Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.1°C / 16.0°C
    3 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    10°C 8.3°C / 10.6°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.8°C / 17.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 6.7°C / 13.0°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    5 BF
    46%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    1 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    4 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.6°C / 17.0°C
    2 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.9°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.7°C / 13.0°C
    4 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.6°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    2 BF
    91%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    4 BF
    46%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.1°C / 11.7°C
    1 BF
    76%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.2°C / 12.0°C
    1 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 11.0°C
    5 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    10°C 8.9°C / 11.7°C
    1 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    4 BF
    42%
Σχολείο κρεατομηχανή, κοινωνία ευνουχισμένη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σχολείο κρεατομηχανή, κοινωνία ευνουχισμένη

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μέρος των σημερινών μας δεινών οφείλεται αναμφίβολα στο τεχνοκρατικό μένος μιας κοντόφθαλμης ελίτ, η οποία φρόντισε εδώ και αρκετές δεκαετίες να εξορίσει από την εκπαίδευση –μέση και ανώτατη– το πνεύμα του ανθρωπισμού και της ανάγκης για σφαιρικότητα της γνώσης.

Φυσικά αυτό μόνο τυχαίο δεν ήταν, αφού η ιδιοτέλεια αυτής της ελίτ ήταν τόσο επωφελής που την οδήγησε σήμερα να ζει σχεδόν έξω από την κοινωνία των απλών ανθρώπων, σε μια φούσκα υπερκατανάλωσης, φαντασιώσεων μεγαλείου και σχεδόν παρανοϊκών οραματισμών για απόκτηση της αθανασίας μέσω τεχνολογικών βελτιώσεων του ανθρώπινου σώματος και παρεμβάσεων στο ανθρώπινο γονιδίωμα. Οι ιδρυτές της Google, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, έχουν γίνει οι τεχνοπροφήτες της ιδεολογίας του «τρανσουμανισμού» (transhumanism), ο οποίος αντιμετωπίζει το ανθρώπινο πλάσμα ως ένα ελαττωματικό ον, το οποίο επιδέχεται τεχνολογικών (και συνειδησιακών) βελτιώσεων, περίπου όπως τα «πειραγμένα» αυτοκίνητα αγώνων. Τελικός στόχος αυτού του μαραθώνιου είναι η κατάκτηση της αθανασίας, με ενδιάμεσο σταθμό κάποιου είδους cyborg, δηλαδή μια σύνθεση υπολογιστή και ανθρώπου, στην οποία (φυσικά) θα κυριαρχεί η μηχανή.

Η παράνοια αυτής της ελίτ συνίσταται στο δόγμα πως εάν κάτι είναι τεχνολογικά εφικτό, τότε πρέπει να υλοποιηθεί ή στη χειρότερη περίπτωση να δρομολογηθεί η επιστημονική έρευνα για την υλοποίησή του. Αυτό βέβαια έχει οδηγήσει σε έναν σχεδόν απόλυτο διαχωρισμό των μέσων από τους σκοπούς, με τα μέσα να καταντούν αυτοσκοπός. Η οικονομία, η έρευνα, η τεχνολογία και η επιστήμη χρησιμοποιούνται σαν πρόσχημα για την κυριαρχία επί της κοινωνικής πλειοψηφίας, η οποία αντιμετωπίζεται από την ελίτ σαν μια αδιαφοροποίητη μάζα χειραγωγίσιμων ηλιθίων. Τα συστημικά ΜΜΕ φροντίζουν σε καθημερινή βάση να ενσταλάζουν δόσεις βλακείας στον πληθυσμό, αποσπώντας συναίνεση και δημιουργώντας συνενοχή.

Τα υπόλοιπα τα έχει αναλάβει εργολαβικά ένα σχολείο βιομηχανικής παραγωγής πνευματικών ευνούχων, οι οποίοι θα υποδύονται τους πολίτες, χωρίς όμως στοιχειώδεις δημοκρατικές ευαισθησίες και γνώσεις που θα τους καθιστούσαν ελεγκτές της εξουσίας. Φυσικά σ’ αυτόν τον ασθενή οργανισμό πάντα θα υπάρχουν τα αντισώματα, δηλαδή δάσκαλοι, καθηγητές, μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές που θα αγωνίζονται για αξιοπρέπεια, γνώση και ελευθερίες και που αποτελούν τη μοναδική ελπίδα για ένα μέλλον με χειραφετημένους και αυτόνομους πολίτες.

Ο εξοβελισμός της κουλτούρας και των ανθρωπιστικών αξιών από την εκπαίδευση και η πριμοδότηση μιας ψυχρής και τεχνοκρατικής γνώσης στερημένης από αξίες και ηθική οδηγεί στην αναπαραγωγή του σημερινού εφιαλτικού μοντέλου που παράγει σωρηδόν «εξειδικευμένους ηλίθιους» προς πάσαν χρήσιν. Οπως δείχνει ο Νούτσο Ορντινε στη «Χρησιμότητα του άχρηστου» (Αγρα), μεγάλο μέρος της προόδου και των ανακαλύψεων στην Ιστορία προήλθε από ανθρώπους «ερασιτέχνες», με έφεση στο απορείν και όχι στο «χρήσιμο».

Τα θραύσματα γνώσης που προσφέρει το σχολείο σήμερα είναι αδύνατο να ανασυντεθούν σε εικόνα από ανθρώπους που ξέρουν τα σχεδόν τα πάντα για το μέρος, αλλά αγνοούν το Ολον, με τις περιπλοκές, τις εσωτερικές συνδέσεις και τις αλληλεξαρτήσεις του.

Στα καθ’ ημάς, τα νομοσχέδια που εμπλέκουν στην ακαδημαϊκή ζωή την αστυνομία ή πριμοδοτούν ανοιχτά τα παραμάγαζα της δήθεν εκπαιδευτικής επιχειρηματικότητας ή –πολύ περισσότερο– στοχεύουν στο να δυσχεράνουν περαιτέρω την πρόσβαση των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων στην ανώτατη εκπαίδευση δεν αποδεικνύουν παρά την εμπάθεια και τη μεροληπτικότητα της ελίτ υπέρ των «δικών» της παιδιών.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Σχολείο μαζικής παραγωγής βλακείας
Ο χαρακτήρας του σημερινού σχολείου μοιάζει με τα κοινωνικά δίκτυα και επιβάλλει μια μορφή αποσπασματικής γνώσης με τη μέθοδο του ζάπινγκ. «Αναρτήσεις» μαθημάτων τις οποίες διατρέχουν τα παιδιά «σκρολάροντας»...
Σχολείο μαζικής παραγωγής βλακείας
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ενας γοητευτικός και περίπλοκος εικοστός αιώνας
Στο εξαίσιο βιβλίο του «Ο αιώνας των μεγάλων αλλαγών: κατανοώντας τις αντιφάσεις και τις προκλήσεις του 20ού αιώνα» (Μεταίχμιο), ο Τζον Χιγκς μας καλεί «να ταξιδέψουμε εγκαταλείποντας τους κύριους...
Ενας γοητευτικός και περίπλοκος εικοστός αιώνας
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Υπηρέτες του Διαβόλου
Φανταστείτε τώρα πρωτάκια που μόλις έχουν μάθει να κρατούν το μολύβι, μπαϊλντισμένα τελευταία ώρα, να πρέπει να αντιγράψουν κατεβατά. Και φανταστείτε τη γράφουσα, η οποία είναι αριστερόχειρας, να πρέπει να...
Υπηρέτες του Διαβόλου
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ανθρωποι και (μηχανικά) ποντίκια
Σίγουρα τα επόμενα χρόνια η Τεχνητή Νοημοσύνη θα καταργεί επαγγέλματα και θέσεις εργασίας και αυτό προκαλεί δικαιολογημένο τρόμο σε μια κοινωνία που ήδη πλήττεται από σημαντικά ποσοστά ανεργίας και χαμηλά...
Ανθρωποι και (μηχανικά) ποντίκια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σκέψεις για την εκπαίδευση στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον
Τα χρήματα που ξοδεύονται είναι πολλά και τα αποτελέσματα κανείς δεν τα αξιολογεί, ώστε να βγουν σωστά συμπεράσματα και να οδηγήσουμε την παιδεία μας σε δρόμους που να ανταποκρίνονται στο αύριο, την ανάπτυξη,...
Σκέψεις για την εκπαίδευση στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα Επαγγελματικά Λύκεια αλλάζουν
Η επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας είναι από τις δομές του δημόσιου σχολείου που οι ασκούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές είχαν εγκαταλείψει και υποβαθμίσει. Αποτέλεσε δε και τον χώρο όπου με ευκολία...
Τα Επαγγελματικά Λύκεια αλλάζουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας