• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 0.1°C / 3.5°C
    1 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.4°C / 3.0°C
    3 BF
    56%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 7.9°C
    2 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    3 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    2 BF
    68%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -2.0°C / 2.3°C
    2 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.6°C / -2.1°C
    3 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.1°C / 5.6°C
    2 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.7°C / 7.8°C
    6 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    4 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.5°C / 7.3°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    1°C 1.2°C / 1.2°C
    7 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.7°C / 8.7°C
    6 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    2 BF
    59%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -2.2°C / 1.7°C
    2 BF
    68%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.8°C / 7.8°C
    3 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 0.3°C / 3.8°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    0 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C -1.3°C / 3.1°C
    3 BF
    71%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    -5°C -5.2°C / -5.2°C
    2 BF
    77%
Eurokinissi/ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Κολοκοτρώνης και η Επανάσταση

  • A-
  • A+

Μπήκαμε λοιπόν, έστω με φόβο από τον κορονοϊό, έστω άνεργοι οι πολλοί, έστω δύσκολα διαβιούντες, έστω με κυβέρνηση που δεν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει, στο εορταστικό έτος της «απελευθέρωσης» της χώρας από τον οθωμανικό ζυγό. Περιμένουμε με αγωνία να δούμε το εθνωφελές αυτό έργο από την επιτροπή υπό την κυρία Δασκαλάκη, που το έχει αναλάβει, να νιώσουμε ίσως εθνικά υπερήφανοι, ότι ζούμε σε ένα δημοκρατικό, κοσμικό κράτος, ότι το διαφορετικό είναι αποδεκτό και ίσο από την πολιτεία και την κοινωνία -ότι, αδελφέ, είμαστε ένα ανεξάρτητο και ελεύθερο κράτος, βασισμένο στον σεβασμό και την τήρηση των θεσμών, που το προφυλάσσουν από λογής επιβολείς, ντόπιους και αλλοδαπούς.

Πολλά θα γραφούν και θα ακουστούν σίγουρα, άλλα σοβαρά, άλλα εθνικοπατριωτικά, άλλα ευτράπελα -οπωσδήποτε μεγαλήγορα τα πλείστα [διότι επιδεικνύουμε έφεσιν τινά εις την μεγαληγορίαν, πώς να το κρύψωμεν...]. Ηδη ο συγγραφέας Νίκος Δ. Πλατής εξέδωσε τον δεύτερο τόμο με τίτλο «Κολοκοτρωνέικο» (το αποδέλοιπο) από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων, το ίδιο προκλητικό και «αντιιστορικό» με τον πρώτο τόμο. Βασισμένο στα απομνημονεύματα του Γέρου του Μοριά και ανατρέχον σε άφθονες πηγές το βιβλίο θα ξενίσει όσους τουλάχιστον έχουν γαλουχηθεί σε μια Ιστορία στα μέτρα του έθνους και στα κατορθώματα των ηρώων [μας]. Δεν είναι και τόσο ευχάριστο να διαβάζει κανείς [αλλά είναι η αλήθεια] ότι «η επανάσταση πέτυχε μόνο και μόνο γιατί το θέλησαν οι ξένες Δυνάμεις, επειδή τα κανόνια τους βύθισαν τα πλοία του εχθρού μας».

Διαβάζουμε ενδεικτικά σε μία υποσημείωση: «Στην ουσία, η Ελλάδα κέρδισε την Επανάσταση, την Οθωμανική Αυτοκρατορία, δι' αντιπροσώπων. Οταν μπήκε στον Μοριά ο Ιμπραήμ Πασάς, η επανάσταση τελείωσε, καταπνίγηκε στο αίμα και ήταν τελειωμένη υπόθεση, ολοκληρωτικά ηττημένη. Οι Μεγάλες Δυνάμεις ήσαν αυτές που τον νίκησαν, όχι ο Κολοκοτρώνης. Αυτές έφεραν τη νίκη».

Οσο δυσάρεστα κι αν είναι, είναι εντούτοις γνωστά σε όσους διαβάζουν χωρίς παρωπίδες. Το βιβλίο απαιτεί αναγνώστες χωρίς παρωπίδες, διότι περιέχει γεγονότα τα οποία αποσιωπά η επίσημη ιστοριογραφία [για εθνικούς λόγους...]. Μπορεί να φαίνεται ο Κολοκοτρώνης ότι πλούτισε από την επανάσταση και ήταν τακτικός επισκέπτης στα δείπνα του παλατιού την ώρα που ο Νικηταράς ζητιάνευε κάπου στον Πειραιά και ο Γέρος αδιαφορούσε κραυγαλέα, δεν παύει όμως να παρουσιάζεται και ως μεγαλοφυής στρατιωτικός, αν και ποτέ στην πρώτη γραμμή, όπως ήταν, αντίθετα, ο Καραϊσκάκης.

Επίσης ο Κολοκοτρώνης δεν αναφέρει καν ότι ήταν από τους υπαίτιους των δύο εμφυλίων πολέμων και δεν γράφει ούτε μία λέξη για το πογκρόμ που εξαπέλυσε η Πύλη εναντίον των ληστοκλεφτών του Μοριά, ότι δηλαδή αυτός ήταν ο κύριος υπαίτιος για τούτη την εξολόθρευση, μετά από μια απερίσκεπτη ενέργειά του. Ο Κολοκοτρώνης είναι περισσότερο προϊόν πολιτισμικής μνήμης (εθνοπατριωτική; κυρίως μυθοπλασία;), αν και δεν αμφισβητείται ο ρόλος του στην εξέγερση. Στο βιβλίο αναφέρονται κι άλλες αλήθειες, που σου σηκώνουν την τρίχα -λέει κάπου ότι ο Οδυσσέας Ανδρούτσος βίασε δημόσια κάποιον ονόματι Πασπάλη...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δύο αιώνες
Δεν είναι να απορεί κανείς για τον ανύπαρκτο εορτασμό των διακοσίων χρόνων του ξεσηκωμού, της επανάστασης του 1821, αυτού του ελληνικού θαύματος, μετά από αιώνες και αιώνες δουλείας και ανυπαρξίας.
Δύο αιώνες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μύθοι και απομυθοποίηση
Παρηγορητική η επέτειος της Επανάστασης μέσα σ’ αυτή τη δύσκολη χρονιά. Βιβλία, άρθρα, εκπομπές, συνεντεύξεις, μουσική και υπέροχες εικόνες βοηθούν να εμπεδωθεί το αίσθημα του ανήκειν, επιπλέον να διευρύνουμε...
Μύθοι και απομυθοποίηση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το 1821 και η επίσημη ιστορία
Ενα καλό βιβλίο για κάποιον όχι και τόσο ενημερωμένο περί τον ξεσηκωμό του '21 ή χειραγωγικά πληροφορημένο είναι αυτό του Σπύρου Αλεξίου «21 ρωγμές στην επίσημη ιστορία για το 1821», εκδόσεις Τόπος.
Το 1821 και η επίσημη ιστορία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλή επαναστατική χρονιά
Εύχομαι να αντέξουν οι ιστορικοί να συνεχίσουν τη δουλειά τους και με την αναγκαστική στέρηση πολυπληθών εορτών και πανηγύρεων να κερδίσουμε ένα σκαλοπάτι καλλιέργειας και περίσκεψης.
Καλή επαναστατική χρονιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
1821 = το δικαίωμα στην Επανάσταση
Το Εικοσιένα δεν είναι ούτε η κατεστημένη του Ιστορία ούτε η κατεστημένη του Αμφισβήτηση. Αυτοί που πολέμησαν το 1821 δεν φορούσαν ούτε το φωτοστέφανο του αγίου ούτε τα κέρατα του διαβόλου
1821 = το δικαίωμα στην Επανάσταση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η φετινή επέτειος
Εκατό χρόνια δεν είναι πολλά, οι αποκαλύψεις ίσως ακόμα δυσκολεύονται να διατυπωθούν, αλλά ευελπιστούμε σε μεγάλες εορταστικές εμπειρίες.
Η φετινή επέτειος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας