Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αυτονόητο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυτονόητο

  • A-
  • A+
Αν αναγκαστούν οι άνθρωποι που αγωνίζονται για μια ανθρώπινη κοινωνία να ασκήσουν αντιβία, θα πρέπει ταυτόχρονα να κλαίνε…

Η Ροσάνα Ροσάντα, που «έφυγε» πρόσφατα, θεωρούσε ότι ο σοσιαλισμός μπορεί να συνυπάρχει με την ελευθερία - πρέπει, θα έλεγα εγώ. Επιβάλλεται. Είναι αυτονόητο.

Μια ιδεολογία που επαγγέλλεται την καθολική απελευθέρωση του ανθρώπου από τα λογής λογής δεσμά του, που στοχεύει στη χειραφέτηση και στον αυτοκαθορισμό του, πώς μπορεί να τα επιτύχει δίχως ελευθερία και ουσιαστική και άμεση δημοκρατική διαδικασία; Πώς μπορεί να επιτύχει την ατομική και κοινωνική αυτονομία με απόντες-θεατές τους ίδιους τους ανθρώπους από όλη αυτή τη διαδικασία;

Η κοινωνική απελευθέρωση, κατά τη γνώμη μου, αφορά τη συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων, αν όχι όλους. Επομένως ή θα είναι οι ίδιοι δημιουργοί της μοίρας τους ή θα την εκχωρήσουν σε κάποιους κατεχάρηδες. Οι τελευταίοι εκ των πραγμάτων θα ασκήσουν εξουσία, η οποία θα αναπαράγεται από τα πάνω με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η εξουσία, και δη η ολοκληρωτική, φθείρει και διαφθείρει. Τελικά γίνεται ταξικό καθεστώς. Οδηγεί αλλού και όχι στην απελευθέρωση του ανθρώπου. Το είδαμε, το διαπιστώσαμε στα σοβιετικά καθεστώτα του 20ού αιώνα.

Μέσα και σκοπός δεν μπορεί παρά να έχουν την ίδια λογική. (Εχει αποδειχτεί επανειλημμένως ότι ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα.) Τα μέσα προηγούνται και, είτε το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε, οδηγούν σε έναν σκοπό που συνάδει με τη δική τους λογική, ανεξάρτητα από τη θέλησή μας. Να το πω απλά: Δεν μπορείς με αυταρχισμό, βία, συγκεντρωτική-ιεραρχική οργάνωση, τυφλή πειθαρχία, εκτελέσεις και άλλα παρόμοια να χτίσεις μια κοινωνία ισότητας, ελευθερίας και δικαιοσύνης. Θα χτίσεις ένα ολοκληρωτικό καθεστώς.

Και τίθεται το μέγα ερώτημα: Αν ο αντίπαλος στη δική σου ειρηνική-δημοκρατική πορεία αντιτάξει βία, εσύ τι θα κάνεις; Αρκεί η μαζική (απαραίτητα) παρουσία και δράση; Αν ναι, όλα καλά. Αν όχι, μπαίνει επί τάπητος το ζήτημα της αντιβίας, η οποία είναι και αυτή βία και ασκώντας την μπορεί να αλλάξει ριζικά η φυσιογνωμία του κινήματος με τα γνωστά αποτελέσματα.

Ισαμε σήμερα δεν έτυχε να διαβάσω τίποτα για την αντιβία. Για τον ρόλο της, τη φυσιογνωμία της κ.ά. Με απασχολεί όμως το ζήτημα. Το μόνο που έχω να πω είναι ότι αν αναγκαστούν οι άνθρωποι που αγωνίζονται για μια ανθρώπινη κοινωνία να ασκήσουν αντιβία θα πρέπει ταυτόχρονα να κλαίνε…

ΑΠΟΨΕΙΣ
Oταν μιλούν για «αλληλεγγύη», ανθρώπινος πόνος μυρίζει…
Η αλληλεγγύη, ως από κοινού δράση ατόμων ή ομάδων για την επίτευξη κοινού σκοπού, στην κοινωνική της διάσταση αναφέρεται στην οργάνωση των κοινωνικών σχέσεων.
Oταν μιλούν για «αλληλεγγύη», ανθρώπινος πόνος μυρίζει…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ατομική και κοινωνική ευθύνη
Η πραγματική ευθύνη εκπορεύεται από ανθρώπους καλοπροαίρετους, αυτοθυσιαστικούς, ευαίσθητους πολίτες και καμιά φορά ήρωες. Σε αυτούς τους ανθρώπους δεν έχει θέση η ανυπακοή για την ανυπακοή, η αδιαφορία, η...
Ατομική και κοινωνική ευθύνη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κοινωνία των Πολιτών και ανάγκη προσφοράς
Η χώρα μας περνάει μια πολύ σκληρή δοκιμασία και ως κοινωνία των πολιτών, συμπορευόμαστε με την κοινωνική ευθύνη, την αλληλεγγύη, το φιλότιμο, πάντα ενισχυόμενα από τις δράσεις του ιδιωτικού τομέα.
Κοινωνία των Πολιτών και ανάγκη προσφοράς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυρά που μου χάρισε τα πρώτα μου σκαρπίνια
Είχα να ακούσω για εκείνη πολλές δεκαετίες, ούτε ήξερα μέχρι πρόσφατα ότι ζούσε. Ζει, όμως, και είναι 101 ετών, η κυρά του Καταραχιού, Μαρία Ζουμπάκη, την οποία επισκέφθηκα στο σπίτι της.
Η κυρά που μου χάρισε τα πρώτα μου σκαρπίνια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το δικαίωμα στη βλασφημία
Η άσκηση του δικαιώματος της ελεύθερης έκφρασης εκ φύσεως ενοχλεί και γι’ αυτό ακριβώς το δικαίωμα προστατεύεται συνταγματικά. Ποιο δικαίωμα επικαλούνται όμως σε γενικές γραμμές οι μηνυτές σε όλες τις...
Το δικαίωμα στη βλασφημία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία μετά την κρίση
Στη διάρκεια της κρίσης αναπτύχθηκε μια ευρεία ποικιλομορφία φορέων Κ.ΑΛ.Ο., με τη συμμετοχή δεκάδων χιλιάδων πολιτών, που κάλυψαν οξυμένες κοινωνικές ανάγκες. Αναπόφευκτα η έμφαση προσανατολίστηκε στην...
Η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία μετά την κρίση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας