Αθήνα, 31°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
31°C
32.6° 29.3°
2 BF
42%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
29°C
30.8° 28.1°
1 BF
54%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
25°C
25.0° 25.0°
1 BF
63%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 19.9°
1 BF
83%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
2 BF
50%
Βέροια
Αίθριος καιρός
27°C
27.0° 27.0°
0 BF
42%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
22°C
22.4° 22.4°
0 BF
40%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
28°C
28.4° 28.4°
1 BF
48%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
28°C
27.8° 27.5°
3 BF
44%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
25°C
25.0° 24.3°
1 BF
80%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.4°
1 BF
39%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
28.7° 28.7°
1 BF
54%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.9°
0 BF
89%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
0 BF
43%
Λαμία
Αίθριος καιρός
33°C
32.7° 32.7°
3 BF
25%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
27°C
26.8° 26.6°
4 BF
75%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 28.8°
2 BF
47%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
28°C
27.7° 25.3°
2 BF
62%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
28°C
28.1° 27.5°
2 BF
58%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
24°C
23.6° 23.6°
1 BF
46%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 08 Ιουλίου, 2025
digital agores
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
© Dreamstime.com

Η ψηφιακή βλακεία και οι άσπονδοι φίλοι μας

Θέλω-δεν θέλω έχω γίνει Homo Digitalis. Ητοι, ψηφιακός άνθρωπος. Αν εξαιρέσεις τις πρωταρχικές ανάγκες –το φαγητό, τον ύπνο, το σεξ, αν και όποτε προκύπτει, τις μικρές δόσεις αναψυχής με παρέες ή άνευ στη θάλασσα, στο βουνό, στο σπίτι, στις σαββατιάτικες εξόδους– που ικανοποιούνται ακόμη με μέσα της αναλογικής εποχής, τα περισσότερα υπόλοιπα πράγματα της καθημερινότητάς μου τα πραγματοποιώ ψηφιακά. Και η σχέση μου με το χρήμα έχει γίνει σχεδόν εξ ολοκλήρου ψηφιακή. Σπάνια κρατώ μετρητά· ακόμα κι αν κάτι σώζεται από τον συνήθως άδειο λογαριασμό μου, φροντίζω να το χρησιμοποιώ μέσω κάρτας, ή internet banking, για κάποιον ανεξήγητο λόγο έχω την αίσθηση ότι ελέγχω καλύτερα τις εκροές. Μπουρδίτσες, αλλά λέμε τώρα...

Ολους τους λογαριασμούς τους πληρώνω μέσω web banking. Ευτυχώς χωρίς χρέωση και προμήθειες πια, ό,τι άρπαξαν άρπαξαν οι τράπεζες, οι καλύτερες φίλες του ανθρώπου. Κάθε φορά που ανοίγω την πλατφόρμα της τράπεζας για να πληρώσω έναν λογαριασμό, ανοίγει μια φόρμα που, κατά περίπτωση, περιλαμβάνει όνομα, επίθετο, κωδικό πληρωμής σε τράπεζα, ποσό, μερικά ακόμα δεδομένα, αλλά εκείνο που με τρελαίνει είναι το «παραθυράκι» που με καλεί να βάλω «φιλική ονομασία» σε κάθε υπηρεσία, δημόσια ή ιδιωτική, που της τα σπρώχνω τακτικά.

«Φιλική ονομασία»; Αλήθεια, πιστεύει κανείς από τους ευφάνταστους σχεδιαστές της ψηφιακής ανοησίας που μας καταδυναστεύει ότι έχουμε την παραμικρή φιλική διάθεση για αυτούς που μας λεηλατούν για αυτονόητα κοινωνικά αγαθά ή για αναπόδραστες, επιβεβλημένες υπηρεσίες; Οχι, δεν είμαι φίλος, ούτε πρόκειται να γίνω, με τη ΔΕΗ που της πληρώνω το ρεύμα (εννοείται, και με κάθε άλλο πάροχο), την ΕΥΔΑΠ που μου πουλάει το νερό που δεν ανήκει σε κανέναν, την Telekom (πρώην Cosmote) που με μουρλαίνει στα μηνύματα 2-3 24ωρα πριν από τη λήξη του λογαριασμού, την τράπεζα που δεν τολμώ να της καθυστερήσω τη δόση του στεγαστικού δανείου για να μην με πετάξει στον Καιάδα των κόκκινων δανείων, των servicers και των πλειστηριασμών, δεν είμαι φίλος με την ΑΑΔΕ που δεν αφήνει ούτε λεπτό οφειλής να ξεχαστεί, δεν είμαι, δεν είμαστε, κι ούτε θα γίνουμε ποτέ φίλοι με τους μηχανισμούς που απομυζούν το εισόδημά μας, για να πουλήσουν μετά πανηγυρικές ανακοινώσεις για την τεράστια αύξηση της κερδοφορίας τους, ή για τα πλεονάσματα που τους άφησαν οι φόροι μας.

Οχι, δεν είμαστε φίλοι, δεν θα βαφτίσω ποτέ τη ΔΕΗ «Σούλα», την ΕΥΔΑΠ «Δροσούλα», την τράπεζα «Μαλάμω», την ΑΑΔΕ «Κώτσο» – άλλωστε ποιος πιάνεται «Κώτσος» σε αυτή την άσπονδη φιλία με την ψηφιακή βλακεία, την οποία υπηρετούμε προς το παρόν ήρεμα, μέχρι να μας δοθεί η ευκαιρία να της κηρύξουμε πόλεμο;

💬 Θεωρίες για την υπεραξία

Οὐδεὶς ἄνθρωπος ἀξίας ἔχει ἀνάγκην νὰ γίνῃ ἐπιτήδειος ἢ ἀπατεών. Ἡ καθημερινὴ κοινωνικὴ πεῖρα διδάσκει ὅτι τὰ ἐπίθετα ταῦτα οὐδέποτε κατώρθωσαν νὰ «κολλήσουν» εἰς ἀνθρώπους πραγματικῆς ἀξίας, οἱ ὁποῖοι, ἐὰν ὑπῆρξαν μισητοί, ἐχαρακτηρίσθησαν ἴσως ὡς «κακοί», ὡς «καταχθόνιοι», ὡς «γόητες», ὡς «τορπιλληταὶ» ἢ ὡς «λιβελλογράφοι», οὐδέποτε ὅμως ὡς ἐπιτήδειοι ἢ ἀπατεῶνες, καὶ ὅταν ἀκόμη ὑπῆρξαν συντηρητικοὶ εἰς τὰς σχέσεις των μετὰ τῶν λοιπῶν ἀνθρώπων καὶ κατώρθωσαν πάντοτε νὰ προωθηθοῦν ἢ νὰ ἐπικρατήσουν.

Ἀπόλυτος ἐσωτερικὴ συνέπεια τῆς πνευματικῆς ἀναπηρίας τοῦ βλακὸς εἶναι ἄλλως τε ὄχι μόνον ἡ ἀγελαία του τάσις, ὄχι μόνον ἡ προώθησίς του «πλάτην μὲ πλάτην» μὲ τὴν λεγεῶνα τῶν ὁμοίων του, ὄχι μόνον ἡ προσφυγὴ εἰς τὰ εὐτελέστερα μέσα τῆς ἐπιτηδειότητος, τὴν ἔλλειψιν ἀντιθέτου γνώμης, τὴν προσφορὰν εὐκόλων καὶ ἀνηθίκων ἐκδουλεύσεων καὶ τὴν κολακείαν, ἀλλὰ καὶ ἡ συστηματικὴ ἀποφυγὴ πάσης συγκρούσεως καὶ πάσης μάχης. Καὶ ὅταν ἀκόμη ὁ βλάξ, ὑπὸ τὴν μορφὴν τοῦ ἐπιτηδείου ἢ τοῦ ἀπατεῶνος, ἐξαναγκασθῇ νὰ δώσῃ μάχην, θὰ δώσῃ αὐτὴν διὰ τῶν πνευματικῶς εὐκολοτέρων καὶ συνεπῶς τῶν ἀνηθικωτέρων «ὅπλων»: τοῦ ψεύδους, τῆς διαστροφῆς, τῆς ρᾳδιουργίας καὶ τῆς συκοφαντίας.

Ἐξ οὗ ἕπεται τὸ ἀκλόνητον δόγμα: καὶ ἡ ἀνηθικότης εἶναι ἀποκλειστικὸν προνόμιον τῶν βλακῶν!

Ευάγγελου Λεμπέση, «Η τεραστία κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω», 1941

[email protected], kibi-blog.blogspot.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η ψηφιακή βλακεία και οι άσπονδοι φίλοι μας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας