• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    38°C 36.2°C / 39.2°C
    2 BF
    25%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    37°C 32.6°C / 40.5°C
    2 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    38°C 34.5°C / 42.0°C
    1 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    39°C 38.9°C / 40.9°C
    2 BF
    16%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.9°C / 35.9°C
    3 BF
    21%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.0°C / 39.7°C
    3 BF
    12%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 35.4°C / 39.8°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    40°C 34.6°C / 40.7°C
    2 BF
    12%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.8°C / 36.5°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 36.9°C
    4 BF
    31%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.8°C / 32.4°C
    5 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.6°C / 32.7°C
    3 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 38.9°C
    0 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 33.5°C / 37.9°C
    0 BF
    25%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.5°C / 40.6°C
    2 BF
    14%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.2°C / 34.8°C
    3 BF
    35%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    38°C 36.4°C / 39.4°C
    3 BF
    16%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.3°C / 33.3°C
    2 BF
    36%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.7°C / 40.6°C
    3 BF
    37%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    40°C 35.8°C / 40.2°C
    2 BF
    11%
Καταργήστε τώρα τις εξετάσεις!
EUROKINISSI/ ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καταργήστε τώρα τις εξετάσεις!

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το ένθετο της εφημερίδας μας την Τρίτη «Το Σκασιαρχείο» αποτέλεσε την αφορμή γι’ αυτό εδώ το άρθρο. Αφιερωμένο στον μεγάλο Γάλλο παιδαγωγό Σελεστέν Φρενέ, μας θύμισε τα αιτήματα και τις θεωρίες των δεκαετιών του 1970 και του 1980 για μια ριζοσπαστική εκπαίδευση, με στόχο την καλλιέργεια του ατόμου πάνω σε ανθρωπιστικές βάσεις.

Οπως γράφουν στο κείμενό τους οι Ahmed Lamihi και Γιάννης Μαρκαντές, ο Φρενέ «ενστερνίστηκε την πολιτική διάσταση του έργου του Μακαρένκο και των συγχρόνων του Ρώσων παιδαγωγών, αλλά κυρίως αφομοίωσε το μάθημα του Μοντέν “Διδάξτε την αγάπη για τη ζωή και όχι το φόβο του θανάτου”».

Παιδαγωγοί όπως ο Σελεστέν Φρενέ («Το σχολείο του λαού»), ο Πάουλο Φρέιρε («Δέκα επιστολές προς αυτούς που τολμούν να διδάσκουν»), ο Ιβάν Ιλιτς («Κοινωνία χωρίς σχολεία»), ο Τζον Χολτ («Το σχολείο φυλακή»), ο Πολ Γκούντμαν («Κριτική της κατεστημένης παιδείας: υποχρεωτική δυσεκπαίδευση»), ο Ζορζ Σνιντέρ («Σχολείο, τάξη και πάλη των τάξεων»), ο Α. Σ. Νιλ («Σάμερχιλ: το ελεύθερο σχολείο») ή ο Τζόελ Σπρινγκ («Το αλφαβητάρι της ελευθεριακής εκπαίδευσης») προσπάθησαν –χωρίς αποτέλεσμα όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων– να γκρεμίσουν από τον θρόνο τους όλες τις αξίες της κατεστημένης εκπαίδευσης: αυθεντία, ιεραρχία, αυταρχισμό, βυζαντινολογία, σχολαστικισμό, στείρα αναπαραγωγή γνώσεων και στάσεων και, τέλος, θέση της εκπαίδευσης στην κοινωνία.

Ο Φρέιρε για παράδειγμα έλεγε ότι η παραδοσιακή εκπαίδευση βασίζεται σ’ αυτό που αποκαλούσε «αποταμιευτική» μέθοδο εκπαίδευσης: την ιδέα δηλαδή ότι ο μαθητής είναι ένα αντικείμενο στο οποίο «μεταγγίζουμε» γνώση και όχι ένα υποκείμενο της διαδικασίας μάθησης. Το γεγονός, μας λέει ο Φρέιρε, ότι αυτή η μέθοδος μετατρέπει τον μαθητή σε αντικείμενο, αντανακλά την υπόθεση ότι το βασικό πρόβλημα δεν βρίσκεται στην κοινωνία, αλλά στο άτομο. Αρα κάθε αποτυχία χρεώνεται στο τελευταίο και όχι στο εκπαιδευτικό σύστημα και την κοινωνία ευρύτερα.

Βασικό ζητούμενο για τους μεγάλους αυτούς παιδαγωγούς ήταν η δημιουργία αυτόνομων ανθρώπων, μια ιδέα που προέρχεται απευθείας από τον Διαφωτισμό του 18ου αιώνα. Ως στόχο της κοινωνικής αλλαγής έβλεπαν την όλο και μεγαλύτερη ατομική συμμετοχή και έλεγχο πάνω στο κοινωνικό σύστημα, κάτι που αποτελούσε ζητούμενο και των μεγάλων κοινωνικών κινημάτων της εποχής.

Αντίθετα, το σημερινό σύστημα με την τεχνοκρατική του οργάνωση επιδιώκει να αυξήσει τον κοινωνικό σχεδιασμό και την αποδοτικότητα. Ενδιαφέρεται κυρίως για την αύξηση της οικονομικής παραγωγικότητας και τη “σταθερότητα” της κοινωνίας, την οποία αντιμετωπίζει σαν μια μηχανή που οφείλει –με τη βοήθεια και της εκπαίδευσης– να λειτουργεί ομαλά. Ετσι, η εκπαίδευση γίνεται το «λιπαντικό» για την εύρυθμη λειτουργία της μηχανής.

Σήμερα η γνώση που μεταδίδεται είναι αποσπασματική και μοιρασμένη σε «κομματάκια» κοινωνικής εμπειρίας, τα οποία ο μαθητής-νέος καλείται να ανασυνθέσει, φτιάχνοντας τη μεγάλη εικόνα του κοινωνικού «παζλ». Το πρόβλημα είναι ότι στερείται της κριτικής και συνθετικής σκέψης που θα μπορούσε να λύσει τον γρίφο.

Τι απομένει; Η παπαγαλία για να «περάσει στις εξετάσεις». Ο θάνατος της κριτικής σκέψης επικυρώνεται με την «επιτυχία» στα Πανεπιστήμια και την «αγορά» τυπικών προσόντων: μεταπτυχιακά, διδακτορικά κ.λπ. Μια οικογενειακή επένδυση σε ένα αβέβαιο μέλλον με λιγοστές ευκαιρίες.

Βασικό προαπαιτούμενο της όποιας αλλαγής παραμένει η απεμπλοκή της μάθησης και της γνώσης από το σύστημα των «εξετάσεων» και της συνακόλουθης παπαγαλίας.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Σχολείο μαζικής παραγωγής βλακείας
Ο χαρακτήρας του σημερινού σχολείου μοιάζει με τα κοινωνικά δίκτυα και επιβάλλει μια μορφή αποσπασματικής γνώσης με τη μέθοδο του ζάπινγκ. «Αναρτήσεις» μαθημάτων τις οποίες διατρέχουν τα παιδιά «σκρολάροντας»...
Σχολείο μαζικής παραγωγής βλακείας
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η Τράπεζα Θεμάτων και το εθνικό απολυτήριο
«Νέα σελίδα» για το εξεταστικό σύστημα από το 2021 ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, επισημαίνοντας ότι το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει ένα «εθνικό απολυτήριο»
Η Τράπεζα Θεμάτων και το εθνικό απολυτήριο
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Οι επιδόσεις των μαθητών και τα τεχνάσματα της κυρίαρχης πολιτικής
Η διδασκαλία και η επικοινωνία μέσα στην τάξη υποτάσσεται στο μέτρημα με δήθεν αντικειμενικό τρόπο του τελικού αποτελέσματος μιας τυποποιημένης μαθησιακής διαδικασίας από την Κρήτη έως τον Εβρο.
Οι επιδόσεις των μαθητών και τα τεχνάσματα της κυρίαρχης πολιτικής
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Εκπαίδευση στη μοιρολατρία
Η σημερινή είναι ίσως η πιο συνειδητά ταξική κυβέρνηση της μεταπολίτευσης. Τα μέτρα που εφάρμοσε φέτος θα αφήσουν εκτός ΑΕΙ χιλιάδες υποψηφίους, προσφέροντας δωρεάν πελατεία στα πάσης φύσεως ιδιωτικά ΙΕΚ και...
Εκπαίδευση στη μοιρολατρία
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τώρα που η «μπόρα» δυναμώνει, σε σας απευθύνομαι δάσκαλοι
Ποτέ άλλοτε σε αυτή τη χώρα το «νόμιμο» δεν ήταν σε τόσο μεγάλη αντιδιαστολή με το «ηθικό». Συνεχώς παράγεται μια «νομιμότητα» που αντιστρατεύεται και τη λογική και την ηθική.
Τώρα που η «μπόρα» δυναμώνει, σε σας απευθύνομαι δάσκαλοι
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Εσείς καλά, κ. Κεραμέως;
Γνωστή τακτική και καθαγιασμένη τακτική! Πώς το έλεγε εκείνος ο περιοδεύων καθολικός μοναχός Τέτζελ που πουλούσε συγχωροχάρτια: «Μόλις ακουστεί ο ήχος του χρυσού νομίσματος που έπεφτε στον δίσκο η ψυχή του...
Εσείς καλά, κ. Κεραμέως;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας