Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φούσκες στον αέρα

Photo by Pieter

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φούσκες στον αέρα

  • A-
  • A+

Ξεκινούσαν από το τίποτε. Ανέβαιναν ξαφνικά σαν κύματα στον αέρα. Μάγευαν με τα χρώματα της ίριδας στα εύθραυστα τοιχώματά τους. Και εκεί που είχαν αιχμαλωτίσει τα μάτια μικρών και μεγάλων έσκαγαν και χανόταν, αφήνοντάς μας με μια γεύση διάψευσης, απώλειας, μέχρι να υψωθούν θριαμβευτικά οι επόμενες. Ηταν οι φούσκες, οι σαπουνόφουσκες για την ακρίβεια, που κάποιος κύριος, που δεν έμαθα αν ασχολούνταν επαγγελματικά ή από χόμπι, κατάφερνε να κάνει από το ταπεινό σαπουνόνερο του κουβά του πριν λίγες μέρες στον κήπο του Ζαππείου.

Υπάρχουν και οι άλλες φούσκες. Που και αυτές υψώνονται αναπάντεχα στον αέρα, μαγεύουν με τις υποσχέσεις τους και μετά σκάνε. Αφήνοντας επίσης μια γεύση απώλειας –περιουσιών, ονείρων, ζωών- που δεν αρκεί ένα σπράιτ ή ένα παγωτό στο Ζάππειο για να γιατρέψει. Μιλάω για τις φούσκες των ακινήτων που μπορεί και ο πλέον άσχετος με την οικονομία να παρακολουθήσει την άνοδο και την πτώση τους στη σπουδαία ταινία «Το σορτάρισμα». Αυτές που έσυραν το 2008 τις ΗΠΑ και τον κόσμο σε μια ακόμα κρίση που δεν έχει τελειώσει πουθενά και προφανώς όχι στην Ελλάδα. Και δεν έχει τελειώσει διότι δεν είναι μόνον οικονομική, αλλά πολιτισμική.

Μιλώντας για φούσκες και πολιτισμό ο νους πηγαίνει ευθέως στο πώς η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης σχεδιάζει διάφορα πολιτιστικά και εκπαιδευτικά προγράμματα. Προγράμματα που απευθύνονται σε «ωφελούμενους» (sic), όπως αναφέρονται συλλήβδην οι αποδέκτες τους, και που πειθήνια και στενόμυαλα εφαρμόζουν τις ντιρεκτίβες τους οι ιθύνοντες των αποικιών της, ανάμεσά τους και η Ελλάδα..

Αυτό που ένιωσα από τις λίγες ώρες που κατά τύχη πέρασα στο στρατηγείο της Ενωσης στις Βρυξέλλες, αυτό που κατάλαβα από τα όσα έζησαν φίλοι που ξέρουν βιωματικά και θεωρητικά το θέμα, αυτό που είδα παρακολουθώντας την πραγματικότητα κάποιων προγραμμάτων στον τόπο μας, είναι ότι μία από τις σημαντικές τους διαστάσεις είναι αυτή της φούσκας.

Μπορεί να μην είναι όλα έτσι. Αλλά πολύ συχνά, ειδικά στον πολιτισμό και στην παιδεία που δεν μπορούν να μετρηθούν μόνο ποσοτικά, είναι σκέτα κελύφη, στερημένα από πραγματική σκέψη, ζωή, αλήθεια. Κατασκευάσματα αφελών είτε επιτηδείων που περιμένουν άλλους επιτήδειους που θα ξέρουν όχι πώς να παραγάγουν ουσία, αλλά πώς θα βολέψουν τους περίφημους κωδικούς για να βολευτούν, με όχημα τους γλίσχρα αμειβόμενους «ωφελούμενους». Το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό. Είναι ευρωπαϊκό και μάλλον παγκόσμιο. Δεν κρίνονται η αξία και η δημιουργικότητα αλλά η –φαινομένη- συμμόρφωση προς τας υποδείξεις. Κάτι που αποτελεί μονόδρομο από την στιγμή που οι σχεδιασμοί της Ενωσης για την παιδεία δείχνουν μια αδιαφορία για την ουσία. Αυτήν την εξόριστη λέξη που επιμένει.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η φιλανθρωπία, προσωπείο της δουλείας
Ο κ. Σόρος εξήγγειλε στο Βερολίνο τη δημιουργία «οίκων αλληλεγγύης» για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ότι για την Ελλάδα υπάρχει μία μόνον προοπτική: Να βοηθηθεί, για να κρατήσει εσαεί τους...
Η φιλανθρωπία, προσωπείο της δουλείας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι καλοί (ευρωπαϊκοί) τρόποι και ο πολιτισμός
Μια νέα θέση επιτρόπου θεσπίστηκε στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η θέση «Προστασία του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής». Ο ίδιος ο τίτλος μιλάει για μια Ευρώπη/κλειστό κάστρο: ένα κάστρο φύλακα των καλών τρόπων που προφανώς...
Οι καλοί (ευρωπαϊκοί) τρόποι και ο πολιτισμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μετασεισμικές δονήσεις
Ο σεισμός των εκλογών άφησε ερείπια. Θύματα του σεισμού, εκτός από πολιτικά κόμματα, είναι τα στερεότυπα που λυμαίνονται τον λόγο πολλών πολιτικών και δημοσιογράφων από διανοητική νωθρότητα ή και υστεροβουλία.
Μετασεισμικές δονήσεις
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η διαπόμπευση
Από το 2010 καταιγισμός ξένων δημοσιευμάτων, γελοιογραφιών και εκπομπών στοχοποίησε τη χώρα μας ως τόπο ψευτών, τεμπέληδων, κλεφτών κ.λπ. Χωρίς μέχρι σήμερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι «εταίροι» μας να...
Η διαπόμπευση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βάστα καρδιά μου: Τέτλαθι δη κραδίη
​Η Jaqueline de Romilly στο βιβλίο της «Βάστα καρδιά μου» μιλά για τη ραψωδία υ, στίχο 18 της Οδύσσειας. Στο χωρίο αυτό ο Οδυσσέας μεταμορφωμένος ακόμα σε γέρο ζητιάνο βλέπει τις δούλες να υπηρετούν και να...
Βάστα καρδιά μου: Τέτλαθι δη κραδίη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας