Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
Φωτογραφία Αρχείου Eurokinissi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός

  • A-
  • A+

Θαρρώ η σιωπή είναι προτιμότερη όταν χάνεται ένας δημιουργός, ένας μουσικός που αγάπησε και αγαπήθηκε από τον λαό -ναι, από τον λαό!- υπηρετώντας την τέχνη του με προσήλωση και θαυμασμό για τις απύθμενες δυνατότητές της. Γεννημένος ο Γιάννης Σπανός μέσα σε καπνούς και φωτιές, έζησε από πολύ μικρός δικτατορίες, ανδρώθηκε μέσα στην Κατοχή και την Αντίσταση, σε [ενδο]πολεμικές φρικαλεότητες, σε κλίμα τρομοκρατίας και διώξεων-εξοριών-φυλακίσεων· κατόρθωσε να «απαλλαγεί» από εμφύλια μιάσματα, να βρει ο ίδιος την κάθαρσιν και να προσπαθήσει να αποκαθάρει τη χώρα του από αυτό το άγος. Και όλη αυτή η προσπάθεια μέσα από την τέχνη του, διότι μόνο η τέχνη είναι σε θέση να δείξει τον λιγότερο κακό δρόμο της ανθρωπότητας, μόνο αυτή δύναται να επαναφέρει το χαμόγελο και την ευθυμία, να εξάρει τη χαλαρότητα της ζωής χωρίς να απαλείψει τίποτα από τη βαθύτητά της.

Ενα παράδοξο με τούτον τον θαυμάσιο άνθρωπο, που πραγματικά λάμπρυνε με την παρουσία του την Ελλάδα: τόσο βαθιά λαϊκός και τόσο έξω από τα φώτα της δημοσιότητας· τόσο δημιουργικός και ταυτόχρονα τόσο δεμένος με τους εκλεκτούς φίλους του σε νυχτωδίες και υπερβάσεις του καθεστωτικού μέτρου. Πότε προλάβαινε να ζει όλα αυτά; Τόσο αντιεμπορικός και τόσο, μα τόσο, αγαπητός στους πολλούς. Ισως γιατί ήταν τόσο γνήσιος, ήξερε τον εαυτό του, την τέχνη του, τον λαό του και δεν τα διαλαλούσε, δεν τα εμπορευόταν -τα υπηρετούσε απλώς με αγάπη και ταπεινότητα, όπως αρμόζει στους μεγάλους. Κατείχε και «σμίλευε» το πολύτιμο υλικό του όσο λίγοι συνθέτες -δεν ήταν καλλιτέχνης, ήταν δημιουργός. Και τι να πει κανείς για το πηγαίο χιούμορ που τον διέκρινε.

Μελοποίησε κι αυτός Ελληνες ποιητές αλλά «δεν το έκανα κι εμπόριο» [αιχμές προς πολλές κατευθύνσεις και κυρίως με αγάπη, όχι μνησικακία. Πώς μπορεί να είναι μνησίκακος ένας γελαστός άνθρωπος;]. Δηκτικός με χιούμορ, αν το εννοούμε [και καλά θα κάναμε να το εννοούσαμε]. Τι να πει κανείς για το «σπασμένο καράβι» του Σκαρίμπα σε μοναδική εκτέλεση του Κώστα Καράλη... και πόσα άλλα, μελωδικά και ανατατικά· «ρίξε στο κορμί μου σπίρτο να πυρποληθώ», λόγου χάρη. Ξεφάντωναν τα σώματα [θεατές-ακροατές] στο πατρικό του στο Κιάτο, μια μονοκατοικία στην οδό Αριστοτέλους όπου έφερνε μουσικά σχήματα. Εκεί όμως ήταν και τόπος μύησης και μεταρσίωσης για τις σωματικές υποστάσεις όσων ένιωθαν ή έβλεπαν τη μουσικότητα της οικίας του.

Αργά τα πρωινά, όταν τέλειωνε η «συμμέθεξη», πήγαινε στο μπαρ του Νότη [φίλου εξ απαλών ονύχων για μένα, που δυστυχώς και αυτός μας άφησε πέρυσι, συμπότη και φίλου του Γιάννη]. Βρέθηκε εκεί μια βραδιά με άλλον κοινό φίλο και ως φαίνεται τα ήπιαν καλά. Ξημερώματα, αγκαλιάστηκαν, φιλήθηκαν και μπήκε ο καθένας στο αυτοκίνητό του. Εφυγαν προς εντελώς διαφορετικές κατευθύνσεις, ένας στην Ανατολή, άλλος στη Δύση! Δεν πέρασαν είκοσι λεπτά και μία μετωπική σύγκρουση συνέβη μακριά από το μπαρ, σε άσχετο σημείο της πόλης. Οσοι έσπευσαν είδαν τους δύο φίλους και συμπότες να βγαίνουν από τα αυτοκίνητα έξαλλοι. Και ξαφνικά αναγνώρισαν ο ένας τον άλλο. Και δώσ’ του πάλι αγκαλιές και φιλιά. Πού να καταλάβουν οι παρευρισκόμενοι. Μεγάλη ψυχή -μέγας δημιουργός. Ας μη γίνει λόγος για τις «τιμές» που [δεν] του επιδαψίλευσε η γενέτειρά του...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Χαρά και θρήνος της μουσικής
Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής λέμε. Και τι εννοούμε; Μουσικές συναυλίες στην πόλη και τελειώνει εκεί το όλο θέμα. Ισχύει -αλλά σε αυστηρά προσωπικό επίπεδο- η ρήση του Νίτσε ότι «ζωή χωρίς τη μουσική θα ήταν μία...
Χαρά και θρήνος της μουσικής
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ουλαλούμ
Με αδιόρατη λύπη γρατζουνάνε τις κιθάρες τους οι τέσσερις νεαροί και ηρεμεί το τοπίο και οι ψυχές όσων παρευρίσκονται· η παρέα θυμάται πάντα τη ρήση του Νίτσε: «Τι θα ήταν η ζωή χωρίς τη μουσική; Μια πλάνη»......
Ουλαλούμ
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο
Μαγικές θα ’λεγες στιγμές, που καθόριζαν και τη σχέση σου με την ύλη και το συναίσθημα - και, άρα, με το πνεύμα. Ναι, έτσι κάπως ήταν ο πολιτισμός της μουσικής πριν από λίγες δεκαετίες: ζεστός, άμεσος,...
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ενα άσμα (μη) επικαιρότητας
Ο κόσμος όλος, η γη του άσματος, μπορεί βέβαια να είναι τα τετραγωνικά χιλιόμετρα που αναλογούν στον καθέναν, είτε φυσικά είναι αυτά είτε νοητικά -δεν είναι λίγο αυτό, είναι μάλιστα πολύ υπαινικτικό και θέλει...
Ενα άσμα (μη) επικαιρότητας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη μουσική της Κερατέας γης
Παραμένουν μεγάλες αγάπες στα Χανιά το καφενείο Μελτέμι και το μπαρ Φαγκότο -επίσης οι ξενόφερτοι, αλλά ζουν πολλές δεκαετίες εκεί, γιατροί του. Ο ένας εξ αυτών ήταν συνδημιουργός του Εθνικού Συστήματος Υγείας...
Για τη μουσική της Κερατέας γης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μουσικοί δρόμου
Οι μουσικοί του δρόμου διασώζουν την τέχνη και την παράδοση, είναι οι σύγχρονοι ομηρικοί αοιδοί, οι άνθρωποι που με το ταλέντο τους [και τη σπουδή τους] συνέχουν ξεχαρβαλωμένες και απολίτιστες εν γένει...
Μουσικοί δρόμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας