• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.2°C / 19.4°C
    1 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 9.7°C / 13.8°C
    1 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.4°C / 21.0°C
    2 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 14.2°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.2°C / 13.2°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.0°C
    3 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.3°C / 19.0°C
    1 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 24.9°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 21.8°C
    6 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.5°C / 15.7°C
    4 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    5 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.5°C
    2 BF
    51%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 15.6°C
    2 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 19.8°C / 24.3°C
    2 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 18.7°C
    4 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.4°C / 13.1°C
    3 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 13.9°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    79%

«Will you marry me?» της Ιταλίδας Sara Leghissa

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μετρώντας τις μέρες για το επόμενο MIR Festival

  • A-
  • A+
Συναρπαστικά έργα, περφόρμανς, παγκόσμιες πρεμιέρες παρουσιάστηκαν από Ελληνες και διεθνείς καλλιτέχνες στο φεστιβάλ παραστατικών τεχνών που άνοιξε το δικό του παράθυρο στη σύγχρονη τέχνη.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ακόμα κι αν δεν λάμβανε κανείς υπ’ όψιν του τις αντικειμενικές δυσκολίες λόγω πανδημίας, αλλά και άλλων αστάθμητων παραγόντων, το φετινό MIR Festival θα δικαιούνταν να χαρακτηριστεί θρίαμβος. Μέσα σε μόλις μία εβδομάδα, κατόρθωσε να αναστατώσει τους ορίζοντες κάθε θεατή των παραστατικών τεχνών που αναζητά το καινούργιο.

Για ακόμα μια φορά, οι παραστάσεις του φεστιβάλ έριξαν φως σε αυτό που συμβαίνει σήμερα. Τόσο οι διεθνείς όσο και οι ελληνικές συμμετοχές όχι μόνο ήταν υψηλότατου επιπέδου, αλλά κατόρθωσαν να συνδυάσουν την πρωτοποριακή ματιά τους με την ευφυή εκμετάλλευση του εξωτερικού χώρου όπου υποχρεωτικά, λόγω κορονοϊού, έλαβαν χώρα.

Εναρκτήρια παράσταση του MIR ήταν το «Anubi III» των Ζapruder, μια περφόρμανς μοτοσικλετιστών που κινηματογραφήθηκε σε πραγματικό χρόνο, ενώ ο ήχος τους μιξαριζόταν ταυτόχρονα δημιουργώντας μια ακουστική εγκατάσταση. Δύσκολο να περιγραφεί το εγχείρημα της καταξιωμένης ομάδας από την Ιταλία σε όσους δεν ήταν παρόντες: έπρεπε να το δει και κυρίως να το ακούσει κανείς για να το πιστέψει.

Το «Will you marry me?» της επίσης Ιταλίδας Sara Leghissa ήταν μια περφόρμανς δρόμου στα όρια του ακτιβισμού, αλλά -όπως κι η ίδια δήλωνε- και στα όρια της νομιμότητας. Η ρηξικέλευθη καλλιτέχνιδα εμφανιζόταν αιφνιδιαστικά με στολή αφισοκολλητή καταμεσής μιας πολυσύχναστης πλατείας (πλατεία Αυδή, πλατεία Εξαρχείων) κι έκανε τη διάλεξη-πολιτική παρέμβαση-καλλιτεχνική πράξη της σιωπηλή, μέσα από τρεις σειρές αφίσες που διαβάζονταν για λίγο πριν καλυφθούν από τις επόμενες, ενώπιον προειδοποιημένου κοινού και τυχαίων περαστικών και παρισταμένων. Το μεγαλείο της απλότητας συνάντησε τη διεισδυτικότητα μιας τέχνης τόσο ευφυούς όσο και άμεσης.

Πολύ ξεχωριστή η «Ουτοπία», που παρουσιάστηκε στην είσοδο του κτιρίου του Αστεροσκοπείου Αθηνών. Ισορροπώντας σε τεντωμένο σχοινί χωρίς στιγμή να πέσει στους κοινούς τόπους του ναΐφ και του queer, ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Αντώνης Αντωνόπουλος κατόρθωσε να δημιουργήσει έναν κόσμο αληθινά ουτοπικό, μια στιγμή προσωπικής ευτυχίας, με ελάχιστα μέσα: τα χολιγουντιανά κοστούμια των τριών χορευτών και τις στοιχειώδεις, αφελείς σχεδόν κινήσεις της χορογραφίας. Ιδανικός συνοδοιπόρος του ο Κώστας Τσιούκας, ταίριαξε γάντι σε ένα σύμπαν πολύ κοντά στο δικό του.

Το τρίο συμπλήρωσε άψογα η υπέροχη χορεύτρια Λένα Μοσχά, συνδυάζοντας την ομορφιά μιας σταρ με μια αθωότητα κοριτσίστικη. Φυσικά, και οι τρεις ερμήνευσαν με απόλυτη συνείδηση πως για να σταθεί ένα τόσο εύθραυστο εγχείρημα, πρέπει και η παραμικρή χειρονομία να εννοείται πλήρως, χωρίς κανένα κλείσιμο ματιού, χωρίς το δηλητήριο της ειρωνείας και της αυτοϋπονόμευσης. Ναι: η Ουτοπία μπορεί να είναι μια ξένοιαστη βραδιά χορού σε ένα κλαμπ, με εμάς στους ρόλους τον χορευτών ενός κλασικού μιούζικαλ.

Πίσω από τον αινιγματικό τίτλο «(Though a silent orchestra they were full of) Elegies» κρύβεται ένα δρώμενο που πραγματοποιήθηκε σε έναν χώρο απρόσμενο και ονειρικό: σε ένα σημείο στον κήπο του Αστεροσκοπείου, στον Λόφο των Νυμφών, όπου την κλασική εποχή ήταν το εργαστήριο ενός γλύπτη και τη ρωμαϊκή περίοδο υπήρξε νεκροταφείο. Η Γαλλίδα χορογράφος Νίνα Σάντες καθοδήγησε τους ερμηνευτές της να ανακρίνουν την ολιγομελή κάθε φορά ομάδα των θεατών σχετικά με την εμπειρία του εγκλεισμού, τη στέρηση και τις προσδοκίες τους, και να δημιουργήσουν αυτοστιγμεί μια ελεγεία γι’ αυτές. Ομολογώ πως ένιωσα αμηχανία, οδύνη και λύτρωση βλέποντας τα μύχια αντικείμενα της οδύνης μου να γίνονται Τέχνη.

Με το «Ενας πολύ Eιρηνιρικός ωκεανός» η Αγνή Παπαδέλη-Ρωσσέτου κατοχυρώνει μια εντελώς προσωπική χορογραφική γλώσσα, ένα στίγμα εντελώς δικό της: βλέποντας κανείς τη δουλειά της, καταλαβαίνει αμέσως ποια είναι η δημιουργός της, πράγμα σημαντικό και σπάνιο. Η φιλόξενη ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου αποτέλεσε το ιδανικό σκηνικό. Μια χορογράφος που αξίζει να παρακολουθήσει κανείς στο μέλλον.

Απρόσμενο το «Too Much» της Φωτεινής Σταματελοπούλου, αποτέλεσε ίσως την πεμπτουσία τού τι μας επιφυλάσσει χορευτικά το αύριο. Δυο πλάσματα θα συναντηθούν, θα συγκρουστούν, θα παίξουν ένα παιχνίδι αποπλάνησης, όλα μέσω του χορού, και πάντα κάτω από το βλέμμα των άλλων. Ο χορός του κλαμπ ή του δρόμου συναντά τη σύγχρονη δημιουργία και μια συναρπαστική νέα χορογράφος μάς αποκαλύπτεται με τη φρέσκια κινητική της γλώσσα.

Στο «Alex(a)» της Γιώτας Αργυροπούλου, έργο εν εξελίξει, η γνωστή φωνή της τεχνητής νοημοσύνης Alexa, η καθημερινότητα ενός σημερινού εφήβου και η δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου και το ξέσπασμα που επακολούθησε διασταυρώνονται με τόλμη, χιούμορ και φαντασία στο γραφείο μιας ερευνήτριας. Από τις περιπτώσεις όπου το δείγμα σε κάνει να αδημονείς για το ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

Κορυφαία στιγμή του MIR υπήρξε το «Rave to Lament» της Κατερίνας Ανδρέου, που δημιουργήθηκε ειδικά για το φεστιβάλ. Η εγκατεστημένη στη Γαλλία χορεύτρια και χορογράφος συνεχίζει να εξελίσσεται ταχύτατα με κάθε καινούργια της δουλειά, αποτελώντας ίσως την πιο μεγάλη παρακαταθήκη του ελληνικού χορού για το μέλλον. Η Ανδρέου εστίασε σε ένα πρόσωπο από το πλήθος ενός rave, καταδεικνύοντας τη μοναξιά ανάμεσα σε πολλούς και τη θλίψη εν μέσω μιας γιορτής. Ο σχεδόν επιθετικός δυναμισμός που εμφανίζουν τα τελευταία της έργα συνδυάστηκε με τον εσωτερικό θρήνο του ατόμου που οι εξωτερικοί παράγοντες οδηγούν όλο και περισσότερο στην απομόνωση. Μια στιγμή υψηλής τέχνης και ταυτόχρονα μια στιγμή διεισδυτικής παρατήρησης – και όχι σχολίου αφ’ υψηλού.

Ο εξωτερικός χώρος που βρέθηκε ad hoc θα μπορούσε να έχει φιλοξενήσει rave και χρησιμοποιήθηκε σοφά από μια καλλιτέχνιδα με δαιμονικό ένστικτο και σπαρακτική ευαισθησία. Το -δανεισμένο- «φτιαγμένο» αυτοκίνητο με το εκκωφαντικό ηχοσύστημα έμοιαζε να έχει κατασκευαστεί ειδικά για την περίσταση. Η βραδιά θα μείνει σίγουρα αξέχαστη σε όσους τυχερούς την παρακολούθησαν.

Το πλήθος και η ένταση των εμπειριών που μας χάρισε το φετινό MIR Festival υπήρξαν απολύτως δυσανάλογα με τον απίστευτα συμπυκνωμένο χρόνο της μιας εβδομάδας που διήρκεσε. Μοναδικό αρνητικό το ότι θα πρέπει να περιμένουμε σχεδόν δύο χρόνια μέχρι το επόμενο. Κρίνοντας από όσα είδαμε αξίζει τον κόπο να ξεκινήσει κανείς από τώρα να μετράει τις μέρες.

ART - ΝΕΑ
Πιθανότατα θα κάνουν υποχρεωτικό τον εμβολιασμό και τους καλλιτέχνες προαιρετικούς
Λίγο πριν από την εμφάνισή του στο «Αλσος» με την παράσταση «Ζήτω το Πένθος» κάνουμε μια πολιτικο-σατιρική συζήτηση με τον Τσολιά της «Ελληνοφρένειας».
Πιθανότατα θα κάνουν υποχρεωτικό τον εμβολιασμό και τους καλλιτέχνες προαιρετικούς
ART - ΝΕΑ
Αυγουστιάτικη «βεντάλια» πολιτισμού
Το πανέμορφο Ανοιχτό Θέατρο της Χώρας στην Ανδρο, θα φιλοξενεί μέχρι και τις 20 Αυγούστου ένα πρόγραμμα κατάλληλο για όλες τις ηλικίες, με τη σφραγίδα στην καλλιτεχνική διεύθυνση και φέτος του Παντελή Βούλγαρη.
Αυγουστιάτικη «βεντάλια» πολιτισμού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ουραμντάν ανοίγει τον χορό
Η δύναμη της τέχνης του χορού κυριαρχεί στις παραστάσεις του φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Οι καλλιτέχνες - δημιουργοί δίνουν ραντεβού με το κοινό στο Αμφιθέατρο του Κάστρου και στα θέατρα της πόλης
Ο Ουραμντάν ανοίγει τον χορό
ART - ΝΕΑ
«Το φάντασμα της ελευθερίας» κάνει περφόρμανς
Το φετινό εικαστικό πρόγραμμα του annexM ανοίγει την Πέμπτη 8 Ιουλίου στις 9 μ.μ. με την περφόρμανς «Το φάντασμα της ελευθερίας (το θρίλερ της Γυναίκας της Ζάκυ[ν]θος)».
«Το φάντασμα της ελευθερίας» κάνει περφόρμανς
ΘΕΑΤΡΟ
Ξαναδιαβάζοντας τον εθνικό μας ποιητή
Το 64ο Φεστιβάλ Φιλίππων θα πραγματοποιηθεί φέτος από τις 2 Ιουλίου ως τις 5 Σεπτεμβρίου και γιορτάζει τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, «διαβάζοντας» ολόκληρο το έργο του εθνικού μας ποιητή.
Ξαναδιαβάζοντας τον εθνικό μας ποιητή
ART - ΝΕΑ
Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο...
Η Μ. Μαστραντώνη επιχειρεί να εξετάσει τον «τόπο» όπου οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους διασταυρώνονται μέσα από τη νέα της περφὀμανς με τίτλο «How a place becomes a person».
Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας