Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν οι Κινέζες έκαναν μόνο ένα παιδί, ει δυνατόν αγόρι

Σκηνή από την ταινία

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν οι Κινέζες έκαναν μόνο ένα παιδί, ει δυνατόν αγόρι

  • A-
  • A+
Οι «Νύχτες Πρεμιέρας» εξασφάλισαν το τολμηρό ντοκιμαντέρ «One child nation» της Νανφού Ουάνγκ, βραβευμένο στο Σάντανς, που αποκαλύπτει τον τρόμο, τις στειρώσεις και τις εξαφανίσεις μικρών κοριτσιών τότε που το κινεζικό καθεστώς επέβαλλε μόνο μία γέννα σε κάθε οικογένεια.

Δεν είναι και τόσο μακριά η 18η Σεπτεμβρίου που οι «Νύχτες Πρεμιέρας», το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, θα ξεκινήσουν μια ξεχωριστή, επετειακή διοργάνωση.

Στην 25η χρονιά τους, χορτασμένες από επιτυχία αλλά με ανεξάντλητη όρεξη για αλλαγές και ανακαλύψεις, οι «Νύχτες Πρεμιέρας» έχουν ήδη αρχίσει να αποκαλύπτουν κομμάτια του προγράμματός τους, που θα ανακοινωθεί ολοκληρωμένο στις 11 Σεπτεμβρίου. Ξένο και ελληνικό, αφού το δεύτερο είναι πάντα υψηλού επιπέδου - ποιος Ελληνας σκηνοθέτης δεν θα 'θελε να κάνει η ταινία του την πρεμιέρα της ενώπιον του ανήσυχου κοινού του αθηναϊκού φεστιβάλ; Ενώ και το ειδικό διαγωνιστικό τμήμα για τις μικρού μήκους ταινίες, με ζωή γύρω στα δέκα χρόνια, όλο και πιο σημαντικό γίνεται - φέτος οι συμμετοχές ξεπέρασαν και τον περσινό αριθμό-ρεκόρ (244) φτάνοντας τις 311.

Η Κριτική Επιτροπή είναι εξαιρετική. Πρόεδρος η παραγωγός Αμάντα Λιβανού και μέλη οι Λίνα Νικολακοπούλου (στιχουργός), Χρήστος Βούπουρας (σκηνοθέτης), Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου (ηθοποιός) και Δημήτρης Βραχνός (διευθυντής προγράμματος στον σταθμό «Μελωδία»).

Ας σταθούμε όμως σήμερα σε μία και μόνη ταινία, ένα ντοκιμαντέρ, που περιμένουμε πώς και πώς να το δούμε (στις ΗΠΑ βγήκε ήδη, ενώ γρήγορα θα βγει και στη Μ. Βρετανία). Στην Κίνα είναι αμφίβολο αν θα προβληθεί ποτέ, αφού είναι από αυτές τις ταινίες που κάνουν τζιζ και το καθεστώς τις εξαφανίζει εν ριπή οφθαλμού. Γιατί αφορά ένα από τα πιο δύσκολα και επικίνδυνα κεφάλαια της πρόσφατης κινεζικής ιστορίας, όχι τη σφαγή στην πλατεία Τιεν Αν Μεν ή την Πολιτιστική Επανάσταση, όχι, αλλά ένα πρωτοφανές και αμφιλεγόμενο (γιατί πολλοί το επικροτούσαν) πολιτικό μέτρο, που διατηρήθηκε πάνω από τρεις δεκαετίες, σήμερα έχει καταργηθεί, αλλά εξακολουθεί να παραμένει ταμπού.

Η γνωστή Κινέζα ντοκιμαντερίστρια Νανφού Ουάνγκ αποφάσισε με χίλια ζόρια και κινδύνους να καταγράψει στην ταινία «One child nation» («Το έθνος του ενός παιδιού») τι σήμαινε για την Κίνα και κυρίως για τις γυναίκες και τα κοριτσάκια η απόφαση του κράτους να απαγορεύσει το 1979 την απόκτηση δεύτερου παιδιού, σε μια προσπάθεια να ελέγξει την αύξηση του πληθυσμού.

Η σκηνοθέτις παιδί με τους γονείς της

Το μέτρο διατηρήθηκε μέχρι το 2015, που επετράπησαν τα δύο παιδιά, ενώ κατά καιρούς μικροαλλαγές και εξαιρέσεις θεσπίζονταν, όπως η ανατριχιαστική άδεια δεύτερης τεκνοποιίας εάν το πρώτο παιδί ήταν κορίτσι!

Μέχρι τότε γύρω στα 2 εκατομμύρια κοριτσάκια-βρέφη εγκαταλείφθηκαν στους δρόμους και κατέληξαν σε ορφανοτροφεία ή υιοθετήθηκαν από δυτικές οικογένειες. Η ίδια η Νανφού Ουάνγκ, πάντως, αν και πρώτο παιδί μιας φτωχής αγροτικής οικογένειας, απέκτησε έναν αδελφό, αλλά έζησε όλη την παιδική της ζωή θεωρώντας το μέτρο κάτι φυσιολογικό, κανείς γύρω της δεν τολμούσε να το αμφισβητήσει, απλώς εκτρώσεις, στειρώσεις και... παιδιά πεταμένα σε καλάθια ήταν στο ημερήσιο πρόγραμμα.

Η σπουδαγμένη στις ΗΠΑ σκηνοθέτις αποφάσισε να γυρίσει το ντοκιμαντέρ όταν έμεινε έγκυος. «Θυμάμαι πόσο προστατευτική ένιωσα για το αγέννητο παιδί μου», λέει στην «Γκάρντιαν». «Τότε μόνο άρχισα να σκέφτομαι τις άλλες γυναίκες στην Κίνα, που κάποτε δεν μπορούσαν να προστατεύσουν το παιδί τους, που ζούσαν κάθε μέρα με τον φόβο τι θα συνέβαινε με την εγκυμοσύνη τους». Ξεκίνησε την τεράστια σε εύρος έρευνά της κρυφά, με χίλιες προφυλάξεις, με έναν δικηγόρο πάντα έτοιμο να τη βοηθήσει, με ένα κινητό με GPS στην περίπτωση που κάποιος φρόντιζε να εξαφανίσει τα ίχνη της.

Στην αρχή μίλησε με τη μητέρα της και μετά με πάρα πολλές γυναίκες σε όλη την Κίνα. Θυμός και αγανάκτηση την κυρίευσαν για μια ολόκληρη γενιά, που υπέμεινε το μέτρο ή που το στήριξε «στενόμυαλα», όπως λέει. Σήμερα, όμως, δηλώνει ότι κατανόηση και συμπάθεια γεννήθηκαν σιγά σιγά μέσα της. «Δεν ξέρω πια τι θα έκανα εγώ αν ήμουν στη θέση αυτών των γυναικών. Είχαν ζήσει όλη τη ζωή τους σε μια κοινωνία που απέτρεπε ή τιμωρούσε τους πολίτες που είχαν ανεξαρτησία σκέψης». Ηθελε, όμως, «να ξαναγράψει την αφήγηση, να αντικρούσει τα επιχειρήματα του καθεστώτος ότι το μέτρο είχε θετικά αποτελέσματα, που μέχρι και στη Δύση είχαν πέραση».

Για την ώρα δεν έχει προβλήματα με την κινεζική κυβέρνηση. Μια λογοκρισιούλα, όμως, ήδη τη γνωρίζει. Τον Ιανουάριο, που η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Σάντανς, η σελίδα της έπεσε αμέσως από το κινεζικό IMDB. Ενώ όταν κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής για το καλύτερο ντοκιμαντέρ, οι Κινέζοι ανέφεραν όλα τα βραβεία του περίφημου φεστιβάλ εκτός από το δικό της.

Δεν χάνει, όμως, την ψυχραιμία της. «Το "One child nation" δείχνει τι συμβαίνει όταν μια κυβέρνηση αφαιρεί από τις γυναίκες το δικαίωμα να ελέγχουν το σώμα τους. Δυστυχώς, δεν είναι μόνο η Κίνα. Στις ΗΠΑ οι γυναίκες ολοένα και λιγότερο μπορούν να αποφασίσουν μόνες τους αν θα κάνουν παιδί, αλλά και να υπερασπιστούν την υγεία τους».


📍 Info: Μεγάλος χορηγός είναι η COSMOTE TV. Πληροφορίες στις ιστοσελίδες: www.cinemagazine.gr | www.aiff.gr Το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική ενίσχυση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ΣΙΝΕΜΑ
Οι Ομπάμα, οι Κινέζοι κι ένα αμερικανικό εργοστάσιο
Βγαίνει αύριο στο Netflix, μεταφρασμένο σε 28-29 γλώσσες, ένα ντοκιμαντέρ που ήδη έχει προκαλέσει τεράστιο θόρυβο, αφού συνδέει έμμεσα τους Ομπάμα με τον Τραμπ και ευθέως την Κίνα με την Αμερική.
Οι Ομπάμα, οι Κινέζοι κι ένα αμερικανικό εργοστάσιο
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Στη μεγάλη οθόνη του Καστελόριζου
Είναι ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ που για την ώρα, αποτελεί γεγονός κυρίως για τον τόπο στον οποίο γίνεται. Και δικαίως. Διότι το Καστελόριζο δεν είναι απλώς ιδιαίτερα όμορφο. Είναι πολύ απομακρυσμένο,...
Στη μεγάλη οθόνη του Καστελόριζου
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας Νορβηγός και τα τρομαχτικά «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής»
Το ντοκιμαντέρ του Νορβηγού σκηνοθέτη Χάβαρντ Μπούστνες, με πρωταγωνίστριες την Ουρανία Μιχαλολιάκου, την Ευγενία Γερμενή και τη Δάφνη Ηλιοπούλου - κόρη, σύζυγο και μητέρα κορυφαίων στελεχών και βουλευτών της...
Ενας Νορβηγός και τα τρομαχτικά «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής»
ΣΙΝΕΜΑ
Η δικαίωση ενός παθιασμένου δύτη
Με κίνδυνο να ενοχληθούν πολλοί -άλλωστε διαθέτουμε εξαιρετικούς ντοκιμενταρίστες και μακριά παράδοση στο είδος-, η ταινία του Λευτέρη Χαρίτου «Dolphin Man», δεν μοιάζει με ελληνικό ντοκιμαντέρ. Ρίχνει φως...
Η δικαίωση ενός παθιασμένου δύτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας