• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.2°C / 22.5°C
    0 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.8°C / 18.9°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.0°C / 19.0°C
    1 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.1°C / 18.0°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    2 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.6°C / 14.6°C
    2 BF
    44%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 22.5°C
    2 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.1°C / 22.9°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    2 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 13.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.5°C / 17.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 13.8°C / 22.1°C
    0 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.4°C / 22.8°C
    2 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.3°C / 19.4°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.8°C / 20.5°C
    1 BF
    37%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    1 BF
    32%
EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Να μην αγαπήσουμε τις αλυσίδες μας!

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Ο θεατής δεν αισθάνεται πουθενά σαν στο σπίτι του, γιατί το θέαμα είναι παντού» γράφει ο Γκι Ντεμπόρ στο εμβληματικό έργο του «Η κοινωνία του θεάματος», παραφράζοντας στην ουσία τον Μαρξ των Οικονομικών και Φιλοσοφικών Χειρογράφων του 1844, όταν ο τελευταίος μιλά για την αλλοτρίωση του εργάτη: «Ετσι ο εργάτης βρίσκει τον εαυτό του μόνο έξω από την εργασία του, ενώ την ώρα της εργασίας του αισθάνεται έξω από τον εαυτό του».

Ο Ντεμπόρ ήδη από τη δεκαετία του ‘90, εποχή άγριων νεοφιλελεύθερων «διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», έχει επισημάνει τον ιδιαίτερο ρόλο που διαδραματίζει το «θέαμα» -τηλεοπτικό και άλλο- σκηνοθετημένο από μια εξουσία που βάζει στόχο όχι ΚΥΡΙΩΣ, αλλά ΜΟΝΟ το μυαλό.

«Οσο περισσότερο θεάται [ο θεατής], τόσο λιγότερο ζει» μας λέει, κάτι που στις μέρες της πανδημίας τείνει να γίνει η καθημερινή πραγματικότητα. Ο εγκλεισμός, η απομόνωση, η απόσταση ακόμα και από την εργασία και τους συναδέλφους μας, συντελούν στη δημιουργία μιας εικονικής πραγματικότητας πλασμένης από το μήνυμα της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου και των social media. Πρόκειται για μια κατάσταση μισοσυνειδητής και μισοασυνείδητης ύπαρξης, με κυρίαρχα συστατικά την αμφιβολία, τον φόβο, την οργή και τη ματαίωση.

Η κυβέρνηση, έχοντας εξασφαλίσει τη (χρηματοδοτούμενη) συναίνεση των ΜΜΕ, εξωραΐζει τη θλιβερή πραγματικότητα της ανικανότητάς της, λειαίνει τις πιο αιχμηρές πλευρές των αστοχιών της και υπερβάλλει ως προς την αποτελεσματικότητά της.

Οι επαναλαμβανόμενες εικόνες των άγριων «κορονοπάρτι», της παραβατικότητας των «μυστικών» κορονοδείπνων και των ξεσαλωμένων γιουρουσιών του Σαββατοκύριακου στις παραλίες στοχεύουν στην ενοχοποίηση των πολιτών και στη μετάθεση της ευθύνης από την κυβέρνηση στις λαϊκές μάζες.

«Το θέαμα είναι ο εφιάλτης της σύγχρονης αλυσοδεμένης κοινωνίας που δεν εκφράζει εν τέλει παρά την επιθυμία της να υπνώττει. Το θέαμα είναι ο φρουρός αυτού του ύπνου» λέει ο Ντεμπόρ, διαπίστωση που μας θυμίζει την «υπνοπαιδεία» του Αλντους Χάξλεϊ στον «Θαυμαστό καινούργιο κόσμο». «Μην μπαλώνεις, μην μπαλώνεις, όσο έχεις να πληρώνεις» ακούνε για μήνες και χρόνια τα παιδάκια στον ύπνο τους, προκειμένου να γίνουν «συνειδητοί» καταναλωτές! Προκειμένου να αγαπήσουν τις αλυσίδες του καταναλωτισμού και να εσωτερικεύσουν το βαθύ αλλοτριωτικό του μήνυμα.

Η σημερινή πανδημία δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση περισσότερο από ποτέ να καλλιεργήσει τη νάρκωση και το αίσθημα της ανημποριάς σε βαθμό πρωτόγνωρο. Αυτό το αίσθημα θυμίζει τα όνειρα στα οποία βλέπουμε να πηγαίνουμε προς τον γκρεμό, θέλουμε να αντιδράσουμε, αλλά δεν μπορούμε γιατί μας διακατέχει μια αδιόρατη κούραση.

«Ο πραγματικός καταναλωτής γίνεται καταναλωτής ψευδαισθήσεων» γράφει λίγο παρακάτω ο Ντεμπόρ, πραγματικότητα που ζούμε πλέον καθημερινά. Η κυβέρνηση των «αρίστων» χορηγεί την ελπίδα σε εβδομαδιαίες δόσεις, τάζοντας πότε το άνοιγμα του εμπορίου, πότε των σχολείων, πότε του πολιτισμού και πότε τη «νέα παραλαβή» των σωτήριων εμβολίων.

Η μονιμότητα της κρίσης -της όποιας κρίσης: χρηματοπιστωτικής, υγειονομικής κ.λπ.- τείνει να κυριαρχήσει στις συνειδήσεις, λειτουργώντας παραλυτικά και μεταφυσικά. Η αφύπνιση, η αντίσταση και οι μαζικοί αγώνες είναι το μόνο αντίδοτο σ’ αυτό το δηλητήριο του θεάματος και της αλλοτρίωσης. Η αλληλεγγύη, η συνεργασία και η φροντίδα για τους πιο ευάλωτους μπορούν να γίνουν η συγκολλητική ουσία για την οικοδόμηση ενός κόσμου περισσότερο ανθρώπινου και λιγότερο κτηνώδους.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Μπορούμε να αλλάξουμε δρόμο;
Τα 15 μαθήματα του κορονοϊού μέσα από το νέο βιβλίο του αιωνόβιου φιλοσόφου και κοινωνιολόγου Εντγκάρ Μορέν που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες και στην Ελλάδα.
Μπορούμε να αλλάξουμε δρόμο;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η Μόμο και ο κλέφτης κορονοϊός
Σήμερα τον χρόνο των ανθρώπων δεν τον κλέβουν κάποιοι «Γκρι κύριοι», αλλά ένας αόρατος κλέφτης με την κωδική ονομασία SARS-CoV-2 ή Covid-19, προφανώς λόγω της χρονιάς κατά την οποία εμφανίστηκε.
Η Μόμο και ο κλέφτης κορονοϊός
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Άδωνις ο Κλειδοκράτορας
Viral ήδη στο διαδίκτυο, η απάντησή του στην ερώτηση δημοσιογράφου για το τι θα γίνει με τους επαγγελματίες της εστίασης.
Άδωνις ο Κλειδοκράτορας
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Δυστοπία
Το επόμενο κεφάλαιο της δυστοπίας που έφερε η πανδημία είναι ο διαχωρισμός των ανθρώπων σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.
Δυστοπία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας