Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολιτιστική διέξοδος στις μέρες της καραντίνας no 3
ID 72893651 © Maglara | Dreamstime.com

Πολιτιστική διέξοδος στις μέρες της καραντίνας no 3

  • A-
  • A+

Βιβλία, πρόγραμμα και επικοινωνία με φίλους

Πολλές ιδέες για μουσεία και εκθέσεις, ταινίες και θεατρικές παραστάσεις έχουν σίγουρα υποπέσει στην αντίληψή σας. Καλά όλα αυτά, αλλά το διάβασμα είναι κλασσική αξία και απόλαυση. Αν λοιπόν θέλετε να εμπλουτίσετε τη φιλαναγνωστική σας εμπειρία στο openbook.gr υπάρχουν επιλογές για όλη την οικογένεια: από το ξεφύλλισμα έργων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μέχρι την ακρόαση βιβλίων για μεγάλους και παραμυθιών για μικρούς.

Ατελείωτες ιδέες για οικογενειακές δραστηριότητες και παιχνίδια προσφέρουν οι εκδόσεις Καστανιώτη παρέχοντας μέσω διαδικτύου δωρεάν δύο βιβλία για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών με απλά υλικά που μπορούν να βρεθούν εύκολα σε κάθε σπίτι.

Προσπαθώντας να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε την αναγκαστική συνθήκη του να μένουμε όλοι κλεισμένοι μέσα, η φίλη της στήλης ψυχολόγος Βάλια Μαρκάκη, μοιράζεται μαζί μας μερικές από τις σκέψεις της που ίσως μας φανούν χρήσιμες.

Ιδέες από ψυχολόγο

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς προκειμένου να διατηρήσουν την ψυχική ηρεμία των παιδιών τους αλλά και την δική τους;

«Όλοι βιώνουμε πρωτόγνωρες στιγμές με τη διαφορά ότι οι ενήλικες μπορούν να φιλτράρουν τα γεγονότα και να ανταπεξέλθουν ως ένα βαθμό ενώ τα παιδιά δεν μπορούν να τις φιλτράρουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα ξαφνικά ξεσπάσματα. Για να αποφευχθούν οι ακραίες αντιδράσεις χρειάζεται αρχικά κατανόηση της παραπάνω κατάστασης. Έπειτα, υπάρχουν τρόποι να εξομαλύνουμε την καθημερινότητα για να κυλήσει για όλους πιο ήπια.

Όλα τα παιδιά είχαν μια ρουτίνα ως τώρα. Πρωινό ξύπνημα, σχολείο, διάβασμα, δραστηριότητες, μπάνιο και ύπνο. Είναι αναγκαία η ρουτίνα ακόμα και τώρα». Πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο όμως, εφόσον αρκετοί γονείς δουλεύουν από το σπίτι και τα παιδιά απλά πρέπει να... αυτοαπασχοληθούν;

«Αρχικά, φτιάχνετε ένα πρόγραμμα. Μαζί με τα παιδιά! Ένα πρόγραμμα όπως ακριβώς είχαν γραμμένο σε πινακάκι: Δευτέρα: Μαθηματικά, ελληνικά, ελληνικά κτλ...Τρίτη.... Μόνο που σε αυτήν την περίπτωση, δεν θα περιλαμβάνει μαθήματα. Ή τουλάχιστον, όχι μόνο μαθήματα. Δηλαδή, μπορείτε να προτείνετε στα παιδιά να γράψουν ή να ζωγραφίσουν -τα παιδιά μικρότερης ηλικίας, τι θέλουν και τι τους αρέσει να κάνουν κάθε μέρα. Έπειτα, φτιάχνετε ένα πινακάκι με τις μέρες της εβδομάδας και τις ώρες και αποτυπώνετε σε χαρτί ανά ώρα τις δραστηριότητες που αποφασίσατε να κάνετε. Εξυπακούεται ότι δεν είναι δυνατό κάθε μέρα να υπάρχει κάτι διαφορετικό και δεν είναι απαραίτητο άλλωστε. Ούτε όταν πήγαιναν σχολείο είχαν κάθε μέρα διαφορετικά μαθήματα.

»Για παράδειγμα. Κάθε μέρα το πρωί μετά το πρωινό μπορεί να υπάρχει ώρα για συμβολικό παιχνίδι (κούκλες, playmobil, αυτοκινητάκια κτλ). Την επόμενη ώρα θα μπορούσε να ακολουθεί γυμναστική. Εξίσου σημαντική η σωματική άσκηση για όλους! Βάλτε μουσική και κάντε ευχάριστες ασκήσεις όλοι μαζί. Επίσης, μία βόλτα για περπάτημα όσο ακόμα επιτρέπεται. Στη συνέχεια, διάλειμμα για δεκατιανό. Κάτι υγιεινό το οποίο μπορούν να παρασκευάσουν και τα παιδιά μαζί με τους γονείς. Χυμούς φρούτων, Φρουτοσαλάτα, ψωμί με ταχίνι με μέλι κ.ο.κ. Κάπως έτσι συνεχίζεται ...».

Στις προτάσεις της περιλαμβάνονται ακόμη κάθε μέρα μία ώρα διαβάσματος εξωσχολικού βιβλίου ή παραμύθι για τα μικρότερα παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν, καλλιτεχνικά (ζωγραφική, χαρτοκοπτική), παζλ, επιτραπέζια, συμμετοχή στη μαγειρική, συμμετοχή στις δουλειές του σπιτιού κάτι που τα βοηθά να είναι υπεύθυνα όπως το να φτιάχνουν το δωμάτιό τους, να βοηθούν στο άπλωμα των ρούχων κτλ, ξεκούραση και φυσικά...οθόνη.

Και κάπου εδώ ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο που χρήζει ανάλυση. Η ώρα της οθόνης.

«Πριν ακόμα ξεσπάσει η κρίση, πολλοί γονείς αντιμετώπιζαν πρόβλημα με τον «εθισμό» των παιδιών μπροστά από μία οθόνη. Σε καμία περίπτωση, η περίοδος δεν ενδείκνυται για να αντιμετωπιστεί ένα τέτοιο θέμα, ωστόσο είναι η ιδανική περίοδος για να αναπροσαρμοστεί. Η τεχνολογία μας εξυπηρετεί όλους και την έχουμε ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε για να είμαστε ειλικρινείς. Οι γονείς δουλεύουν από το σπίτι, διαβάζουν και ενημερώνονται μέσα από τον υπολογιστή.

»Τα παιδιά; Και τα παιδιά θα πρέπει να περνούν κάποια ώρα στον υπολογιστή. Μέσα στην ημέρα, μπορούν να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή έξυπνα. Δεν είναι μόνο τα μαθήματα για όσα παιδιά έχουν ξεκινήσει. Αλλά μπορούν να συνομιλούν με βιντεοκλήση με τους φίλους τους εφόσον δεν μπορούν να τους δουν από κοντά. Οι διαπροσωπικές σχέσεις και οι φιλίες είναι πολύ σημαντικές ανεξαρτήτως ηλικίας και η τεχνολογία μας βοηθά να τις διατηρήσουμε. Είναι βέβαιο πως τα περισσότερα παιδιά έχουν ήδη επιθυμήσει τους φίλους τους. Κάποια μπορεί να το επικοινωνήσουν και να το εκφράσουν με λόγια, ενώ τα πιο εσωστρεφή δεν θα το επικοινωνήσουν με αποτέλεσμα να ξεσπάσουν. Προτού φτάσουν σε αυτό το σημείο, βάλτε τα να κάνουν βιντεοκλήση με τους φίλους τους.

»Οι ιδέες για την ώρα της οθόνης κατά τη διάρκεια της ημέρας πολλές: μπορεί να συμπεριλαμβάνει κάποια ταινία κατάλληλη για την ηλικία τους, εκπαιδευτικά παιχνίδια, online επισκέψεις σε μουσεία, βίντεο με τα ενδιαφέροντα και τα χόμπι των παιδιών και ασφαλώς ελεύθερο παιχνίδι.

»Τέλος, μία ωραία και δημιουργική ιδέα είναι να πείτε στα παιδιά σας να αποτυπώσουν σε χαρτί με χρώματα τον κορονοϊό. Μέσα από αυτό μπορείτε να δείτε πως νιώθουν, αν υπάρχουν φοβίες και ανησυχίες και ανάλογα να τις αντιμετωπίσετε με συζήτηση ή και ενημέρωση. Πλέον κυκλοφορούν διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης για παιδιά που αφορούν τον ιό».

«Είναι απόλυτα ανθρώπινο και φυσιολογικό, όλοι μας να νιώσουμε άγχος, φόβο, ανησυχία, πλήξη, βαρεμάρα, απελπισία και απαισιοδοξία. Θα συμβεί σε όλους μας αλλά είναι σίγουρο ότι θα περάσει κι αυτό με επιμονή και υπομονή και πάντα με σεβασμό απέναντι στις οδηγίες που μας δίνονται» συμπληρώνει.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πολιτιστική διέξοδος τις μέρες του... κορονοϊού
Με την ελπίδα να χαράζει όπως ο ήλιος και τη βοήθεια του καιρού είναι σίγουρα η ώρα να προσπαθήσουμε να σπάσουμε με ρωγμές ψυχαγωγίας την αναγκαστική παραμονή στο σπίτι.
Πολιτιστική διέξοδος τις μέρες του... κορονοϊού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πολιτιστικές διέξοδοι ενάντια στην απομόνωση no 2
Παρασκευή σήμερα και στην δεύτερη εβδομαδιαία συνάντησή μας συγκεντρώνουμε προτάσεις για δημιουργικές ρωγμές στην απομόνωση, ρωγμές που μόνο ο πολιτισμός και η αγάπη μπορούν να προσφέρουν.
Πολιτιστικές διέξοδοι ενάντια στην απομόνωση no 2
ART - ΝΕΑ
Πολιτιστικές διέξοδοι νο 5: Παραστάσεις γνωριμίας των παιδιών με τη λυρική τέχνη
«Πού πάει ο καιρός που φεύγει κι όταν φτάνει ξαναφεύγει;». Με τους ήχους της Λιλιπούπολης στα αυτιά, σκεφτήκαμε ότι έχουμε διαπράξει μια μεγάλη παράλειψη σε αυτές τις συναντήσεις μας. Και θα επιχειρήσουμε να...
Πολιτιστικές διέξοδοι νο 5: Παραστάσεις γνωριμίας των παιδιών με τη λυρική τέχνη
ART - ΝΕΑ
Πολιτιστικές διέξοδοι νο 4: μύηση στην επιστήμη
Συνδυάζοντας θέατρο και επιστήμη και αντλώντας από την εμπειρία και παρατήρησή της σε πολιτισμικές εκδηλώσεις βασισμένες σε εθνογραφική έρευνα, η θεατρολόγος Λήδα Αγοραστού μοιράζεται ιδέες για κάποιες...
Πολιτιστικές διέξοδοι νο 4: μύηση στην επιστήμη
ART - ΝΕΑ
Μια ελεύθερη, δυνατή γυναίκα, που έσπασε όλες τις συμβάσεις
Κατάφερε με τη ζωή της να ξεπεράσει, να αχρηστεύσει όλα τα κλισέ που την κυνηγούσαν. Και, να, που τώρα με τον θάνατό της, κινδυνεύει να την ξανακλείσουμε πάλι σε όλα – από τον θαυμασμό μας και την αγάπη μας...
Μια ελεύθερη, δυνατή γυναίκα, που έσπασε όλες τις συμβάσεις
ART - ΝΕΑ
Αναστηλώνεται το σπίτι του Παύλου Μελά στην Κηφισιά
Σε ανακοίνωση του το υπ. Πολιτισμού, αναφέρει ότι η «η οικία Μελά, κομμάτι από τη ζωή ενός σπουδαίου Ελληνα και μακεδονομάχου» θα παραδοθεί στη Σχολή Ευελπίδων στις 14 Οκτωβρίου.
Αναστηλώνεται το σπίτι του Παύλου Μελά στην Κηφισιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας