Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ιδιωτική τηλεόραση και πολιτισμός

Να μας συμπαθάνε οι καναλάρχες αλλά είναι αυτοί οι ίδιοι με τις επιλογές τους που έχουν καταστρέψει κάθε ίχνος πολιτισμού, κάθε ικμάδα του

DREAMSTIME

Ιδιωτική τηλεόραση και πολιτισμός

  • A-
  • A+

Διαβάζουμε και ανατριχιάζουμε την ανακοίνωση των καναλαρχών για τα είκοσι πέντε χρόνια της «ελεύθερης τηλεόρασης»:

Η ιδιωτική τηλεόραση συνέβαλε στην πολυφωνία, προήγαγε τον πολιτισμό, κράτησε συντροφιά σε πολλούς συνανθρώπους μας σε δύσκολες στιγμές. Και κατήργησε μια μονοδιάστατη θέαση των πραγμάτων, που μέχρι τότε υπήρχε.

Λέξη βεβαίως για τα δάνεια, τις απολύσεις, τους παχυλούς μισθούς των πρόθυμων της δημοσιογραφίας, που αυξάνονται και πληθύνονται (οι πρόθυμοι, όχι οι μισθοί), τη διαπλοκή με το Δημόσιο, τις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας για τους μικρούς του ρεπορτάζ (που αν επιδείξουν την κατάλληλη προθυμία, θα γίνουν κάποτε και αυτοί μεγάλοι) και πολλά ακόμη που δεν περιποιούν τιμή, τουλάχιστον στην προαγωγή του πολιτισμού.

Διότι, πολιτισμός δεν είναι δύο φτηνές εκπομπές για το δημοτικό τραγούδι ή ένα δίλεπτο στο τέλος κάθε δελτίου των κεντρικών ειδήσεων για θεατρικές παραστάσεις ή κάποια συναυλία· είναι κάτι πολύ πιο βαθύ.

Ο ίδιος ο τρόπος που διαχειρίζεται κάποιος τη δημόσια συχνότητα (η εικόνα του, ο λόγος του, η ευγένειά του, η αποφασιστικότητά του, η ανεξαρτησία, ο σεβασμός στην Ιστορία και την κοινωνία)· αυτό είναι πολιτισμός.

Να μας συμπαθάνε οι καναλάρχες αλλά είναι αυτοί οι ίδιοι με τις επιλογές τους που έχουν καταστρέψει κάθε ίχνος πολιτισμού, κάθε ικμάδα του.

Η ιδιωτική τηλεόραση, αλλά στη χώρα μας και η κρατική, έγινε το νέο πρότυπο συμπεριφοράς για τους πολλούς, ειδικώς για τις πιο ευπαθείς ομάδες (νέους, νοικοκυρές, ηλικιωμένους).

Το μικρό αυτό κουτί θεωρήθηκε ένα μικρό Χόλιγουντ, αυτό που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους, επιβάλλοντάς τους καταναλωτικές μανίες, διαχέοντας λάμψη, καθορίζοντας ενδυμασία και συμπεριφορά, προάγοντας μια φιλελεύθερη σούπα δικαιωμάτων και μειονοτήτων, αφήνοντας στο απυρόβλητο το κεφάλαιο και τις ορντινάντσες του.

Τι να πούμε για την ελληνική γλώσσα. Κακοποιήθηκε και εξακολουθεί να συμβαίνει, εκχυδαΐστηκε, έγινε απλή και καθημερινή τάχα.

Ας φανταστούμε μόνο ότι οι νέοι ή και καταξιωμένοι συγγραφείς χρησιμοποιούν τη δημοσιογραφική γλώσσα στο έργο τους διότι είναι εύπεπτη, άμεση, ζωντανή, ρέουσα.

Το παρόν εξεδίωξε το πολύτιμο και ζείδωρο (ζώπυρο κ.λπ.) παρελθόν.

Οχι μόνο συγγραφείς αλλά και ποιητές και πανεπιστημιακοί, πνευματικοί άνθρωποι δηλαδή, έχουν υιοθετήσει τη χρήση αυτής της μπασταρδεμένης γλώσσας.

Εάν δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει, αυτή τη γλώσσα χρησιμοποιούν και οι υπεύθυνοι της ελληνικής Παιδείας και εκπαίδευσης. Οι δημοσιογράφοι υποκατέστησαν τους εκπαιδευτικούς. Χάλια. Λίγοι από τους δεύτερους αντιδρούν αλλά, ως συνήθως, πλέον, δεν εισακούονται.

Για να βγει στο ξέφωτο της οικουμένης και της ανταγωνιστικότητας ένα έθνος, οφείλει να έχει ανθρώπους με βαθιά ιστορική-εθνική συνείδηση· χωρίς ταυτότητα δεν συναντάς την ετερότητα.

Λοιπόν; Ποιον ακριβώς πολιτισμό παρήγαγαν οι ξεδιάντροποι καναλάρχες; Μήπως αυτόν της ρουφιανιάς, της ιδιοτέλειας, της διαπλοκής;

Αυτά, όμως, δεν έχουν σχέση με τη βούληση του ανθρώπου και τη συνείδησή του· με την ηθική, την αισθητική, το δίκαιο και την ελευθερία.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Αντισθένης και το υλικό μέρος της TV
Δεν αρκεί κάποιος να ντύνεται και να στολίζεται, να χτενίζεται και να μακιγιάρεται [αφορά και τα δύο φύλα] και να βγαίνει στην τηλεόραση θεωρώντας ότι είναι δημοσιογράφος, αφού διαθέτει τόσα «προσόντα» [υλικής...
Ο Αντισθένης και το υλικό μέρος της TV
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σωφρονισμός και «δημόσια» τηλεόραση
Οι φυλακές αντικατοπτρίζουν τον πολιτισμό και δείχνουν τη βαθμίδα αυτού του πολιτισμού, αναδεικνύουν τη σχέση της πολιτείας με την επιείκεια και τη συγχώρηση, με τη μεγαλοθυμία και την κατανόηση της τραγικής...
Σωφρονισμός και «δημόσια» τηλεόραση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το κενό και οι τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι
Δεν είναι όλοι οι δημοσιογράφοι ανέλεγκτοι, ούτε ρέπουν προς τον χυδαϊσμό της γραφής, όπως, δυστυχώς, συμβαίνει στις τηλεοράσεις, όπου οι πλείστοι που κατέχουν εκπομπές έχουν κόψει καπίστρι και δεν...
Το κενό και οι τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η Ελλάδα των Παπαδάκηδων
Εναν Α. Ζαμπούκα, που ήταν καλεσμένος στην εκπομπή του Παπαδάκη στο τηλεοπτικό κανάλι που δουλεύει, δεν τον ήξερα. Βεβαίως αυτή είναι η Ελλάδα: η Ελλάδα των Παπαδάκηδων, διότι δεν είναι μόνος του αυτός ο...
Η Ελλάδα των Παπαδάκηδων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο κύκλος, η κούραση και η επανάληψη
Αντιμέτωπος με το λευκό της οθόνης του υπολογιστή, έμφορτος πόνου ιδικού, πώς να αραδιάσεις λέξεις και φράσεις που να συνιστούν νόημα ή επικοινωνία; Διλήμματα που έχουν να κάνουν με την επιβίωση. Φρένες σε...
Ο κύκλος, η κούραση και η επανάληψη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας