• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.3°C / 34.5°C
    4 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.9°C / 34.4°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.0°C / 35.4°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    3 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 32.4°C
    4 BF
    33%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.7°C / 33.7°C
    3 BF
    35%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 31.5°C
    1 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    2 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 30.4°C
    5 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    4 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 28.8°C
    5 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.0°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.3°C / 33.9°C
    2 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.2°C / 33.3°C
    2 BF
    38%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    3 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.4°C / 34.0°C
    3 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.3°C / 30.5°C
    2 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.4°C / 34.4°C
    3 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    1 BF
    38%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για την ανάγκη της «κοινωνιολογικής φαντασίας»

  • A-
  • A+

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Παιδείας, αξιότιμα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας,

Ως πρωτοετής φοιτήτρια στον κλάδο των Κοινωνικών Επιστημών και πρώην υποψήφια πανελλαδικών εξετάσεων (με πανελλαδικό μάθημα την Κοινωνιολογία), παίρνω την πρωτοβουλία να σας αποστείλω την παρούσα επιστολή, διότι η Κοινωνιολογία με βοήθησε πολύπλευρα στη μαθητική μου πορεία, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο.

Αφορμή το νομοσχέδιο το οποίο -μεταξύ άλλων- νομιμοποίησε την «απόσυρση» του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και την επαναφορά των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος.

Επιπροσθέτως, οδήγησε στην κατάργηση της Κοινωνιολογίας από μάθημα Γενικής Παιδείας στην Γ’ Λυκείου, καθώς και στην «έξωση» του μαθήματος «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και Σύγχρονος Κόσμος» από τη Β’ Λυκείου.

Η πράξη αυτή, δεν έχει ταράξει μόνο τους άμεσα πληττόμενους -δηλαδή, τους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς επιστήμονες και μαθητές- αλλά και ολόκληρο τον κόσμο της εκπαιδευτικής κοινότητας, τους γονείς, τους φοιτητές. Η αιφνιδιαστική αυτή απόφαση έκανε κατανοητό σε όλους πως η γενική τάση δείχνει προς τη δημιουργία σχολείων τεχνοκρατικής φύσεως, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα ίδια τα παιδιά αλλά και για την κοινωνία γενικότερα.

Ο εξοβελισμός των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μόνο αρνητικές συνέπειες μπορεί να επιφέρει. Αρχικά, τα μαθήματα αυτά λειτουργούν ως «καταφύγιο» των ανθρωπιστικών ιδεωδών των παιδιών, εξευγενίζουν και εκλεπτύνουν τα ήθη τους, αποτελούν το πλέον αξιόπιστο πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, όπως είναι η επικοινωνία, η φαντασία, η συνεργασία-συναναστροφή με τους άλλους.

Επειτα, προάγουν -για να χρησιμοποιήσω έναν αμιγώς κοινωνιολογικό όρο- την «κοινωνιολογική φαντασία» των παιδιών και οξύνουν την κριτική τους ικανότητα. Με την περιχαράκωση των μαθημάτων αυτών, γίνεται κατανοητό πως οι ευκαιρίες των μαθητών για την ανάπτυξη όλων των προαναφερθέντων μειώνονται αισθητά, τα παιδιά απομακρύνονται από την κοινωνική φύση τους -απ’ αυτό που εύγλωττα περιέγραψε ο αρχαίος Ελληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης με τη φράση «άνθρωπος φύσει πολιτικόν ζώον», απ’ όλα τα κοινωνικά φαινόμενα και τις κοινωνικές διαδικασίες και προεκτάσεις τους.

Εν συνεχεία, η Κοινωνιολογία βοηθά τους νέους να κατανοούν τα πραγματικά αίτια όλων των γεγονότων και να μην επιρρίπτουν ευθύνες στους λεγόμενους «αποδιοπομπαίους τράγους». Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι μελλοντικοί αυτοί πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν καλύτερα τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, να τα προβλέψουν και πιθανώς να αντιμετωπίσουν ευκολότερα και ταχύτερα παθογενείς καταστάσεις.

Ολες αυτές οι δυνατότητες συνεπάγονται τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, με μια αρμονικότερη συμβίωση των ανθρώπων και με την «εγκαθίδρυση» μιας κοινωνικής ισορροπίας και ευημερίας.

Καθόλου αμελητέο δεν είναι, επίσης, το γεγονός πως με την απόφαση αυτή όλοι οι κοινωνικοί επιστήμονες τίθενται στο «περιθώριο», αρχικά της εκπαιδευτικής κοινότητας και κατ’ επέκταση της κοινωνίας.

Οι διορισμένοι εκπαιδευτικοί παραγκωνίζονται στη μαθητική ζωή, άλλοι χάνουν τις θέσεις τους (λόγου χάριν, αναπληρωτές, εκπαιδευτικοί που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό χώρο κ.ο.κ.), ενώ οι μέλλοντες/μέλλουσες κοινωνικοί επιστήμονες θα πληγούν κι εκείνοι, άμεσα.

Απ’ όλα τα παραπάνω προκύπτει πως η παρουσία των κοινωνικών επιστημών στη μαθησιακή διαδικασία αποτελεί μια επιτακτική ανάγκη, αν όντως επιθυμούμε ενεργά μέλη στην κοινωνία, «πολίτες» δηλαδή, άτομα που θα μπορούν να συνεισφέρουν με τον προσωπικό τούς τρόπο στο ανθρωπιστικό κεφάλαιο του πλανήτη μας.

Εφόσον λοιπόν, στους μαθησιακούς σας στόχους/σκοπούς, συμπεριλαμβάνετε την «προτεραιότητα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, έναντι της μετάδοσης στείρας γνώσης», το μόνο πράγμα το οποίο δεν θα έπρεπε να αλλάξετε από το εκπαιδευτικό σύστημα είναι οι κοινωνικές επιστήμες.

Ποιο είναι το επιμύθιο λοιπόν; Παρουσία της Κοινωνιολογίας στις σχολικές μονάδες, για έναν πιο βιώσιμο και ανθρώπινο κόσμο!

Με τιμή,
Κουτεντάκη Μαρία, πρωτοετής φοιτήτρια του τμήματος Ψυχολογίας Ρεθύμνου


Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο φύλλο της «Εφ.Συν.» τη Δευτέρα 21/12/2020.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλλος ένας νόμος για τα ΑΕΙ
Οι επιμέρους ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου με συστηματικό τρόπο «εξαφανίζουν» κάθε θεσμό και φορέα που θα μπορούσε να εγγυηθεί μια δικαιοκρατική λειτουργία του Πανεπιστημίου και άρα να διασφαλίσει την...
Αλλος ένας νόμος για τα ΑΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια: μία αναγκαιότητα στον πάγκο του Προκρούστη
Η αλλαγή πολιτικής προδίδει την επιθυμία της κ. Κεραμέως να μειώσει τον φοιτητικό πληθυσμό στα δημόσια Πανεπιστήμια, να αφήσει χιλιάδες νέους εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να προκληθεί από την ίδια την...
Ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια: μία αναγκαιότητα στον πάγκο του Προκρούστη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέοι ορίζοντες για την Ανώτατη Εκπαίδευση – Επιστροφή στο μέλλον
Είμαι και εγώ ένας από τους πολλούς εργαζόμενους στον χώρο των Πανεπιστημίων που αγκομαχά να διαβάσει τις 400 και πλέον σελίδες του και τα 340 άρθρα του για να αντιληφθεί τι αλλάζει στα Πανεπιστήμια με το νέο...
Νέοι ορίζοντες για την Ανώτατη Εκπαίδευση – Επιστροφή στο μέλλον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανοιχτή επιστολή στην υπουργό Παιδείας
Αδικία αποτελεί το γεγονός ότι οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών που θέλουν να ξαναδώσουν εξετάσεις θα κληθούν να εξεταστούν σε διαφορετική εξεταστέα ύλη σε σχέση με αυτήν της περασμένης σχολικής χρονιάς.
Ανοιχτή επιστολή στην υπουργό Παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περικοπές και αλλαγή πλεύσης στα ΑΕΙ
Η μείωση του αριθμού των εισακτέων με λαιμητόμο τη λεγόμενη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων μπορούν να δημιουργήσουν εκατόμβες απορριπτόμενων.
Περικοπές και αλλαγή πλεύσης στα ΑΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το υπ. Παιδείας «ψήνει» μαθητές και γονείς... στα «κάρβουνα»
Η πλειονότητα των γονέων θεωρούν ότι η εκπαίδευση των παιδιών τους, ενώ τους στοιχίζει πολύ ακριβά, δεν είναι ικανή να τα προετοιμάσει για την ομαλή ένταξή τους στην αγορά εργασίας.
Το υπ. Παιδείας «ψήνει» μαθητές και γονείς... στα «κάρβουνα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας