Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οχι με έναν κρότο, μα με έναν λυγμό
EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οχι με έναν κρότο, μα με έναν λυγμό

  • A-
  • A+

Διάλεξα για τίτλο στο σημερινό χρονογράφημα στίχο από ποίημα του T. S. Elliot, σε μετάφραση Σεφέρη, που τον θυμήθηκα από τα νεανικά μου χρόνια των μεταμεσονύκτιων απαγγελιών, μήπως και τύχουμε της προσοχής προσώπου που μας ενδιέφερε! Ο εν λόγω στίχος είναι το φινάλε από την τελευταία στροφή στο ποίημα «Κούφιοι άνθρωποι» (1925) που θεωρήθηκε σταθμός στη νεωτερική (μοντέρνα) ποίηση. Για όσους ενδιαφέρονται, στο youtube το απαγγέλλει ο ίδιος ο Elliot· ακρόαση μοναδική!

Ολόκληρη η στροφή: «Ετσι τελειώνει ο κόσμος/ έτσι τελειώνει ο κόσμος/ έτσι τελειώνει ο κόσμος/ όχι με έναν κρότο, μα με έναν λυγμό». Μου ήρθε στον νου καθώς διάβαζα («Εφ.Συν.» 12/11) το δημοσίευμα της Χαράς Τζαναβάρα: «Νεοκλασικά σε αποσύνθεση – Κινδυνεύουν να κατεδαφιστούν όσα κρίνονται ότι δεν είναι ασφαλή». Γύρω στα οκτακόσια (800!) υπολογίζονται σήμερα όσα κινδυνεύουν να... σβηστούν από τον χάρτη μνήμης της Αθήνας· τα πιο πολλά έχουν χαρακτηριστεί «ερείπια».

Αφορμή για το δημοσίευμα, η κατάρρευση μέρους νεοκλασικού, Αιόλου 38, πλατεία Αγίας Ειρήνης, «προστατευμένου» ως «ιστορικό οικοδόμημα» και «έργο τέχνης» από το 1980! Οι χαρακτηρισμοί μάς έλειπαν. Εδώ ο κόσμος καίγεται... και οι πολιτικοί, που νομοθετούν (αυστηρά μάλιστα σε πλείστες περιπτώσεις!) περιμένουν να γενεί το θάμα και τα «διατηρητέα» να... διατηρηθούν και να σωθούν από μόνα τους, ιδίαις δυνάμεσι!

Πώς; Χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αχαρτογράφητα, πολλά. Με απαγορευτικό κόστος συντήρησης, που επωμίζεται ο ιδιοκτήτης. Πολλαπλές ιδιοκτησίες και χρησικτησίες από καταπατήσεις (αυτό δεν το λέει το δημοσίευμα· αλλά κάποτε, το ’79-’80, που επιχείρησα να το ερευνήσω επιτόπου, θα έτρωγα της χρονιάς μου, αν δεν το έβαζα στα πόδια! Θυμάμαι, ήταν στην Καλαμιώτου!). Μέσα σ’ όλα, πλάκωσε τώρα και το AirBnB και έδεσε το βύσσινο. Οχι με κρότο, με λυγμό και στα μουλωχτά...

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Για ποιαν Αθήνα άραγε συζητάμε;
Νομίζω ότι η Αθήνα του νυν δημάρχου, όπως σχεδιάζεται θα είναι μία Αθήνα που θα την περπατάμε μόνον εγώ και οι τουρίστες! Ανετη ενδεχομένως, αλλά δίχως ψυχή.
Για ποιαν Αθήνα άραγε συζητάμε;
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μετρό (Θεσσαλονίκης) άριστον ως ιδιωτικόν
Μήπως λέω όλη η βαβούρα για τις αρχαιότητες στη Βενιζέλου, η διακοπή των εργασιών και τα ήξεις-αφήξεις έγιναν για την προίκα του γαμπρού, για να μη μας μείνει η Νύμφη στο ράφι;
Μετρό (Θεσσαλονίκης) άριστον ως ιδιωτικόν
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η βροχή, στο γραφικό και στ’ άγραφτα...
Αντιγράφω από προσωπικό ημερολόγιο: «Δευτέρα, 9 Μαρτίου 2020, 8:30 πμ. Μέσα σήμερα. Από τα ξημερώματα βρέχει συνεχώς, αδιαλείπτως και αμερολήπτως. Παίζω. Πάντα μ’ άρεσε να παίζω στη βροχή...»
Η βροχή, στο γραφικό και στ’ άγραφτα...
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αυτόπτης μάρτυρας αδυσώπητης νεραντζοκτονίας
Την Παρασκευή. Νεραντζιές κατάφορτες στην περιοχή Κάραβελ. Tις κατέβαζαν, με πριόνια και άλλα κοπτικά εργαλεία, συνεργεία του Δήμου Καισαριανής. Ενα φυσικό στολίδι στα σκουπίδια! Κούρεμα κι όποιον πάρει ο...
Αυτόπτης μάρτυρας αδυσώπητης νεραντζοκτονίας
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οιωνοί και το πώς χτίστηκε η Αθήνα...
Από το προσωπικό μου ημερολόγιο: «Κυριακή, 24/11/19, 22:27. Βρέχει. Το πρωί, επιστρέφοντας από τον περίπατο, είδα “οιωνούς”: σμήνος γλάροι πετούσαν, χαμηλά, στη γειτονιά! Θέαμα εξαιρετικά σπάνιο... »
Οιωνοί και το πώς χτίστηκε η Αθήνα...
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Γραμμή λεωφορείου με παράδοση στην καθυστέρηση
Δεν φημίζεται η Αθήνα για τις καλές της συγκοινωνίες. Υπάρχουν όμως και λεωφορεία που η συχνότητα δρομολογίων τους είναι εκ παραδόσεως στα είδη προς εξαφάνιση…
Γραμμή λεωφορείου με παράδοση στην καθυστέρηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας