• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.2°C
    3 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    4 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 17.0°C
    3 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    5 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 17.0°C
    2 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    3 BF
    97%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    5 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    3 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    5 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    90%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    88%
  • Λαμία
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    2 BF
    96%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 16.8°C / 20.8°C
    1 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 19.4°C
    3 BF
    75%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 13.7°C / 17.7°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    98%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του σώματος

  • A-
  • A+

Στον αντίποδα των δεκαετιών του ’60 και του ’70, όταν μια βαθιά ελευθεριακή αντίληψη διαπότιζε τη σκέψη και τη δράση πρωτοπόρων κινημάτων της ευρύτερης Αριστεράς αλλά και της οικολογίας εκείνης της περιόδου, προτάσσοντας ορθά έναν τρόπο ζωής απαλλαγμένο από καταναγκασμούς και απαγορεύσεις, σήμερα παρατηρείται ότι ένα κύμα «ηθικισμού» και νεοπουριτανισμού, που έχει ενδυθεί τον μανδύα του φεμινισμού, καπηλευόμενο όμως τις χειραφετητικές αξίες του τελευταίου, έχει κατακλύσει τον πολιτικό λόγο αρκετών ριζοσπαστικών κοινωνικοπολιτικών ομάδων ακτιβισμού (ευτυχώς όχι όλων) και τον έχει καταστήσει σε επιμέρους θέματα εξόχως συντηρητικό, ειδικά από τη δεκαετία του ’90 και μετά. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί μια πτυχή της συνολικότερης θεώρησης που πηγάζει από την ιδεολογία της πολιτικής ορθότητας, για την οποία έχουν γραφτεί και ειπωθεί πάρα πολλά. Στην Ελλάδα, ευτυχώς, οι φωνές αυτές είναι μειοψηφικές, αλλά είναι σκόπιμο να αντικρούονται από ελευθεριακή αριστερή σκοπιά, καθώς δεν έχουν καμία σχέση με απελευθερωτικά αξιακά προτάγματα, εφόσον την ισότητα δεν τη νοούν «εν τη ελευθερία», ως θα όφειλαν, αλλά ως ξεκρέμαστη και μετέωρη έννοια.

Με βάση το Σύνταγμα, η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας αποτελεί το κύριο περιεχόμενο της αξιοπρέπειας του ανθρώπου και σημαίνει προπάντων πλήρη και απόλυτη αυτοδιάθεση, δηλαδή το δικαίωμα και συνάμα την ελευθερία κάθε ανθρώπου να διαμορφώνει τη ζωή του σύμφωνα με τις κλίσεις, τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και τις κοσμοθεωρητικές αντιλήψεις του, χωρίς να είναι επιτρεπτή οποιαδήποτε επέμβαση των οργάνων του κράτους που να οδηγεί στη δημιουργία ενός ενιαίου τύπου προσωπικότητας και κατ’ επέκταση στην «αποπροσωποποίηση» του ανθρώπου ή στην επιβολή ενός ηθικού αρχέτυπου που θα πρέπει να προσδιορίζει τις πράξεις του.

Ετσι, κατά πρώτον, είναι προφανές ότι οι υπέρμαχοι της απαγόρευσης της σεξουαλικής εργασίας, προσκολλημένοι/ες στο στερεότυπο των φτωχικών «κόκκινων φαναριών» του 1950, δεν έχουν στοιχειωδώς συνομιλήσει με πλήθος από νέες κοπέλες (αλλά πλέον και νεαρούς άνδρες) της διπλανής πόρτας (μορφωμένες/ους και ακομπλεξάριστες/ους), που συνειδητά έχουν επιλέξει τον συγκεκριμένο θεμιτό επιπρόσθετο τρόπο εισοδηματικής ενίσχυσης (χωρίς να αποτελεί απόρροια αφόρητης φτώχειας, πείνας και δυστυχίας – όχι φυσικά ότι δεν υπάρχουν και αυτές οι περιπτώσεις, αλλά αυτό ισχύει και σε εκείνους/ες που ασκούν άλλες δραστηριότητες). Και βέβαια, εφαρμόζοντας εσφαλμένες πρακτικές ακραίας «υποκατάστασης», οι επικριτές δεν επιδιώκουν κανένα γόνιμο διάλογο με τα οργανωμένα σωματεία και φορείς του συγκεκριμένου χώρου, προκειμένου να μην αμφισβητηθεί η δογματική τους προσέγγιση.

Υποστηρίζω ότι η κατ’ επάγγελμα διάθεση του σώματος στο σεξ (ασχέτως φύλου) δεν είναι πιο επώδυνη ή πιο αθέμιτη από τη διάθεση του σώματος ενός εργάτη στα ανθρακωρυχεία. Σε όλες τις περιπτώσεις, το μόνο διακύβευμα είναι το κατά πόσον υφίσταται πραγματική απουσία καταναγκασμού. Διότι όντως το νεφρό σου μόνο λόγω φτώχειας νοείται να το πουλήσεις (άρα εδώ έχουμε καταναγκασμό), ενώ το σώμα σου μπορείς να το διαθέσεις επί πληρωμή, στο πλαίσιο μιας γενικότερης (ακόμη και δικής σου) απόλαυσης. Συνήθως οι ίδιοι οι σεξεργάτες σού απαντούν με τη σωστή φράση: «το τερπνόν μετά του ωφελίμου». Εκτός βέβαια αν όλο αυτό εσύ το θεωρείς εξορισμού «ανήθικο» (επειδή η πληρωμένη απόλαυση είναι «κακό πράγμα»).

Ομως τότε δεν μπορείς ταυτόχρονα να είσαι και προοδευτικός – παρά μόνο ηθικιστής και συνάμα άφρων ουτοπιστής (αφού με τη λογική σου αυτή δεν θα μπορέσεις ποτέ να εξασφαλίσεις ισότιμη πρόσβαση σε μια «μη πληρωμένη» απόλαυση, αναφορικά π.χ. με τον/την κάθε διαφορετικό συμπολίτη μας, δηλαδή τον/την άσχημο/η, ντροπαλό/ή, δειλό/ή, φοβικό/ή, έχοντα/ουσα κάποια δυσπλασία ή άλλου είδους πρόβλημα, τον/την ηλικιωμένο/η, κ.λπ.)· και αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που η σεξουαλική εργασία δεν θα εκλείψει –και δεν πρέπει να εκλείψει– ούτε κι όταν κατορθώσουμε να θεσπίσουμε επιτέλους στη Γη τον σοσιαλισμό των ονείρων μας!).

Κατά δεύτερον, όσοι/ες ταυτίζουν την προαιρετική σεξουαλική εργασία με το κατακριτέο τράφικινγκ, παίζουν άθελά τους το παιχνίδι των εμπόρων σάρκας που μέσω της καταστολής και της παρανομίας βγαίνουν πάντα κερδισμένοι οικονομικά, και δεν βοηθούν καθόλου στην επίλυση ενός πραγματικού προβλήματος παραβίασης δικαιωμάτων γυναικών όπως είναι το τράφικινγκ (βία, εξαναγκασμός, εκμετάλλευση).

Τέλος, η ποινικοποίηση των πελατών/ισσών της σεξουαλικής εργασίας καθιστά τους/τις σεξουαλικά εργαζόμενους/ες πιο ανυπεράσπιστους/ες απέναντι στη βία, τις προσβολές της προσωπικότητάς τους, τους εκβιασμούς από πελάτες και την αστυνομία και την εκμετάλλευσή τους από τρίτους. Αλλωστε πραγματικά ριζοσπαστικός φεμινισμός θα ήταν μόνο εκείνος που θα διεκδικούσε ισότητα των φύλων σε όλους εκείνους τους τομείς στους οποίους κάποτε ήταν αδιανόητη η πρόσβαση της γυναίκας. Ομως απελευθερωμένη είναι η γυναίκα που διεκδικεί το δικαίωμά της να είναι ισότιμη πελάτισσα ως προς τη χρήση σεξουαλικών υπηρεσιών, ακριβώς όπως και ο άνδρας, χωρίς να κινδυνεύει να στιγματιστεί ή να υποστεί υβριστικούς χαρακτηρισμούς από την πατριαρχική κοινωνία.

*Δικηγόρος και μέλος του Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Μεταναστευτικής Πολιτικής του ΜέΡΑ25

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ε, και; Ηταν «γύφτος»
Τα στερεότυπα στηρίζονται σε θραύσματα μιας πραγματικότητας. Αυτά τα κομμάτια αλέθονται, γίνονται ζυμάρι και πλάθεται το στερεότυπο, το οποίο διεκδικεί τη θέση της απόλυτης αλήθειας. Και τότε το στερεότυπο...
Ε, και; Ηταν «γύφτος»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φροντίδα και όχι εργασία για τα παιδιά των ιδρυμάτων
Η προστασία και η κοινωνική ένταξη των παιδιών που φιλοξενούνται σε ιδρύματα δεν απασχόλησαν ποτέ σοβαρά και συστηματικά το ελληνικό κράτος. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακριβής καταγραφή των...
Φροντίδα και όχι εργασία για τα παιδιά των ιδρυμάτων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ανάδυση του μεταναστευτικού εθελοντισμού
Οι δυναμικές του εθελοντισμού δεν είναι παροδικές, αλλά κυοφορούνται στους κόλπους της κοινωνίας, ενδεχομένως με νέα προτάγματα, ανεξάρτητες από κάθε μορφή εξουσίας και ελέγχου.
Η ανάδυση του μεταναστευτικού εθελοντισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σιωπή της μπούρκας
Η ισλαμιστική, όπως όλες οι πολιτικές γλώσσες, είναι κυρίως συμβολική. Και στο πεδίο αυτό, το μόνο επιτρεπτό, για την ώρα, πεδίο άσκησης πολιτικής είναι οι γυναίκες. Οι Ταλιμπάν «πρέπει» λοιπόν (προφανώς δεν...
Η σιωπή της μπούρκας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είκοσι χρόνια μετά τη Γένοβα, τι μας έμεινε;
Είκοσι χρόνια μετά, τα ίδια αιτήματα και διεκδικήσεις που ενέπνευσαν τη (χαμένη) «Γενιά της Γένοβας», που ξεσήκωσαν το Occupy Wall Street το 2011 και συνεγείρουν το Black Lives Matter, δυστυχώς για εμάς,...
Είκοσι χρόνια μετά τη Γένοβα, τι μας έμεινε;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας