδεκτη κατάσταση έδωσε τέλος η ισραηλινή Δικαιοσύνη. «Ο Μαξ Μπροντ δεν ήθελε η περιουσία του να πουλιέται στην καλύτερη τιμή, αλλά να βρει τη θέση που της αρμόζει σε έναν λογοτεχνικό και πολιτιστικό οργανισμό», τονίζει η απόφαση του δικαστηρίου.

Και διέταξε την Εύα Χόφε να παραδώσει τα χειρόγραφα. 


 

ART - ΝΕΑ
Ατγουντ εναντίον Ρούσντι
Με την πρώτη ματιά, πάμε για μονομαχία γιγάντων στο βραβείο Booker του 2019: Σάλμαν Ρούσντι εναντίον Μάργκαρετ Ατγουντ ή μάλλον, πρώτα η κυρία και μετά ο κύριος. Αυτά είναι τα τεράστια ονόματα της βραχείας...
Ατγουντ εναντίον Ρούσντι
ART - ΝΕΑ
Αγαπούσε το Ισραήλ, πίστευε στο δίκιο των Παλαιστινίων
Πέθανε από καρκίνο στα 79 του χρόνια ο διάσημος συγγραφέας, αγαπημένος και των Ελλήνων. Εκλεισε στο αριστούργημά του «Ιστορία αγάπης και σκότους» τη γέννηση του κράτους του Ισραήλ, μαζί με την προσωπική του,...
Αγαπούσε το Ισραήλ, πίστευε στο δίκιο των Παλαιστινίων
ART - ΝΕΑ
Τέρμα οι δοκιμές, ανοίγει κανονικά η Εθνική Βιβλιοθήκη
Σε δύο δόσεις, στις 17 Δεκεμβρίου, αλλά και στις 14 Ιανουαρίου, προχωράει στην πλήρη λειτουργία της η Εθνική Βιβλιοθήκη με πρόσβαση του κοινού σε όλες τις συλλογές της. Μόνο, όμως, μέχρι το μεσημέρι και μόνο...
Τέρμα οι δοκιμές, ανοίγει κανονικά η Εθνική Βιβλιοθήκη
ART - ΝΕΑ
Η βαρβαρότητα της αυτοδικίας μας περιμένει στη γωνία
Ο διευθυντής σύνταξης του «Der Spiegel» έγραψε το μυθιστόρημα «Φόβος», που αναστάτωσε το γερμανικό αναγνωστικό κοινό ενώ έγινε αμέσως μπεστ σέλερ και ταινία. Θέμα του ένας φόνος, μια αυτοδικία, με τον ένοχο να...
Η βαρβαρότητα της αυτοδικίας μας περιμένει στη γωνία
ART - ΝΕΑ
Ο νομπελίστας που αγαπήθηκε και αμφισβητήθηκε
Πέθανε στα 85 του χρόνια ο μεγάλος συγγραφέας Β. Σ. Νάιπολ, ινδικής καταγωγής, που γεννήθηκε στο Τρινιντάντ και έζησε στην Αγγλία έχοντας στην καρδιά του έργου του τον μετα-αποικιοκρατικό κόσμο. Η αυστηρή του...
Ο νομπελίστας που αγαπήθηκε και αμφισβητήθηκε
ART - ΝΕΑ
Η Αννα Φρανκ και το σεξ
Τέσσερα «βρόμικα ανέκδοτα», όπως η ίδια τα χαρακτηρίζει, και παιδικές σκέψεις της για το σεξ, την αντισύλληψη και την πορνεία βρέθηκαν κρυμμένα σε δύο σελίδες του ημερολογίου της Αννας Φρανκ, που η ίδια είχε...
Η Αννα Φρανκ και το σεξ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας