Αθήνα, 8°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
8°C
9.3° 6.9°
2 BF
67%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
9.7° 7.7°
4 BF
59%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
11°C
12.0° 9.9°
4 BF
48%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
35%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.5° 7.9°
3 BF
46%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.3° 7.3°
0 BF
60%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
5°C
5.9° 5.4°
1 BF
36%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
9°C
9.1° 9.1°
2 BF
37%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.5° 10.8°
4 BF
66%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
8.9° 6.8°
3 BF
54%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 8.3°
5 BF
57%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
8°C
7.7° 6.2°
2 BF
61%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
2 BF
44%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
9°C
8.9° 7.9°
0 BF
46%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.8° 7.5°
2 BF
59%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.8°
2 BF
46%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
8°C
9.0° 7.1°
2 BF
57%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.3° 7.1°
3 BF
46%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
10.0° 8.1°
3 BF
72%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
6.3° 6.3°
0 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου, 2025
pinakas-psyxopaidis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Τρεις σημειώσεις στην ιστορία της τέχνης – Μαντένια – Νταβίντ – Χολμπάιν (1976) χρωματιστά μολύβια και φιλμ
Γιάννης Ψυχοπαίδης

Το πνεύμα, το σχήμα και το χρώμα μιας οραματικής Αριστεράς

Η μεγάλη αναδρομική έκθεση «Γιάννης Ψυχοπαίδης. H τέχνη ως μαχόμενη μαρτυρία. Εργα των δεκαετιών 1960 και 1970 και ο απόηχός τους», η οποία εγκαινιάζεται αύριο στην Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων, εστιάζει στην καλλιτεχνική παραγωγή των δεκαετιών 1960 και 1970 -κριτικής και διαμαρτυρίας, ζυμώσεων, επανάστασης και ανανέωσης-όταν ο ίδιος συμμετείχε στις διαδικασίες σχηματισμού της ανανεωτικής Αριστεράς.

Καλλιτέχνης από τους πλέον σημαντικούς της γενιάς του, με έντονα κοινωνικό και πολιτικό εικαστικό έργο, με παρεμβατικό γραπτό λόγο, ακούραστος «συνομιλητής» των ποιητών, αγαπητός δάσκαλος, υποστηρικτικός προς τους νέους δημιουργούς. Το καλλιτεχνικό έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη έχει αναγνωριστεί διεθνώς και έχει προβληθεί ήδη από τη δεκαετία του 1970 μέχρι σήμερα ως μια σημαντική καλλιτεχνική μαρτυρία των ρεαλιστικών τάσεων της τέχνης της σύγχρονης πρωτοπορίας.

Το επιβεβαιώνουν οι μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις σε σημαντικά μουσεία, πινακοθήκες και ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό -κυρίως στη Γερμανία-, η έκθεση όμως που εγκαινιάζεται αύριο στην Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων μάς μεταφέρει στις απαρχές της πολυετούς πορείας του: «Γιάννης Ψυχοπαίδης. H τέχνη ως μαχόμενη μαρτυρία. Εργα των δεκαετιών 1960 και 1970 και ο απόηχός τους».

Η αναδρομική που επιμελείται η Ελενα Χαμαλίδη, ιστορικός τέχνης, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, εστιάζει στην καλλιτεχνική παραγωγή των δεκαετιών 1960 και 1970 -κριτικής και διαμαρτυρίας, ζυμώσεων, επανάστασης και ανανέωσης- και στην εξέλιξη των κατακτήσεων αυτής της περιόδου στο μεταγενέστερο έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη. Εκτίθενται ζωγραφικά έργα, τέμπερες και λάδια, assemblages και κατασκευές, καθώς και αρχειακά τεκμήρια, και είναι επιλεγμένα από τη συλλογή του καλλιτέχνη και με τη συνεργασία του.

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Μάθημα Ιστορίας – τα κάτω άκρα (1996) μικτά υλικά

Ομότιμος καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών σήμερα, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης «ξεκίνησε, ουσιαστικά, την καλλιτεχνική του έρευνα στα χρόνια της ανατρεπτικής και ταραχώδους δεκαετίας του 1960, όταν φοιτητής ακόμη συμμετείχε μαζί με άλλους νέους καλλιτέχνες στα μεγάλα συλλογικά εγχειρήματα της εποχής, στο περιοδικό της Επιθεώρηση Τέχνης (1954-1967) και στην Ομάδα Τέχνης Α’ (1961-1967)» σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης. «Συμμετείχε δηλαδή στις διαδικασίες σχηματισμού της ανανεωτικής Αριστεράς στον χώρο του πνεύματος, όταν σε εποχές διώξεων, λογοκρισίας, εξορίας και αποκλεισμών σημαντικοί διανοούμενοι, λογοτέχνες και εικαστικοί επανεξέταζαν τον ρεαλισμό και τον μοντερνισμό αναζητώντας νέα μέσα και τρόπους για να εκφράσουν την κοινωνική αναταραχή και την πολιτική διαμαρτυρία και επιζητούσαν μια διαφορετικού είδους και ποιότητας επικοινωνία με το κοινό, ασκώντας παράλληλα κριτική στην εμπορευματοποίηση της τέχνης. Ηδη από την αρχή της δεκαετίας του 1970 στη Γερμανία και στη συνέχεια με τους Νέους Ελληνες Ρεαλιστές (1971-1973) ο Ψυχοπαίδης κατέθεσε μέσα στη δικτατορία με το έργο και τα κείμενά του μια ώριμη και συνεπή αισθητική πρόταση. Ως το νεαρότερο ίσως μέλος της Ομάδας Τέχνης Α’ και αργότερα της ομάδας γύρω από το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών (ΚΕΤ, 1974-1976) επιχείρησε εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης του έργου τέχνης. Κριτικός απέναντι στον αισθητισμό της αφαίρεσης –όσο άλλωστε και στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, ο Ψυχοπαίδης υπήρξε ωστόσο πάντοτε ενήμερος των σύγχρονων τάσεων, αλλά και συστηματικός μελετητής και βαθύς γνώστης του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, όπως συνάγεται τόσο από το έργο όσο και από τα κείμενά του. Γιατί η ζωγραφική, οι κατασκευές και οι εγκαταστάσεις του είναι καρποί όχι μόνο μιας στρατηγικής κοινωνικοπολιτικής παρέμβασης μέσω της τέχνης, αλλά και αναστοχαστικών διαδικασιών, μέσα από τις οποίες επανεξετάζει τα όρια της φωτογραφικής και ζωγραφικής αναπαράστασης και τη δυνατότητα της ζωγραφικής να ερμηνεύει και να αποτυπώνει την ιστορική αλήθεια».

Γιάννης Ψυχοπαίδης, αριστερά Οι σωτήρες (1968) λάδι

Η έκθεση όσο και ο κατάλογος που τη συνοδεύει χωρίζονται σε θεματικές ενότητες. «Η πρώτη θεματική ενότητα (Μεγεθύνσεις: Στιγμιότυπα και νεκρές φύσεις από τη δεκαετία του 1960) περιλαμβάνει έργα της δεκαετίας 1960 και έχει ως αντικείμενο τη στάση του Ψυχοπαίδη -μέσω της καλλιτεχνικής του έρευνας- απέναντι στις εξελίξεις στο μέσο της φωτογραφίας από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 και μετά. Η δεύτερη ενότητα (Διαλεκτικές Αντιπαραθέσεις: Μοντάζ και Κριτικός Ρεαλισμός) περιλαμβάνει επίσης έργα της δικτατορίας και εστιάζει στο έργο του Ψυχοπαίδη στο κλίμα της Γερμανίας, όταν ζούσε και δημιουργούσε στο Μόναχο και ιδιαίτερα στο Βερολίνο, προπύργιο τότε του Κριτικού Ρεαλισμού. Την περίοδο αυτή ο Ψυχοπαίδης υιοθετεί το μοντάζ/κολλάζ ως αρχής τη σύνθεσης των ζωγραφικών του έργων. Η τρίτη ενότητα (Ζωγραφική και διακειμενικότητα) εστιάζει στο ζήτημα της διακειμενικότητας στη ζωγραφική του Ψυχοπαίδη και ιδιαίτερα στις σειρές “Σημειώσεις στον Ρενουάρ”, στο έργο “Πρόγευμα στη Χλόη” κ.α. που εξέθεσε για πρώτη φορά στη βερολινέζικη γκαλερί Poll το 1974 και στην Ελλάδα στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών το 1975 στη Μεταπολίτευση. Στην έκθεση περιλαμβάνεται επίσης μία τέταρτη ενότητα έργων από τη σειρά “Μάθημα Ιστορίας – τα κάτω άκρα”| (1996), που καταδεικνύουν τη συνέχεια πρακτικών και ιδεών στο έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη από τη δεκαετία του 1970 (στη σειρά “Το Γράμμα που δεν έφτασε”) έως το 2000 περίπου».

Ο κατάλογος της έκθεσης εικονογραφείται από όλα τα εκθέματα και άλλα επιλεγμένα έργα και αρχειακές φωτογραφίες. Εκτός από το κείμενο της επιμελήτριας Ελενας Χαμαλίδη περιλαμβάνει και κείμενα του Γιάννη Ψυχοπαίδη για την τέχνη από τα βιβλία του «Νυχτερινό ταξίδι» (Κέδρος, 1998) και «Αστατος καιρός» (Κέδρος, 2019).

Πληροφορίες: Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων. Παλαιά Ανάκτορα, Κέρκυρα. Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου. Εγκαίνια: Τετάρτη 4 Οκτωβρίου στις 7 μ.μ. Διάρκεια μέχρι 3/12. Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή, 10.00-16.00. Επικοινωνία: 26610-48690 - [email protected]

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το πνεύμα, το σχήμα και το χρώμα μιας οραματικής Αριστεράς

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας