• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.1°C / 19.0°C
    1 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 13.6°C
    0 BF
    89%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 17.6°C
    5 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.4°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.9°C / 14.6°C
    2 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.1°C / 12.6°C
    2 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 8.4°C
    3 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 15.6°C
    3 BF
    96%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.4°C / 18.8°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    5 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 20.2°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    2 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    5 BF
    83%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 10.5°C / 11.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 10.5°C / 12.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.8°C
    0 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 19.2°C
    2 BF
    97%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    2 BF
    95%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 12.9°C
    2 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το Γιαννιό

  • A-
  • A+

Ο πατέρας του καθηγητής Νομικής ήταν, παππούς και προπάππος καθηγητές Θεολογίας. Ο δε θείος του ήταν δικαστής και μάλιστα το έργο του ακόμα και σήμερα ρυθμίζει όλη την ιδιωτική ζωή των Γερμανών. Ο ίδιος, όπως και ο Χάιζενμπεργκ (άλλη μορφάρα και δαύτος), ήταν εξαιρετικός μουσικός. Αν δεν έμπλεκε με τις επιστήμες, τώρα θα τον «έπαιζαν» στα Μέγαρα. Επέλεξε ωστόσο να «παίξει» αυτός μαζί μας, ανατρέποντας όλα όσα τόσο βαθιά θεμελιωμένα ήταν τότε, που ο ίδιος ο καθηγητής του προσπάθησε να τον αποτρέψει ν' ασχοληθεί με τη Φυσική, λέγοντάς του πως «τίποτε ενδιαφέρον δεν έμελλε πλέον ν' ανακαλυφθεί». Πριτς, που δεν έμελλε!

Η μητέρα του εξαιρετική μαγείρισσα είναι και εξαιρετικά ευγενής προσωπικότητα. Ο πατέρας του, πάλι, λιγόλογος. Λιγόλογος, μα παρών. Οσο για τον ίδιο, αεικίνητος και ξουράφα σκέτη. Το μυαλό να δουλεύει με χίλια και τα λόγια να γίνονται στίχοι στην τοπική διάλεκτο. Στα ίδια βουνά μεγάλωσε με τους παππούδες και προπαππούδες του και για να φύγει ούτε λόγος.

Και μιλάμε για βουνά βουνά. Να τρυπάει η πέτρα το πέλμα και να γεμίζει το μάτι σου κινούμενη αγριάδα. Αρχαία δάση είναι τριγύρω. Υπεραιωνόβια. Με ένα μοναδικό είδος βελανιδιάς, τον πρίνο ή αζίλακα ή αριά, που κάμει τόσο γερό κορμό και τέτοιο πυκνό φύλλωμα, που ίσως μόνο οι δρυΐδες να μπορούσαν να διαβούν τις συστάδες του. Εκεί στην Κρήτη τούς λένε και βοσκούς. Ή και κουζουλεμένους - κάποιους που ακόμη προχωράν αυτά τα μέρη, έτσι μόνο για «ξανοίγουν» εμορφάδα. Το Γιαννιό μια χαρά τα ξέρει τα μέρη αυτά και τα τραγουδάει κιόλας άμα του 'ρθει η όρεξη, το φέρει η παρέα και κάπως καλά αισθάνεται. Δεν είν' κι εύκολο βλέπεις. Είπαμε, δύσκολα διαβαίνεις το αζιλακόδασος.

Εκατό χρόνια πριν, ακριβώς στο γύρισμα του αιώνα, Οκτώβρη του 1900, ο Μαξ (Μαξιμιλιανός) Πλανκ, αυτός που για μουσικό προόριζαν, μα τη Φυσική επέλεξε, «γέννησε» την Κβαντική Θεωρία με την ανακοίνωση του φωτεινού κβάντου. Τι είπε δηλαδή; Πως η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, άρα και το φως, δεν έχει συνεχή χαρακτήρα. Αυτό ήξεραν έως τότε, καθώς η κλασική Φυσική εξουσίαζε τον χώρο και δεν άφηνε (για τους περισσότερους) κανένα κενό για περαιτέρω ανακαλύψεις - τουτέστιν, αμφισβητήσεις. Το είχε ήδη κάνει ο Γαλιλαίος με τον Αριστοτέλη, είχε έρθει κι ο Νεύτωνας και ενώ για δύο αιώνες περίπου ο καθένας κούρδιζε το δικό του βιολί, εκείνος με τρεις μαεστρικές κινήσεις (νόμους) τούς έκανε να παίζουν όλοι μαζί ως ορχήστρα και πάπαλα. Αρκετά με τις επαναστάσεις - έτσι νόμιζαν. Αρκετά με τις αμφισβητήσεις - έτσι ίσως ήθελαν. Αλλους αζίλακες να διαβείς δεν - έτσι πίστευαν.

Ο Πλανκ χαρακτήρισε την ανακάλυψή του ως «πράξη απελπισίας». Ακριβώς γιατί αυτό που βρήκε αντέκειτο σε όλες τις κατασταλαγμένες έως τότε απόψεις για τη Φυσική. Πως το φως δεν είναι συνεχές - αυτό βρήκε. Μα πως αποτελείται από μικροσκοπικά «πακέτα» ενέργειας, ξεχωριστά το 'να απ' τ' άλλο, που λέγονται κβάντα - τα γνωστά μας φωτόνια. Κβαντικό το φως το λοιπόν, και όχι κάτι το συνεχές και αδιαίρετο. Μα στο μάτι ως τέτοιο φαίνεται. Είναι να μην μπερδευτείς;

«Μπέρδε και μπέρδε και μπερδέ και μπερδεμένος είμαι, σαν τον αζίλακα κι εγώ, περιπλεγμένος είμαι» (Γιαννιό).

Είναι ένα ζήτημα αυτό της συλλογικότητας. Πώς διασφαλίζεις τις προσωπικές του αμφισβητήσεις, σαν η πλειοψηφία αμφισβητεί εσένα; Και πώς λειτουργείς στο συνεχές, σαν είσαι κβάντο; Ο Πλανκ, το Γιαννιό, η κυρία Σοφία, ο Μανώλης (που στα όρη επέλεξε να μένει, παρέα με τις μουστάκες και τη μάνα του), ο Μίκης, όλοι δαύτοι δεν είναι τα μόνα παραδείγματα. Οχι ότι υπάρχουν πολλά. Μετρήσιμα είναι, αν και όχι όλα μετρημένα.

Την αλήθεια την είπε το Ανίψι (το τι είπε ο στόμας του αυτές τις μέρες Παναζία μου!): «Στιγμάτισε» λέει «ο Μίκης την ελληνική Ιστορία».

Ναι ρε, μισκίνη κακορίζικε! Τη στιγμάτισε. Οχι την Ιστορία. Μα την Ιστορία την εδική σας. Και δεν είν' ο μόνος. Αζίλακες ακόμα υπάρχουν.

Πάνε διάβα τους αν σου βαστάει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Θύμωσα
Είμαστε ανώμαλοι. Ξεκάθαρα. Τελεία και παύλα. Οχι διαφορετικοί. Οχι το κάτι άλλο - ούτε καν κάτι άλλο. Οχι αφύσικοι, ιδιαίτεροι, μοναδικοί. Ανώμαλοι. Αυτό είμαστε.
Θύμωσα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Νάνι νάνι
Τα μεσημέρια του καλοκαιριού, πέραν της εθιμοτυπικής μα και επιβεβλημένης λόγω εποχής ραστώνης, δεν υπάρχει περίπτωση, όλο και κάποιο αυτοκίνητο θα περάσει, με τη μουσική στη διαπασών. Ποια μεσημέρια δηλαδή;...
Νάνι νάνι
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το «γριφώδες» όραμα της ενότητας του Μίκη Θεοδωράκη
Με τον θάνατο του κορυφαίου Μίκη Θεοδωράκη πλανάται στο μυαλό των νεότερων αριστερών η απορία τι είχε κατά νου όταν έθετε την ενότητα ως σωτήριο πρόταγμα για τις διαιρεμένες αριστερές και κεντροαριστερές...
Το «γριφώδες» όραμα της ενότητας του Μίκη Θεοδωράκη
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Μόνο για όσους δεν ενδιαφέρονται
Κάθε φορά τα ίδια. Αντε και στρώσου, άντε και σκέψου, άντε και γράφε. Ρήματα, υποκείμενα, αντικείμενα, πράματα και θάματα γι' ανθρωπινά σεινάματα κουνάματα. Και φυσικά, κάθε φορά, το θέμα να είναι ενδιαφέρον....
Μόνο για όσους δεν ενδιαφέρονται
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Κάποτε ρώτησαν
Κάποτε ρώτησαν γιατί γύρισα αργά το βράδυ. Γιατί φορούσα κοντή φούστα. Γιατί περπατούσα στον δρόμο. Δημοσιογράφοι ήταν. Και κάμερες. Και θεατές, γείτονες, νοικοκυραίοι. Είχαν ήδη τις απαντήσεις. Εφταιγα.
Κάποτε ρώτησαν
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τι άλλο νά 'κανε;
Την πρώτη την άκουσα απ' τον γιο του. Τη δεύτερη, απ' τον ίδιο. «Μεγάλο πια, τον ρώτησα: Γιατί ρε πατέρα; Πήγες φαντάρος τρία χρόνια, κατευθείαν μετά πολέμησες στο Αλβανικό Μέτωπο και μετά μπήκες και στην...
Τι άλλο νά 'κανε;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας