• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    1 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.3°C / 31.0°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.1°C / 28.0°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 29.0°C
    2 BF
    26%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.9°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.0°C / 30.0°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    3 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 28.0°C
    3 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.2°C / 27.2°C
    1 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.0°C / 30.0°C
    4 BF
    42%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.0°C / 31.7°C
    2 BF
    51%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 30.0°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.9°C / 30.0°C
    2 BF
    47%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 27.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    0 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    26%
Κουφοντίνας και ιδεολογία
EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κουφοντίνας και ιδεολογία

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η κυβέρνηση, ιδίως με το δεύτερο κύμα της πανδημίας, έχει φανερώσει μια εντυπωσιακή πολιτική ανικανότητα, που δεν οφείλεται μόνο στο ότι εξακολουθεί να επιμένει στις νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες της, στο βόλεμα των «ημετέρων» και στον ολοκληρωτικό έλεγχο του κράτους, παρά την κρισιμότητα των περιστάσεων που απαιτεί κοινωνική μέριμνα και χρηστή διοίκηση.

Είναι και σκέτη ανικανότητα – με οτιδήποτε μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο. Ωστόσο, θα ήταν επικίνδυνο σφάλμα από την πλευρά της Αριστεράς αν υποτιμούσε την ικανότητά της να χαράσσει ιδεολογική στρατηγική. Κυβέρνηση ενός κόμματος τόσο βαθιά ταξικού, που επελέγη από το καθεστώς και κυριάρχησε εκλογικά για λόγους καθαρά ταξικών προτεραιοτήτων, δεν θα μπορούσε να είναι αμελητέος αντίπαλος στο ιδεολογικό πεδίο, παρά τις όποιες ανεπάρκειές της σε άλλους τομείς.

Φαίνεται πως η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να κρατήσει μια απολύτως αδιάλλακτη στάση στην υπόθεση του απεργού πείνας Δημήτρη Κουφοντίνα. Αν η αδιαλλαξία της θα διαρκέσει μέχρι το άκρο, δηλαδή μέχρι τον θάνατο του εν λόγω κρατουμένου, προφανώς δεν το γνωρίζουμε ακόμη μετά βεβαιότητος – αλλά ήδη η κατάσταση έχει προχωρήσει σε τόσο επικίνδυνο βαθμό, ώστε μπορούμε άνετα να υποθέσουμε ότι πρόκειται για συνειδητή ιδεολογική επιλογή.

Σε πιο βραχυπρόθεσμο επίπεδο –κάτι που ήδη βλέπουμε να συμβαίνει δηλαδή–, η ηγεσία της Δεξιάς με αυτήν της τη σκληρή στάση παρέχει στον εαυτό της τη δυνατότητα να εξαπολύει εναντίον της Αριστεράς ακόμα μία εκδοχή της αγαπημένης της προπαγανδιστικής θεωρίας των δύο άκρων. Οπως ήταν σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενο, οι διανοούμενοι/ες της Αριστεράς είναι κυρίως αυτοί/ές που διαμαρτύρονται για την κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων του Κουφοντίνα και που κατά συνέπεια τάσσονται υπέρ της ικανοποίησης του αιτήματός του να μεταφερθεί στις Φυλακές Κορυδαλλού. Οπως ήταν επίσης αναμενόμενο, τούτο η δεξιά προπαγάνδα το διερμηνεύει ως ταύτιση της Αριστεράς, και ιδίως του ΣΥΡΙΖΑ, με την ιδεολογία και την πρακτική της 17Ν.

Πιο σημαντική είναι μάλλον η μεσο-μακροπρόθεσμη στρατηγική επιδίωξη της Δεξιάς που διαφαίνεται σε αυτήν της την επιλογή. Η σκληρή στάση απέναντι στον Κουφοντίνα πιθανότατα αποσκοπεί στην αποκόμιση εκλογικού οφέλους. Είτε έχει κάνει σχετικές δημοσκοπήσεις είτε όχι, η Δεξιά φαίνεται πως «ποντάρει» στο ότι μια μεγάλη μερίδα του κόσμου είναι ικανοποιημένη με αυτήν της τη σκληρή στάση, και πιθανώς δεν θα την πείραζε, αν όχι θα χαιρόταν κιόλας, στην περίπτωση που ο Κουφοντίνας πέθαινε.

Δεν θα μείνω στο αν πραγματολογικά ευσταθεί μια τέτοια εκτίμηση. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω ούτως ή άλλως. Συντηρητικά ή και ακροδεξιά «αντανακλαστικά» στον κόσμο υπάρχουν – αν και είναι λάθος να θεωρούμε ότι τούτα υφίστανται κατά τρόπο «φυσικό» ή αντικειμενικό. Προκύπτουν από το γενικότερο ιδεολογικό και επικοινωνιακό κλίμα, το οποίο καλλιεργείται σε μεγάλο βαθμό από τις στρατηγικές ιδεολογικές επιλογές των κυρίαρχων καθεστωτικών δυνάμεων, είτε συγκυριακά είτε σε βάθος ιστορικού χρόνου.

Ως προς το δεύτερο πάντως, τουλάχιστον στην περίπτωση της ελληνικής κοινωνίας, φαίνεται πως η αυτονόητη αρχή της ισονομίας όλων των πολιτών, των καταδικασμένων και για τα πιο στυγερά εγκλήματα συμπεριλαμβανομένων, δεν είναι κάτι που έχει «περάσει» στον πολύ κόσμο. Και τούτο διότι η ηγέτιδα τάξη στην Ελλάδα είχε παλαιόθεν μεριμνήσει να μην είναι και «υπερβολικά εξοικειωμένοι» οι υπήκοοί της με τις στοιχειώδεις αξίες του Διαφωτισμού.

Πέρα όμως από το ζήτημα της νομιμότητας του αιτήματος του Κουφοντίνα, η Δεξιά στην προκειμένη περίπτωση μάλλον στοχεύει σε μια πιο δυναμική ιδεολογική παρέμβαση. Δεν αποσκοπεί απλώς στην άντληση εκλογικού οφέλους από ανθρώπους που ήδη συμφωνούν μαζί της στην υπόθεση Κουφοντίνα ούτως ή άλλως. Προσπαθεί να καλλιεργήσει ένα ιδεολογικό κλίμα που μακροπρόθεσμα θα αποβεί προς όφελός της και εκλογικά. Εν ολίγοις, προσπαθεί να κατασκευάσει ένα δικό της ακροδεξιό εκλογικό κοινό.

Πιο συγκεκριμένα. Εχουμε ήδη επισημάνει –όχι μόνον εγώ– πως κεντρικός στρατηγικός στόχος της σύγχρονης Δεξιάς είναι η –θεσμική, ιδεολογική, πολιτική– ματαίωση της Μεταπολίτευσης. Τούτος ο στόχος όμως δεν συνίσταται απλώς στο να «ξεχάσει» ο κόσμος πως υπήρξε Μεταπολίτευση. Αλλά σε μια ριζική αλλαγή των συσχετισμών ιδεολογικής ισχύος προς όφελος των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων που συντάσσονται με την επιστροφή στην εμφυλιοπολεμική και επιθετικά αντι-αριστερή συνθήκη που επικρατούσε στο αστικό καθεστώς από το 1944 μέχρι το 1974.

Στα αρρωστημένα μυαλά κάποιων «ιθυνόντων» της Δεξιάς φαίνεται πως το πιο προβεβλημένο στέλεχος της 17Ν, ίσως και λόγω της ονομασίας της οργάνωσής του, αποτελεί το ειδεχθέστερο σύμβολο της Μεταπολίτευσης – γι’ αυτό και ο «δημόσιος θάνατός του» θα συμβολίζει την οριστική ήττα της τελευταίας.

* καθηγητής της Κοινωνικής Θεωρίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

ΑΠΟΨΕΙΣ
Να τους εξαφανίσουμε!
Να τους σφραγίσουμε μέσα στις φυλακές, να τους τελειώσουμε, να τους εξολοθρεύσουμε με ειδικούς νόμους, με ειδικές φυλακές, στην ανάγκη να επαναφέρουμε και την γκιλοτίνα.
Να τους εξαφανίσουμε!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί προόδου
Η απάντηση της Αριστεράς ας μην είναι η επιστροφή στη δική της εκδοχή της ιστορικής νομοτέλειας. Ας είναι η –θεωρητική, ιδεολογική, πρακτική– καταστροφή της νομοτέλειας και της «προόδου» των ιδεολόγων του...
Περί προόδου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ατυχείς συγκρίσεις περί Κουφοντίνα
Αν πέθαινε, θα ήταν η πρώτη φορά μετά από δεκαετίες στην Ευρώπη. Ωστόσο οι συγκρίσεις με τον Μπόμπι Σαντς δεν ήταν το επόμενο λογικό βήμα, αλλά ύβρις. Οχι για το αν ο Κουφοντίνας ήταν εξίσου αποφασισμένος.
Ατυχείς συγκρίσεις περί Κουφοντίνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλλο τρικάκια, άλλο μολότοφ
Ενα ενδεικτικό παράδειγμα: κάθε τόσο διαβάζουμε την είδηση ότι «κάποιοι» πέταξαν τρικάκια έξω από ένα υπουργείο, παραπέμποντας στους «γνωστούς άγνωστους» και άλλα στερεότυπα. Γιατί όμως το γεγονός αποτελεί...
Αλλο τρικάκια, άλλο μολότοφ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι ρωγμές του συστήματος
Αν η αντιμετώπιση της επαπειλούμενης (εκ νέου) εκλογής της Αριστεράς στην κυβέρνηση αποδείχτηκε ικανό κίνητρο για την εν λόγω ανασυσπείρωση, πόσο επαρκές μπορεί να είναι το κίνητρο της αντιμετώπισης της...
Οι ρωγμές του συστήματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σιωπή των αμνών
Ο φόβος ως όπλο κυριαρχίας είναι μια πολιτική πραγματικότητα τόσο παλιά όσο η ίδια η εξουσία. Θα λέγαμε μάλιστα πως είναι τόσο διάχυτη ώστε δεν περιορίζεται καν στην άμεση απειλή βίας από την κρατική εξουσία....
Η σιωπή των αμνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας