Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Made to be a steak
© Irina Borsuchenko | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Made to be a steak

  • A-
  • A+

Κάποια στιγμή στην τηλεόραση. Το πλάνο από αγγλοσαξονική χώρα, νομίζω Αγγλία. Χαρούμενοι νέοι αγρότες. Χαρούμενοι δημοσιογράφοι που τους παίρνουν συνέντευξη για τη δουλειά τους. Χαρούμενα βοοειδή: η δουλειά τους. Και πιο χαρούμενο ένα νεαρό μοσχαράκι με άσπρες και μαύρες βούλες. Ετοιμάζεται να πάρει μέρος σε έκθεση βοοειδών. Το αστέρι του στάβλου. Και στον λαιμό του κρεμασμένη μια άσπρη ταμπέλα με μαύρα κεφαλαία γράμματα: MADE TO BE A STEAK: «Γεννήθηκα για να γίνω μπριζόλα».

Ας ομολογήσω ότι δεν ξέρω ποιο μέρος του βοοειδούς είναι το steak. Φιλέτο, κόντρα φιλέτο, μπριζόλα ή κάτι άλλο; Αυτό που θαύμασα στο πλάνο της τηλεόρασης ήταν η κυριολεξία. Γεννήθηκα για να έρθω στο πιάτο σας. Τι το ακριβέστερο! Και μιλάμε για μια χώρα από τις πολλές χώρες όπου οι φιλόζωοι είναι ρεύμα ισχυρό. Τόλμα να πεις ότι στην Ελλάδα, σε άλλες νότιες ή πιο μακρινές χώρες θυσιάζονται -άπαξ του έτους έστω- ζώα. Τόλμα να ψελλίσεις ότι αυτό είναι πανάρχαια τελετουργία. Οτι η ζωοθυσία στόχο έχει να αποφεύγονται οι ανθρωποθυσίες που είναι οι πόλεμοι κάθε λογής. Κάηκες! Τα δικαιώματα των ζώων πάνω από όλα.

Και τα δικαιώματα των ανθρώπων; Τα δικαιώματα των λαών, χτες στα Βαλκάνια, σήμερα στη Μέση Ανατολή, των λαών που οδηγούνται στο σφαγείο εν ονόματι των δήθεν δικαιωμάτων που μαγειρεύονται κατά το συμφέρον των ισχυρών; Αλλά μήπως κι εδώ το made to be a steak δεν παίζει; Ή μάλλον μια άλλη σχετική λέξη. Τα «φιλέτα». Φιλέτα πετρελαιοπηγές, φιλέτα υποθαλάσσιου πλούτου, φιλέτα υδάτινων πόρων. Στην ταινία «Ουσάκ» του Κυριάκου Κατζουράκη δύο ξένοι μπίζνεσμεν κοιτούν από ένα ρετιρέ την Ακρόπολη των Αθηνών και ψιθυρίζουν εκστατικοί: Τι φιλέτο.

Οι Ελληνες θεωρείται ότι, όπως και άλλοι Νότιοι, είμαστε υπερβολικοί. Στις εκφράσεις, στις κρίσεις μας. Υπερέβαλλαν οι Μικρασιάτισσες γιαγιάδες όταν απαυδισμένες από τις αταξίες των παιδιών έλεγαν εν τη υπερβολή τους «κριάσι (κρέας) θα σου βγάλω». Ποτέ δεν είχαν φάει ούτε καν είχαν ακουμπήσει κανένα. Το χέρι τους δήθεν δάγκωναν για να αναπαραστήσουν μια πράξη που είχε συμβολικό χαρακτήρα. Βίοι παράλληλοι με τη γειτονική Ιταλία που αποτυπώνονται και στις νεορεαλιστικές ταινίες της. Ανθρωποι που οδύρονται, που χτυπούν το κεφάλι τους, απειλούν, υποτίθεται ότι αυτοκτονούν, για να συνεχίσουν να ζουν την επαύριον.

Αυτό που θαυμάζω στους πολιτισμένους Βόρειους είναι πως ό,τι λένε το εννοούν και το κάνουν. Φιλέτο, μπριζόλα, κιμά, όλα. Και γι' αυτό προσοχή. Αν μας κρεμάσουν μετά πολλών επαίνων καμιά καρτέλα στον λαιμό δεν αστειεύονται. Ρωτήστε το μοσχαράκι.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
Η τέχνη και ειδικά το στοιχείο της αναπαράστασης γίνονται μέρος αφηγήσεων, όπου δύσκολα μπορεί κανείς να διακρίνει το μυθώδες από το ιστορικό στοιχείο. Ωστόσο, δεν είναι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνιστούν στο...
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κυνηγώντας χίμαιρες
Η είδηση, που έρχεται από την Καλιφόρνια, μιλά για την ανάπτυξη σε γουρούνι εμβρύου που σε ένα ελάχιστο ποσοστό αποτελείται και από ανθρώπινα βλαστοκύτταρα. Η διασταύρωση αυτή ανθρώπου με γουρούνι οδηγεί στη...
Κυνηγώντας χίμαιρες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Υμνος και θρήνος για το κλειστό ελληνικό περίπτερο
Δεν ήταν ανέκδοτο. Ηταν πραγματικότητα. Οταν στις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90 οι τουρίστες από τις ανατολικές χώρες, επωφελούμενοι από το σχετικό άνοιγμα, ταξίδευαν στην Αθήνα σήκωναν οτιδήποτε πουλιόταν στα...
Υμνος και θρήνος για το κλειστό ελληνικό περίπτερο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Από το τραύμα στην πράξη
Πρωτοχρονιάτικη Εφορία. Καθυστερημένοι συνωστιζόμαστε. Καταθέτουμε δηλώσεις, ενστάσεις, αιτήσεις κ.λπ. Στο ασανσέρ ένας ψηλός μεσήλικας, αρχοντάνθρωπος, χάνει αναπάντεχα την ψυχραιμία του και αφήνει να του...
Από το τραύμα στην πράξη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
Ο κ. Σόιμπλε, πρόεδρος πλέον της γερμανικής Βουλής, δηλώνει ότι η άποψη πως μπροστά στην προστασία της ανθρώπινης ζωής όλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα «δεν είναι σωστή στην απολυτότητά της»!
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας