• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.9°C / 31.2°C
    1 BF
    30%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.1°C / 29.4°C
    0 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.2°C / 30.9°C
    3 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 24.7°C
    0 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    49%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 28.7°C
    2 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.4°C / 25.1°C
    1 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.6°C / 30.8°C
    2 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 28.6°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 27.9°C
    4 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    2 BF
    54%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.5°C / 27.7°C
    1 BF
    38%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 23.5°C / 30.7°C
    0 BF
    34%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.8°C / 28.2°C
    2 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.1°C / 31.4°C
    2 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.8°C / 28.3°C
    2 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.7°C / 29.5°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    1 BF
    36%
Τα σκέλεθρα του «21»
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα σκέλεθρα του «21»

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Πόσα πολλά δεν έχουν γραφτεί, δεκάδες χρόνια τώρα, για τον υπολειμματικό αστισμό σε τούτη τη χώρα, που της πήρε κοντά εκατόν είκοσι χρόνια για να γίνει, όσο έγινε, επικράτεια. Και πόσες έριδες δεν σημάδεψαν τους τρόπους επιτέλεσης του «Εθνους-Ονείρου», όπως μας αφηγείται γι’ αυτό το μακρύ ταξίδι ο Γουργουρής.

Διχασμοί, Εμφύλιοι, καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, εξαιρέσεις εφαρμογής δικαίου, πολιτειακές ανατροπές, διακρίσεις μεταξύ της «νόμιμης» και της «πραγματικής» χώρας. Τόσα και τόσα συμβάντα ανακοπής του προβλέψιμου, ελέγξιμου, γραμμικού χρόνου της νεωτερικότητας. Ισως γιατί η όποια νεωτερικότητα έμελλε να εγκαταλειφθεί ανάπηρη στα, εκ των κοινωνικών και διεθνών πραγμάτων, «πρόωρα» τρία Συντάγματα της επαναστατικής περιόδου.

Κι αυτά όμως εγγράφηκαν στους «εσωτερικούς αγώνες» της Επανάστασης του 1821, έχοντας έτσι την αυθεντικότητα των συσχετισμών ισχύος μεταξύ των ποικίλων μερίδων της, άρα και τη σφραγίδα μιας νεωτερικότητας, αφού αυτή δεν μπορεί να εννοηθεί δίχως την παραδοχή των ιδεών της αντίθεσης, της διαφοράς, της σύγκρουσης.

Τα 100 χρόνια από την Επανάσταση εκείνη σκιάστηκαν, με τη χώρα να βρίσκεται στο μεταίχμιο της Μεγάλης Ιδέας και της αβέβαιης έκβασης μιας «αλυτρωτικής» Εκστρατείας. Τα 150 χρόνια γιορτάστηκαν εν χορδαίς και οργάνω, από ένα εθνοσωτήριο καθεστώς που είχε συνηθίσει τον κόσμο να βλέπει στην τηλεόραση, Κυριακή μεσημέρι, τον παλαιστή τον Καμπαφλή να τραγουδάει τσάμικα, συνοδεία τσούρμου τσολιάδων, με τα συναφή φέσια και τσαρούχια. Εντάξει, αυτό, κάποιοι το λέγανε «κιτς». Αλλά τούτο ήταν μια ανερμήνευτη λέξη. Ετσι, πολλοί απ’ αυτούς που βλέπανε να χορεύουνε τα τσάμικα ο Παπαδόπουλος, ο Παττακός, ο Ιωαννίδης, ο Καμπαφλής, σε στρατόπεδα ή σε πλατείες κωμοπόλεων και μικρών χωρίων, δεν καταλάβαιναν γιατί κάποιοι περίεργοι έκαναν, από τότε, λόγο για τον φασισμό που τους έντυνε με το ράκος ενός δυσεύρετου νεο-έλληνα. Ηταν η ίδια εποχή που οι μπάτσοι μαζεύανε στο σωρό έξω από το «Παλλάς», όσους είχανε πάει να δούνε την πρώτη μέρα το «Γούντστοκ».

Δυο κόσμοι, ασύμμετροι, και άνισοι. Συντριπτική η υπεροχή του Καμπαφλή. Ομως, η Ιστορία πονηρίες κρύβει. Η απάντηση στην εθνεγερτήριο της ταυτότητας επαγγελία της «Επαναστατικής Επιτροπής των 21», των «νασερικών» τύπου Σκαρμαλιωράκη, ερχόταν από την «Ιθαγένεια» του Κώστα Γεωργουσόπουλου και του Γιάννη Μαρκόπουλου. Από το «Αμήχανο Τέχνημα» του Κ.Χ. Μύρη, κατά κόσμον Κώστα Γεωργουσόπουλου. Από τις εκδόσεις «Κείμενα», του αείμνηστου Φίλιππου Βλάχου.

Μια εναγώνια αναζήτηση ταυτότητας, να βρει δρόμους άλλους για το ταξίδι τούτου του λαού, μέσα απ’ την αφάνειά του. Να τιμήσει τα ταπεινά. Να γράψει της ψυχής τ’ ανείπωτα, ένα όνειρο πατρίδας αθώπευτης, συναγμένης στα βάσανά της, ένα καθίδρυμα της ζωής της, όσο μικρό κι αν ήταν.

Και φαίνεται σαν κάπως λειψό σήμερα, χρόνια διακόσια μετά απ’ την Επανάσταση του 1821, να συμφύρονται στην επικαιρότητα μία κυρία-μίμος αστής, με ενδυμασία Καραγκούνας, ένα υβριδικό πρόσωπο trash TV να αιτείται προστασίας, κάτι εκατοντάδες θύματα τωρινού ιού (λες και δεν υπήρχε τέτοιος στο «Μεσολόγγι»), λειψές αφηγήσεις αγώνων του «έθνους», κάτι μισόλογα τηλεοπτικά για την «Εξοδο του Μεσολογγίου» κι ένας κόσμος έγκλειστος με τα απόκοσμα Rafale πάνω απ’ το κεφάλι του.

Αυτό το 2.0, για το Πρόγραμμα που θα δώσει στην Ελλάδα 32 δισ. ευρώ, πώς και δεν σκέφτηκε κανείς απ’ τους σοφούς κάτι για να το συνδέσει με 2.021; Θα πεις πάλι, δεν το σκέφτηκαν, επειδή δεν έχουν σχέση με την Ιστορία. Ναι, αλλά, βλέπεις έτυχε το 2.0 να έχει μία σύμπτωση με μιαν ημερομηνία που δεν είπαν. Τη γιόρτασαν, αφαιρώντας δύο νούμερα, 21. Το ότι έκαναν πομπές δεν έχει καμία σημασία.

Ετσι κι αλλιώς, από παλιά, στα δύσκολα, η εγχώρια, ελλιπούς νοημοσύνης, τάξη κυβερνώντων καταφεύγει πάντα στο λούμπεν. Εν ανάγκη, σήμερα, με τον αναγκασμό μιας παντοειδούς τηλοψίας.

Γι’ αυτή την άμοιρη μερίδα που δυσφορεί όταν βλέπει ακάλεστους τους αρχόντους. Γι’ αυτή την άμοιρη μερίδα, που ολοένα μεγαλώνει ρωτώντας για την αμοιρία της. Γι’ αυτή την αμοιρία με το λειψό της ιστορίας της.

Γι’ αυτή την ιστορία που ποτέ δεν μπορεί ίσως να γραφεί.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί επετείων και εθνικού αφηγήματος
Ενα σύγχρονο εθνικό αφήγημα ασφαλώς απορρίπτει τα περί «ανάδελφου έθνους». Αναδεικνύει τα όσα πήραμε και δώσαμε σε Δύση, αλλά και Ανατολή [...] Ομως προβάλλει και την αξία της αντίστασης σε όλους όσοι...
Περί επετείων και εθνικού αφηγήματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Από τον Κολοκοτρώνη στον Παστέρ»
Τη «μελωδία της ευτυχίας» για τα 200 χρόνια από το 1821 δεν τη δίνει το εθνοπατριωτικό φολκλόρ, αλλά δύο φράσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, η μία εκ των οποίων εστιάζει στο μέλλον της Ελλάδας την τρίτη...
«Από τον Κολοκοτρώνη στον Παστέρ»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιορτή και ουδετεροπατρία
Το εγχείρημα των εμπνευστών της εορτής και της Ολυμπιακής διασημότητας κ. Αγγελοπούλου υπάρχει κίνδυνος να δημιουργήσει αχρείαστες περιπέτειες και εθνικά πάθη - και όχι εθνική συνείδηση.
Γιορτή και ουδετεροπατρία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελλάδα 200 χρόνια μετά – Τι γιορτάζουμε;
Είναι επιτακτική ανάγκη για την ανθρώπινη φύση της κοινωνίας μας να μπει στο προσκήνιο και το καλοκαίρι του 1921 πέρα από τον ελληνικὀ αγώνα για την ανεξαρτησία το 1821.
Ελλάδα 200 χρόνια μετά – Τι γιορτάζουμε;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πρόγραμμα «Μοριάς '21» και η Ενιαία Περιφέρεια Πελοποννήσου!
Ο επανασχεδιασμός του Διοικητικού Χάρτη της χώρας 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση θα έπρεπε να είναι η μεγάλη συζήτηση της περιόδου.
Το πρόγραμμα «Μοριάς '21» και η Ενιαία Περιφέρεια Πελοποννήσου!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας