Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.0°C / 9.4°C
    2 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 7.8°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.6°C / 3.0°C
    1 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.0°C / -1.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.0°C / 0.0°C
    2 BF
    86%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.6°C / 6.1°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.0°C / 5.0°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.0°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.0°C / 7.2°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.3°C
    5 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.1°C / 6.1°C
    0 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.4°C / 11.4°C
    1 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.0°C / -2.0°C
    0 BF
    74%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    0 BF
    41%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 14.0°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 8.9°C
    2 BF
    75%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.0°C / 8.3°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 8.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    2 BF
    60%
Εξουσιαστική πολιτική επί πτωμάτων
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εξουσιαστική πολιτική επί πτωμάτων

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Οντως φοβερώτατον το του θανάτου μυστήριον», γράφει ο Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, φράση που επαναλαμβάνεται καθημερινά στις εξοδίους ακολουθίες της ορθόδοξης χριστιανικής εκκλησίας όπου γης. Το μυστήριο του θανάτου και το τελετουργικό της ταφής του νεκρού σώματος πηγαίνουν, ωστόσο, πολύ πιο πέρα από τη χριστιανική εκκλησία. Συναντώνται σε όλες τις θρησκείες και σε όλους τους αρχαίους πολιτισμούς. Δεν είναι, δε, τυχαίο ότι η Αντιγόνη μετατράπηκε σε πανανθρώπινο σύμβολο εξέγερσης, αψηφώντας τις κρατικές εντολές του Κρέοντα για την απαγόρευση ταφής του αδελφού της Πολυνείκη και υπακούοντας σε ανώτερους, άγραφους νόμους.

Η πανδημία του COVID-19 έχει αποτελέσει αφορμή για την περιστολή όλων των δικαιωμάτων του σύγχρονου ανθρώπου, ακόμα και των πιο ιδιαίτερων όπως είναι το πένθος και η ταφή του οικείου. Ωστόσο τα μέτρα της ελληνικής κυβέρνησης για τις ταφές των θυμάτων του COVID-19 αποτελούν τη μεγαλύτερη απόδειξη της κρατικής αυθαιρεσίας, ιδίως σε καιρούς «έκτακτης ανάγκης». Τα πρωτόκολλα τόσο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) όσο και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) είναι ξεκάθαρα. Δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία μετάδοσης του Sars-Cov-2 μέσω του χειρισμού σορών αποθανόντων προσώπων. Τα πορίσματα αυτά έχει δεχτεί και ο ΕΟΔΥ σε έκθεσή του, ήδη από τον Απρίλιο του 2020. Ομως, η εγκύκλιος του υπουργείου Υγείας με ημερομηνία 7/5/2020 (Δ1α/Γ.Π. οικ. 28951) περιέχει αντίθετες προβλέψεις.

Είναι ο ορισμός της κακής νομοθέτησης το να αναφέρονται ρητά, στον κατάλογο των σχετικών εγγράφων που προηγείται κάθε εγκυκλίου, τα κείμενα του ΠΟΥ και του ECDC, και στη συνέχεια να νομοθετούνται τα ακριβώς αντίθετα χωρίς καμία αιτιολόγηση! Με ποιο σκεπτικό ο γενικός γραμματέας κ. Πρεζεράκος ορίζει ότι «το φέρετρο των θανόντων από λοίμωξη COVID-19 πρέπει να είναι σφραγισμένο», όταν ο ΠΟΥ, το ECDC και ο ΕΟΔΥ προβλέπουν ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί έκθεση της σορού για τους πενθούντες; Και γιατί χρειάστηκε να ενταφιαστούν χιλιάδες νεκροί COVID-19 μέσα σε πλαστικούς σάκους όταν ήδη από τις 4 Σεπτεμβρίου 2020 ο ΠΟΥ κάνει ρητή σύσταση να «μη χρησιμοποιούνται σάκοι»;

Το θέαμα μιας νεκρής μάνας, πατέρα, αδελφού ή οικείου μέσα σε μια πλαστική σακούλα και σ’ ένα σφραγισμένο φέρετρο, χωρίς καν μια τελευταία ματιά των δικών τους για το ύστατο χαίρε, θα στοιχειώσει χιλιάδες ανθρώπους που εξαναγκάστηκαν καταχρηστικά να το βιώσουν. Και φυσικά, η μακάβρια προοπτική της εκταφής σωμάτων, που υπό αυτές τις συνθήκες ταφής δεν θα αποστεωθούν, όταν οι οικείοι θα κληθούν από το νεκροταφείο, είναι ένα κρατικό έγκλημα. Και το χειρότερο, ένα έγκλημα χωρίς καμία απολύτως αιτία.

Η υποχρέωση για σεβασμό στον νεκρό και τους οικείους του ερείδεται νομικά στο Σύνταγμα (α. 2 παρ. 1), όπου προβλέπεται ότι «ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας». Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η σχετική υποχρέωση προβλέπεται και από το άρθρο 8 της ΕΣΔΑ (βλ. ενδεικτικά Vetsev κατά Βουλγαρίας, 2/5/2019). Ηδη ανώτατα δικαστήρια και διεθνείς οργανισμοί έχουν οριοθετήσει τις αυθαίρετες αποφάσεις κρατικών αρχών που υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα στις οδηγίες του ΠΟΥ. Ετσι, οι ειδικοί εισηγητές για τη θρησκευτική ελευθερία της Υπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα έχουν επισημάνει ρητά το δικαίωμα θέασης του νεκρού σώματος από πλευράς των οικείων (επιστολή στην κυβέρνηση της Σρι Λάνκα, 8/4/2020).

Περαιτέρω το Ανώτατο Δικαστήριο της Καλκούτας στην Ινδία έχει ρητά προστατεύσει το δικαίωμα των οικείων να συμμετάσχουν στο τελετουργικό προετοιμασίας του σώματος για την ταφή, πάντα κατά τα οριζόμενα στις οδηγίες του ΠΟΥ, κατά αποφάσεων που τους στερούσαν αυτό το δικαίωμα για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας (βλ. Vineet Ruia κατά κυβέρνησης Δυτικής Βεγγάλης, 16/9/2020, WPA/5479/2020). Επιτροπή υπό την αιγίδα της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης «για την εκτίμηση των επιστημονικών και τεχνολογικών επιλογών», σε συνεδρίασή της την 2/7/2020, έχει ασχοληθεί επισταμένως με το πρόβλημα της «υπεξαίρεσης του πένθους» εν μέσω COVID-19.

Στην Ελλάδα; Στην Ελλάδα ζούμε μια ιδιαίτερη συνθήκη κατά την οποία η κυβέρνηση απολαμβάνει το προνόμιο να νομοθετεί αναιτιολόγητα και ανεξέλεγκτα, ακόμα κι αν το κοινωνικό και ψυχολογικό κόστος των αποφάσεών της είναι δυσβάσταχτο. Η μόνη αιτία της νομοθέτησης πρωτοκόλλων για την ταφή σορών από Covid-19 αντίστοιχων με τους θανάτους από λέπρα ή Εμπολα είναι ο εξουσιαστικός κυνισμός ενός κράτους που θέλει να τρομοκρατεί τους υπηκόους του και να κάνει ασκήσεις επιβολής όχι μόνο με πτώματα, αλλά και με (σφραγισμένα) φέρετρα. Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας και ο πολιτικός του προϊστάμενος Κυριάκος Μητσοτάκης οφείλουν άμεσες και πειστικές απαντήσεις.

* Δικηγόρος και σύμβουλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών με την «Εναλλακτική Παρέμβαση - Δικηγορική Ανατροπή»

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διπλό το δράμα για τους συγγενείς των νεκρών από κορονοϊό
Απίστευτη σύγχυση με τις εγκυκλίους της κυβέρνησης για την ταφή νεκρών από κορονοϊό, όπου διαπιστώνονται αποκλίσεις με τις οδηγίες του Π.Ο.Υ.
Διπλό το δράμα για τους συγγενείς των νεκρών από κορονοϊό
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Ενός λεπτού σιγή για τους απεγνωσμένους»*
Φέτος δεν παίρνω μέρος στη γιορτή. Ο δικός μου Άη Βασίλης πέθανε το 2020 κι ο χρόνος δεν έχει πια δώρα για μένα. Αυτό το παράδοξα όμορφο βράδυ του νέου χρόνου θέλω μόνο να κρατήσω, σαν τον ποιητή, ενός λεπτού...
«Ενός λεπτού σιγή για τους απεγνωσμένους»*
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μέτρα προστασίας και λαϊκοί αγώνες μπορούν και πρέπει να συμβαδίσουν
Το ζήτημα των υγειονομικών μέτρων τίθεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο από την κυβέρνηση και το σινάφι της, σε σχέση με τον λαό και τη νεολαία. Οι...
Μέτρα προστασίας και λαϊκοί αγώνες μπορούν και πρέπει να συμβαδίσουν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια ετερόκλιτη παρέα: Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, η πανδημία COVID19 και ο Τσόρτσιλ
Μια διαφορετική ανάγνωση των δεδομένων για την αποδόμηση μιας ζωτικής μας αυταπάτης.
Μια ετερόκλιτη παρέα: Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, η πανδημία COVID19 και ο Τσόρτσιλ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανοσία πολλών ταχυτήτων;
O κίνδυνος διεύρυνσης των περιφερειακών ανισοτήτων του πλανήτη δεν εντοπίζεται ως αποσταθεροποιητική παρενέργεια που θα καταγραφεί την επομένη της πανδημίας, αλλά ως σημερινή σκληρή πραγματικότητα.
Ανοσία πολλών ταχυτήτων;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τρεις τρομερές χρονιές;
Δίπλα στις δύο τρομερές χρονιές, το 2020 και το 2021, μπορεί να προστεθεί μια κακή χρονιά, το 2022, με ένα τραμπικό Κογκρέσο, για να καταλήξουμε με έναν τραμπικό Λευκό Οίκο το 2024, την τρίτη τρομερή χρονιά…
Τρεις τρομερές χρονιές;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας