• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 16.2°C
    3 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.6°C / 13.8°C
    0 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.9°C
    4 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.7°C / 9.9°C
    1 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    0 BF
    66%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.4°C / 13.2°C
    2 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.4°C / 7.3°C
    1 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 16.6°C
    2 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    16°C 15.5°C / 17.5°C
    0 BF
    85%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.1°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.2°C
    0 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 16.4°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.9°C / 17.6°C
    2 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.7°C / 13.9°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    60%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η περφόρμανς

  • A-
  • A+

Ηθοποιοί μεταμορφώθηκαν, «μεταπλάστηκαν» πιο σωστά, σε αγάλματα ζητώντας την επιστροφή των έγκλειστων σε μουσεία αρχαιοτήτων. Αρχαιοτήτων από όλον τον κόσμο που οι διάφορες μορφές αποικιοκρατίας τις οδήγησαν σε ένα «ασφαλές» καταφύγιο, σε κάποιο σίγουρο για την εθνική του ταυτότητα μητροπολιτικό μουσείο δυτικών χωρών. Και μακριά από τις «ρευστές» για τους επικυρίαρχους ταυτότητες των ανολοκλήρωτων άλλων, αυτών του διαφορετικού χρώματος, γλώσσας, θρησκείας, κουλτούρας, των εσαεί «παιδιών». Αντλησαν έτσι αίγλη από τα πλούτη, υλικά και άυλα, των «παιδιών» εκείνων, ενοχοποιώντας συχνά τα ίδια αυτά «παιδιά» για την υποτιθέμενη αποξήρανση των πνευματικών και δημιουργικών τους δυνάμεων.

Η καμπάνια «λευτέρωσέ με» με τη στήριξη της Εκκλησίας έρχεται να καταγγείλει τη βία που έχει υποστεί το άγαλμα/σώμα, ως ζώσα και δρώσα υλικότητα. Το αισθητικό αποτέλεσμα ανταμείβει το εγχείρημα των συντελεστών της περφόρμανς αυτής, που έχει καταγραφεί και σε μορφή βίντεο. Ισως το βίντεο να χρειαζόταν κάποια συντόμευση του κειμένου, καθώς και μια μεγαλύτερη απλότητα στην εκφορά του. Κάτι που δεν μειώνει ωστόσο την καλλιτεχνική και πολιτική αξία της ιδέας και της πραγμάτωσής της. Οταν μάλιστα η ιδέα είναι αυτή που συχνά απουσιάζει -ή δεν είναι εύληπτη- στην εύθραυστη σωματική τέχνη της περφόρμανς.

Η γοητεία των μεταπλασμένων μορφών, των ηθοποιών /αγαλμάτων, βρίσκεται σε έναν δρόμο δημιουργικού διαλόγου με το παρελθόν. Το παρελθόν αυτό που το υπερφωτίζουμε ή δεν μπορούμε συχνά να το δούμε ή που το βλέπουμε μέσα από το επικυρίαρχο βλέμμα των στερεότυπων του «Διαφωτιστή», υιοθετώντας ρόλους του «ραγιά» ή του «αντάρτη». Αλλοτε το εξιδανικεύουμε, κάποτε το αγνοούμε, συχνά το εκχωρούμε ή το βλέπουμε κομμάτια και θρύψαλα, μας βαραίνει. Κάποιοι μάλιστα στο όνομά του επιχειρούν να διαβάσουν την ιστορία μας ως μέρος της ιστορίας της αποικιοκρατίας, επιμερίζοντας ισόποσα τις άνισες ευθύνες και, το πιο σημαντικό, απωθώντας όσα δημιουργικά της κομμάτια δεν μπορούν να ενσωματώσουν σε ένα ολιστικό πρόγραμμα κάθαρσης που υιοθετούν.

Ανάμεσα στα αγάλματα που δεν είναι πια στο μουσείο, βλέπουμε και την απαχθείσα Κόρη, όχι την Κόρη/Περσεφόνη που απήγαγε στον μύθο ο Πλούτωνας, αλλά την άλλη, την Καρυάτιδα, που απήγαγε ο αποικιοκράτης Ελγιν. Η αναπάντεχη χειρονομία αυτή της Εκκλησίας αφορά όχι μόνο αγάλματα, αλλά και τους θησαυρούς της Μεσοποταμίας, της Ινδίας, της Αιγύπτου και τόσων άλλων χωρών που παραμένουν εγκιβωτισμένοι στο βλέμμα και στις αίθουσες του επικυρίαρχου, ο οποίος επιδεικνύει στους επισκέπτες τα λάφυρά του. Και επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως φύλακα των ξένων θησαυρών. Ο δύσκολος και μακρύς δρόμος για την απελευθέρωση πρέπει να ανοίξει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Να αντισταθούμε
Ισλαμπόλ (Ισλαμπούλ) (πόλη του Ισλάμ ή ως εκεί που αφθονεί το Ισλάμ) θυμόμαστε ότι ήθελε να ονομάσει την Ιστανμπούλ ο κ. Ερντογάν έναν χρόνο πριν. Τότε περίπου που έλεγε ότι δεν πρόκειται ως πολιτικός ηγέτης...
Να αντισταθούμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η μελαγχολία του θεατρίνου
Τι γίνεται με τους θεατρίνους σήμερα; Ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συγγραφείς, μουσικούς, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορευτές, φωτιστές και άλλους; Κεσάτια είχαν εδώ και πολύ καιρό. Η κοινωνία μας, το κράτος,...
Η μελαγχολία του θεατρίνου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
Στο Μπάγκειον ξαναβρήκαμε τον Δήμο Αβδελιώδη. Αγαθό στοιχείο της δημιουργίας που εδώ και χρόνια ξέρει να ξαναδίνει ζωή σε κείμενα και σε κτίρια.
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων
Γιατί αγάλματα των αρχών του 21ου αιώνα να αποτελούν μέρος «της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς», ακόμα κι αν είναι έργα εμπνευσμένα από το «αρχαίο ελληνικό παρελθόν»;
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ιδρυμένο το 2000 και στεγασμένο στο Κτίριο Φιξ το 2016, μένει χωρίς καλλιτεχνικό/-ή διευθυντή/-ύντρια. Η πενταμελής επιτροπή που επέλεξε η υπουργός αποφάνθηκε πως όλοι οι...
ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
Ηταν ο ποιητής του θεάτρου. Αυτό και μόνο προδιέγραψε την τραγική μοίρα του. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς αφοριστικά για την τέχνη του Βσεβολόντ Μέγιερχολντ, μέσα από την έννοια της «βιομηχανικής» ή...
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας