Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ακεραιότητα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ακεραιότητα

  • A-
  • A+

Βρήκα τη λέξη αυτή σε μια αμερικανική ιστορία γραμμένη πριν από χρόνια. Ξεχασμένη λέξη. Αντιγράφω από το Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής του Ι. Σταματάκου. Α-κέραιος, από το άλφα το στερητικόν και το ρήμα κεράννυμι (αναμειγνύω, ανακατεύω): A) μη ανακατεμένος, αμιγής, άδολος, ειλικρινής, ολόκληρος (λατινιστί integer). B) αβλαβής, αλεηλάτητος (επί χωρών), μη μειωμένος, άγγιχτος, απείραχτος κ.λπ.

Λοιπόν! Οπως έλεγαν και οι αρχαίοι ημών, κάθε άνθρωπος είναι καλό να είναι ακέραιος. Να μην είναι αναμεμειγμένος (σε πονηρά διάφορα), να μην ανακατεύεται (με τα πίτουρα και γενικώς όπου δεν τον σπέρνουν), να παραμένει καθαρός, ειλικρινής και όλα τα σχετικά. Και ακόμα να είναι ά-δολος. Να μην ανακατεύεται δήθεν για να βοηθήσει σε πράγματα από ίδιον συμφέρον ή -ακόμα χειρότερα- από δόλο.

Λεξιλογικές απορίες, θα πει κανείς. Οχι μόνο. Γιατί πιο πολύ από ποτέ βλέπω τόσο λεηλατημένο, τόσο ανακατεμένο τον κόσμο, τις χώρες και τις ψυχές. Νομίζω πως όλοι και όλες, ακόμη και αν πολλοί το απωθούν, νιώθουν αυτό το ανακάτεμα. Που για κάποιους υποτίθεται σημαίνει τον θάνατο του «παλιού» και την μη εισέτι γέννηση του «νέου». Ο πόλεμος ως πατήρ πάντων, στη ζοφερή εκδοχή της αινιγματικής ρήσης του Ηράκλειτου, έχει ενσκήψει ως ρητορική, ως απειλή, ως εκβιασμός, ως πραγματικότητα που πλησιάζει όλο και πιο κοντά.

Ο Αριστοφάνης στην «Ειρήνη» του φαντάστηκε τον Πόλεμο σαν έναν αποτρόπαιο γίγαντα που έχει κάνει κατοχή στον Ολυμπο διώχνοντας τους θεούς. Στα χέρια του κρατά ένα τεράστιο γουδί και με το γουδοχέρι του κοπανάει τις πόλεις-κράτη της Ελλάδας, ανακατεύοντάς τες, μετατρέποντάς τες σε σκόνη. Ωσπου ο Τυρταίος καβάλα στο σκαθάρι που έχει ταΐσει με κοπριές πετά στον Ολυμπο και λευτερώνει την Ειρήνη.

Σε ρόλο επίδοξου Τυρταίου διάφοροι μεγαλόσχημοι διαπραγματευτές, εμφανίζονται έτοιμοι να σώσουν και πάλι την Ειρήνη. Κάνουν δηλώσεις, εκτοξεύουν συμβουλές και απειλές, συγκαλούν διασκέψεις και απαιτούν διαβουλεύσεις. Πόσο όμως είναι οι ίδιοι ακέραιοι, άδολοι; Πόσο δεν συμβαίνει να καταγγέλλουν την αιματοχυσία, με τα χέρια τους βαμμένα με αίμα; Και πόσο τα σχέδιά τους δεν συναγωνίζονται σε άρωμα το συμπαθές σκαθάρι του Τυρταίου;

Ισως αυτό που χρειάζεται πριν από όλα, για να σωθεί η Ειρήνη, είναι μια ακεραιότητα συνώνυμη της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας. Οι παρεμβάσεις, οι συσκέψεις, οι διαβουλεύσεις, οι διαπραγματεύσεις μπορεί να είναι -ή να μην είναι- καλές. Αλλά υπάρχει μία προϋπόθεση. Η απαίτηση της ακεραιότητας από τον εαυτό μας αλλά και από τους άλλους. Ολα όσα χρειάζονται για να μείνει και αυτός ο τόπος που πατάμε -και όλοι οι άλλοι τόποι- αβλαβής, αλεηλάτητος, μη μειωμένος, άγγιχτος, απείραχτος. Με μια λέξη, ακέραιος.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
Η τέχνη και ειδικά το στοιχείο της αναπαράστασης γίνονται μέρος αφηγήσεων, όπου δύσκολα μπορεί κανείς να διακρίνει το μυθώδες από το ιστορικό στοιχείο. Ωστόσο, δεν είναι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνιστούν στο...
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ανθρωποφάς
Δεν θα ήταν λογικό να μπουν αυτά τα ζητήματα ξεκάθαρα σε ένα τραπέζι και να μάθουμε κάτι περισσότερο ως πολίτες, από το να βριζόμαστε για το ποιος δικαιούται να ονομάζεται ήρωας πάνω από τη χαμένη ζωή ενός...
Ανθρωποφάς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λόγια του βαρελιού
Επρεπε να βρουν έναν τρόπο να επιβάλουν την ειρήνη. Είχαν κουραστεί να βλέπουν νεκρά παιδιά στα δελτία ειδήσεων, ανθρώπους να εκτοπίζονται και, αν και ικέτες, να αντιμετωπίζονται σαν πλάσματα κατώτερων θεών,...
Λόγια του βαρελιού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σκαρφαλώνοντας και πάλι στους Δελφούς
Μία κλιμάκωση απίστευτη. Με την έννοια πως είναι πέρα από κάθε όριο και κάθε αναμενόμενο. Αλλά και με την έννοια ότι το ανθρώπινο μυαλό, εκτός από το πολύ ενήμερο ή το πολύ διεστραμμένο, δεν τη χωράει. Γιατί...
Σκαρφαλώνοντας και πάλι στους Δελφούς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εν τω μεταξύ
Ανάμεσα σε δύο κόσμους που δεν χωρούν στους όρους Δύση και Ανατολή είτε στο άλλο δίπολο, καπιταλισμός/ σοσιαλισμός. Κόσμων που δεν ορίζονται απόλυτα με κανένα εργαλείο, ούτε από την πολιτική, ούτε από την...
Εν τω μεταξύ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο πολέμαρχος
Πρόσφατες δηλώσεις του κυρίου Ερντογάν, με τις οποίες αποκαλούσε τον στρατηγό Χάφταρ πολέμαρχο, με έκαναν να ψάξω τη σημασία της λέξης στα λεξικά. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις έχει τη σημασία που της έδινε...
Ο πολέμαρχος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας