• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 14.6°C / 19.5°C
    2 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 17.2°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.2°C / 20.5°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 9.9°C / 13.8°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.5°C
    0 BF
    76%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 14.4°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 10.4°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.7°C / 20.8°C
    4 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.5°C
    6 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    4 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.5°C / 20.5°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    17°C 15.1°C / 16.9°C
    0 BF
    39%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 16.2°C / 18.8°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.8°C
    4 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 18.2°C
    0 BF
    54%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    0 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.6°C / 16.7°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    59%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξένες σε ξένη χώρα!

  • A-
  • A+

Το εθνικό μας κινηματογραφικό είδος είναι η κωμωδία. Εμένα όμως μου άρεσαν πάντα τα αστυνομικά, που δυστυχώς ήταν λίγα και επιπλέον «ακατάλληλα». Ετσι, δεν μπόρεσα να τα δω την εποχή που εμφανίστηκαν στις αρχές του 1960.

Τι τύχη όμως που μπόρεσα να τα δω… 25 χρόνια αργότερα, ως υπεύθυνος προγράμματος της ΕΡΤ, γνωρίζοντας προσωπικά και τους σκηνοθέτες τους!

Το αφιέρωμα που οργάνωσα άρχιζε με το «Εγκλημα στο Κολωνάκι» (1959), από το μυθιστόρημα του Γιάννη Μαρή, και σκηνοθέτη τον Τζανή Αλιφέρη. Ο άνθρωπος δεν με πίστευε: «Θέλετε την ταινία μου; Και… θα με πληρώσετε κιόλας;» Οταν επιτέλους πείστηκε, ήρθε στο γραφείο μου με μια αγκαλιά λουλούδια!

Το «Εγκλημα στα παρασκήνια» (1960) βασίστηκε σε ένα ακόμα βιβλίο του Μαρή. Δημιουργός του, ο καταπληκτικός σκηνοθέτης και διευθυντής φωτογραφίας Ντίνος Κατσουρίδης, που πρόσθεσε στοιχεία του φιλμ νουάρ σε μια ταινία σύγχρονη ακόμα και σήμερα.

Ο «Εφιάλτης» (1961) του Ερρίκου Ανδρέου είναι το «Ψυχώ» του ελληνικού σινεμά, μια μοναδική για τα δεδομένα της εποχής προσπάθεια με πρωταγωνίστρια (Βούλα Χαριλάου) μια γυναίκα με διχασμένη προσωπικότητα (υπάρχει μια υποδειγματική κριτική παρουσίαση για την ταινία από τον Φώντα Τρούσα).

Τον κύκλο έκλεισε ένα θεατρικό έργο του Νίκου Φώσκολου που είχα δει τότε στη σκηνή και γυρίστηκε και στον κινηματογράφο από τον Ερρίκο Θαλασσινό: «Ο θάνατος θα ξανάρθει» (1960), με εκπληκτικό καστ ηθοποιών, ευρηματική σκηνοθεσία και υπέροχη μουσική του Αργύρη Κουνάδη.

Θέλετε τώρα και την αντίδραση της ελληνικής κριτικής; Είναι… καρμπόν για τις ταινίες και τους σκηνοθέτες τους:

«Η ταινία του δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από γαλλικές ή αμερικάνικες αστυνομικές… Τώρα ο νεαρός σκηνοθέτης έχει την υποχρέωση, προς τον εαυτό του και τον κινηματογράφο μας, να περάσει σε πιο αξιόλογα θέματα»!

«Μας γνωρίζει ένα σκηνοθέτη με δυνατότητες και σοβαρότητα που ελπίζουμε να τις αφιερώσει σε ταινίες πιο ουσιαστικές και πιο χρήσιμες για τον κινηματογράφο μας»!

«Δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τη δεξιοτεχνία των διασημότερων του είδους. Ευχόμαστε, και περιμένουμε, αυτά τα προσόντα να αξιοποιηθούν σ’ ένα έργο εμπνευσμένο από την ελληνική κοινωνική ζωή»!

Με δυο λόγια: «Μπράβο σας, αλλά αλλάξτε πορεία»! Σοκαρισμένος από αυτή τη σοβαροφανή και προκλητικά πατερναλιστική νοοτροπία της ελληνικής διανόησης της εποχής, συγκέντρωσα 50 ελληνικές ταινίες μυστηρίου και φαντασίας από το 1959 έως το 2009 σε ένα ντοκιμαντέρ («Ξένες σε ξένη χώρα»), που εντυπωσίασε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ.

Να γυρίζεις τις δικές σου ταινίες είναι μια μοναδική ικανοποίηση και χαρά. Αλλά να μιλάς και για τις ταινίες που αγαπάς είναι επίσης μεγάλη ικανοποίηση και χαρά. Είναι ένας φόρος τιμής στις αδελφές ψυχές που, κόντρα σε όλους και όλα, άνοιξαν τους ορίζοντες για να βρεις κι εσύ τους δικούς σου δρόμους.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παγίδα στην καταραμένη κοιλάδα
Αν το ζητούμενο στην ταινία του Jodie Copelan ήταν να εφαρμοστεί το «δόγμα Χίτσκοκ» σε μια ταινία γουέστερν, το «Ambush at Cimarron pass» μπορεί τότε να περηφανεύεται ότι είναι ο απόλυτα επιτυχημένος...
Παγίδα στην καταραμένη κοιλάδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στις πίστες των 60s
Θρυλικό road movie του Monte Hellman, με το οποίο πέρασε στη σινε-αιωνιότητα. Το «2 Lane Blacktop», σε αντίθεση με πολλά φιλμ χαμηλού προϋπολογισμού, δεν περίμενε δεκαετίες για να αναγνωριστεί από τους...
Στις πίστες των 60s
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο δρ Φου Μαν Τσου
Εκ των πλέον σατανικών Ασιατών στο σινεμά, ο δόκτωρ Φου Μαν Τσου του Βρετανού συγγραφέα Sax Rohmer, παραμένει στη σφαίρα της διαχρονικότητας και του απυρόβλητου της μοχθηρίας από το 1911.
Ο δρ Φου Μαν Τσου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ολα είναι δράση!
Αν αργά το βράδυ κάνετε ζάπινγκ στα κανάλια, θα διαπιστώσετε ότι όλες σχεδόν οι ταινίες που προβάλλονται είναι ταινίες δράσης. Δεν προλαβαίνεις να μετράς πτώματα, συγκρούσεις κάθε είδους, καταδιώξεις και...
Ολα είναι δράση!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Tenet ή… η τρέλα του μεγαλείου!
Υπάρχουν σκηνοθέτες που αφήνουν τη δουλειά τους να μιλήσει γι’ αυτούς χωρίς να πασχίζουν να επιδείξουν σε κάθε πλάνο τις αρετές τους. Υπάρχουν και οι άλλοι, εκείνοι που θέλουν να δείχνουν με κάθε τρόπο πόσο...
Tenet ή… η τρέλα του μεγαλείου!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας