• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    6°C 2.8°C / 8.9°C
    1 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.4°C / 7.7°C
    2 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 9.9°C
    2 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 2.5°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.8°C / 7.1°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    4 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.1°C / 9.6°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 7.5°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    3 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 10.8°C
    1 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 1.5°C / 4.9°C
    1 BF
    70%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 1.5°C / 6.2°C
    0 BF
    76%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 2.8°C / 9.8°C
    2 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.0°C / 9.1°C
    1 BF
    78%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 6.6°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.5°C / 7.8°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    77%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Να μη συνδεθεί το Ταμείο Ανάκαμψης με νέου τύπου δεσμεύσεις

  • A-
  • A+

Η ύφεση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης θεωρείται από όλους δεδομένη. Γι' αυτό και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην ίδρυση του Ταμείου Ανάκαμψης, που κάποιοι στη χώρα μας ευελπιστούν ότι θα αποτελέσει ένα μικρό Σχέδιο Μάρσαλ, αλλά και πολλοί φοβούνται ότι θα συνοδευτεί από έναν νέο τύπο δεσμεύσεων ή μνημονίων.

Το αρχικό ποσό που θα διαχειριστεί το Ταμείο προβλέπεται στα 32 δισ. ευρώ και αναμένεται να διατεθεί την επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027) τόσο ως επιχορηγήσεις (το μεγαλύτερο μέρος), όσο και ως δάνεια αναπτυξιακού προσανατολισμού, με περίοδο αποπληρωμής από το 2027 έως το 2058.

Ομως οι πανηγυρισμοί της ελληνικής κυβέρνησης για το πακέτο που ανακοινώθηκε ως πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ίσως αποδειχτούν πρόωροι. Κι αυτό γιατί υπήρχαν και υπάρχουν ακόμη πολλά βήματα και διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τόσο για το ύψος όσο και για τη στόχευση και τον τρόπο εκταμίευσης των πόρων.

Βέβαια αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι όλο το σκεπτικό, παρά τις αντιδράσεις χωρών του Βορρά, αποτελεί μια αλλαγή σε σχέση με το παρελθόν, καθώς εισάγει σε έναν βαθμό την αμοιβαιοποίηση, που ωστόσο έρχεται και με αρκετούς γνώριμους αστερίσκους. Με κυριότερο ότι οι πόροι θα πρέπει να κατευθύνονται σε δράσεις που εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο να εισαχθούν μνημονιακού τύπου πολιτικές ως κριτήριο έγκρισης δράσεων.

Το βασικό όμως ερώτημα για την ελληνική οικονομία είναι αν η αναπτυξιακή στόχευση που θα υπηρετείται από αυτούς τους πόρους θα συμβάλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Κι όταν μιλάμε για παραγωγή στη χώρα μας εννοούμε βασικά τον αγροτοδιατροφικό τομέα, ο οποίος δείχνει ότι μπορεί να στηρίξει την ανάπτυξη.

Γι' αυτό και θεωρούμε ότι η μονομερής επενδυτική δραστηριότητα εκτός του τουρισμού σήμερα σε ενεργειακούς μόνο τομείς, ιδίως σε ήπιες μορφές ενέργειας, κατά τα λοιπά απολύτως αναγκαίες, όπως η αιολική μέσω ανεμογεννητριών και η ηλιακή μέσω φωτοβολταϊκών, αποτελούν, χωρίς τη μελετημένη χωροταξική κατανομή τους, μια άλλης μορφής κερδοσκοπία υπέρ των μεγάλων συμφερόντων που κατέχουν τεχνολογίες και τεχνογνωσία προερχόμενη κυρίως από τις χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά.

Ενισχύσεις και επιδοτήσεις που δίνονται με το αζημίωτο στις τεχνολογίες αυτές και μάλιστα με πολλαπλές διασφαλίσεις αλλά και σχεδόν αποκλειστική χρήση γης με φυσικά πλεονεκτήματα, μεγάλη περιβαλλοντική αξία και υψηλής παραγωγικότητας, απολύτως αναγκαίας για την αγροτική παραγωγική διαδικασία.

Εχοντας επισημάνει από χρόνια όλα αυτά ως ριζοσπαστική αριστερά, προσπαθήσαμε να λειτουργήσουμε και στον αγροτικό χώρο, παρά τις μνημονικές δυσκολίες της περιόδου διακυβέρνησής μας. Προστατεύσαμε ουσιαστικά, και αυτό αποτυπώνεται σήμερα, τους ανθρώπους της υπαίθρου που έχουν βασική πηγή εισοδήματος το αγροτικό εισόδημα, δίνοντας σημαντική ώθηση στις επενδυτικές προσπάθειες του αγροτικού τομέα μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (2014-20), με σχεδιασμό και σαφείς προτεραιότητες, για όλα τα θέματα και σε διάλογο με όλους.

Οι προτεραιότητές μας, με σαφή αναφορά οικονομικού και θεσμικού χαρακτήρα, έχουν ως πεδίο αναφοράς το ίδιο σκεπτικό:

Την ανόρθωση του πρωτογενούς τομέα και τον συνολικό μετασχηματισμό του, με την εδραίωση ενός νέου παραγωγικού, κοινωνικού και διατροφικού προτύπου, που θα βασίζεται στην αειφόρο, περιβαλλοντικά και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη, που όμως απαιτούσε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων.

Γι' αυτό, έστω πρωτόλεια και αποσπασματικά, παρεμβήκαμε δίνοντας ένα νέο αναπτυξιακό στίγμα στον αγροτικό χώρο. Αναφέρω δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

α) Ο Φορέας Αξιοποίησης της Δημόσιας Αγροτικής Γης (ΟΔΙΑΓΕ), με στόχο την παραχώρηση και αξιοποίησή της σε νέους αγρότες και συλλογικές μορφές. Ενας φορέας που μπορούσε να βάλει τάξη στο χαώδες και εν πολλοίς μεροληπτικά αξιοποιήσιμο, από διάφορους φίλους της εκάστοτε μικρής ή μεγάλης εξουσίας, καθεστώς εκμετάλλευσης μιας μεγάλης περιουσίας και ταυτόχρονα να προστατεύσει τη δημόσια περιουσία. Δυστυχώς τη δυνατότητα αυτή την κατήργησε η κυβέρνηση της Ν.Δ., άμα τη αναλήψει των καθηκόντων της και

β) Η Τράπεζα Γενετικού Υλικού για τη διατήρηση, αναπαραγωγή και προώθηση του εγχώριου γενετικού υλικού, παράλληλα με τη σύνδεσή της με ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών (ΑΦΦ), σημαντικής κλίμακας μεγέθους, όπου σε εγκαταλελειμμένες λιγνιτικές περιοχές, αλλά και σε αυτές που θα προκύψουν από την απολιγνιτοποίηση της χώρας διασφαλιζόταν μια αγροτική ανάπτυξη με προϊόντα ποιότητας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Μέσω της προβλεπόμενης Ομάδας Εργασίας για την υποστήριξη της προωθούμενης καλλιέργειας (ΑΦΦ ) στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και με τη συμμετοχή πλήθους τοπικών φορέων και επιστημόνων τέθηκαν ουσιαστικά επιστημονικά, διοικητικά, διαχειριστικά και προγραμματικά θέματα για την προώθηση του εγχειρήματος και την επιτάχυνση των εργασιών και καθορίστηκαν οι προτεραιότητες και τα βήματα.

Δυστυχώς και αυτό δεν προχώρησε λόγω των εγγενών αδυναμιών της αγροτικής οικονομίας, αλλά κυρίως λόγω γραφειοκρατικών και ιδιοκτησιακών προβλημάτων που προέβαλε η ΔΕΗ.

*βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιστροφή στην αφετηρία;
Η πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι 27 δεν μπορεί να απαντηθεί με παράταση της χαλάρωσης των δημοσιονομικών κανόνων ύστερα από μια συγκρουσιακή διαπραγμάτευση μεταξύ των «φειδωλών» του Βορρά και του Νότου.
Επιστροφή στην αφετηρία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κρίση ως ευκαιρία
Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, η Ε.Ε. διαψεύδει σταθερά την παραδοχή ότι η αντιμετώπιση των κρίσεων οδηγεί σε ντε φάκτο εμβάθυνση της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Η κρίση ως ευκαιρία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υστερόγραφα του 1991…
Το 1991 η τότε Ευρωπαϊκή Κοινότητα των 12 έβλεπε τη δυναμική της εμβάθυνσης της ενοποίησης ως στρατηγικό πλεονέκτημα.
Υστερόγραφα του 1991…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελλάδα 2.0: Το πρόβλημα του Φέρμι και ο πολλαπλασιαστής
Τα 57 δισ. ευρώ που έγιναν… 10: Το εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» παρουσιάστηκε σαν ένα πολυσύνθετο πρόγραμμα αξίας 57 δισ. ευρώ. Εάν όντως κινητοποιούνταν 57 δισ. θα περιμέναμε πάνω από 1,1 εκατομμύριο...
Ελλάδα 2.0: Το πρόβλημα του Φέρμι και ο πολλαπλασιαστής
ΑΠΟΨΕΙΣ
O Ν. Μουζέλης και το σχέδιο Πισσαρίδη
Εξαρχής θα πρέπει να τονιστεί ότι ο θεωρητικο-πολιτικός διάλογος που διεξάγεται στη χώρα μας για το πώς θα διαχειριστούμε τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης είναι δημιουργικός και δεν εγκλωβίζεται σε στείρες...
O Ν. Μουζέλης και το σχέδιο Πισσαρίδη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κανονικότητα χωρίς οράματα;
Ενα βλέμμα στις ΗΠΑ του Μπάιντεν, στη Γαλλία του Μακρόν και στη Γερμανία της Μέρκελ και των διαδόχων της φωτίζει την ηγεσία της Δύσης να μην έχει τη βούληση να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Κανονικότητα χωρίς οράματα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας