• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.1°C / 8.0°C
    3 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.8°C / 4.7°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 9.0°C
    3 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / -4.1°C
    2 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / 1.9°C
    2 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 4.0°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / -0.5°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.4°C / 8.6°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 9.8°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    4 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 9.1°C
    1 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    5 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 1.6°C
    0 BF
    58%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C -0.6°C / 5.1°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.8°C / 7.1°C
    3 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.3°C / 8.2°C
    3 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.7°C / 4.4°C
    2 BF
    38%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.5°C / 4.7°C
    1 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    57%
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ρόπαλα και ερωτήματα

  • A-
  • A+

Είναι απλώς μια πρώτη σημείωση: Και οι τρεις περιοχές στις οποίες εκδηλώθηκαν ναζιστικού τύπου επεισόδια είναι προσφυγομάνες. Τόσο η Σταυρούπολη όσο και ο Εύοσμος υποδέχτηκαν το ’22 μεγάλο αριθμό προσφύγων. Αν πιστέψουμε τη βικιπαίδεια -με την ελεγχόμενη, έστω, αξιοπιστία της- η ονομασία δόθηκε από τους πρόσφυγες επειδή έφτασαν εκεί του Τιμίου Σταυρού - πριν η περιοχή λεγόταν Λεμπέτ. Ο Εύοσμος πάλι, που αρχικά λεγόταν Χαρμάνκιοϊ, ονομάστηκε από τους πρόσφυγες Νέος Κουκλουτζάς (ο Κουκλουτζάς ήταν περιοχή της Σμύρνης) και η τελευταία ονομασία αποτελεί απλώς μετάφραση της προηγούμενης (κουκλουτζάς σήμαινε «εύοσμο λουλούδι»).

Αλλά και το Νέο Ηράκλειο στην Αθήνα, όπου ξαναείδαμε ναζιστικά τάγματα, εκτός από τους στρατιωτικούς Βαυαρούς που υποδέχτηκε κάποτε ως κατοίκους, είναι πόλη που υποδέχτηκε επίσης μεγάλο αριθμό προσφύγων.

Αυτό δεν σημαίνει αναγκαστικά κάτι. Αλλωστε πολλοί από τους πρωταγωνιστές των επιθέσεων πιθανότατα ήρθαν από άλλες περιοχές. Το μόνο που μπορεί κανείς να πει με σχετική βεβαιότητα είναι ότι οι τοπικές κοινωνίες και όσοι είχαν ευθύνη, αν μη τι άλλο, των τοπικών ΕΠΑΛ δεν έκαναν πολλά για να απομονώσουν τα φασιστικά στοιχεία. Ο καλός συνάδελφος δημοσιογράφος της ΕΤ3, Γιάννης Τσολακίδης, έγραψε πάντως σε μια πικρή του ανάρτηση στο facebook ότι αν ήταν 30 ετών θα εγκατέλειπε την πόλη. Λέει, με γνώση και του δύσκολου παρελθόντος της, των πολιτικών δολοφονιών και των φυλετικών διώξεων, ότι «η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη σε παρακμή, μια πόλη που νεοναζί δέρνουν και καμαρώνουν». Φυσικά υπάρχουν ισχυρές αντιστάσεις –ευτυχώς–, απόδειξη ο ίδιος. Και δεν είναι μόνος.

Η Γερμανίδα διανοούμενη Καρολίν Εμκε, στο πολύ σημαντικό της βιβλίο «Εναντίον του μίσους» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πόλις, ξεκινάει κάπως έτσι: «Ορισμένες φορές αναρωτιέμαι αν θα ’πρεπε να τους ζηλέψω. Ορισμένες φορές αναρωτιέμαι πώς γίνεται να μισούν τόσο πολύ. (…) Οσοι μισούν είναι υποχρεωμένοι να νιώθουν σίγουροι. Να μην έχουν αμφιβολίες. Χρειάζεται απόλυτη σιγουριά για να μισήσεις». Επίσης «μόνο ασαφώς μπορείς να μισήσεις. (…) Μόνο όταν θολώνουν τα περιγράμματα καθίστανται οι άνθρωποι μη αναγνωρίσιμοι, και ως μέλη ασαφών ομάδων δίνονται βορά στο μίσος».

Φυσικά το μίσος, όπως και η βία, προκαλούν αναμφισβήτητα μια ικανοποίηση. Αρρωστημένη μεν, αλλά ικανοποίηση. Ικανοποίηση βαθέων ενστίκτων. Ο Τζον Στιούαρτ Μιλ έλεγε, όμως, έστω σε άλλο πλαίσιο: «Είναι καλύτερο να είναι κανείς ανικανοποίητο ανθρώπινο ον παρά ικανοποιημένο γουρούνι».

Οπότε ανακύπτει το ερώτημα: Πώς γίνεται απόγονοι προσφύγων, που έχουν γνωρίσει το μίσος στο πετσί τους, να επιτρέπουν να κυκλοφορούν ανάμεσά τους, ως πρότυπα για τα παιδιά τους, νεάντερταλ με ρόπαλα;

Και ένα ερώτημα ακόμα, τροφή για σκέψη: Ο Οδυσσέας Τσενάι, που σε μια άλλη προσφυγομάνα, τη Νέα Μηχανιώνα, υπέστη διώξεις για την καταγωγή του αλλά και για τις επιδόσεις του (!), και που σήμερα είναι επίκουρος καθηγητής Ιατρικής στη Νέα Υόρκη, αποτελεί κομμάτι του brain drain; Ή μήπως όχι, γιατί είναι «Αλβανός»;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Το αβγό του καγκουρό
Ο καγκουρισμός δεν είναι αναγκαστικά το κατώτερο στάδιο του νεοναζισμού. Οπως όμως φάνηκε και στα επεισόδια στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, μαζί με την άγνοια, την γκετοποίηση και την εγκατάλειψη, είναι άριστο λίπασμα...
Το αβγό του καγκουρό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος φοβάται τα ανήλικα προσφυγόπουλα;
Μειοψηφική διαμαρτυρία για δομή φιλοξενίας κατατρεγμένων παιδιών ● Γιατί τα τοπικά ΜΜΕ και οι ακροδεξιές οργανώσεις δεν έχουν πάρει θέση ● Ο ρόλος της Εκκλησίας και το ιδιοκτησιακό καθεστώς του κτιρίου.
Ποιος φοβάται τα ανήλικα προσφυγόπουλα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Απολυμαντήρια» Καλαμαριάς: χρέος τιμής στην προσφυγιά τού τότε και του σήμερα
Η σύνδεση της προσφυγιάς τού τότε με την προσφυγιά τού σήμερα έχει την ίδια αφετηρία. Την απώλεια του γενέθλιου τόπου. Οι Ελληνες χριστιανοί πρόσφυγες από τη Μικρασία και τον Πόντο ήρθαν στην Ελλάδα, την...
«Απολυμαντήρια» Καλαμαριάς: χρέος τιμής στην προσφυγιά τού τότε και του σήμερα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Κιλκίς δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο
Ηταν καλοκαίρι του 2014, όταν τα καραβάνια των προσφύγων ακολουθώντας τις γραμμές του τρένου διέσχιζαν τους Νομούς Θεσσαλονίκης και Κιλκίς για να περάσουν στη γείτονα χώρα. Ωσπου άρχισαν να μπαίνουν οι φραγμοί...
Το Κιλκίς δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γράμμα προς τους κατοίκους των Διαβατών Θεσσαλονίκης
Σήμερα οι λέξεις μου θα σας πονέσουν. Θα σας ενοχλήσουν. Σας είδα να φωνάζετε με πάθος, να γκρεμίζετε φράχτες, να ουρλιάζετε και να ωρύεστε σαν να μην υπάρχει αύριο. Ολα αυτά, γιατί δεν μπορείτε να μοιραστείτε...
Γράμμα προς τους κατοίκους των Διαβατών Θεσσαλονίκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας