• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.6°C / 9.6°C
    2 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 5.7°C
    3 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.0°C / 10.5°C
    2 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.1°C / 2.2°C
    1 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.9°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.3°C / 3.8°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -1.0°C / -0.6°C
    1 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 2.4°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.4°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.4°C
    1 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 2.5°C / 7.2°C
    1 BF
    74%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    4 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.2°C / 8.2°C
    0 BF
    92%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.1°C / 4.7°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.6°C / 0.6°C
    2 BF
    76%
© Photosvit | Dreamstime.com

Αν ο δάσκαλος διδάσκει π.χ. «Αντιγόνη» και ταυτόχρονα η στάση του είναι ταυτισμένη με την υποταγή, τι νοηματοδοτεί στους μαθητές του;

  • A-
  • A+

«Καθήκον μας είναι να εκπαιδεύουμε τα παιδιά για να σκέφτονται και να αλλάζουν τη ζωή και όχι για να την απαγγέλλουν»

Mέσα στη βαβυλωνιακή σύγχυση των λέξεων τίθεται το δίλημμα: Oι δάσκαλοι θ΄ αναλάβουν το ρόλο του Nάρκισσου παρακολουθώντας τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές εξελίξεις μέσα από τους παραμορφωτικούς καθρέπτες των κυβερνώντων και των αυλικών τους ή θ΄ αναλάβουν τον ρόλο του Προμηθέα, μεταδίδοντας τη φωτιά των ανθρωπιστικών γνώσεων και το όραμα μιας ανθρωποκεντρικής κοινωνίας;

Χρειάζεται να το πούμε ξανά και ξανά: Η λειτουργία του κόσμου έπαψε να είναι το απόλυτο μυστήριο που ήταν, οι μοχλοί του κακού βρίσκονται μπροστά στα μάτια των εκπαιδευτικών, για τα χέρια που τους χειρίζονται δεν υπάρχουν πια γάντια ικανά να κρύψουν τις κηλίδες του αίματος. Θα έπρεπε, επομένως, να είναι εύκολο για τον καθένα να επιλέξει ανάμεσα στην πλευρά της αλήθειας και στην πλευρά του ψεύδους, ανάμεσα στον ανθρώπινο σεβασμό και στην ασέβεια προς τον άλλον, ανάμεσα σε αυτούς που είναι με τη ζωή και αυτούς που είναι εναντίον της.

Ωστόσο είναι φανερό ότι οι μικρές δειλίες της καθημερινότητας, συνεισφέρουν σε μια ολέθρια μορφή πνευματικής τυφλότητας, να βρίσκονται, δηλαδή, στον κόσμο και να μη βλέπουν τον κόσμο, ή να βλέπουν από αυτόν ότι, ανά πάσα στιγμή, τείνει να εξυπηρετεί τους φόβους και τη σύγχυσή τους.

Όμως έτσι θα κυλάει ο καιρός και η βαρβαρότητα θα μεγαλώνει και οι πληγές θα πληθαίνουν και στο δικό τους σώμα.

Και θα φαίνεται σαν η ιστορία να μην είναι τίποτε άλλο από ένα τεράστιο φυσικό φαινόμενο, μια έκρηξη ηφαιστείου, ένας σεισμός όπου όλοι είναι θύματα, αυτοί που γνώριζαν κι αυτοί που δεν γνώριζαν, αυτοί που ήταν δραστήριοι κι αυτοί που αδιαφορούσαν.

Το σχολείο όχι σαν μαυσωλείο της κοινωνίας αλλά σαν το οδόφραγμα και τα θεμέλιά της

Πραγματικά, κάθε εποχή φωτίζει το παρελθόν με διαφορετικό τρόπο. Δεν μπορεί κανείς να εμπνευστεί από τη φιγούρα του δασκάλου μέσα από τα παραμορφωτικά φώτα της κυρίαρχης ιδεολογίας, παρά μόνο με τα φώτα από δυο νυχτερινούς προβολείς.

Γιατί η φύση της δουλειάς του εκπαιδευτικού είναι θαυμαστή και περίεργη. Ο δάσκαλος διδάσκει με το παράδειγμά του, ενώ η άρχουσα τάξη τον θέλει υπάλληλο, πραγματιστή. Εδώ αναπτύσσεται η αντίθεση ανάμεσα στην ποιότητα της δουλειάς του και την κοινωνική απαίτηση και ιστορία από τη μια και στον στενό πραγματισμό, τεχνοκρατισμό και υπαλληλοποίηση που θέλει η νέα τάξη πραγμάτων, από την άλλη. Αν ο/η φιλόλογος θέλει να διδάξει πχ «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, δηλαδή την εναντίωση στην εξουσία, και ταυτόχρονα η ζωή του είναι ταυτισμένη με την παραίτηση, την αποστράτευση και την υποταγή, τι ακριβώς νοηματοδοτεί στα πνευματικά του παιδιά;

Η αντίθεση ανάμεσα στις απαιτήσεις της παρακμασμένης αστικής ζωής και τη σφριγηλότητα του παραδείγματος μέσα στους αγώνες απαντιέται με δύο διδακτικούς μύθους, του Προμηθέα και του Ανταίου. Να δώσουμε τα πάντα στον κόσμο, ακόμα και με ατομικό τίμημα, να παίρνουμε δύναμη από τον λαό ενάντια στον φαινομενικά ανίκητο Ηρακλή. Από την άποψη αυτή, ο Ν. Τεμπονέρας, που υπεράσπισε το δημόσιο σχολείο με τη ζωή του, είναι οδηγός.

Να το πούμε καθαρά: Εδώ «πριονίζονται ρίζες! Και όποιος, χωμένος στις συστάδες των θάμνων που τον περιβάλλουν χάνει το δάσος από το οπτικό του πεδίο, καλό είναι να κάνει ένα βήμα στα πλάγια για να δει καθαρότερα μπροστά του.

Οι επιτελείς του Υπουργείου, χέρι χέρι με τους διανοούμενους της αυλής και της οθόνης, ψυχές μαραγκιασμένες από δημόσιες αμαρτίες, βιάζονται να υποδυθούν  τον ρόλο αυτού που γελά καλά επειδή γελά τελευταίος. Ωστόσο, κι αν τα βουνά μοιάζουν ακίνητα, οι γεωλόγοι ξέρουν καλά πως ζούμε σε μια θάλασσα στεριάς.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν πίσω τους την παράδοση του Δημήτρη Γληνού, του Μιχάλη Παπαμαύρου, της Έλλης Αλεξίου, της Ρόζας Ιμβριώτη, των μεγάλων δασκάλων του λαού μας, τη θυσία του Λαμπράκη, του Πέτρουλα και του Τεμπονέρα. Η Υπουργός Παιδείας έχει πίσω της την καρικατούρα των παιδονόμων με το χάρακα που περιγράφει ο Ντίκενς στη βιομηχανική Αγγλία του 19ου αιώνα.

Το να μείνει κάποιος αήττητος σημαίνει το να μείνει στη μνήμη. Και ο Δάσκαλος με Δ κεφαλαίο, όπως οι κάμπιες που όταν εκπληρώσουν το σκοπό τους δεν πεθαίνουν αλλά μεταμορφώνονται σε πεταλούδες, έτσι και αυτός αρχίζει να πετάει όταν παραμένει Δάσκαλος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
Η υπουργική απόφαση για τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων εμπεδώνει ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό, δημιουργώντας μια...
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπουργείο Παιδείας: με νέα καθηκοντολόγια επιχειρούν να αλλάξουν το «κλίμα» στο σχολείο
Με τα νέα πλάνα του ΥΠΑΙΘ ο διευθυντής συγκεντρώνει υπερεξουσίες και συνάμα δημιουργούνται διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών μέσα σ’ ένα σχολείο.
Υπουργείο Παιδείας: με νέα καθηκοντολόγια επιχειρούν να αλλάξουν το «κλίμα» στο σχολείο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή παιδοφυλακτήριο;
Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν και κατά πόσο η διεύρυνση του ωραρίου εξυπηρετεί ουσιαστικά τις ανάγκες των εργαζόμενων γονέων ή απλά μετατρέπει το σχολείο σε πάρκινγκ παιδιών. 
Νέο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή παιδοφυλακτήριο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία - ψηφιοποίηση: Το «e-παντεσπάνι» μιας... υποβαθμισμένης εκπαίδευσης!
Ψηφιοποίηση, ψηφιακός μετασχηματισμός, ψηφιακές δεξιότητες: Οι νέες θεότητες! Τα στοιχεία από πολυάριθμες μελέτες πάνω στο αν οι υπολογιστές βελτιώνουν την ουσιαστική μαθησιακή διαδικασία είναι εκκρεμή.
Σχολεία - ψηφιοποίηση: Το «e-παντεσπάνι» μιας... υποβαθμισμένης εκπαίδευσης!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ετοιμάζονται να ρίξουν στους εκπαιδευτικούς την ευθύνη για τις επιδόσεις των μαθητών
Χέρι χέρι με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας οι μόνιμοι «τελάληδες» της κυρίαρχης πολιτικής, δημοσιογράφοι, τεχνοκράτες και «ειδικοί», εγχαράσσουν στο «σκληρό δίσκο» της κοινής γνώμης, ως...
Ετοιμάζονται να ρίξουν στους εκπαιδευτικούς την ευθύνη για τις επιδόσεις των μαθητών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Τα μοντέλα της τυπικής αξιολόγησης είναι κυρίως δυο κατηγοριών: της σκληρής λογοδοσίας με υψηλού διακυβεύματος τεστ (Αμερική, Αγγλία) και της ήπιας λογοδοσίας (ηπειρωτική Ευρώπη).
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας