Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπάχαλο, μπαχαλάκηδες και έκπτωση πολιτικού λόγου
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπάχαλο, μπαχαλάκηδες και έκπτωση πολιτικού λόγου

  • A-
  • A+

Δεν ξέρω πότε ακριβώς εισέβαλε στο πολιτικό μας λεξιλόγιο το δίδυμο «μπάχαλο/μπαχαλάκηδες». Ομως η ευρεία διάδοσή του τα τελευταία περίπου δέκα χρόνια και η ευκολία με την οποία την υιοθετεί, ως γενικό χαρακτηρισμό κάθε «ακραίας» πολιτικής/κοινωνικής διαμαρτυρίας, η «κοινή γνώμη», υποδαυλιζόμενη από τον «κοινό Τύπο» και «κοινούς πολιτικούς», συνιστά, νομίζω, σοβαρή έκπτωση του πολιτικού λόγου, ο οποίος (πρέπει να…) βασίζεται στον διάλογο και το επιχείρημα, αλλιώς υπάρχει άμεσος κίνδυνος να γίνουν όλα… μπάχαλο.

Αναζήτησα τη λέξη, όσο μπόρεσα. Υπάρχει στα μεγάλα λεξικά του Μπαμπινιώτη και του Τριανταφυλλίδη (1998), καθώς και στου Τεγόπουλου-Φυτράκη (2002). Ομως δεν υπάρχει στο ετυμολογικό του Φλώρου (1980). Στα περιέχοντα, μόνον ο Μπαμπινιώτης επιχειρεί κάποιο έτυμο: «λέξη ηχομιμητική»· μιμείται δηλαδή τον ήχο γνωστών λέξεων· ρόπαλο π.χ. Είδα επίσης στο Διαδίκτυο και αραβική προέλευση: bihali, που σημαίνει, γενικώς, διάλυση και παρόμοια.

Θυμήθηκα και το άλλο αραβικό: kull wahad (κουλ ουαχάντ)· το γνωστό μας «κουλουβάχατα»· ίδια σημασία και στα αραβικά. Είδα επίσης και προέλευση από τη νεόκοπη θρησκευτική πίστη μπαχάι και τον (ας με συγχωρήσουν οι πιστοί της) θεμελιωτή της, Μπαχαοαλλά (σημαίνει: δόξα θεού), επειδή η εν λόγω πίστη περιέχει στοιχεία όλων των γνωστών θρησκειών· άρα, μείγμα, «ανακάτεμα».

Στα δικά μας πολιτικά, το μεγάλο «μπουμ» πρόχειρα υπολογίζω στις πρώτες διαμαρτυρίες για τα μνημόνια, στα κινήματα «των πλατειών» και «των αγανακτισμένων». Προσωπικά πιστεύω ότι γλωσσικά/συνθηματολογικά… έθελξε η κατάληξη: μπά-χαλο· από το «χάλι» και το «χαλάω». Επειδή όμως έννοια και σημασία είναι απολύτως ασαφείς. Αρα μπορείς να πεις τα πάντα, χωρίς να λες τίποτα, αλλά και να κατηγορείς τους πάντες· εσύ, ως «κατήγορος», από το απυρόβλητο, όμως ο «κατηγορούμενος» γίνεται εύκολος στόχος! Γι’ αυτό μου τη σπάει η λέξη: ενέχει πρόθεση, και εμπάθεια…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Συνειρμοί από ένα συνηθισμένο μπέρδεμα
Το «συνηθισμένο μπέρδεμα» περικλείεται στο παράδειγμα, κυριολεκτικά και μεταφορικά: μπλεγμένα στο μπρελόκ κλειδιά μπρος στην πόρτα του σπιτιού σου, ενώ κατουριέσαι. Η πρώτη σκέψη, πρωί, επιστρέφοντας από...
Συνειρμοί από ένα συνηθισμένο μπέρδεμα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Γέλως, πράγμα κάλλιστον και υγιεινόν
Και με τα καλά και με τ’ άσχημα μπορεί να γελάσει κανείς· το γέλιο κάνει τα καλά καλύτερα και μαλακώνει τ’ άσχημα, τα κάνει πιο υποφερτά. Το θυμήθηκα χθες, που διάβαζα πράγματα για κλάματα που μου ’φερναν...
Γέλως, πράγμα κάλλιστον και υγιεινόν
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μήνυμα με πολλούς παραλήπτες
Πρόκειται για μήνυμα, έκκληση, μπορεί και σημείωμα σε μπουκάλι στο πέλαγο προοριζόμενο για ταξιδευτές, ναυαγούς και λοιπούς περίεργους. Το είδος που πρωτίστως με απασχολεί είναι η μεγάλη κατηγορία όσων...
Μήνυμα με πολλούς παραλήπτες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Παρά ταύτα οι αμυγδαλιές επιμένουν
Άθώοι και ένοχοι, λευκοί και στιγματισμένοι, γιατροί και δημοσιογράφοι, περνάμε από συνεχείς εξετάσεις και αξιολογήσεις από τον άγνωστο ασθενή που μας εμπιστεύτηκε την υγεία του και από τον άγνωστο αναγνώστη...
Παρά ταύτα οι αμυγδαλιές επιμένουν
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τι μετράς στα δάχτυλα του ενός χεριού
Εν αναμονή ολοκλήρωσης των συζητήσεων «εντός των επομένων ημερών», σημειώνει στη χθεσινή «Εφ.Συν.» ο Νίκος Σβέρκος, «τα ζητήματα που παραμένουν “ανοιχτά” μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού». Συνήθως η φράση...
Τι μετράς στα δάχτυλα του ενός χεριού
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Στόχος να διχαστεί η τουρκική κοινωνία
Κακά τα ψέματα. Κενό πολιτικής βρήκε ο Ερντογάν, όταν από δήμαρχος έγινε πρωθυπουργός. Κενό πολιτικής (τώρα το λένε «κενό ασφαλείας»! Από λέξεις άλλο τίποτα…) βρίσκουν και οι ποικιλώνυμοι ζηλωτές και κάνουν τα...
Στόχος να διχαστεί η τουρκική κοινωνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας