Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H Ελένη ξανασταυρώνεται

Ελένη Παπαδάκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H Ελένη ξανασταυρώνεται

  • A-
  • A+

Μου είπαν -επαναλαμβάνω, μου είπαν, δεν το έψαξα ούτε το διάβασα ο ίδιος, γιατί ήταν λίγο πριν αρχίσω να γράφω αυτό το κομμάτι- πως ο καινούργιος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, κ. Δημήτρης Λιγνάδης, αποφάσισε, προς τιμήν του, μία από τις αίθουσες του «ΡΕΞ» επιτέλους να ονομαστεί Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη». Ηταν καιρός να τιμηθεί μια τεράστια ηθοποιός με πραγματικά τραγική μοίρα που δεν της άξιζε. Ενα πολιτικό έγκλημα που σφράγισε όσο κανένα άλλο έγκλημα που έγινε και από τις δύο παρατάξεις, στα Δεκεμβριανά το 1944, για το οποίο τόσα και τόσα έχουν γραφτεί, για το οποίο τελικά μετάνιωσε και το ίδιο το ΚΚΕ και δη ο Ζαχαριάδης.

Η Ελένη Παπαδάκη μες στην τρέλα της εποχής, μετά την απελευθέρωση το '44, κατηγορήθηκε από συναδέλφους της ως δωσίλογος, καταδικάστηκε από λαϊκό δικαστήριο συναδέλφων της, συνελήφθη και βρήκε τραγικό θάνατο - το πτώμα της ανακαλύφθηκε έναν μήνα μετά σε πραγματικά άθλια κατάσταση. Η κηδεία ήταν πάνδημη, ο νεαρός τότε Αλέξης Σολομός είχε βγάλει έναν λόγο συγκινητικό και σκληρό μαζί, τόσο που κάποιοι αριστεροί απάντησαν πως και οι δικοί μας νεκροί θέλουν κάτι ανάλογο. Τα κατοπινά χρόνια η Παπαδάκη είναι παντιέρα για τους δεξιούς, ενώ οι αριστεροί απλώς παραδέχτηκαν το λάθος τους. Ηταν όμως δωσίλογος η Παπαδάκη; Γιατί πέρα από τη συναισθηματική φόρτιση της άγριας δολοφονίας μιας τόσο ταλαντούχας και σημαντικής καλλιτέχνιδας, αν όντως ήταν δωσίλογος και είχε κάνει κάτι εναντίον των αγωνιστών συναδέλφων της, αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί ξεχαστεί.

Ομως όλα αποδεικνύουν πως η Παπαδάκη δεν ήταν ακριβώς δωσίλογος αλλά είχε ερωτική σχέση με τον τελευταίο Ελληνα πρωθυπουργό που τοποθέτησαν οι Γερμανοί, τον Γιάννη Ράλλη. Από αυτή δε τη θέση όλοι ομολογούν πως μόνο καλό έκανε προσπαθώντας να βοηθήσει τους Ελληνες συναδέλφους της όσο μπορούσε. Κανείς δεν έπαθε κάτι κακό απ’ αυτήν. Τα κουτσομπολιά τα κατοπινά χρόνια δεν επιβεβαιώνουν μόνο αυτό αλλά και κάτι άλλο: πως ήταν μεγάλη η ζήλια κάποιων συναδέλφων της απέναντί της, μια και η Παπαδάκη εκτός από πολύ ταλαντούχα ήταν και αρκετά σνομπ ως χαρακτήρας. Υπάρχουν πολλά κουτσομπολιά για το ποιοι από ζήλια την οδήγησαν εκεί και υπάρχουν και πολλά κουτσομπολιά στο γιατί έφτασε η Παπαδάκη να τα φτιάξει με τον Ράλλη ο οποίος δεν είχε κάποιο θελκτικό στοιχείο επάνω του, αλλά αν αρχίσουμε να γράφουμε δεν μας φτάνουν ούτε δύο βιβλία...

Το θέμα είναι πως μου είπανε ότι γι' αυτήν την απόφαση του Λιγνάδη γράφτηκε ένα κομμάτι στον «Ριζοσπάστη» που την αποκαλούσε δωσίλογο και πως αντέδρασε και το ΣΕΗ. Το μόνο που μπορώ να πω σ’ αυτό είναι ΕΛΕΟΣ, τελικά, 75 χρόνια μετά η Ελένη ξανασταυρώνεται...

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η Ελένη Παπαδάκη και τα φοβικά σύνδρομα
Πατήσια. Στο 28 της οδού Ιακωβίδου, υψώνεται η διώροφη μονοκατοικία της Ελένης Παπαδάκη. Φοιτά στη Γερμανική Σχολή Αθηνών και σπουδάζει φιλολογία στο ΕΚΠΑ. Λαχταρά μολαταύτα να γίνει ηθοποιός και, παρά τις...
Η Ελένη Παπαδάκη και τα φοβικά σύνδρομα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα παιδιά του πολέμου
Παιδιά, κορίτσια και αγόρια με ξυρισμένα κεφαλάκια. Τα παιδιά του πολέμου, του κάθε πολέμου. Η Μαρίζα Κωχ και η Νένα Βενετσάνου τα έφεραν κοντά μας, τους έδωσαν φωνή στη «Σφίγγα», το Σάββατο, σε μια...
Τα παιδιά του πολέμου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
Στο Μπάγκειον ξαναβρήκαμε τον Δήμο Αβδελιώδη. Αγαθό στοιχείο της δημιουργίας που εδώ και χρόνια ξέρει να ξαναδίνει ζωή σε κείμενα και σε κτίρια.
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
Ηταν ο ποιητής του θεάτρου. Αυτό και μόνο προδιέγραψε την τραγική μοίρα του. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς αφοριστικά για την τέχνη του Βσεβολόντ Μέγιερχολντ, μέσα από την έννοια της «βιομηχανικής» ή...
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «ρεαλισμός της υποταγής» και ο ρεαλισμός της σύγκρουσης
Δεν συμβιβαζόμαστε με τον αρνητικό συσχετισμό δύναμης, την υποχώρηση του εργατικού κινήματος στη χώρα και διεθνώς, δεν συμβιβαζόμαστε με τη βαρβαρότητα και τη μοιρολατρία. Δίνουμε τη μάχη ο λαός να περάσει...
Ο «ρεαλισμός της υποταγής» και ο ρεαλισμός της σύγκρουσης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ηρθαν ντυμένοι «φίλοι» αμέτρητες φορές οι εχθροί μου
Ορος για να στερεωθεί η πραγματική φιλία είναι οι λαοί να θυμούνται τις ώρες που πλησίασαν και εμπνεύσθηκαν αμοιβαία, αλλά και τις εγκληματικές στιγμές, όπου ο ένας έβλαψε τον άλλο. Και αυτή είναι η πεποίθηση...
Ηρθαν ντυμένοι «φίλοι» αμέτρητες φορές οι εχθροί μου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας