• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 22.6°C / 28.5°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 27.8°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.7°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.4°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.9°C
    0 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 21.8°C / 27.9°C
    2 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    2 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.5°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.8°C / 27.7°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.7°C / 23.3°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.5°C / 26.7°C
    0 BF
    89%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    64%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καραντουζένι

  • A-
  • A+

Μίλησε για τη ζωή και το έργο του, φθινόπωρο του 1967, στην Αγγελική Βέλλου-Κάιλ. Οι συζητήσεις μαζί της γέννησαν την «Αυτοβιογραφία» του, τόμος που προσφέρει ζωντανή μαρτυρία για τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες της προκατοχικής Ελλάδας, τους τεκέδες, τους μάγκες, το περιθώριο, τη γέννηση και την άνθηση του λαϊκού τραγουδιού.

Ακολουθεί εύγλωττο απόσπασμα: «Επήγα στην εταιρεία “Κολούμπια” του Λαμπρόπουλου κι εκεί έβγαλα τον πρώτο μου δίσκο που είχε τον τίτλο “Επρεπε να ’ρχόσουνα μάγκα μες στον τεκέ μας”, μ’ ένα σόλο ζεϊμπεκάκι απ’ την άλλη φάτσα. (...) Δεν είχα την πεποίθηση αν η φωνή μου είναι εντάξει για τραγούδι. Ομως τη δικιά μου φωνή ψάχνανε να βρούνε οι εταιρείες». Ελληνίδα της διασποράς η συγγραφέας αγνοούσε πως το άσμα γράφτηκε στην «Οντεόν» του Μίνωα Μάτσα και πως ο Λαμπρόπουλος κόντευε να σκάσει απ’ το κακό του. Δεν υπολόγισε πως ο Μάρκος Βαμβακάρης, διότι ασφαλώς περί του Μάρκου πρόκειται, που γεννήθηκε σαν σήμερα στη Σύρα, είχε ασθενή μνήμη στα γεράματα.

Ρηξικέλευθη γραμμοφώνηση, όρισε τη μοίρα του λαϊκού τραγουδιού. Ηταν το πρώτο στην Ελλάδα που γράφτηκε με μπουζούκι (1933) κι έφερε πραγματική επανάσταση. «Καραντουζένι» είναι ο τίτλος του στον δίσκο, που στην πίσω όψη έχει το οργανικό «Αράπ ζεϊμπέκικο». Ιδού οι χασικλίδικοι στίχοι: Επρεπε να ’ρχόσουνα μάγκα μες στον τεκέ μας/ και ν’ άκουγες τον μπαγλαμά και τις διπλοπενιές μας.// Να κάτσεις να φχαριστηθείς ν’ ακούσεις και λιγάκι/ θέλεις δε θες να σηκωθείς βόλτα για ζεϊμπεκάκι.// Να άκουγες το αραμπιέν και το καραντουζένι/ και σε λιγάκι θα ’λεγες ο αργιλές θα γένει.// Για να σου φύγουν οι καημοί να σπάσεις νταλγκαδάκι/ απ’ τις πενιές που θ’ άκουγες από το μπουζουκάκι.

Κάπου στα 1935 ο Μάρκος ηχογραφεί το «Αν μ’ αξιώσει ο Θεός», στρατολογώντας διάσημους αστέρες του θεάματος στους ταπεινούς πειραιώτικους τεκέδες σε μια άκρως πρωτότυπη και σουρεαλιστική σύνθεση.

Ορίστε τα λόγια: Αν μ’ αξιώσει ο Θεός λεφτά και αποκτήσω/ θα χτίσω ένα μέγαρο τους πλούσιους να ελκύσω./ Θα ’ρχόντουσαν πελάτες μου κορίτσια να ’χουν τρέλες/ κι ο Βίλι Φριτς θα σκάρωνε αφράτους αργιλέδες.// Η Γκρέτα Γκάρμπο μάγκα μου θ’ ανάβει το τσιμπούκι/ κι ο Ζακ Κιεπούρα στη γωνιά θα παίζει το μπουζούκι/ ο Τζίμι Λόντος για νταής θα κάθεται στις τσίλιες/ κι η Λίλιαν η Χάρβεϊ θα διώχνει τις μπασκίνες.// Πρέπει να χτίσω ένα τζαμί για όλα τα δερβίσια/ και με κουπέ πολιτικό να ’ρχονται τα κορίτσια.

Σταρ σε απόλυτο συνωστισμό, αφού σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του Μάρκου: «Μια κάμαρα ήτανε τεκές. Ενα σπιτάκι ήτανε τεκές. [...] Ολοι πίναν από ένα καλάμι, όσοι και να ήτανε. Καθόμαστε κοντά κοντά χάμω. Ο τεκές δεν είχε καρέκλες πολλές...».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Λόγιες νότες
Ο συνθέτης Θωμάς Μπακαλάκος θα παρουσιάσει τη δική του μουσική πρόταση σύνθεσης για τη δημιουργία έργων κλασικής μουσικής με ιδιότητες και χαρακτηριστικά, που να τα καθιστούν γνήσια ελληνικά, κατανοητά σε...
Λόγιες νότες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Δεύτερο Κύμα ΛΣΤ΄
Το επετειακό τριήμερο ευνοεί την ενασχόληση με την ποίηση και καθώς δεν βρήκα δημιουργό που να γεννήθηκε ή να πέθανε τέτοιες μέρες, αφιερώνω σήμερα τη στήλη στον Γιάννη Σπανό που κέντησε με τις μελωδίες του...
Δεύτερο Κύμα ΛΣΤ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ Κ΄
Ο Βαγγέλης Παπάζογλου –διότι αναμφιβόλως περί του Παπάζογλου πρόκειται– γεννιέται στο χωριό Ντουρμπαλί, λίγο έξω από τη Σμύρνη, το 1886 ή ’87.
ΕπιβΙΩΣΗ Κ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παρατράγουδα
Εμβληματικός χρονογράφος των εφημερίδων του παλιού καλού καιρού, καίριος συγγραφέας ξεκαρδιστικών επιθεωρήσεων, αλλά και διαπρεπής στιχοπλόκος, ο Γιώργος Θίσβιος κέρδισε την αθανασία με τα τραγούδια του.
Παρατράγουδα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο Τρελάκιας
Γρατζουνάνε οι στίχοι του πάνω σε παλιές πλάκες γραμμοφώνου: «Σε διώξαν απ’ την Κοκκινιά για’ το ’χες παρακάνει και στο Χατζηκυριάκειο, άμυαλη, άρχισες το σεργιάνι» • «Μας κυνηγούν τον ναργιλέ γιατί τον πίνουν...
Ο Τρελάκιας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο σολίστας
Χαβάγιες, ρούμπες και μάμπο με λαϊκό ηχόχρωμα, παιγμένες αριστουργηματικά με το μπουζούκι του και τραγουδισμένες μοναδικά από τη συμβία του Μαίρη Λίντα, σκαρώνει τη δεκαετία του ’60 προκαλώντας πάταγο. Εκτοτε...
Ο σολίστας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας